[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

meisje_

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 20:36

Dat kan starxfren. De mestruatie is vaak in het begin erg onregelmatig. Dit zal zich na verloop van tijd gaan 'zetten'. Geen zorgen dus :)

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 22:11

Iemand die gelijk na het plaatsen van een mirena spiraal al niet meer heeft gevloeid?

PollyPancake

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 00:12

Ik heb zelf erna wel gevloeid, maar ik ken 2 personen die vanaf de plaatsing geen druppel meer hebben gevloeid. Ik weet niet of zij hem tijdens hun menstruatie hebben laten zetten en of dat er iets mee te maken zou kunnen hebben

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 00:13

Ik na het plaatsen van de Jaydess heel weinig. Een paar dagen en niet noemenswaardig.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 13:11

Is de jaydess ook in nl te krijgen?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 13:38

Ja. Ik weet van één bokker die in NL woont en hem heeft.

Om eerlijk te zijn snap ik niet waarom hij in NL zo weinig voorgeschreven word.

Hier word de Jaydess voorgeschreven aan alle jonge/kinderloze vrouwen. De Mirena komt pas in beeld bij diegenen die al een kind hebben gehad. Dit omdat de Jaydess nog kleiner is dan de Mirena. :)

anne182

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 13:52

Ik kom even binnenvallen met een vraag over mijn pil. Ik lig al een aantal dagen ziek in bed, toch de hele tijd mijn pil netjes geslikt. Nu had ik hem eergisteren rond een uur of 10 in de avond geslikt. Om 12 uur heb ik toen moeten overgeven, dus waarschijnlijk is mijn pil er toen ook weer uit gekomen. Ik neem aan dat de pil nu niet meer veilig is, of heeft het nu toch nog kunnen werken in twee uur?

Dawn1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 14:27

Nee hij is idd niet meer helemaal veilig voor zover ik weet :)

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 14:36

Het ligt ook aan de week waar je inzit! :)

anne182

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 14:44

Sannens schreef:

Het gebeurde op dag 11 van de 28. Waardoor kan het een verschil maken, op welke dag het gebeurt?

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 15:06

anne182 schreef:
Sannens schreef:

Het gebeurde op dag 11 van de 28. Waardoor kan het een verschil maken, op welke dag het gebeurt?

De pil zorgt ervoor dat er geen eicel vrijkomt. Als je een pil in de laatste week vergeet zou dit minder erg zijn, omdat je er vanuit kan gaan dat de mogelijke eiersprong (die dus niet doorgaat) al geweest is.

Omdat het op de 11e dag is (is dit geteld vanaf de eerste dag menstruatie of eerste dag pil slikken?) ben je nog voor deze eiersprong en kan het inderdaad dat je minder beschermt bent.

Deze info staat trouwens ook in je bijsluiter. :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 15:26

Palmera schreef:
Ja. Ik weet van één bokker die in NL woont en hem heeft.

Om eerlijk te zijn snap ik niet waarom hij in NL zo weinig voorgeschreven word.

Hier word de Jaydess voorgeschreven aan alle jonge/kinderloze vrouwen. De Mirena komt pas in beeld bij diegenen die al een kind hebben gehad. Dit omdat de Jaydess nog kleiner is dan de Mirena. :)

Is de jaydess wel geschikt voor de vrouwen die al wel hebben gebaard?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 16:15

Dat durf ik je niet te zeggen, bij gebrek aan kinderen heb ik dat verder ook niet aan mijn gyn gevraagd. :)

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 21:18

anne182 schreef:
Ik kom even binnenvallen met een vraag over mijn pil. Ik lig al een aantal dagen ziek in bed, toch de hele tijd mijn pil netjes geslikt. Nu had ik hem eergisteren rond een uur of 10 in de avond geslikt. Om 12 uur heb ik toen moeten overgeven, dus waarschijnlijk is mijn pil er toen ook weer uit gekomen. Ik neem aan dat de pil nu niet meer veilig is, of heeft het nu toch nog kunnen werken in twee uur?

Wat voor pil slik je? Meestal ik er nog niks aan de hand bij een pil, maar dat verschilt per pil.

Over de Jaydess-spiraal; ik was best wel geïnteresseerd omdat je er hier zoveel over las. En hij is maar drie jaar ipv vijf. Maar bij de groothandel van onze (openbare) apotheek kan ik heb niet bestellen.
Dus mogelijk is die spiraal alleen in bepaalde ziekenhuizen of klinieken te krijgen?
Als die bokker met Jaydess zich nou even meld :Y)

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 22:45

Ik ben die bokker waarover Palmera het heeft, wel woon ik in BE en niet in NL.
Ik heb de Jaydess sinds oktober, dit is de enige anticonceptie waar mijn lichaam tegen kan.
Hij word inderdaad vooral voorgeschreven voor jonge vrouwen of vrouwen die nog geen kind hebben gehad.
De spiraal kan/mag 3 jaar in je lichaam blijven en word niet terug vergoed, de spiraal zelf kost €175.

Heb ze trouwens laten plaatsen bij de gynaecoloog en dit ging zonder problemen, enkel de eerste uurtjes wat krampen gehad. Ik merk helemaal geen ongemakken en mijn menstruatie is sinds een lange tijd weer normaal, bij alle andere anticonceptie had ik zoveel bloedverlies dat ik steeds bloedarmoede kreeg, met de Jaydess is mijn menstruatie zelf verminderd tot zo goed als niets. De menstruatie word niet heftiger maar juist korter en minder, bij sommige vrouwen word het met de maand zelf niets tot nauwelijks bloedverlies.

Ben in ieder geval zéér blij met deze spiraal, terwijl ik met de koperspiraal niets anders als ongemakken had. :)

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 23:05

Mijn excuses, ik ben er zeer automatisch vanuit gegaan dat het een nederlandse bokker betreft. :)

Verder kan ik mij alleen maar aansluiten qua plaatsing en gebruikservaring :)

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 10:00

Balen. Dan ben ik bang dat ie in Nederland gewoon nog niet op de markt is.
Hij is wel duurder dan een Mirena (€160) en die wordt, afhankelijk van je verzekering, wel vergoed.
Dus hier wordt het denk ik gewoon een nieuwe Mirena.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 11:25

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 19:26

_PassoaJus schreef:
Iemand die gelijk na het plaatsen van een mirena spiraal al niet meer heeft gevloeid?

Ikke eigenlijk niet , halve dag , maar was meer omdat ze me beetje auw gedaan hadden met t zetten . En geen menstruatie oid

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 10:07

Hier ook meteen niet veel meer gevloeid na het zetten.

Jammer voor ons, Palmera.. :(

lelberse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 14:31

Ik las net op internet dat je je stopweek kan inkorten en dat je dit zelf tot 1 dag kan beperken? maar dit is toch hetzelfde als 1 pil vergeten? Ik word namelijk in die dag niet ongesteld maar dat duurt vaak enkele dagen nadat ik gestopt ben met de pil voor de stopweek. Nou dacht ik altijd dat als je 1 pil vergeet je niet meer beschermd bent tegen een zwangerschap maar dan ben je dus nog wel veilig?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 15:23

lelberse schreef:
Ik las net op internet dat je je stopweek kan inkorten en dat je dit zelf tot 1 dag kan beperken? maar dit is toch hetzelfde als 1 pil vergeten? Ik word namelijk in die dag niet ongesteld maar dat duurt vaak enkele dagen nadat ik gestopt ben met de pil voor de stopweek. Nou dacht ik altijd dat als je 1 pil vergeet je niet meer beschermd bent tegen een zwangerschap maar dan ben je dus nog wel veilig?

Is niet hetzelfde, hangt af van welke week je het vergeet. Vergeet je de pil in het begin van het slikken, dan kan er stiekem een eicel ontstaan. In week 3 is dat eigenlijk al niet meer waarschijnlijk. Stopweek mag je daarom ook niet verlengen, verkorten na 21 dagen slikken is geen punt. Week 4 en later de pil een keer vergeten is geen probleem, moet je gewoon de volgende pil weer nemen. Dus idd stopweek 1 dag laten duren kan ook prima.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 12:00

Pff afgelopen week is het een beetje russian roulette geworden met de pil. Heb 2 x (zonder condoom ) sex gehad en beide keren ben ik na de sex en nadat ik de pil had genomen over mijn nek gegaan. Eerste x was als het goed is wel 3 uur nadat ik de pil had ingenomen, vandaag however niet. Was binnen een uur dus ik heb toen voor de zekerheid maar nog een pil genomen en die is gelukkig wel binnen gebleven. Neem aan dat ik dan wel gewoon veilig zit? Of is het toch beter om het gewoon op safe te spelen? Misschien is het beter als ik vanaf nu gewoon in de ochtend de pil ga nemen. Op welke tijdstip nemen jullie hem?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 12:07

Hoe lang is het sinds je laatste stopweek? Als het minder dan 3 weken is is het wel risky, anders loop je volgens mij niet echt risico.

Ik neem hem 's avonds, voor ik ga slapen. Vind dat makkelijker om te onthouden dan 's morgens, al moet ik 's morgens sowieso andere medicijnen nemen dus is het misschien wel een idee om te switchen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 12:18

Ik begin nu net in mijn tweede week geloof ik...

Ik slik ook nog maagmedicatie (wat ik vandaag samen met de pil te laat had ingenomen en dus weer had uitgespuugd) maar ik merk dat als ik overgeef het eigenlijk altijd in de avond is en dat dit kan zijn omdat mijn medicatie dan aan het uitwerken is ofzo? Geen idee... mijn probleem os ook dat ik geen regelmaat heb