[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lisa__Beau

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 21:12

Zijn er mensen die ervaring hebben met de Qlaira pil? Ik heb zelf een hormoon tekort, waardoor het kiezen van een anticonceptie nog niet erg makkelijk is. Ik heb nu al 4 verschillende soorten pil gehad maar ik kan maar niet 'wennen' aan de bijwerkingen. Nu ben ik naar de gynaecoloog geweest voor een koperspiraal, maar zij heeft liever dat ik wel een hormoon anticonceptie neem. Ik heb er zelf een beetje een hard hoofd in als ik de bijwerkingen lees... Iemand die hier ervaring mee heeft? Of evt nog een ander anticonceptie heeft/kent wat misschien een oplossing kan zijn?

Anoniem

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 21:55

Volgens de apotheek moest ik een ander merk pil, heel fijn aangezien ik vanavond ontdekt heb dat ik hem geeneens 2 maanden door kans slikken... Normaal slik ik 3-4 maanden door, maar deze heb ik nog geeneens 2 maanden doorgeslikt en ik heb al een doorbraakbloeding en ik voel me misselijk. Ik denk dat ik nu dus maar een stopweek in moet lassen, doorslikken helpt nu waarschijnlijk niet. Ik baal heel erg aangezien het nu echt een slechte timing is. Denken jullie dat mijn lichaam gewoon moet wennen, of ligt het gewoon aan de pil hoelang je hem door kan slikken?

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 22:28

Heeft hij niet dezelfde hoeveelheid "werkzame stof"?
Want hij zou dan gewoon hetzelfde moeten werken..

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 09:31

Linda, is de hormoon hoeveelheid toe- of afgenomen?
Kennelijk ben jij niet alleen van merk veranderd maar ook van soort pil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 10:09

Ik heb er nu 1 in een groen doosje, ik zal eens kijken als ik thuis ben want ik weet het niet precies uit mijn hoofd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 14:07

Dat is waarschijnlijk de Mylan, ik heb er gister ook al ruzie om staan maken bij de apotheek. Denk dat vanaf 1 januari heel veel merken niet meer vergoed worden, maar de Mylan nog wel. Ook die kan je gewoon zo lang doorslikken als je lichaam toelaat hoor :)

Ik wou hem ophalen, maar ze hadden de Mylan niet meer op voorraad. Kreeg een ander generisch merk mee, moest ik ineens betalen. Dus ik geef netjes aan dat ik onder de 21 ben en dat mijn pil altijd gratis is als ik voor het generisch merk ga. Dat ging er niet helemaal in en ze moest het nabestellen, mocht hem vandaag (de dag erna dus) komen ophalen. Was normaal niet zo'n probleem geweest maar ik had helemaal geen pillen meer kwam ik achter en ik ben gisteravond door mijn rug gegaan en dus totaal niet mobiel. Dan maar een stopweek :=

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 14:21

Als de hormoonverhouding en soort pil gelijk is, zal het niet echt moeten uitmaken. Vaak heeft een ander merk net een ander soort omhulsel oid. Dat zou je niet moeten merken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 14:23

Dat is niet helemaal waar. Het idee is dat wanneer het patent van een bepaalde anticonceptie verloopt (zoals bij microgynon is gebeurd), een ander bedrijf de werkzame stof als het ware mag kopieeren. Een bepaald deel van de samenstelling moet hetzelfde zijn, maar een aantal stofjes mogen toch iets verschillen.

Ik merk wel degelijk verschil in het soort pil dat ik slik, zelfs tussen generische merken. Daarom ben ik nu bij de Mylan, daar doet mijn lijf het het best op. Hiervoor had ik een ander generisch merk en daar raakte mijn lichaam gigantisch van op hol. Had om de haverklap doorbraakbloedingen en ik bleef maar ongesteld, regelmatig een maand achter elkaar.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 14:38

Ik zeg ook niets over patenten. Ook al heb je geen patent mag je nog wel een pil met dezelfde hormoonverhouding maken, anders zou 1 merk her monopolie hebben.

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 15:40

Emmaa_ schreef:
Dat is niet helemaal waar. Het idee is dat wanneer het patent van een bepaalde anticonceptie verloopt (zoals bij microgynon is gebeurd), een ander bedrijf de werkzame stof als het ware mag kopieeren. Een bepaald deel van de samenstelling moet hetzelfde zijn, maar een aantal stofjes mogen toch iets verschillen.

Ik merk wel degelijk verschil in het soort pil dat ik slik, zelfs tussen generische merken. Daarom ben ik nu bij de Mylan, daar doet mijn lijf het het best op. Hiervoor had ik een ander generisch merk en daar raakte mijn lichaam gigantisch van op hol. Had om de haverklap doorbraakbloedingen en ik bleef maar ongesteld, regelmatig een maand achter elkaar.

De stofjes waar jij het overhebt, zijn vulstoffen. Om een tabletje op te kunnen vullen. Zoals maiszetmeel, aardappel- of tarwezetmeel en soms lactose of cellulose. Mits je daar niet allergisch voor bent, merk je daar niks van. En wat ook nog soms verschilt is is het suikerlaagje erom heen. Welke kleurstof de fabrikant gebruikt. Ook daar krijg je geen doorbraakbloedingen van. (Krijg je ook niet van blauwe/gele/rode of groene m&m's).
Laat het je eens uitleggen door je apotheker, dat kan voor opheldering zorgen.

Lisa_Beau, een collega van me zit ook met een hormoonprobleem en zei is (na jaren gedoe) erg tevreden met de Qlaira-pil!
Ik zou inderdaad ook niet voor een koperspiraal gaan in jouw geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 15:42

Ik heb ondertussen een pil gevonden die perfect werkt, dus overleggen met de apotheker is bij mij niet meer echt aan de orde :) Ik weet niet precies hoe het zit met de anticonceptiepil hoor, maar ik slik concerta voor ADHD, en daar merk ik wel degelijk groot verschil sinds mijn apotheek heeft besloten dat ik een generische variant moet gaan slikken. Mijn psychiater heeft dat verschil beaamd.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 15:55

Ik heb ondertussen nog steeds last v aan mijn buik, denk dat de pil toch weer bijwerkingen heeft... ik kijk het nog even 2 maanden aan maar als dat niet overgaat moet ik echt even verder kijken naar mogelijkheden. Anders maar weer zonder. Merk ook dat ik emotioneel veel onstabiele ben. Kan elk moment janken bij wijze van

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 16:03

renskep schreef:
Emmaa_ schreef:

De stofjes waar jij het overhebt, zijn vulstoffen. Om een tabletje op te kunnen vullen. Zoals maiszetmeel, aardappel- of tarwezetmeel en soms lactose of cellulose. Mits je daar niet allergisch voor bent, merk je daar niks van. En wat ook nog soms verschilt is is het suikerlaagje erom heen. Welke kleurstof de fabrikant gebruikt. Ook daar krijg je geen doorbraakbloedingen van. (Krijg je ook niet van blauwe/gele/rode of groene m&m's).
Laat het je eens uitleggen door je apotheker, dat kan voor opheldering zorgen.

Lisa_Beau, een collega van me zit ook met een hormoonprobleem en zei is (na jaren gedoe) erg tevreden met de Qlaira-pil!
Ik zou inderdaad ook niet voor een koperspiraal gaan in jouw geval.

Precies dit.

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 10:35

Emmaa_ schreef:
Ik heb ondertussen een pil gevonden die perfect werkt, dus overleggen met de apotheker is bij mij niet meer echt aan de orde :) Ik weet niet precies hoe het zit met de anticonceptiepil hoor, maar ik slik concerta voor ADHD, en daar merk ik wel degelijk groot verschil sinds mijn apotheek heeft besloten dat ik een generische variant moet gaan slikken. Mijn psychiater heeft dat verschil beaamd.

En ook bij die medicijnen zijn er onderzoeken geweest en is aangetoond dat de generieke en de originele bio-equivalent zijn. Maar dat is off topic.

Lifaya, heel erg vervelend :(

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 10:58

Hebben jullie ook zo'n last van de mirena?
Dec 2014 er inlaten zetten. Behoorlijk wat pijn gehad voor twee weken maar goed, februari 2015 continu giga buikpijn echt dat ik plat lag. Echo gemaakt was niks op te zien. Wen er maar aan zei de gynaecoloog... Eind '15 weer giga last ervan en ook bloedingen. Paar maanden volgehouden en januari weer naar de dokter. Ze wilt ook niet onderzoeken of de pijn daadwerkelijk van m'n spiraal komt. Laatste weken weer buikpijn bijna elke dag maar deze is niet pijnlijk. Heb er wel last van maar het is niet dat ik niks meer kan doen. Tevens als ik nu buikpijn heb,heb ik nu ook flinke last van me onderrug. Ben dat ding nu ZO zat. Vind het ideaal hoor zoiets want de pil zou ik vergeten maar dit schiet ook niks op. Ben hem van plan om hem er nu echt uit te laten halen, doet dit veel pijn?

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 20:42

Dat klinkt verschrikkelijk Just_kiki. Ik heb er ook een, maar na het zetten nergens last van gehad. Jouw klachten klinken niet goed! Ik weet alleen niet of het uithalen veel pijn doet, zover ben ik nog niet gekomen ;) ik zou denken dat het niet meer pijn zou moeten geven als het laten zetten.
Succes! Laat je weten hoe het verlopen is?

Tammii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 21:01

Gister heb ik de mirena spiraal laten verwijderen, het is me erg meegevallen. Het was even een gemene pijn, toen ik dacht auw... Was die er gelukkig al uit! Vergeleken met het laten zetten is het zo gebeurd!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 22:11

renskep schreef:
Emmaa_ schreef:

En ook bij die medicijnen zijn er onderzoeken geweest en is aangetoond dat de generieke en de originele bio-equivalent zijn. Maar dat is off topic.

Nog even off topic, want belangrijk.

Stel een andere vraag aan je apotheker: nl naar het werkingspercentage.

Het college ter beoordeling van de geneesmiddelen laat die middelen op de markt toe
(we hebben het gewoon over geld en handel)
waarvoor geldt, dat ze het werkingspercentage hebben tussen de 80% en 125%.

Dan kunnen ze wel bio equivalent zijn
(zoals aspirine en acetylsalicylzuur)
....als je opeens een pil slikt, die 20 tot 25 procent hetzij de ene kant op, hetzij de andere kant op werkt, is het logisch dat je het verschil opmerkt.

En op zich vind ik dit verschil geen enkel argument om terug te gaan naar het duurdere commerciële middel - maar de werkingspercentages zijn openbare informatie.
Je apotheker hoort het te weten.
En ik vind, dat hij/zij het uit eigener beweging hoort te zeggen.

En je arts/ voorschrijver hoort te weten wat hij/zij voorschrijft. (En wellicht het recept aanpassen: slik je nu iets dat 80% werkt, dan wellicht een half pilletje erbij, etc.)

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 22:21

Emmaa_ schreef:

Het is niet de apotheek die vind dat je een generieke vorm van concerta moet gaan gebruiken, dat is je zorgverzekeraar. Het preferentiebeleid heet dat. Je zorgverzekeraar beslist in deze dat je verplicht bent het merk te gebruiken dat hun gecontracteerd hebben.
Hetzelfde geldt voor de generieke vormen bij de anticonceptie.
Momenteel komt het enorm veel voor dat het preferente merk niet te leveren is waardoor er ook weer wisselingen plaats moeten vinden omdat veel merken van bepaalde geneesmiddelen gewoon helemaal niet te leveren zijn.

Mocht je geen wisselingen willen van fabrikant dan zit er maar 1 ding op en dat is aan het eind van het jaar overstappen naar een zorgverzekeraar zonder preferentiebeleid (onvz, dsw bijvoorbeeld). Je betaald dan wel meer premie maar deze vergoeden wel alle merken. Maar goed als iets niet te leveren is is het niet te leveren en heb je alsnog pech. Vooral de eerste maanden van het jaar zijn er enorme tekorten van de preferente middelen, dit doordat pas laat verteld wordt welke merken van welk geneesmiddel door welke zorgverzekeraar vergoed gaan worden (verschilt per middel, per zorgverzekeraar en soms ook nog per sterkte). Iedere apotheek moet dan gaan bestellen en daar gaat het mis.

Voor vragen hierover mag je altijd een pb doen.

95Ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 16:40

Hee,
Ik heb inmiddels een heel aantal pagina's van dit topic doorgelezen maar kan toch niet helemaal vinden wat ik zoek. Ik zit nu aan de pil (Sandoz, ethinylestradiol/levonorgestrel) en twijfel of ik over zal stappen op de mirena spiraal.
Dit omdat het mij ontzettend fijn lijkt om niet steeds aan de pil hoeven te denken, je door die spiraal vaak weinig tot niet ongesteld wordt en omdat ik het idee heb dat ik door m'n pil een lager libido heb dan daarvoor.
Mijn vraag is nu; zijn er mensen vanwege libido van de pil naar de spiraal gegaan en hoe is dat bevallen? Heeft je vriend (man, scharrel, one night stand, wat dan ook) er wel eens last van/voelt ie hem zitten? (mijn vriend had namelijk bij zijn vorige vriendin (het idee) dat hij hem voelde zitten. En over het plaatsen vind ik veel uiteenlopende verhalen, zie veel reacties van mensen bij wie het goed ging maar ook een aantal mensen die er een tijd heel veel pijn van hadden, komt dat vaak voor?

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 17:45

Ik had ook die pil en ben naar de mirena overgestapt. (Bleef klachten houden met pil) Ik had niet het idee dat mijn libido verlaagd was met de pil (ik was 15 toen ik begon en 19 toen ik mijn spiraal liet zetten). Maar ik merkte wél veel verschil toen ik de overstap maakte. Mijn libido is omhoog gegaan, borsten bijna twee cupmaten kleiner geworden en minder moodswings. En mijn klachten die bij de pil bleven zijn ook weg sinds ik de spiraal heb.

Mijn vriend voelt heel soms, bij bepaalde standjes en een bepaalde intensiteit dat ding zitten, maar daar zou ik me niet te veel zorgen over maken. (Tenzij je vriend enorm geschapen is natuurlijk ;) ).
In het begin kunnen de draadjes wel voelbaar zijn, maar die krullen na een paar maanden om. En anders kunnen ze die nog altijd korter afknippen.

Volgens mij is het laten zetten heel wisselend. Ik heb een dag soort van menstruatieklachten gehad. Een vriendin van me had nog minder klachten, maar mijn zusje heeft op en af drie weken klachten gehad. Terwijl zij bijvoorbeeld tijdens de menstruatie nooit klachten had en ik juist heel erg veel krampen. Volgens mij kun je daar weinig van zeggen.
Tenzij je al ooit bevallen bent. Dan voel je er blijkbaar heel weinig van.

Als je nog vragen hebt hoor ik het graag.

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 18:55

Het zetten vond ik pijnlijk maar 'ff' doorbijten. Erna een zeurend gevoel.
Kwa libido heb ik het gevoel dat het nu minder is.
Wel heb ik nu weer een bloeding van 3 dagen wel 2 niet en vandaag weer wel en best heftig. Soms ook een half jaar niet..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 22:20

Voel je zelf die draadjes niet als je seks hebt? Is het alleen de man die het eventueel kan voelen?

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 22:23

Ik voel geen draadjes en m'n vriend ook niet.

Zetten was geen pretje en de 1e menstruatie was de 1e dag echt enorm pijnlijk maar ik heb koper en geen Mirena.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 01:45

Ik heb de Jaydess spiraal en ben zeer positief. Ook mijn partner voelt af en toe de draadjes, maar ikzelf heb nergens last van.
Menstruatie is zeer regelmatig en mijn libido doet het meer dan prima. Ik durf te zeggen: ik had al vele jaren eerder een spiraal moeten laten plaatsen.