Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Emmaa_ schreef:Dat is niet helemaal waar. Het idee is dat wanneer het patent van een bepaalde anticonceptie verloopt (zoals bij microgynon is gebeurd), een ander bedrijf de werkzame stof als het ware mag kopieeren. Een bepaald deel van de samenstelling moet hetzelfde zijn, maar een aantal stofjes mogen toch iets verschillen.
Ik merk wel degelijk verschil in het soort pil dat ik slik, zelfs tussen generische merken. Daarom ben ik nu bij de Mylan, daar doet mijn lijf het het best op. Hiervoor had ik een ander generisch merk en daar raakte mijn lichaam gigantisch van op hol. Had om de haverklap doorbraakbloedingen en ik bleef maar ongesteld, regelmatig een maand achter elkaar.
Ik weet niet precies hoe het zit met de anticonceptiepil hoor, maar ik slik concerta voor ADHD, en daar merk ik wel degelijk groot verschil sinds mijn apotheek heeft besloten dat ik een generische variant moet gaan slikken. Mijn psychiater heeft dat verschil beaamd. renskep schreef:Emmaa_ schreef:Dat is niet helemaal waar. Het idee is dat wanneer het patent van een bepaalde anticonceptie verloopt (zoals bij microgynon is gebeurd), een ander bedrijf de werkzame stof als het ware mag kopieeren. Een bepaald deel van de samenstelling moet hetzelfde zijn, maar een aantal stofjes mogen toch iets verschillen.
Ik merk wel degelijk verschil in het soort pil dat ik slik, zelfs tussen generische merken. Daarom ben ik nu bij de Mylan, daar doet mijn lijf het het best op. Hiervoor had ik een ander generisch merk en daar raakte mijn lichaam gigantisch van op hol. Had om de haverklap doorbraakbloedingen en ik bleef maar ongesteld, regelmatig een maand achter elkaar.
De stofjes waar jij het overhebt, zijn vulstoffen. Om een tabletje op te kunnen vullen. Zoals maiszetmeel, aardappel- of tarwezetmeel en soms lactose of cellulose. Mits je daar niet allergisch voor bent, merk je daar niks van. En wat ook nog soms verschilt is is het suikerlaagje erom heen. Welke kleurstof de fabrikant gebruikt. Ook daar krijg je geen doorbraakbloedingen van. (Krijg je ook niet van blauwe/gele/rode of groene m&m's).
Laat het je eens uitleggen door je apotheker, dat kan voor opheldering zorgen.
Lisa_Beau, een collega van me zit ook met een hormoonprobleem en zei is (na jaren gedoe) erg tevreden met de Qlaira-pil!
Ik zou inderdaad ook niet voor een koperspiraal gaan in jouw geval.
Emmaa_ schreef:Ik heb ondertussen een pil gevonden die perfect werkt, dus overleggen met de apotheker is bij mij niet meer echt aan de ordeIk weet niet precies hoe het zit met de anticonceptiepil hoor, maar ik slik concerta voor ADHD, en daar merk ik wel degelijk groot verschil sinds mijn apotheek heeft besloten dat ik een generische variant moet gaan slikken. Mijn psychiater heeft dat verschil beaamd.
ik zou denken dat het niet meer pijn zou moeten geven als het laten zetten.renskep schreef:Emmaa_ schreef:Ik heb ondertussen een pil gevonden die perfect werkt, dus overleggen met de apotheker is bij mij niet meer echt aan de ordeIk weet niet precies hoe het zit met de anticonceptiepil hoor, maar ik slik concerta voor ADHD, en daar merk ik wel degelijk groot verschil sinds mijn apotheek heeft besloten dat ik een generische variant moet gaan slikken. Mijn psychiater heeft dat verschil beaamd.
En ook bij die medicijnen zijn er onderzoeken geweest en is aangetoond dat de generieke en de originele bio-equivalent zijn. Maar dat is off topic.
Emmaa_ schreef:Ik heb ondertussen een pil gevonden die perfect werkt, dus overleggen met de apotheker is bij mij niet meer echt aan de ordeIk weet niet precies hoe het zit met de anticonceptiepil hoor, maar ik slik concerta voor ADHD, en daar merk ik wel degelijk groot verschil sinds mijn apotheek heeft besloten dat ik een generische variant moet gaan slikken. Mijn psychiater heeft dat verschil beaamd.
).