Hardlopen deel 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DromenLies

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 19:21

Ladies, I'm back. Zaterdag voor het eerst weer gelopen na 3 maanden uit de running te zijn geweest na blessure aan mn linker heupbuiger. Heb niet echt goed bijgelezen uit frustratie dat ik zelf geen kant op kon. Maar goed, nu ben ik back on the road. Nu rutisg opbouwen. Morgen weer 3 km lopen en dan mag ik eigenlijk niet harder dan 9 km p/u vd fysio. Onder mn tempo lopen blijkt echt een hele uitdaging heb ik zaterdag al gemerkt,.

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 20:56

Fijn dat je weer mag opbouwen!! Wel echt proberen rustig aan te doen hoor, anders ben je straks misschien nog langer "uit de running" ;-)

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 14:54

Ik heb even een vraag over de hardlopen met Evy. Hoop dat iemand hier antwoord op kan geven. De 5 km met Evy heb ik afgerond *\o/* en nu begonnen aan de 10 km. Alleen er komen nu termen tevoorschijn zonder uitleg.

Je loopt de ene les een extensieve duurloop, de andere les een hersteltraining en over een aantal lessen heb je dan ook de intensieve duurloop. Hoe weet ik nou zonder uitleg hoe snel/langzaam ik moet lopen? Iemand ervaring? Ik heb trouwens de app, niet via mp3.

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 15:52

Pfoe geen idee! Ik loop ook met evy, nu bij les 20 van de 5km. Wordt er niet de manier van het "schema" mee bedoeld? Qua minuten rust tussendoor ofzo zegmaar? Maar dat je wel alles op eigen tempo moet blijven lopen?

Kameleon94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 17:18

Hey allemaal! Mag ik me hier ook melden? Ben aan het trainen voor de 10 km eind augustus. Ben nu weer 1,5 week aan het trainen (daarvoor lekker een paar weekjes op vakantie geweest). Vanochtend liep ik 7 km in 40 minuten. Ik wil proberen om de 10 km onder de 55 minuten te lopen, dus ik moet nog wel even trainen :)

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 03:52

ruth91 schreef:
Pfoe geen idee! Ik loop ook met evy, nu bij les 20 van de 5km. Wordt er niet de manier van het "schema" mee bedoeld? Qua minuten rust tussendoor ofzo zegmaar? Maar dat je wel alles op eigen tempo moet blijven lopen?

Er zijn geen rustpauze's meer bij de 10 km. Je loopt gewoon elke les achter elkaar door.

myrt3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 01:14

Hoi, mag ik mij ook melden hier? Tijdje terug lekker bezig geweest met hardlopen en de singelloop van Breda gedaan. Daarna voor studie naar t buitenland geweest en sindsdien stond harldopen op een laag pitje.
Ben nu sinds een paar weken weer begonnen en ben bij les 16 van rennen met Evy. Heb me vandaag ingeschreven voor de damloop by night, 4 Engelse mijl. Had voor mezelf een doel nodig om te blijven trainen!
Jullie al wedstrijden op de planning oid?

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 09:14

Het zijn verschillende soorten trainingen; herstel is op een rustige hartslag, intensieve duurloop zal meer op kracht zijn om je vermogen te vergroten en de laatste is snelheid vergroten.

Goed bezig kameleon, dat ga je wel redden

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 09:41

Ohh dan weet ik het niet sleeper :o

Welkom kameleon94 en myrt3!

Ga me zo klaarmaken voor les 20!

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 18:06

Ik meld me ook weer, alweer een tijdje geleden.
Ik loop nu 1X in de week 40 minuten. Ik wil naar 2X in de week, maar dat komt er vaak niet van.
Eerst 30 minuten met Evy doorlopen. Ik wil nu ook de training van Evy trainen voor de 10 op m'n IPod. Ik ben benieuwd naar de uitleg van de termen.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 18:17

Ik ga mij ook maar weer eens wagen aan hardlopen.
Begin met Evy, toch wat fijner om een schema te hebben dan gewoon te lopen vind ik.

Omdat mijn conditie zeer zeker niet op 0 staat, begin ik maar meteen met week 5.. :)

Tijd voor mijn eerste rondje :wave:

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 22:32

Ren je t liefst sochtends of savonds Morris?

Hoe ging het Nancy??

Ik was super tevreden, laatste stuk van de les ipv 8 min uitgelopen tot 15! Kwam uiteindelijk op 5,35 km in 39 min, kan zeker sneller maar had nu vooral in t begin moeite dus ging niet zo hard haha

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 06:43

In het weekend vind ik 's ochtends fijn, niet te vroeg hoor ;) . En door de weeks wordt het 's avonds, omdat ik overdag werk.
Ruth, goed gelopen. Soms voelt het zo goed, dat ik verder loop dan m'n planning. :j
Ik ben dan altijd wel benieuwd hoe de beentjes de volgende dag zijn.

myrt3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 08:15

Goed bezig meiden. K had gister met een klein beetje spierpijn nog in mn benen, les 17 gelopen. Was wel direct na het paardrijden en nu voelen ze mega zwaar.. Maar het lopen zelf ging erg goed.

Kameleon94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 08:41

Ik heb gisteren voor de tweede keer 8 km gelopen, ditmaal in 42 minuten (eerste keer in 45 min). Ik was daarna wel helemaal kapot, haha. Liep nu wel iets onder mijn schema, nog 2 km erbij en dan zijn we er klaar voor :)

Walrus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 14:42

Hallo, mag ik mij hier melden? Ik ben nu ongeveer 2 weken aan het hardlopen en sinds vrijdag begonnen met het 3KM schema van Looptijden.nl. Het gaat me aardig af maar voor mij begint morgen pas het echte werk, ik moet aan het einde namelijk 3 minuten hardlopen. Aangezien mijn inspanningsastma maak ik me daar nu al zorgen over, wat ik dus niet moet doen. Ik wil altijd te graag dat dingen goed gaan, dat moet ik maar eens naast me neer leggen denk.
Hebben jullie tips, hoe lopen jullie bijvoorbeeld? Kijken jullie ver naar voren of kijk je naar beneden?
Ik ben voornamelijk aan het hardlopen om af te vallen, de nodige kilo's moeten er echt af! Iemand daar tips voor? Gebruiken er ook mensen supplementen? Wat gebruik je en wat voor werking heeft het? Ik hoop na mijn 3KM schema over te gaan op de 5KM en vervolgens de 8KM en de 10KM. Hoe vaak in de week is normaal? Ik neem aan dat het in het begin beter voor je spieren is om het om de dag te doen? En lopen jullie voor of na het eten?

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 14:44

Afvallen is 80% voeding en 20% beweging. Ik loop al jaren maar ben het laatste half jaar veel afgevallen door mijn voeding aan te passen. Ik eet nu ongeveer 2000 calorieën op een dag en heb 6-7 eet momenten :P. Sinds ik ben afgevallen gaat het hardlopen me ook makkelijker af (ben ongeveer 12 kilo afgevallen).

Walrus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 14:50

Jeetje wat ontzettend goed! Volg je een dieet of gewoon helemaal zelf?
Naar mijn weten eet ik helemaal zo slecht nog niet, soms vraag ik me ook echt af waar de kilo's ineens vandaan komen. Dan zal ik waarschijnlijk ook een hoop aan mijn voeding moeten veranderen.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 15:03

Ik heb eerst m'n eten bijgehouden in een app (calorieën en verdeling eiwit/vet/kh). Ik at toen 1.500 calorieën netto (dus op een dag dat ik duurloopje deed of groepsles ongeveer 2.000 en dagen zonder sport 1.500). Verder pakte ik toen vaak om zo laag te blijven als ontbijt en als lunch een eiwit shake.

Nu heb ik een voedingsschema van Nellen, maar varieer hier zelf vrij veel in. Ik eet nu zo'n 2.000 calorieën per dag ongeacht of ik sport of niet en val hier heeeeeeeell langzaam nog wat bij af. Ik heb € 25 betaald voor dit schema, maar ga hierna denk ik zelf iets in elkaar zetten. Ik zit nu vrij hoog in eiwitten en vet en wat lager in koolhydraten (maar niet zoals bij sommige diëten).

Ik at van heel veel dingen de 'magere' variant. Daar zitten misschien wel minder vetten in maar 9 van de 10 keer ook een stuk meer koolhydraten. Daar ben ik mee opgehouden (afgezien van magere melk). Ik eet nu dus volle Griekse yoghurt, volle kwark, etc.

Walrus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 15:11

Oke interessant. Ik denk dat we onbewust denken dat we gezond bezig zijn met bv de light dingen of de magere producten. Ik merk wel dat ik mezelf echt meer moet verdiepen in 'wat voeding met je doet'. Ik zal ook eens bij gaan houden wat ik nu op een dag weg werk. Ik geloof gerust dat ik daar nog van schrik. Wat betreft supplementen is dat verstandig of is dat juist af te raden?

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 15:19

Wat versta je onder supplementen? Ik gebruik dus wel smart protein (eiwit poeder), slik groene thee capsules en multivitamine en ik pak wel eens een pre workout maar dat is het dan ook wel zo ongeveer.

Eerst moet voeding op orde zijn, dan beweging en dán komen de supplementen. Ik ben vooral gaan afvallen toen ik ben gaan bodypumpen en zo wat meer spiermassa heb gekregen.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 15:51

Wat betreft je vragen over looptechniek, een paar pagina's terug heb ik een hele post daaraan gewijd icm foto's. Misschien kan je daar iets mee?

Voor je inspanningsastma is het belangrijk dat je tijdens het lopen concentreert op je ademhaling. Adem goed door je buik, dus niet te hoog (in je keel wordt je benauwd), dus leg af en toe je hand op je buik om te voelen dat ti bol wordt met inademen en span je buikspieren aan met uitademen. Probeer adem te halen in het ritme van je pas, 3 passen inademen is 3 passen uitademen. Vooral dat laatste is belangrijk, je bent snel geneigd om meer lucht erin te pompen zonder je longen goed leeg te maken! Dan kan je de afvalstoffen niet kwijt en is er onvoldoende ruimte voor zuurstof.

Geen zorgen maken, gewoon rustig hier mee beginnen (desnoods op de fiets), het is de basis voor straks fijn lopen!

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 16:08

Hoi iedereen, ik kom nog eens even kijken. Ik ben weer even out door medische problemen en ik baaaaaaaal :( :( :( Ik ben het zo beu, elke keer als ik terug gestart geraak val ik net zo snel weer uit. Bah bah bah!
Even een klaagzang, sorry ;-)

Hopelijk gaat het met jullie allemaal wel goed!

Kameleon94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 08:19

@Walrus, welkom! Zoals gezegd is voeding inderdaad minstens net zo belangrijk als sporten. Veel sporten zonder je voedingspatroon aan te passen heeft weinig zin. Probeer er om te denken dat je niet ineens heel weinig (kcal) gaat eten. Als je iets meer beweegt/sport en tegelijkertijd zo'n 500 kcal onder je verbranding eet per dag, dan val je al een halve kg per week af. Zo heb ik het wel gedaan en dat lijkt mij ook redelijk gezond. Te snel afvallen heeft levert vaak alleen maar een jojo-effect op. Het gaat om het aanpassen van je levensstijl.

@Kiwipitje, ik eet ook vaak magere producten. Ik probeer inmiddels wel te stoppen met de light producten zoals cola etc. maar ik kies nog wel altijd voor magere yoghurt en magere kwark. Zitten deze producten echt veel hoger in koolhydraten? Ik had hier nog nooit van gehoord, dus ben wel nieuwsgierig :)

@Memuska, wat vervelend! Heb je steeds last van blessures of andere medische problemen?

@Romyv, ik heb de post met looptechnieken ook even teruggelezen. Erg handig! Maandag merkte ik wel een enorm tempoverschil als ik mijn handen meer beweeg tijdens het lopen. Ging ineens een stuk harder, haha. En die ademhaling is ook mijn zwakke punt, ik focus denk ik ook teveel op goed inademen en vergeet daarbij het uitademen. De volgende keer zal ik daar eens wat meer op letten!

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 08:25

Magere yoghurt en kwark zitten niet veel hoger in koolhydraten dan de volle varianten.

In light chips zit bijvoorbeeld 30% minder vet, maar er zitten wel een stuk meer koolhydraten in dan in de niet-light variant. Gewoon een beetje op de etiketten letten :j