Hardlopen deel 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

welshfan97

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 09:25

Super interessant dat je de pb hier plaatst, ik kan er nog een hoop van leren want heb eigenlijk geen idee wat een goede houding is. Dankjewel!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 09:27

Grappig dat mij als "leek" meteen hetzelfde opviel over je armen (dat je ze voor je lichaam hebt ipv erlangs) en je handen (vuist ipv open). Heb ik toch íets opgestoken van m'n lessen :D

De rest erg interessant!

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 10:23

Romyv schreef:
Voor het mooie mag je pas iets minder nauw; dit betekent dat je met je voeten over een denkbeeldige lijn loopt ipv aan iedere kant van de lijn een voet. Hierdoor komt er een iets scheve belasting op je knieen wat blessures kan geven. Probeer eens of dit echt van toepassing is (bijvoorbeeld door een recht stukje zand te rennen zonder afdrukken, dan kan je goed zien waar je voeten terecht komen).

Hier had ik nog nooit van gehoord, ga ik ook eens op letten als ik over een stukje zand loop.

Dankjewel voor het plaatsen Guinevere.

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 13:18

Bedankt voor het plaatsen van de foto en de feedback. Erg leerzaam!

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 13:36

oke ben ik niet de enige gelukkig!

ik twijfel nog heel erg of ik het idd ZO leuk vind dat ik dat geld er voor over heb. wat wel leuk is misschien is de training ervan, 2 weken van tevoren, die kost slechts 12,50 :)
ik zou ook totaaaal niet mee doen om te winnen, maar mezelf wel een doel geven qua tijd waarin ik een run graag wil halen. je doet er naar mijn idee net ff een tandje bij als het een georganiseerde run is dan wanneer je voor jzelf loopt.

oeh interessant die foto en het commentaar, heb ik ook zeker wat aan! :j

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 14:31

Een evenemtent heeft idd wel wat extra, je traint er een beetje naar toe en doet daar net wat extra om je doel te halen.

Ik ben weer aan het kijken geslagen voor hardloophorloges omdat ik een deel van mn autorijlesgeld terug ga krijgen. :) (oma sponsort). Ik kom nu op een lijstje uit die mij wel interresant lijken, helaas wel redelijk duur maar eventueel koop ik eerst alleen horloge en dan later hartslag band erbij als ik deze zomer wat meer ben gaan werken. Welke hebben jullie ervaren mee/horen jullie verhalen over? (positief en negatief) of weten jullie nog een ander sporthorloge dat ongeveer hetzelfde is qua kwaliteit en kunnen?

Polar v800
Polar rcx3
Garmin forerunner 620
Garmin forerunner 610
Tomtom sportwatch
Suunto ambit 2 (saphire)
Suunto quest (hier heb ik mn twijfels over omdat hij wrss niet zo veel kan met zelf je schema's maken en resultaten bekijken. En volgens mij aparte GPS, dat is geen groot probleem maar wel een minpuntje).

Een van deze kon je resulaten uploaden met een app dat leek me wel heel handig aangezien ik geen heel fijn werkende laptop heb.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 16:43

De Garmin kan uploaden met een app iig.

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 17:21

In het andere topic dachten ze dat de garmin 620 degene is die dat kan.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 18:04

Ik weet niet of je Garmin kan uplaoden met je een app. Bij mijn garmin 910XT (triathlonhorloge) maakt ti draadloos verbinding met mn laptop, die zet het op internet en via de app op mn telefoon kan ik dat benaderen. Die app is wel uitgekleed in vergelijking met de site die online staat hoor, je kan wel trainingen inzien en beetje vergelijken maar de echte analyse opties staan online.

Leuke reacties op mijn PB, thnxx :D

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 18:12

Misschien vinden jullie het leuk, maar ik heb 2 weken terug mijn lopen laten filmen (de filmpjes staan op de laptop van mn vriend, moet ik nog steeds een keertje ergens online zetten ofzo). Daar heb ik ook super veel van geleerd!!

hier een paar printscreens eruit:

Afbeelding
Hier zie je goed dat ik mijn achterste been niet helemaal strek. Dat komt omdat mijn hamstrings te kort zijn. Hierdoor kan ik onvoldoende mn bil aanspannen en mis ik dus kracht bij de afzet terwijl ik mn hamstrings over belast.

Afbeelding
Hier doe ik mn linkerhand ook te hoog, terwijl rechts wel altijd mooi laag blijft. Teken van onbelast, dus balans meer trainen. Je ziet wel goed dat ik mn tenen van mn voorste voet omhoog heb. Hierdoor land ik op mn voorvoet en heb ik een kort grondcontact. Dit mag nog meer als je de filmpjes bekijkt, dus dat ga ik ook trainen maar de positie van mn voet is goed iig :)

Afbeelding
Hier ook linkerhand veelste hoog. Wel een mooie hoge knie, dat mag nog iets meer maar is niet nodig in een reguliere loop dus niet erg.

Over de totale fotoś zie je ook dat ik nog iets indraai met mn schouders naar rechts toe (linkerhand te hoog dus logisch) en dat ik mn schouders ook omhoog trek. Die moet ik meer laten hangen en naar elkaar toe trekken ipv met een gebogen bovenrug te lopen.

Kortom, nog meer dan genoeg aan te werken :)

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 20:31

Bedankt voor de foto's romy! Is idd erg leerzaam. Ik probeer altijd in de ramen te kijken van de huizen waar ik langs loop om mijn houding een beetje te controleren. Voeten vind ik zelf lastig te bepalen, dat zou ik eigenlijk ook eens moeten laten filmen. Mijn bovenlichaam is echt bagger, dat weet ik zonder film al ;) ik heb scoliose met een draaing en daardoor heb ik een helemaal afgeplatte rug, dus die holling in de onderrug moet ik echt moeite voor doen. Ook staan mijn schouders naar boven (borstbeen is als het ware te ver naar binnen gezakt en dat "trekt" mn schouders naar voren, daardoor ben ik onwijs gespierd in mn schouders maar ook altijd stijf. Als ik lang loop en moe wordt dan ga ik echt enorm met mn schouders trekken. Handen heb ik zelf ook te hoog, dat is wel iets waar ik tijdens het lopen eens op kan gaan letten. :)

Humbug

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 21:54

Bedankt Romyv en Guinevere, heel erg leerzaam :j
Jouw foto's zien er al heel goed uit Romy. Mijn arm-/schouderhouding is ook iets waar ik op moet letten.

Welshfan, lastig is dat als er zo veel keuze is! Ik heb zelf een Garmin waar ik heel erg over te spreken ben maar ik heb geen idee in wat voor app hij zou moeten werken (die gebruik ik namelijk niet). Via de software van Garmin kun je trainingen bijhouden maar ik kan ze ook gewoon uploaden in mijn Asics trainingsprogramma.

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 03:39

Gaaf die foto's Romy! Jouw commentaar is echt zo leerzaam ... hartstikke leuk om die moment opnames te nemen en dan alles in detail te bekijken. Heb je ook een fimpje van de voorkant? Leuke outfit trouwens! 8-)

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 14:51

Interessant zo'n analyse. Al kan ik bij jou zelf niet zien wat er zou moeten verbeteren hoor. Wel tof dat je technisch gezien zo goed hebt leren lopen.
Vorige week is er van mij ook een een filmpje en analyse gemaakt maar die ga ik hier niet delen :D Genoeg ruimte voor verbetering zeg maar ;). Wel erg verhelderend zo'n filmpje hoor. Net als met paardrijden eigenlijk.

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 18:14

Ik heb zooo lekker gelopen vanochtend!! {:} Het doel was 9-10km, maar uiteindelijk werden het er bijna 13. Nu maar hopen dat ik morgen nog kan lopen haha.

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 08:47

Vandaag geprobeerd met open handen langs m'n lichaam te lopen. Lastig, maar ging best oké. :j

Hoe gaat het met de spierpijn Guinevere?

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 17:04

Boven verwachting goed! Kan heel licht mijn quads voelen als ik de trap af loop, maar verder helemaal niks. :oo

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 22:45

Fijn guinevere, lekker!!

Ik heb vanmorgen een fittest gedaan voor de bootcamp challenge waar ik vanaf vandaag aan mee doe, was erg leuk! Het begon met een warming up en daarna moest je 1,5 km zo snel mogelijk afleggen. Dat viel nog vies tegen want ik begon veel sneller dan wanneer ik 5 km wil lopen en merkte dat m'n ademhaling super hoog zat, kreeg helemaal moeite met slikken door t slijm in m'n keel. Uiteindelijk heb ik er 7 min 47 over gedaan, snelste tijd was 6:08 geloof ik. Daarna in 1 min zovele kogedijk pushups en daarna hetzelfde met situps. Over 4 weken na 3x per week mee te doen met de bootcamp is dezelfde test dan nog een keer om de resultaten te vergelijken, ben benieuwd!!

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 08:02

Stille meelezer meldt zich:
Iemand die ervaring heeft met dit horloge? http://www.groupon.nl/deals/landelijke- ... 9-41618000 Heb me eigenlijk nooit verdiept in horloges, maar mijn app raakt regelmatig de weg kwijt, dus misschien is het toch wel fijn nu ik de smaak te pakken heb ;).

En Romy: Bedankt voor je tips op de foto, ben er de afgelopen dagen ook op aan het letten hoe ik loop, leuk! :D Hoe breed is een ideaal loopspoor?

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 18:22

Sting schreef:
S
En Romy: Bedankt voor je tips op de foto, ben er de afgelopen dagen ook op aan het letten hoe ik loop, leuk! :D Hoe breed is een ideaal loopspoor?

your welcome :)

Breedte van je bekken, dus afhankelijk van.. Je benen moeten recht staan zeg maar.

Op dit plaatje (gewoon van internet geplukt) zie je goed dat zij te nauw loopt en hij te breed:
http://www.fitlifecoach.nl/wp-content/u ... -eraan.jpg[/img]

deze loopt niet alleen iets te nauw, maar ook met zn voeten naar binnen.. je zie tmooi dat dit een heftige belasting moet zijn voor de enkels maar dus ook voor knieen en heupgewricht:
(Linkje wat de foto is te groot)
http://www.roessingh.nl/img/uploads/20130906125819-MeasuRun_bijgesneden.jpg

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 23:23

Ik loop helaas een beetje zoals die 2e. Degene die me begeleid met mn rug (mensendieck/cesartherapie maakt zich hier altijd wel wat zorgen over. Ik kwinkel hierdoor ook best vaak om maar nooit echt hard. Wel weer interessante uitleg!

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 00:10

Ik zag vandaag een filmpje terug van de bootcamp waar ik aan mee deed, we moesten 2 min oefeningen doen en dan steeds een sprintje doen om een parkje, dat laatste werd gefilmd maar ik was nogal kapot, jeetje wat liep ik vreselijk...! T leek meer op strompelen :')

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 17:54

Is het bij jullie ook zo warm? Ik moet mezelf echt dwingen om bij deze temperaturen te lopen ... had het geluk dat de man van een vriendin wel mee wilde anders was ik vast halverwege omgekeerd. :o

Had mijn compression sleeves thuis gelaten, mijn hoofd vooraf onder de kraan gestoken en een volle fles water met electrolytes mee dus het was wel te doen, maar prettig is anders. Hebben jullie nog fijne tips & tricks voor lopen tijdens de zomer?

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 19:04

Ik loop smorgens vroeg en anders savonds. Maar het is wel zwaar nu inderdaad en met de temperaturen die komen wordt het niet beter... Niet dat ik die warmte erg vind hoor, maar wél als ik moet lopen. Probeer in ieder geval te plannen dat ik een duurloop plan op een koeler moment of evt doorschuif. 5-10 km wil wel, maar gewoon rustig aan.

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 19:14

Het is erg benauwd ook merk ik, idd niet ideaal...