Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 21:27

purny schreef:
secricible schreef:
Dat was 3 dagen? En kijk wat dat voor een gedoe opleverde aan alle kanten....

Ik denk dat je in dit geval de afweging moet maken. Een gedoe van alle kanten of een zwart scenario?

Dat is denk ik precies wat gedaan moet worden. Maar ik kan dat persoonlijk niet overzien, dus hoop dat de regering dat wel kan :)

mag

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 21:32

In veel landen moet je verplicht in quarantaine als je het land binnen komt. Allemaal in een hotel zodat het ook te controleren is. Waarom wordt dat niet met iedereen gedaan die land op Schiphol (en andere vliegvelden).

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 21:35

Cer schreef:
Ik lees dat Spaanse residents ook niet naar huis mogen .. das dan wel drastisch :D

https://www.google.nl/amp/s/english.elp ... utType=amp

En op 20dec was er nog geen verbod
https://www.spanjevandaag.com/20/12/202 ... in-spanje/

Maar of dit allemaal klopt weet ik natuurlijk niet

Spanje laat Britten (en trouwens in principe ook andere buitenlanders) alleen toe als ze resident zijn Spanje. Er wordt streng op gecontroleerd in de UK bij het inchecken. Het enige bewijs van residentie wat wij hebben is een klein groen kaartje, zonder pasfoto, waarop je naam en je NIE (zeg maar ´burger service nummer´) staat en een registratienummer.

Britten moeten na Brexit een TIE (een pasje voor residenten van buiten Europa) hebben, velen hebben dat nog niet kunnen regelen (of zijn te laks, zie eerdere berichten hierover). Die reizen dus nog met hun groene kaartje en blijkbaar begrijpen vliegtuigmaatschappijen (met name Ryanair) niet, dat dat juist residentie aantoont.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 21:43

Berdien schreef:
Ik zag net bij Editie NL dat er nog steeds vliegtuigen vol mensen uit Engeland op Schiphol landen. Een aantal mensen voor werk, maar ook wel een aantal 'voor de leuk'.

Kom op zeg, hoezo kan dit nog steeds?! Als we toch zo bang zijn voor die Britse variant, dan ga je toch strenger op binnenkomende mensen letten? Ze gaan nu wel toe werken naar een sneltest voor je het vliegtuig in mag, maar dan nog.

En nee, ik heb niet zo snel een oplossing voor vluchten uit Engeland maar dat mensen hier gewoon zo zonder enige controle maar gewoon het land binnen kunnen stuiteren, dat vind ik toch wel heel bijzonder.

Ik wel. Tig dagen in quarantaine bij aankomst in n hotel. Testen en dan door

Of gewoon geen vluchten van en naar UK. Dat kan in Luxemburg nu ook niet. Duitsland ook niet, als ik t goed heb?

Monique : dat vind ik ook zo krom. Sauna, zwembad etc etc alles mogelijk
Laatst bijgewerkt door Getup op 13-01-21 21:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 21:43

MoniqueT schreef:
Spanje laat Britten (en trouwens in principe ook andere buitenlanders) alleen toe als ze resident zijn Spanje.

Een vriendin van mij is vorige week naar Spanje gegaan omdat haar vader, die in Andalusië woont, in het ziekenhuis is opgenomen. Enige dat ze nodig had was een negatieve test van niet ouder dan 72 uur. Dus. Het zijn niet alleen residenten die toegelaten worden. Dit is uiteraard wel een gegronde reden, geen vakantie.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 21:46

Ik schreef ook ´in principe alle buitenlanders´. Er worden echt wel uitzonderingen gemaakt, maar voor vluchten vanuit de UK zijn de eisen een stuk strenger. Die PCR-testen zijn er al best lang verplicht en er wordt op vliegvelden niet echt gecontroleerd. Het probleem zijn wel vaak de buitengrenzen van de provincies, wij hebben geen vliegveld in onze provincie bijvoorbeeld. Niemand erin of eruit.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 22:38

Huertecilla schreef:
secricible schreef:
Maar dan ben je dus afhankelijk van de rest van de EU. We hebben de grens enkele dagen dicht gehad, je hebt gezien wat dat voor ellende opleverde voor iedereen. Ik denk dat het lastig wordt om het voor elkaar te krijgen met de volledige EU. Ik kan me voorstellen dat dat meespeelt in de afweging.

Híer komt een vlucht uit de UK er niet zomaar in. Al van voor nieuwjaar al.
Alleen Britten met bewijs van resident zijn hier óf bewijs van noodzakelijk werk en beiden daarbij met PCR mogen erin.
Verschillende maatschappijen hebben al hun vluchten vanuit UK naar Spanje gewoon helemaal afgelast.
Vanuit Gibraltar nog dichter getimmerd.

Raar dan dat als ik bij Iberia voor morgen een vlucht van Londen naar Madrid wil boeken dit wel kan... Nog 4 stoelen beschikbaar staat er. En dat je een gezondheidsverklaring in moet vullen. That's it.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 22:40

Managers....

Citaat:
Managers MeanderMC gevaccineerd, personeel boos

Verloskundigen en arts-assistenten werden niet ingeënt, hun managers wel. Terwijl de schaarse vaccins juist bedoeld waren voor verpleegkundigen en artsen in de ‘acute zorg’.

Verloskundigen en arts-assistenten van het Meander Medisch Centrum in Amersfoort zijn boos omdat zij niet en hun managers wél zijn gevaccineerd tegen Covid-19. Een deel van het personeel heeft een brief gestuurd naar de raad van bestuur. De gevaccineerde leidinggevenden hebben geen contact met patiënten. „Ze kunnen op de werkvloer altijd anderhalve meter afstand houden en werken vaak thuis”, aldus een bron.

(...)

De verloskundigen in het MeanderMC, die ook spoedzorg leveren, schrijven dat zij het onterecht vinden dat zij niet zijn ingeënt en de leidinggevenden wel. Ook gynaecologen zijn hier ontevreden over. De woordvoerder van het ziekenhuis zegt in een reactie dat het goed te verdedigen is dat managers ook zijn ingeënt omdat „ook zij dagelijks rondlopen op de afdeling en 24/7 werken. Als zij omvallen, raakt dat óók de continuïteit van de zorg.” De „hele organisatie eromheen is ook essentieel”, zegt de woordvoerder.

Het MeanderMC had 502 vaccins te verdelen, 600 mensen wilden er een. „We hebben 100 mensen moeten teleurstellen.”

Bron: NRC

https://www.nrc.nl/nieuws/2021/01/13/ma ... s-a4027367

De exacte overwegingen weet je natuurlijk niet.

Maar ik kan me uitermate goed voorstellen dat de 'fysiek contact' artsen zoals die verloskundigen en arts assistenten flink pissig zijn.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 22:43

Nou ja, wat een slappe actie zeg. Raar.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 22:44

Managers noodzakelijker dan de verloskundige. Ja logisch toch 8)7 ik vermoed dat als die wegvallen het soepeler verloopt dan met. Ik zou me zo gebruikt voelen door de grote bazen. -:(-

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 22:47

Ik geloof dat ik persoonlijk de kamer van de baas zou binnenstormen en iets zou roepen als "Achterlijke gladiool! Waar denk jij dat je mee bezig bent? Niet met kinderen op de wereld zetten, want dat doe IK. IK zit met mijn hoofd op 80 cm van een barende, puffende, hijgende en zwetende dame! JIJ zit op een stoel achter een bureau. Droplul". En dan ben ik mijn baan kwijt. Prima.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 22:48

Ja, ik zou ook pissig zijn geloof ik. Maar tegelijk ben ik verbaasd, want ik had niet begrepen dat verloskunde ook onder de vaccinatiegroep viel?

Citaat:
De vaccins zijn bedoeld voor medewerkers die directe patiëntenzorg verlenen op de IC, de SEH, de COVID-afdeling, de ambulance en de COVID-helikopter.

Ik weet dat er zkh zijn waar er zelfs te weinig vaccins waren voor die groep, dus bijzonder vind ik het wel dat ze verloskunde dan gaan vaccineren..

Edit: ik lees hier dat het iets genuanceerder ligt dan dat https://www.destadamersfoort.nl/lokaal/ ... gevaccinee

Men zou nog een levering krijgen, die op het laatste moment geannuleerd werd omdat ze de acute zorg al gehad hadden en andere zkh tekort hadden. Er zou genoeg zijn voor iedereen, maar daardoor ontstond er een tekort voor 100 medewerkers, en de managers waren voor die tijd al geweest. Dus geen hele bewuste keuze, hoewel die managers in de eerste plaats wellicht geen vaccin hadden moeten krijgen.
Laatst bijgewerkt door secricible op 13-01-21 22:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 22:50

Verloskundige kan natuurlijk prima op Spoedeisende staan, net als een arts assistent.
Dat vind ik nog niet zo heel onlogisch.

Managers snap ik niet.
Ja, ik snap wel dat fie ge-ent willen worden, wil ik ook.

Maar dat ze zichzelf qua risico boven spoedeisende zetten vind ik krom.
Laatst bijgewerkt door Femke_Tweety op 13-01-21 22:51, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 22:51

Wat een bijzondere actie. Vraag me af waarom ze dachten dat dat een goed idee was. Tuurlijk raakt het de zorg ook als zij uitvallen, maar de verpleegkundigen/behandelaren/artsen/verloskundigen lopen natuurlijk veel meer risico :+
Snap wel dat ze boos zijn...

MeanderMC is ‘mijn’ ziekenhuis. Niet waar ik werk maar waar ik naartoe ga als ik iets heb :P

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 22:56

Een verloskundige staat niet op de SEH lijkt me. Je komt niet via de SEH binnen als je gaat bevallen. Tenzij je met een ambulance het zkh in gebracht wordt, maar dan crossen ze direct door naar verloskunde met je.

Maar zie mijn edit, het lag iets genuanceerder dan NRC doet voorkomen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 22:58

Verloskundigen vallen ook niet onder de vaccinatiegroep, maar als ze blijkbaar zoveel hadden dat ze ook managers konden vaccineren, snap ik dat de verloskundigen zich afvragen waarom zij die niet krijgen ipv de managers.

Maar goed, die managers vonden zichzelf blijkbaar erg belangrijk, die mentaliteit zie je wel vaker, dat ze denken dat als zij even wegvallen het hele ziekenhuis niet meer kan draaien ofzo :=

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 22:58

Ah wel.

Het enige echt góede nieuws is dat fe bereidheid in ieder geval heel hoog is... :') :D

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 22:59

Ja bereidheid in de zorg is al meer dan 80%, dus dat komt wel goed. Nu alleen nog voldoende vaccins :+

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 22:59

verootjoo schreef:
Wat een bijzondere actie. Vraag me af waarom ze dachten dat dat een goed idee was. Tuurlijk raakt het de zorg ook als zij uitvallen, maar de verpleegkundigen/behandelaren/artsen/verloskundigen lopen natuurlijk veel meer risico :+
Snap wel dat ze boos zijn...

MeanderMC is ‘mijn’ ziekenhuis. Niet waar ik werk maar waar ik naartoe ga als ik iets heb :P

Dan moet je de komende weken misschien beter vragen of een van de gevaccineerde managers jou kan helpen, dan weet je in elk geval (haast) zeker dat je geen besmetting oploopt ;)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 23:05

Abiola schreef:
MoniqueT schreef:
Spanje laat Britten (en trouwens in principe ook andere buitenlanders) alleen toe als ze resident zijn Spanje.

Een vriendin van mij is vorige week naar Spanje gegaan omdat haar vader, die in Andalusië woont, in het ziekenhuis is opgenomen. Enige dat ze nodig had was een negatieve test van niet ouder dan 72 uur. Dus. Het zijn niet alleen residenten die toegelaten worden. Dit is uiteraard wel een gegronde reden, geen vakantie.

Een Belgische kennis is net voor de Kerst ook naar Spanje op vakantie geweest.
Hij met het vliegtuig en de rest van het gezelschap met de auto.
Zij hadden een appartement/huis gehuurd en zijn een week weggeweest.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 23:09

Femke_Tweety schreef:
Ah wel.

Het enige echt góede nieuws is dat fe bereidheid in ieder geval heel hoog is... :') :D

Heerlijk nuchtere post _O-

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 00:30

Word tijd dat andere vaccins ook goedgekeurd worden, zelfs vaccineren zorgt voor tweedeling in de maatschappij .

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 08:12

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 08:35

verootjoo schreef:
Verloskundigen vallen ook niet onder de vaccinatiegroep, maar als ze blijkbaar zoveel hadden dat ze ook managers konden vaccineren, snap ik dat de verloskundigen zich afvragen waarom zij die niet krijgen ipv de managers.

Maar goed, die managers vonden zichzelf blijkbaar erg belangrijk, die mentaliteit zie je wel vaker, dat ze denken dat als zij even wegvallen het hele ziekenhuis niet meer kan draaien ofzo :=

Ik ben manager in de zorg, als ik een oproep krijg om mij te laten vaccineren en ik hoor dat er genoeg is binnen mijn organisatie. Moet ik dan mij niet laten vaccineren? Omdat er misschien toch niet genoeg is?

Word net gedaan alsof alle managers hele dagen achter hun bureau niks zitten te doen en niet kunnen wachten 'voor te dringen' .

Als ik jou vertel wat voor werkweken wij hebben gehad, wat wij allemaal moeten doen, de keuzes die wij moeten maken.

Ik durf volmondig te zeggen dat zonder ons, in mijn organisatie, de zorg niet meer zou draaien.

Heb mijn vakantie ingeleverd, draai weken van 60 uur terwijl ik een contract heb van 24 uur, moet beslissingen maken waar ik als mens heel veel moeite mee heb en zo'n bericht als dit raakt mij dan.

Neem mijn baan maar eens over voor een week en oordeel dan :o

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 08:37

Oh ja ik zag die gisteren al... :j
ook daar kon ik niet vinden dat de politie binnen mag komen om je laptop mee te nemen...
(ja ik kon die link ook niet leggen maar bij een zijtak van de vrindengroep werd dit dreigement in de groep geslingerd: "de avondklok hangt samen met de noodwet en dan mogen ze je spullen in beslag nemen.."
Ik weet soms niet waar ze die 'wijsheid' vandaan halen... -O-