3:Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel! - Lees de OP!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmie25501

Re: 3:Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel! - Lees de OP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 10:20

Josien, lekker lijstje!
Welkom terug Eulogy! Milka Oreo :9 Mooi lijstje! Het recept klinkt heerlijk!
Kelpie, oeh, die tapas ziet er echt superlekker uit! Mooi lijstje verder! Dat Jumping Fitness klinkt trouwens heel leuk! Het is dat ik eigenlijk geen tijd heb om te sporten, maar verder zou het een mooie optie zijn :) Wat vervelend dat je je niet fijn voelt!
Klinkt heerlijk linoleum!
Mooi lijstje Laura!
Carlijn, wat fijn dat je fysiek ook resultaat ziet! Supergoed! Wat knap ook dat je aan hardlopen doet, ik vind dat echt de meest verschrikkelijke sport die er is :')
Ik bekijk zelf ook heel vaak lijstjes, en haal daar weer dingen uit. Het is best grappig als je mijn eerste berichtjes hier terugzoekt, zie je ook dat ik heel anders ben gaan eten. Vooral heb ik dat veranderd met inspiratie uit jullie lijstjes!
Lekker lijstje Urosa! Mijn vader heeft ook een hernia, en bij hem heeft een chiropractor heel erg geholpen. Verder ook bij een fysio die samenwerkte met de chiropractor gesport. Dus een soort van die oefeningen, maar dan veel verder. Bij hem zorgt dit ervoor dat de hernia netjes onder controle is zonder operatie!

Gisteren me helaas niet zo goed aan mijn planning kunnen houden, in de ochtend ging het nog wel, maar daarna ging het mis :')
O: havermoutpap met halfvolle melk, banaan en lijnzaad.
T: een klein puntje zelfgemaakte appelkruimelvlaai.
L: twee boterhammen met beleg, een droog korstje en een snee ontbijtkoek met boter.
T: een kop thee met een stroopwafeltje, een glas water en een glas cola zero.
A: Icetea van Fuzetea, brood met pittige salsa en roomboter, een oester met vinaigrette voorgerecht: pompoensoep met eend, pompoenpitten en kervel, hoofdgerecht: een hamburger met een sesambol, cheddar, gebakken ei, little gem, rode ui, barbecuesaus en friet, nagerecht: snickers dessert met pinda, karamel en chocolade. Daarna nog een kop thee met een chocolaatje.
T: in de trein terug nog een pepermuntje.
B: 50 minuten fietsen, 40 minuten paardrijden in het bos en wss aardig wat stappen van het wandelen in Haarlem.

Carlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 12:12

Josien: Ik loop al echt jaren hard ja, maar wel on and off zeg maar, soms flinke periodes niet en dan weer vrij fanatiek. Het is niet dat ik het per se superleuk vind (al vind ik het ook zeker niet vreselijk), maar de ervaring leert dat het de enige sport is die ik voor langere periodes kan volhouden. Puur omdat de drempel zo laag is: je loopt de voordeur uit en je bent aan het sporten, zeg maar. Ben verder helemaal niet sportief en moet eerlijk zeggen dat als het niet voor mijn gezondheid was ik liever helemaal niks deed. :') (behalve dan sporten die gewoon leuk zijn vanwege een sociaal element ook zoals paardrijden vroeger en ik doe nu dan aan tennis). Succes met nieuwe schoenen kopen vandaag! Nieuwe sportspullen werken voor mij altijd motiverend, zeker nieuwe schoenen die dan nog zo heerlijk lopen aan het begin. :D In de herfst hardlopen is lekker vind ik! Wel oppassen dat je je warm genoeg aankleedt, weer kan venijnig zijn soms. Bootcamp ook supergoed! Daarin loop je zeker ook best wel wat stukjes?

Kelpie, ziet er alsnog heel lekker uit! Leuk zo'n trampolinetraining! En balen van die stress, lijkt me inderdaad moeilijk als je ergens machteloos in staat.

Heel veel succes met de nieuwe rug workout urosa! Hopelijk helpt het een beetje, want het klinkt wel heftig zeg een dubbele hernia en versleten schijven... wat een pech! Klinkt voor nu positief al dat de oefeningen een beetje werken. :)

Klinkt heerlijk je diner linoleum, zowel hoofdgerecht als toetje. <3

Grappig dat je die veranderingen in je lijstjes terug kan lezen kimmie! Altijd leuk, wat inspiratie. My god jouw avondeten haha zo heerlijk. Lekker genoten neem ik aan? :D

Mijn lijstje vandaag:
O: 3 rozemarijncrackers met kaas
T: 2 mandarijntjes
L: 2 geroosterde boterhammen met ossenworst en zilveruitjes
T: banaan
A: tweede portie Griekse kofta
T: misschien wat cherrytomaatjes als ik nog trek heb
B: 5km hardlopen

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 10:55

Gisteren echt superlekker gegeten idd Carlijn!
Mooi lijstje hoor!

Gisteren was mijn eetdag (vandaag mijn vreetdag :') ) Hoewel ik naar mijn mening net iets te ver ben gegaan. Ach ja, daar is het weekend voor hè. Heb nu wel de kcal bijgehouden, kan ik de volgende keer iets eerder stoppen haha.
O: een boterham en een korstje met 100% pindakaas naturel en boter met hagelslag, een snee ontbijtkoek. (366)
T: een hupke. (65)
L: twee waldkornbollen met boter, ene helft kaas, ijsbergsla en een gekookt ei, wat kaas en snacktomaatjes los, andere helft Surimi-krab salade, ene helft goudsalami en andere helft pindakaas met komkommer, een snee ontbijtkoek. (1078) (hier zie je waar het mis gaat :') )
T: een hupke. (65)
T: een marsepeinen bolletje en vijf kruidnoten. (82)
T: een pepermuntje. (20)
A: boerenkoolstamp met spekjes en een derde rookworst. (295)
T: een stuk zelfgemaakte appelkruimelvlaai en een stukje bros chocola van 4 gram. (430)
B: 7000 stappen, 60 minuten paardrijden (les) en 30 minuten fietsen.
Totaal kcal: 2402.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 11:17

Kimmie, je lijstje van vrijdag klinkt erg lekker! Weet je zeker dat de kcal van je avondeten met boerenkool kloppen? Klinkt zo weinig.

Carlijn, knap dat je het hardlopen zo goed volhoudt! Ik vind het echt verschrikkelijk. Mag van mezelf als ik m’n diploma heb weer gaan fitnessen, daar heb ik wel echt zin in!

Mijn lijstje van gisteren
O: gevulde koek
L: mcdonalds, een le brie burger en een cheeseburger
A: Skyr met muesli en whey crispy
Totaal 1677 kcal

Was een dag op pad voor stal, we hebben 2 hengstveulens naar opfok gebracht en nog een drachtige merrie opgehaald. Dus hele dag in auto gezeten en onderweg gegeten.

Planning vandaag:
B: 1,5 uur rijden
L: Skyr met muesli en whey crispy
T: toastjes met brie en filet americain en chips, 2 biertjes of glazen wijn
A: pitabroodjes shoarma met kaas, sla, paprika en knoflooksaus
T: chocolade pepernoten

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 12:32

Jeetje Urosa heftig! Wel fijn dat deze oefeningen can wel werken :j

Kelpie, klinkt tof inderdaad! Geloof niet dat ik dat hier ergens gezien heb.

Linoleum, je eten van vrijdag klinkt zo lekker <3 Je McDonald's van gisteren trouwens ook, en hou op over chocolade pepernoten :')

Carlijn, knap inderdaad dat je dat vol houdt, ik vind hardlopen echt het vreselijkste dat er is haha :+ Maar je hebt gelijk, het is wel erg laagdrempelig.

Kimmie, je lijstje klinkt heel lekker! Vind je avondeten inderdaad wel erg mager klinken, zou denken dat een derde rookworst al bijna 295 calorieen is?

Gister heb ik me niet aan m'n planning gehouden, voelde me beroerd dus niet zoveel gedaan en uiteindelijk op m'n avondeten en een glas wijn na bijna niks gegeten. Vandaag beter hoop ik:

O: 250 gram 0% vet Griekse yoghurt met 125 gram blauwe bessen, 30 gram havermout en wat stevia
L: weet ik nog niet, heb eiwitten nodig dus iets met kip gok ik
A: gehaktbrood (zo lekker, met pancetta, truffelpesto, champignons, olijven, heb er van alles doorheen gegooid) met baby aardappels en pompoen
T: laatste 2 reepjes Milka Oreo :'), nature valley peanut & chocolate reep

B: lower body trainen (1-1,5 uur), 15 minuten cardio en heen en terug naar de sportschool lopen (uur in totaal)

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 14:10

Eulogy, ik kom een keer gehaktbrood eten bij jou :D

Carlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 21:51

Linoleum, apart lijstje gisteren vanwege onderweg maar wel dus keurig binnen je kcal doel! Misschien niet een onderwerp voor dit topic, maar wat vond je van de le brie burger? _O- Vind het wel lekker klinken. Also choco kruidnootjes. <3 Vind het knap dat je alles kan eten wat je wil maar met mate. :)

Eulogy, balen dat je je rot voelde! Nu alweer wat beter? Je lijstje (avondeten) klinkt wederom heerlijk, ik heb zo'n liefde voor alles met truffel sowieso. Omnom, ik heb nu een truffelolijfolie die is ook zoooo lekker.

Vandaag een lekker zondags dagje, ben uit lunchen geweest en verschillende familieleden gezien over de dag, bijkletsen, en met een deel nog een escaperoom gedaan die erg leuk was! Met de lunch iets meer gegeten dan gepland (was een grote portie en heel lekker!), maar wel qua drinken aan doel kunnen houden en ook geen koeken enzo tussendoor gepakt waamee rondgelopen werd, dus overall toch wel tevreden met mezelf! :)

O: bakje vanilleyoghurt met 4-noten cruesli
L: Clubsandwich met allemaal lekkere gegrilde groenten, salade, avocado, kaas en frietjes met een klein beetje mayo
A: bloemkool-gehaktschotel
B: Veel gelopen, geen daadwerkelijke sport

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 09:03

Carlijn! Ik zag op een paar lijstjes terug Griekse kofta staan bij jou, wat is dat precies? Ik ken het Turkse gerecht cig kofte en ben daar echt helemaal fan van, lijkt het er een beetje op? Kofta is niet vegetarisch volgens mij he? Y;(
Heerlijk alles wat weer voorbij komt!
Ben zelf qua afvallen een beetje het spoor bijster, maar gisteravond hadden mijn ouders bezoek en die zeiden JEETJE WAT BEN JIJ SLANK dus doe toch nog iets goed }:) Beweeg veel op school, dat zal het zijn.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 09:49

Linoleum, ik zie idd net dat ik de boerenkool wel heb ingevuld, maar de aardappels en de spekjes totaal geskipt heb :') Ik denk dat daar het probleem zit haha. Superlekkere lijstjes heb je weer!
Volgens de app was een derde rookworst 70 kcal Eulogy, maar ik heb toen ook niet supererg op de kcal gelet, dus 100 meer of minder was ook weer niet supererg. Je avondeten klinkt echt heerlijk!

Gisteren was ik dus eigenlijk van plan lekker te snoepen, maar uiteindelijk had ik daar helemaal geen zin in :') Misschien omdat ik de dag ervoor zo los was gegaan haha. Dus nog wel wat gesnoept, maar eigenlijk viel dat alles mee.
O: een boterham met beleg, een snee ontbijtkoek en een hupke.
L: gebakken eieren met gepofte bonen, kerstomaatjes en Philadelphia op toast.
T: een stukje 4 gram bros chocola.
A: andijviestamppot met draadjesvlees.
T: een bakje met kruidnoten, chocolade kruidnoten, een stukje bros van 4 gram en vier colaflesjes (snoepjes).
B: niet veel, wat gefietst en wat gelopen.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 12:29

Carlijn, ik vond hem mwoah, hij was wat vlak qua smaak. Volgende keer gewoon weer een maestro. Al zal dat wel weer paar maand duren :')
En ja, weeg netjes alles af en zorg dat het past! Gaat erg goed tot nu toe :D
Leuk, escape room! En je lunch klinkt heerlijk!

Castilja, leuk zo’n compliment! Goed voor de motivatie vond ik altijd :)

Kimmie, ik las kerst-omaatjes :') fijn om te merken dat je niet zoveel behoefte had aan het snoepen?

Uiteindelijk gisteren:
T: 18 toastjes met brie en filet americain
A: 2 pita broodjes met shoarma, kaas, knoflooksaus en sla
Totaal 1838 kcal gisteren

Planning vandaag:
L: Skyr met cruesli en whey crispy
T: 2 rijstwafels met kipfilet, 70 gram chocolade pepernoten en 2 appels
A: salade met kipfilet, croutons, pijnboompitten, saladekaas en truffelmayonaise
T: bakje ringlings
Totaal 1675 kcal vandaag

Carlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 12:54

Castilja, volgens mij is het weer heel wat anders, maar het is ook gewoon een Knorr pakje haha (er zijn een aantal Knorr pakjes die ik helemaal top vind en daar is dit er één van :))). Idd niet vegetarisch, je maakt het met gehakt. En tomaten en courgette als groenten en dan met rijst. Zonder gehakt is denk ik ook wel lekker maar dan mis je wel wat! Wat leuk dat mensen het opviel, dan doe je idd iets goed. :D

Haha Kim, dan wordt het idd een magere stamppot als je spekjes en aardappels mist. :D Geen zin in snoepen, haha, da's ook wel eens fijn! Je lijtje klinkt weer erg lekker. :)

Linoleum: Oke haha, dan hoef ik hem niet te proberen, scheelt ook weer. :P Maak ik wel een homemade burger met brie, ook superlekker. Kerstomaatjes. _O- Lekker lijstje weer vandaag, wat zijn ringlings?

Mijn lijstje vandaag:
O: 2 rozemarijn crackers met kaas, 2 mandarijnen
T: bakje cherrytomaatjes
L: 2 gebakken eieren met tomaat, pesto, 30+ kaas
T: 250 ml verse jus
A: kipschnitzel, zoete aardappelfriet met truffelmayo, doperwtjes en worteltjes

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 13:49

Carlijn, homemade is vast lekkerder ja! Ringlings zijn soort chips van Lays met uismaak. Erg lekker!

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 14:09

Carlijn schreef:
Josien: Ik loop al echt jaren hard ja, maar wel on and off zeg maar, soms flinke periodes niet en dan weer vrij fanatiek. Het is niet dat ik het per se superleuk vind (al vind ik het ook zeker niet vreselijk), maar de ervaring leert dat het de enige sport is die ik voor langere periodes kan volhouden. Puur omdat de drempel zo laag is: je loopt de voordeur uit en je bent aan het sporten, zeg maar. Ben verder helemaal niet sportief en moet eerlijk zeggen dat als het niet voor mijn gezondheid was ik liever helemaal niks deed. :') (behalve dan sporten die gewoon leuk zijn vanwege een sociaal element ook zoals paardrijden vroeger en ik doe nu dan aan tennis). Succes met nieuwe schoenen kopen vandaag! Nieuwe sportspullen werken voor mij altijd motiverend, zeker nieuwe schoenen die dan nog zo heerlijk lopen aan het begin. :D In de herfst hardlopen is lekker vind ik! Wel oppassen dat je je warm genoeg aankleedt, weer kan venijnig zijn soms. Bootcamp ook supergoed! Daarin loop je zeker ook best wel wat stukjes?

Schoenen kopen ben ik helaas niet meer aan toegekomen. Volgende week nieuwe poging.
Bij bootcamp loop je zeker ook stukjes hard, varieert per les hoe veel dat is.
Wil inderdaad erbij gaan hardlopen omdat het zo laagdrempelig is.

Mijn lijstje van gisteren was typisch zondag:
O:boterham met nutella, rijstwafel met pindakaas. Thee.
L: portie friet met mayo en cola
T: fanta
A: pompoensoep, gewokte spitskool met ui, knofloop ketjap, rijst en sateetjes. Water
T: 2 rijstwafels met nutella. Cristal clear en thee.
B: 3,5 uur paardrijden.

Vandaag:
O: boterham met nutella, rijstwafel met pindakaas. Thee.
T: Worteltjes, water en ranja
L: boterham met grilworst en boterham met kip samba salade. Thee.
T: nootjes, water
A: Restjes van gisteren
B: 60 minuten dressuren.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 14:23

Josien, jouw eten klinkt erg lekker gisteren. En heerlijk zo lang gereden.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 15:33

linoleum schreef:
Josien, jouw eten klinkt erg lekker gisteren. En heerlijk zo lang gereden.

Klinkt lekkerder dan het is :') . Nee valt wel mee, maar het was geen culinair hoogstandje. Ach soms is makkelijk en snel ook goed toch :D .
Ja wij hadden een toertocht gereden en met dat weer van gisteren heerlijk!!

De Kofte van Knorr is inderdaad lekker Carlijn!!

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 11:58

Linoleum, knap dat je alles afweegt zeg, zo ver ga ik dan weer niet. Daar ben ik te lui voor :')
Carlijn, leuk zeg een escaperoom! Ik dacht eerst ook altijd dat het kerst-tomaatjes heten :') Mooie lijstjes!
Castilja, wat een leuk compliment!
Josien, lekkere lijstjes! Leuk zeg zo'n toertocht! Waar ben je geweest?

Gisteren was een beetje raar, maar wel aan mijn kcal doel gehouden.
O: anderhalve boterham met 100% pindakaas naturel, boter met hagelslag en een snee ontbijtkoek met boter. (362)
L: een wit broodje met boter en goudsalami, twee worstenbroodjes, een half bruin broodje met gekookte ham. (405)
T: een Evergreen Original krenten. (73)
T: 3 mariakoekjes. (81)
A: drie boterhammen met boter, Philadelphia, aardbeienjam en 100% pindakaas naturel. (486)
T: een portie frietjes met mayonaise. (365)
B: 14.000 stappen, 30 minuten fietsen en 100 minuten bezig zijn met paard (verzorgen en VD).
Totaal kcal: 1771.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 13:19

Kimmie, het mooie aan eten op kcal is dat ook rare dagen prima kunnen als je je doel houdt :D

Ga vanavond met date naar theater voor een voorstelling over Formule 1! Maar wel beide laat thuis van werk, dus we gaan patatje halen bij snackbar, anders redden we het niet.

Planning:
T: 2 rijstwafels met kipfilet, mini bros, mini milky way
A: patat saté en broodje kroket met mosterd
T: hapje en drankje bij de voorstelling

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 14:13

Afgelopen dagen minder goed gegeten dan ik zou willen, zaterdag buiten de deur geluncht en ook 's avonds uit eten geweest en zondag pannenkoeken. Ook niet gesport omdat zaterdag mijn nek is vastgeschoten en mijn enkel ook nog steeds niet lekker voelt. Toch vanmorgen op de weegschaal geklommen en het viel gelukkig erg mee; 300 gram minder dan de weging van 2 weken geleden. We gaan er dus maar weer tegenaan :')

Planning voor vandaag;

O; yoghurt met lijnzaad, banaan, speltmuesli en gepofte spelt
L; Body & Fit low calorie shake chocolade, aangemaakt met melk
T; 2x kiwi
A; Soepje en een naanbroodtosti :Y)

Ik kan me echt niets voorstellen bij een theatervoorstelling over de F1 linoleum :D

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 14:19

@linoleum: om nog even terug te komen op intermitted fasting. Leuk! Dat heb ik ook wel eens geprobeerd alleen voor mij werkt dat niet helemaal. Ik ben echt zo'n grazer. Overal en de hele dag wat hapjes eten :P .
Onze weegschaal doet het niet. Moet maar eens een nieuwe batterij kopen.

Mijn planning voor vandaag:
O: kwark met granola en ahornsiroop. Thee
T: worteltjes. ranja en water
L: boterham met grillworst en kaas, boterham met kipkerriesalade en kop tomatensoep. thee
T: nootjes. Thee en water
A: Mexicaanse shakshuka met tortillachips, water
T: thee
B: 30 minuten fietsen

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 14:49

Kelpie, ik ook niet, dus ben ook heel benieuwd wat ik mag verwachten vanavond!

Josien, ik had ook verwacht dat ik niks zou vinden, maar het proberen werkt natuurlijk beter dan alleen maar denken. Dus geprobeerd en bevalt me zo goed! Maar afvallen is toch een kwestie van uitvinden wat jij prettig vindt en voor jou werkt. Dus als jij liever hele dag graast, dan hele dag grazen :P

Kan ook merken dat m’n gezicht smaller wordt! Ik begin echt vorm in m’n jukbeenderen te krijgen. Heerlijk, want m’n gezicht geeft helemaal niet snel verandering bij gewichtsverschil.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 17:13

Veel plezier in ieder geval!

Ik vond laatst oude pasfoto's, als je het dan hebt over een smaller gezicht krijgen. Niet te geloven dat ik er zo uit heb gezien %) Foto's zijn ritueel verbrand...

Net de knoop doorgehakt en Hellofresh besteld. Ik vind het eigenlijk te duur, maar heb op het moment zoveel moeite met gezond en gevarieerd koken dat ik het geld er wel voor over heb. Voorlopig in ieder geval, en zo niet dan zet ik het stop. 5 maaltijden besteld voor volgende week, zit wel wat lekkers tussen :9

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 17:27

Kelpie, ik vind HelloFresh een aanrader! Het is wel duur, dus bestel het maar heel af en toe. Maar geeft wel een boost voor m’n inspiratie. Welke gerechten heb je gekozen?

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 17:31

Visstoof, paksoistamppot, broodje kalkoenshoarma, linguine en moussaka :D

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 17:34

Ik vond voor volgende week er wat minder bij zitten.
Maar ik heb zojuist even gekeken en blijkbaar kan ik een gratis box weggeven van 3 maaltijden om te proberen. Dus als iemand het uit wil testen?

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 18:17

Hahaha Linoleum kom maar langs, had zoals gewoonlijk weer echt 6 porties gemaakt :') Veel plezier vanavond!

Carlijn, ja lekker hè! Deze truffelpesto is echt fantastisch, helaas wel vrij hoog in calorieen haha. Je avondeten van gisteravond trouwens <3

Castilja, goed bezig, fijn is dat om te horen! :) Leuk!

Josien, lekker lijstje. Wat heerlijk idd zo lang rijden!

Voor mij werkt IF ook echt het beste, ik eet eigenlijk meestal maar 2x per dag nu maar kan dan wel meer dan 1000 calorieen per keer eten :+ 's ochtends heb ik toch geen behoefte of tijd om te eten.

Heb morgen een examen en vandaag dus een studiedag, voel me nog steeds niet lekker dus alweer gek lijstje :+ Probeer beetje op te letten want ga dit weekend naar date/vriend toe en ons kennende wordt het dan heel veel eten. Sowieso zaterdagavond domino's want hij heeft maar 1 pan :')

O/L: Griekse yoghurt met blauwe bessen, havermout en stevia
T: Nature Valley pinda/chocolade eiwitreep
A: gehaktbrood, groenten uit de oven en rijst

B: uurtje cardio en heen en weer naar de sportschool lopen