Viruswaanzin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-21 20:50

secricible schreef:
Ik vind het bijzonder dat mensen hun privesituatie vergelijken met een werk-situatie van het kabinet.
En dat us inderdaad vrij lastig vanaf een schermpje. Hoewel de beelden alleen de bekendmaking van de exitpolls laten zien werd daar gewoon gewerkt door de partijen op dat moment. Dat lukt niet altijd via schermpjes op afstand.

Omdat wij op ons werk wél afstand moeten houden en mondkapjes opmoeten, of thuis moeten werken..

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 20:52

Dimphyl schreef:
Maar verootjoo de statistieken zeggen ook nog altijd dat corona voor 90% ongevaarlijk is.. voor 9% langdurige 'klachten' en voor minder dan 1% dodelijk. Daar komen mijn ervaringen dus wel degelijk mee overeen.

Maar dat klopt toch ook? Daar zegt toch niemand wat van?

90% van de mensen kan corona probleemloos doorstaan. Echter zorgt die 10% voor een zodanige druk op de zorg dat we wel wat moeten doen anders komen we in de problemen.
Het is namelijk ook wel een veel grotere kans dat mensen het krijgen aangezien we nog 0.0 immuniteit hiertegen hebben. Bij griep is de voorafkans dat je griep krijgt al een stuk lager omdat we daar wel een soort van immuniteit tegen hebben, en ook vaccineren.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 20:54

Ik vond het afwachten van de uitslagen weinig te maken hebben met noodzakelijk werk waardoor je je niet aan de avondklok hoeft te houden. Ze hadden dat best kunnen doen vanuit huis via schermpjes. Ook het werk. Ze weten dat de beelden getoond gaan worden. Ik vind dit niet rijmen met ´blijf zoveel mogelijk thuis´, ´werk vanuit huis´ en de mondkapjes. Ik vind dat ze hier geen goed signaal mee hebben afgegeven.

En als ik het vertaal naar een werksituatie. Oppas voor kinderen van zorgmedewerkers mogen niet met een verklaring op zak na 21:00 nog over straat. Maar het afwachten van de uitslagen en ondertussen werken mocht dan wel met zijn allen op locatie?
Laatst bijgewerkt door Vayo op 19-03-21 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 20:55

@Dimphly

Ja testen zonder klachten als in mocht je in contact zijn geweest met iemand en 10 dagen in quarantaine moeten dat je na 5 dagen zonder klachten ook mag testen ( eerst kon dit nog niet) dus dan kan je zonder klachten laten testen. Als je dan negatief bent mag je uit de quarantaine. Dit hoeft niet maar dan zit je automatisch al op 10 dagen. Ook al ben ik meer een voorstander van testen na 10 dagen en dan pas naar buiten want hoeveel mensen er pas ziek worden na 5 dagen en een negatieve test zit mij ook niet zo lekker.

Maar goed ik zou echt niet bij mijn collega op schoot willen zitten , ik sta ook zonder corona wel liever niet te dicht bij mensen. Ook al is afstand houden op mijn werk/stage onmogelijk. Ik kan moeilijk iemand wassen en aankleden op 1,5 meter afstand. Het is wel geprobeerd , maar niet uit te leggen aan deze doelgroep dat ze niet aan je mogen zitten.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 20:57

Vayo schreef:
Ik vond het afwachten van de uitslagen weinig te maken hebben met noodzakelijk werk waardoor je je niet aan de avondklok hoeft te houden. Ze hadden dat best kunnen doen vanuit huis via schermpjes. Ook het werk. Ze weten dat de beelden getoond gaan worden. Ik vind dit niet rijmen met ´blijf zoveel mogelijk thuis´, ´werk vanuit huis´ en de mondkapjes. Ik vind dat ze hier geen goed signaal mee hebben afgegeven.

En als ik het vertaal naar een werksituatie. Oppas voor kinderen van zorgmedewerkers mogen niet met een verklaring op zak na 21:00 nog over straat. Maar het afwachten van de uitslagen en ondertussen werken mocht dan wel met zijn allen op locatie?

De zorgmedewerker mag ook gewoon op de weg zijn. En ook een niet-essentieel beroep mag op de weg zijn met verklaring.
Dus een kinderopvang-medewerker die na 21.00 nog werkt mag ook. Opa en oma zonder werkgeversverklaring inderdaad niet.

En ik ben geen politicus maar ik heb altijd begrepen dat die avond uit meer dan alleen "wachten op de uitslag" bestaat.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 20:58

Rutte is inmiddels al een keer getest, de Jonge gebruikt de app en zit thuis in quarantaine na een melding, hij had ook gewoon door kunnen lopen, doen er genoeg, zelfs met positieve test op zak.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 20:59

Dimphyl schreef:
Femke_tweety omgeving betekende in deze toch echt de letterlijke omgeving van de mensen die ik ken. En nee, die wonen niet allemaal in dezelfde province. Nogmaals, heeft ook geen drol met elkaar te maken.

Bigone niet alleen ja21 hoor, ook Kaag, geen afstand, geen mondkapjes. En daarnaast nog meerderen. Ik heb niemand slim of dom genoemd, ik heb gevraagd om artikelen waarin dus ja21 of kaag net zo afgemaakt worden als baudet..

Maar verootjoo de statistieken zeggen ook nog altijd dat corona voor 90% ongevaarlijk is.. voor 9% langdurige 'klachten' en voor minder dan 1% dodelijk. Daar komen mijn ervaringen dus wel degelijk mee overeen.

Blijft hilarisch hoe jullie proberen mij aan te vallen ipv te kijken naar wat ik zeg/vraag. Puur omdat je het niet met me eens bent. Jullie weten dat er een algemeen corona topic is he, neem ik aan? Dit is namelijk nog steeds een topic voor mensen die zich niet kunnen vinden in de maatregelen.

Nee, dat betekende omgeving in deze juist dus niet. Niet je letterlijke woonomgeving maar wel de mensen met wie jij je omgeeft.
En jij vindt het dan geen drol met elkaar te maken hebben, ik daarintegen vond het wel opvallend.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 21:02

Zebrastreep schreef:
Maar op zich nooit testen is toch niet raar? Als je geen klachten hebt , niet in de buurt bent geweest van iemand waarom zou je dan ook?

Dat was hij wel. Weet niet meer uit m'n hoofd wanneer, maar Zondag met Lubach had er een mooi stukje over, Rutte was in contact geweest met iemand die paar dagen later positief getest was, maar hij heeft daar geen actie op ondernomen (was een erg grappig stukje weer, met hoe verkeerd Rutte altijd presymptomatisch gebruikt). Als ik tijd heb zal ik het proberen terug te vinden.

Verder eens met hierboven, zij hebben een voorbeeldfunctie en zouden zich juist aan de regels moeten houden. Maar wat je ziet is dat ze met teveel mensen samenkomen zonder mondkapje en zich ook niet aan de avondklok houden. Van Baudet begrijp ik het dan weer wel, daarmee zeg ik niet dag ook het ermee eens ben, maar die komt er gewoon openlijk voor uit.

Edit: dit stukje, Rutte snapt corona niet:
https://youtu.be/7wLQPwRvolU
Laatst bijgewerkt door Solistar op 19-03-21 21:07, in het totaal 2 keer bewerkt

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 21:04

secricible schreef:
Vayo schreef:

De zorgmedewerker mag ook gewoon op de weg zijn. En ook een niet-essentieel beroep mag op de weg zijn met verklaring.
Dus een kinderopvang-medewerker die na 21.00 nog werkt mag ook. Opa en oma zonder werkgeversverklaring inderdaad niet.

En ik ben geen politicus maar ik heb altijd begrepen dat die avond uit meer dan alleen "wachten op de uitslag" bestaat.

Dat zeg ik toch ook? Ik heb het niet over de zorgmedewerker die niet op straat mag komen of kinderopvangmedewerkers.

Oppas aan huis voor je kinderen als je in de zorg werkt mag niet na 21:00 met verklaring naar huis. Ik vind dat al belachelijk. Oppas laten logeren kan dan, maar corona technisch minder verstandig. Maar nu met die uitslagen met meerdere mensen in een kamer zonder mondkapje en na 21:00 naar huis vind ik dan gewoon niet rijmen met die zorgmedewerker die in de avond werkt en niet gewoon oppas kan regelen die weer naar huis mag.

Juist omdat er zo de nadruk gelegd wordt op ´blijf zoveel mogelijk thuis´ en ´werk vanuit huis´. Niet teveel mensen bij elkaar enz. Hoe lastig en moeilijk het ook is (dat is het voor veel gewone burgers ook!!!) geef dan eens het goede voorbeeld! Laat zien dat je zelf de maatregelen uiterst serieus neem als je er zo achter staat (Baudet komt er voor uit dat hij de maatregelen niet steunt).

Ik vind het dan niet heel vreemd als mensen ook eigen uitzonderingen gaan maken.

nynke55

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 21:19

Nou, dat snap ik dus niet, dat is dus echt zo van: "als ik in de sloot spring...". Ze hadden zich aan de regels moeten houden, zonder meer. Maar nu worden ze als excuus gebruikt, als zij het niet doen, hoef ik ook niet. En dat vind ik niet terecht.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 21:21

verootjoo schreef:
90% van de mensen kan corona probleemloos doorstaan. Echter zorgt die 10% voor een zodanige druk op de zorg dat we wel wat moeten doen anders komen we in de problemen.

Het gaat niet alleen om de druk op de zorg! Het is ook gewoon nogal wat om 10% van je bevolking ernstig of langdurig ziek te laten worden. Dat gaat om heel veel mensen en ik vind het nogal bizar dat we dat steeds overslaan. Een besmetting is NIET alleen maar een probleem als je op de IC komt. Het is ook een probleem als je daardoor 'gewoon' alleen maar langdurig je dagelijks leven niet op kunt pakken.
En het is ook een probleem alleen al omdat we niet weten wat de echt langetermijn-risico's zijn (zoals bv verhoogde kans op kanker of diabetes.) Misschien verkort het onze levensverwachting aanzienlijk: dat kunnen we nu nog niet weten maar het is niet iets waar we mee horen te speculeren.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 21:28

nynke55 schreef:
Nou, dat snap ik dus niet, dat is dus echt zo van: "als ik in de sloot spring...". Ze hadden zich aan de regels moeten houden, zonder meer. Maar nu worden ze als excuus gebruikt, als zij het niet doen, hoef ik ook niet. En dat vind ik niet terecht.

Nee, niet als excuus om hetzelfde te doen. Maar het verlaagd de drempel om zelf je eigen uitzonderingen te maken en bepaalde regels of adviezen (eenmalig) niet meer op te volgen.
Het gaat mij erom dat ze hiermee een signaal afgeven dat dit zo een keer best kan. Juist zij horen het goede signaal af te geven vind ik!!!

De avondklok is er om zo min mogelijk mensen bij elkaar in één ruimte te hebben. Nu zitten er bijv 7 mensen uit 7 verschillende huishoudens zonder mondkapje samen in één ruimte de uitslagen af te wachten na 21:00 buitens huis.

Als je mensen ervan wilt laten doordringen dat het uiterst belangrijk is je altijd aan de maatregelen te houden en dat het niet goed gaat en het echt zo spannend is qua cijfers en die derde golf ... dan had je het vanuit huis via schermpjes moeten doen. Of op zijn minst met mondkapjes en veel minder personen samen.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 21:34

Dat ben ik wel met je eens, het was dé kans om te laten zien hoe het moet. Maar of het veel geholpen zou hebben? Iedereen maakt excuses voor zichzelf.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 21:36

nynke55 schreef:

Dat klopt niet, ik kan ze helaas niet als excuus gebruiken omdat ik in dat geval helaas strafbaar ben. Het verschil is, zij maken de regels omdat die het beste zouden zijn. Ik heb me eraan te houden, ook al ben ik het er deels mee oneens (bv avondklok vind ik in mijn geval grote onzin omdat ik na 9 uur alleen dingen in m'n eentje buiten wil doen). Als ik dan dit zie baal ik er wel van ja.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 21:37

Een deel van het werk van een politicus bestaat uit het zichtbaar zijn voor de kiezers. De pers en de kiezers verwachten gewoon een reactie op verkiezingsavond. Het idee dat ze dat ook gewoon vanuit huis kunnen is niet zo heel realistisch.

En ja, ook als politici moet je blijven nadenken over hoe je dat allemaal zo coronaproof doet. En ja, het zal ook vast coronaproofer kunnen dan dat het gebeurd is. Maar dan nog, ik volg de regels niet omdat de politiek zegt dat ik dat moet doen of omdat ik anders een boete krijg. Ik volg die regels omdat ik denk dat het belangrijk is om corona te bestrijden. Wat ik doe, daar heb ik invloed op. Wat een ander doet, daar heb ik toch geen invloed op. Dus waarom zou ik me daar dan zo ongelofelijk druk om maken?

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 21:41

Bovenstaande inderdaad. Verder heb ik het gevoel dat sommige mensen (in zijn algemeenheid) dit soort zaken gewoon gebruiken als excuus om zichzelf niet aan de (in hun ogen onnodige of overdreven) maatregelen te hoeven houden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 21:47

Karl66 schreef:
Een deel van het werk van een politicus bestaat uit het zichtbaar zijn voor de kiezers. De pers en de kiezers verwachten gewoon een reactie op verkiezingsavond. Het idee dat ze dat ook gewoon vanuit huis kunnen is niet zo heel realistisch.

Snap ik niet? Iedereen heeft webcams. Het is lang zo leuk niet (hee, precies het punt waar iedereen tegenaan loopt) maar er is echt geen enkele noodzaak.

Citaat:
Maar dan nog, ik volg de regels niet omdat de politiek zegt dat ik dat moet doen of omdat ik anders een boete krijg. Ik volg die regels omdat ik denk dat het belangrijk is om corona te bestrijden.

Terwijl corona bestrijden helemaal niet echt gebeurt met de maatregelen. Als we nou eens een beetje van dat kritisch zijn op viruswappies, overbrengen naar het kritisch zijn op ons beleid?

Citaat:
Wat ik doe, daar heb ik invloed op. Wat een ander doet, daar heb ik toch geen invloed op. Dus waarom zou ik me daar dan zo ongelofelijk druk om maken?

Omdat het het gezamelijke gedrag is dat de pandemie in stand houdt, niet een individuele actie. Ik kan in mij jaren opsluiten en opsluiten, en het beste wat ik dan bereikt heb is dat ik waarschijnlijk geen corona krijg. Maar aan het algemene probleem doet het niets, want dat vereist dat je als groter geheel gezamelijk wat moet doen, en binnen de juiste tijdsframes.
Dat werkt juist alleen maar als je het samen en tegelijk doet. De frame dat je het gewoon bij jezelf moet houden ipv samen, maakt dat wij al maanden in een of andere flutlockdown zitten, terwijl landen die het aanzienlijk voortvarender en gezamelijker hebben aangepakt, veel meer kunnen en bijna geen zieken hebben.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 21:52

Shadow ? Welke landen die geografisch en qua bevolkingsdichtheid en regering overeenkomen met ons land hebben het nu zo fantastisch gedaan?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 21:59

Ik vind het heel bijzonder dat heren en dames minister allen aan 1 tafel kunnen plaats nemen in 1 ruimte. Welliswaar met 1,5m afstand tussen elkaar maar geen mondkap!?

Hoeveel visite mogen wij ook weer ontvangen per dag?

Bijzonder blijft ook dat het stemmen gewoon even voor ging op de avondklok en alles goed geregeld als een trein door liep die dag.

Waarom duurde het toch zo lang eer ze het vaccinatie beleid op orde hadden?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 22:03

Popstra schreef:
Ik vind het heel bijzonder dat heren en dames minister allen aan 1 tafel kunnen plaats nemen in 1 ruimte. Welliswaar met 1,5m afstand tussen elkaar maar geen mondkap!?

Bijzonder blijft ook dat het stemmen gewoon even voor ging op de avondklok en alles goed geregeld als een trein door liep die dag.

Heb je op het werk een overleg mag dat ook zonder mondkapje als je op de plaatst blijft zitten op 1,5 meter.
Ook op de gewone werkplek. Ga je lopen moet hij op.
En eerlijk is eerlijk, thuis is ook geen verplichting.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 22:06

bigone schreef:
Shadow ? Welke landen die geografisch en qua bevolkingsdichtheid en regering overeenkomen met ons land hebben het nu zo fantastisch gedaan?

Leuk dat je het meteen al zo versmalt, want je weet dus eigenlijk ook best waar je moet kijken :) En probeer je vooral toe te redeneren naar de conclusie die er al is, dat Nederland het dus niet hoeft te kunnen.

Maar het gaat om uiteenlopende bevolkingsdichtheden en geografische situaties (de meeste landen in Azie die het goed doen zijn geen eiland) en uiteindelijk gaat het vooral om 1 heel centraal punt. Als je corona daadwerkelijk effectief wilt indammen, dan doe je dat door het gezamelijk en voortvarend te doen.
Wij combineren het slechtste van de aanpakken. Enerzijds genoeg dingen die (zonder goede onderbouwing en met nogal twijfelachtige manier van 'democratisch' invoeren) behoorlijk beperkend zijn, en anderzijds nog steeds geen duidelijke visie, geen gezamelijkheid en geen interesse in de werking.

Maar het lijkt me toch goed om te bedenken: die f*cking avondklok of een 'niet samen met je partner bij iemand anders op bezoek' stoppen corona niet. Niet nu, niet nooit, en individuele inspanning om je met toewijding aan dat soort details te houden terwijl de scholen open zijn, de quarantaineregels om te huilen zijn en veel mensen ongeveer doorgaan met wat ze doen, gaat gewoon niets helpen. Dus weg met dat 'hou je zelf aan de regels en laat anderen.'
Laat lekker de regels (maar wees voorzichtig), maar eis van de overheid een beter beleid! Dat helpt aanzienlijk beter.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 22:08

DuoPenotti schreef:
Popstra schreef:

Heb je op het werk een overleg mag dat ook zonder mondkapje als je op de plaatst blijft zitten op 1,5 meter.
Ook op de gewone werkplek. Ga je lopen moet hij op.
En eerlijk is eerlijk, thuis is ook geen verplichting.

Klopt! Op school moet je één op als je door de school of lokaal beweegt. Maar zodra je gaat zitten ( tafels staan op 1,5 meter) en je op 1 plek blijft mag de mond kap af. Met de praktijklessen is het dan wel weer de bedoeling ook als je zit en wat uitvoert om de mond kap op de houden.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 22:13

Shadow, sorry maar ik ben toch echt wel zo blij met onze democratische rechtsstaat en die wil ik echt niet inruilen tegen een Aziatische dictatuur. Zelfs niet als je met zo'n dictatoriaal regime een pandemie beter kan bestrijden. Dat is een vergelijking die nergens op slaat.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 22:21

Popstra schreef:

Ze ontvangen geen visite, ze zijn aan het werk. Ik mag op mijn werk ook met meerdere tegelijk vergaderen in 1 kamer en aan 1 tafel, zonder mondkapje.

Stemmen vergelijken met het vaccinatiebeleid? Vind je dat niet appels met bakstenen vergelijken? Een procedure die we al jaren hebben waar weinig aan anders was dan normaal (zoveel aanpassing was nou ook niet nodig...) tov een totaal nieuw traject waar men de helft niet wist toen men een beleid moest maken? Dat is niet eens appels met peren meer...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 23:21

Karl66 schreef:
Shadow, sorry maar ik ben toch echt wel zo blij met onze democratische rechtsstaat en die wil ik echt niet inruilen tegen een Aziatische dictatuur. Zelfs niet als je met zo'n dictatoriaal regime een pandemie beter kan bestrijden. Dat is een vergelijking die nergens op slaat.

De democratieën Australië en Nieuw-Zeeland zijn anders ook zweer effectief in het bestrijden van de pandemie.