Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tiggs

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 16:09

Slecht slapen na een intensieve loop: check. Volgens mij blijft m’n cortisol te hoog ofzo. Hartslag blijft ook best lang hoog.

Mijn uitslag is kwijt trouwens! Kreeg vanochtend een mail met m’n officiële tijd (paar seconden sneller zelfs) maar sta niet meer in de uitslagen. Terwijl er genoeg tragere mensen tussen staan, dus het is niet omdat ik de max tijd heb overschreden.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 16:39

Ahh leuk verslag ook Samantha! Ik zag dat je hem net onder de 5 uur hebt weten te houden dus super knap nog hoor.
Samantha_ schreef:
O ja Leonie ik zag bij 1,6 km al iemand wandelen. Wtf denk ik dan.
Ja dit snap ik ook echt niet, wat doe je daar dan?

Ow dat is wel heel vreemd Tiggs! Kan toch niet zomaar kwijt zijn? Of had jij doping gebuikt _O- ?

Sherivey schreef:
Ohh van die mensen die op een marathon al bij 3 km gaan wandelen.... :=
En dan heb ik het niet over een trail waar na 3 km een pittige klim zit, want dan snap ik het wandelen.

Maargoed, die mensen die al binnen no-time gaan wandelen, noem ik bucketlistlopers; willen een marathon finishen om te kunnen vertellen dat ze 'marathoner' zijn...

Ja ik ben er bang voor idd. Nou was ik ook een bucketlist loper hoor hahaha. Maar goed, wel een getrainde variant. :Y) . Moet wel zeggen als ik het ooit nog een keer zou doen, zou ik meer 30+km's in mijn schema opnemen. Weet natuurlijk niet hoe ik had gelopen zonder die kramp maar ik ben er wel van overtuigd dat daar winst te halen was.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 16:40

Hier net zo Leonie. Dat zei ik al na Amsterdam, meer 30+ afstanden. En toen ging het helemaal mis haha.
Ik ga volgend jaar in elk geval weer Rotterdam lopen en wil dan een langer schema volgen.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 16:58

Leonie, maar getraind is een heel ander verhaal, dan loop je niemand in de weg

Zeker op bvb het havenspoorpad is het gewoon krap, dan wil je niet ook nog om wandelaars heen moeten.
Daar bij het Kralingsebos is het veel breder. Daar heb ik de mensen ook met bosjes om zien vallen toen ik zelf liep.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 17:16

Ik ben ook echt blij dat ik een paar keer 32km gedaan heb voor de marathon. Ik had contact gehad met een trainer/personal coach, en die had gezegd dat voor mij 26km als langste run genoeg zou zijn. Daar had ik dus geen vertrouwen in, hoewel er inderdaad meer trainers zijn die zeggen dat langzamere lopers genoeg hebben aan 24-26km om een marathon uit te lopen. Ik had het dan echt niet gehaald.

Bij mij was de marathon ook een bucketlistdingetje, maar inderdaad ook hier wel netjes er voor getraind. En zelfs dan was het nog zwaar. Dus zonder training had ik het echt niet gehaald.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 17:42

Super tof alle marathon verhalen!

@Leonie: doping controle bij mijn snelheid zou wel fantastisch zijn :')

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 18:10

Leonie, wat leuk jou verslag! En echt ontzettend knap wat je in korte tijd bereikt hebt, wat betreft lange afstanden lopen!
Toen ik het las, dacht ik, grappig het lijkt bijna mijn verslag van vorig jaar!
Echt zo herkenbaar die kilometerplekken, waar je steeds meer gaat voelen, mooi omschreven. En super dat je vriend daar stond.
Ik vind het ook heel knap van je, dat je niet sneller bent gegaan, en vanaf het begin mooi op 5.10 bent blijven lopen.
Bij mij is het nu precies een jaar geleden dat ik hem gelopen heb, en door jou verhaal, komt het weer helemaal tot leven, leuk!

Suliko, wow dat is ook knap zeg, al die kleine rondjes!
En wat fijn dat je supporters had, en inderdaad op de weg is een 30km altijd wel een goed idee voor een stadsmarathon.
De schoenen gaan vast goedkomen.
Ja de rfr heeft een speciale carpool pagina, als je inschrijft kun je daar op kijken. Afgelopen jaar ook al een keer gebruik van gemaakt, toen ik met Ninus en vriend daar een 33km ging doen.
Ik heb zelf geen eigen auto, dus is dit echt ideaal, en je hebt nog samen voorpret ook!

Samantha, ik vind het ook ontzettend knap, dat jij ondanks alles gewoon doorgegaan bent!

En Lois ook gehaald, wat leuk zeg!

Muurp, gefeliciteerd met je p.r!

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 18:42

Suliko wat knap gelopen zeg, wauw! Wel handig dat er supporters mee waren.

O wat gek dat je uitslag weg is Tiggs?

Ik had een tijdje geleden al zitten kijken voor een atletiek vereniging om te trainen. Maar leek me niet handig voor de marathon om daar te beginnen. Vanochtend enthousiast een mail gestuurd. Krijg ik antwoord, ja je kan donderdag mee trainen. Oeps, had in m’n mail niet gezet dat ik gisteren de marathon had gelopen haha.
Dus maar weekje of 1-2 later doen dan.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-25 18:44

Dat is handig die carpool pagina, dat zouden echt meer evenementen moeten doen.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 18:53

Supervixen schreef:
Dat is handig die carpool pagina, dat zouden echt meer evenementen moeten doen.

Nou inderdaad, eigenlijk ook wel zo gezellig toch.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 19:01

Tiggs schreef:
Super tof alle marathon verhalen!

Sluit ik me bij aan, echt leuk om te lezen!
Bizar ook, de lopers al op 3km en zelfs 1,6km. Train dan een jaartje langer zodat je wat makkelijker kan lopen.

Ik zag de mensenmassa's weer op tv, wat een ellende joh. Ik vind het echt oprecht heel knap dat jullie daarin kunnen lopen, en dan nog zo goed ook.

Ik heb na werk een heerlijk rondje van 7km gelopen. Ik heb de techniek van Suliko toegepast en loop dan veel soepeler (ik voel ook hele andere spieren nu, ook in de billetjes :') ).

En veel vlotter ook, waar ik vorig jaar nog structurewl boven de 7min/km liep, loop ik nu dit prima weg:

Afbeelding

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 19:03

Goof, ik vind het idd ook knap dat mensen kunnen lopen in die drukte. Ik trek dat slecht, met name voor en na de run zelf. De drukte voor de start en het gepinguin na de finish. :=

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 19:06

Sherivey schreef:
Goof, ik vind het idd ook knap dat mensen kunnen lopen in die drukte. Ik trek dat slecht, met name voor en na de run zelf. De drukte voor de start en het gepinguin na de finish. :=

Ja. En tussendoor ook. Ik doe liever niet aan mensen in mijn privéleven := Zeker niet onbekenden in mijn aura.
Maar ook de muziek en herrie enzo. Ik ben snel overprikkeld en moe.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 19:24

Goof schreef:
Sherivey schreef:

Ja. En tussendoor ook. Ik doe liever niet aan mensen in mijn privéleven := Zeker niet onbekenden in mijn aura.

Snap ik!

Voor mij liever ook niet te veel drukke events meer

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-25 19:34

Goof schreef:
Sherivey schreef:

Hier hetzelfde, mijn vriend en ik willen het liefst zo weinig mogelijk mensen tegenkomen in het weekend als we de natuur in gaan.
Na een week werken met kinderen en collega's heb ik dat ook echt nodig.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 19:39

Muurp schreef:
Wat een mooie resultaten dit weekend! *\o/* Echt top gedaan allemaal!
Ik heb je nog gezien Lous, heb nog even hard geschreeuwd maar je zat in je bubbeltje :))

Of ik heb je niet gehoord haha. Ik hoorde mijn naam zo vaak en dan keek ik, maar kon niet zo snel bekende hoofden zien. ;)

Mooie tijd heb je gelopen, helemaal niet gek voor een eerste keer. Volgend jaar weer en dan sneller? *\o/*

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 20:04

Knap gedaan, Suliko! Lijkt me ontzettend saai, telkens hetzelfde rondje lopen. := Maar het is wel een goede mentale training natuurlijk.
Hoe is het met je tenen inmiddels? Wat balen dat je blaren kreeg.

Super dat je zo lekker gelopen hebt Goof!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 20:30

Heb net even toch nog de motivatie bij elkaar geraapt om 7.5km te lopen in een uurtje. Vond dat toch best wel knap van mezelf. *\o/* Ben m'n dip nog niet kwijt.
Maar zit nog steeds in de nageniet modus van de marathon. :D Blijf dat toch een super prestatie vinden (van iedereen trouwens die een marathon of meer gelopen heeft. Overigens ben je niet minder als je minder ver loopt, laat dat duidelijk zijn).

Zag trouwens ook nog iets van trailevents, een mei-uitdaging, iets met een nature challenge, kun je 100, 250, 500 of nog meer in een maand lopen en dan krijg je 1 of andere medaille. Is een soort virtuele challenge zeg maar.
Zijn er mensen die hier aan meedoen?

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 22:49

Knap dat je nog even gelopen hebt Germie, hopen dat je snel weer uit je dipje bent.

Ik heb vandaag met mijn nieuwe horloge gelopen. Wat een verademing dat ik eindelijk fatsoenlijk bij kan houden hoe hard ik loop. Heb de neiging om steeds iets harder te gaan, dat kon ik nu mooi op tijd corrigeren. Waarschijnlijk allemaal net iets beter voor de trainingsopbouw. Vanavond 8 km easy pace door het bos. Onbedoeld kwamen we hier uit (mijn zoon liep weer gezellig mee vandaag)
Afbeelding
Afbeelding
Op sommige plekken kwam de stoom nog uit de grond. Aan de andere kant van het pad was weiland, daar is de brand op gestopt, dat heeft als een goede brandgang gewerkt

Zal wel spannend zijn geweest voor de mensen die in het bos wonen, er staan daar 3 huizen dicht in de buurt.

Afgesloten met 8,6km op 6:52 (heb de motor van onze zoon even mee opgehaald, dat was ietsje verder). Ik begin de 10km al te ruiken, haha.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 05:55

Busymissy, ik gebruik of misbruik Garmin soms voor wat intervalletjes terwijl dat dan niet de opdracht is. :D
Zo had ik gisteren 10 minuten cooling down op 8.45
Dan begin je met hardlopen en als garmin dan 8.30 aangeeft ga je wandelen, tot de 8.40 en dan hardlopen tot 8.20 en dan weer wandelen tot 8.35 en op goede dagen kom ik dan na 10 minuten onder de 8 min uit, zo ook gisteren en je bent dan helemaal verrot. Daarna doe ik mijn echte cooling down.
Zonder horloge zou ik zoiets niet doen. Dat vind ik wel leuk aan garmin.

De hartslagband gebruik ik eigenlijk nooit meer, was beetje een miskoop.

En komt de motivatie echt niet terug, dan zei het zo. Ik heb gedaan wat ik wilde doen, velen zeiden dat ik het niet kon. Maar germie bewees toch het tegendeel. :D
Zo zie ik het ook. De meeste mensen zijn na 1.5 tot 3 jaar uitgekeken op een hobby, en zoeken dan weer wat nieuws. De hele duikindustrie is hier op gebaseerd zelfs. Maar ik ben meestal iemand die dingen langer volhoudt, mits er verbetering of winst te behalen is. Dus nu zal ik wel ergens sneller in moeten worden, want anders denk ik wel dat het stoppen wordt. Maar dan moet ik eerst weer een trainingsdoel bedenken. En daar zit ik nu in. Ik weet niet wat. ;) Maar ook uit deze fase kom ik wel weer hoor. Onkruid vergaat niet zeggen ze wel eens.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-25 06:31

BusyMissy wat leuk dat je zoon meegaat, hoe oud is hij?
Vreselijk dat verschroeide landschap.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 06:59

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 07:05

Hij is 31 en woont even tijdelijk terug bij ons totdat hij een nieuw huis heeft. Hij is verhuisd vanwege zijn nieuwe baan (woonde hiervoor in Groningen).
Hij is leerkracht sportinstructeur op een sportopleiding voor aankomende leerkrachten en loopt mij "de poep voor de ogen" zoals we dat hier zeggen, maar op maandagen loopt hij regelmatig een rustig rondje met mij mee. Heel gezellig. Toen hij 12 was zijn we samen begonnen met hardlopen omdat hij een betere conditie wilde krijgen voor de rugby. Wel heel leuk dat we dat nu af en toe weer samen kunnen doen.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 07:26

Wat leuk om zo samen te kunnen lopen!

Ik heb m’n doel al bedacht voor na de marathon. Sneller worden op de 10 en de halve. Nou loop ik over een maand alweer de halve maar beetje optimistisch om dan al sneller te zijn haha.
Al liep ik 3 weken na Amsterdam een hele snelle halve, spontaan eigenlijk.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 07:28

Dat is een mooi doel Samantha.
Busymissy, die 10 loop je vast al snrl. Je bent er echt al bijna!