Hardlopen deel 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

KarinvdM

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 19:11

En het investeren in goede schoenen is ook een mooie stimulans om door te gaan met hardlopen! :D

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 22:05

Dat, én het excuus om mooie nieuwe hardloopkleren te kopen ;-)

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 09:45

Haha ja heerlijk vind ik dat, nieuwe kleding shoppen voor een nieuwe sport! Van de winter heb ik leren skiën, mijn vent heeft het geweten :')

Ik wacht nu een week op mijn compressiekousen.. Hoop dat runnersworld vandaag belt.

Qua hartslagmeter heb ik de sigma pc 22.13 maar vind hem niet erg nauwkeurig. Laatst had ik hem omgedaan met werken omdat ik benieuwd was wat ik nou verbrandde met werken (fietsen en lopen), maar na 332 calorieën telde hij niet meer terwijl mijn hartslag niet te laag was.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 08:39

http://vimeo.com/m/87669310

Dit lijkt me ontzettend gaaf maar denk dat dit te zwaar voor me zou zijn. Hoe train je hiervoor? Lees overal crossfit/bootcamp maar daar heb ik nu even geen tijd en geld voor om dat er ook nog bij te doen.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 10:59

Ja dat lijkt me ook super tof. Dit weekend is geloof ik de farmers-run. Helaas ben ik niet erg sterk dus zonder training gaat 't 'm niet worden. Bij mij in de buurt zijn wel van die trimparcoursen met hindernissen waar je op kan oefenen. Ik denk wel dat dat zou helpen. Verder is er van though ten miles een trainings podcast (gratis). Die vertelt dan dat je moet hardlopen en dan 30sec opdrukken, weer hardlopen, 1min squats enz. Is te vinden op hun Facebook dacht ik.

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 13:30

Zo net weer een lekkere 5 km erop zitten, was alweer bijna een week geleden, had pijn aan de binnenkant van m'n onderbeen, klein beetje overbelast weer denk ik. Maar het ging nu wonderbaarlijk goed!
Ik heb ook (nog) geen aangemeten schoenen maar gewoon via internet besteld. Wel eerst in de sportwinkel wezen passen. Dacht ik gok het er maar op, had ook niet zon hoog budget.. Maar ben eigenlijk super tevreden met m'n adidasjes! Zalando heeft best een uitgebreid assortiment en daar kan je kosteloos retourneren mochten ze niet goed zitten!

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 02:33

Vorige week heb ik op vakantie nog een mooie 5K gelopen al was de route volgens mij (en runkeeper) iets langer; ook de top lopers kwamen ook 1,5 minuut later binnen dan verwacht. Best lachen volgens mijn vriendin omdat de MC omriep dat er "NU" vast iemand om de hoek richting de finish zou komen ... *doodsstilte* .. "uh" ... en dan 1,5 minuut later kwam er pas iemand. :))

Zat bijna een minuut naast mijn PR, maar het was warmer dan ik gewend ben en mijn tweede teentje lag helemaal open van het surfen dus ik ben er wel blij mee. En nog een leuk fotootje!
Afbeelding

Je ziet, ik zet (zoals altijd) een flinke eindsprint in! Ben wel benieuwd wat jullie daarvan vinden: denken jullie dat je een snellere tijd loopt als je aan het eind nog een kort sprintje doet (en daarna echt kapot bent), of zou je sneller zijn als je de hele race op een net iets hoger tempo loopt (waarbij je aan het eind geen energie meer hebt om te sprinten)? Mijn oude gym leraar was altijd zo boos als ik nog energie had om te sprinten omdat ik dan de rest van de tijd volgens hem onder mijn optimale tempo zou lopen, maar hoe zoek je die grens op? Ik ben altijd bang om mezelf te vroeg voorbij te lopen ...

Wat doen jullie, en waarom?

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 07:20

Leuke foto!

Haha lekker dan dat het parcours langer was :=

Ik ben ook van het sprinten naar de finish, vind ik heerlijk! Ik heb als ik net begin altijd wat last van stijfheid of heel soms een steek maar dat loop ik er dan na een paar km vaak uit dus kan dan juist aan het einde meer geven dan aan het begin.
Bij mijn vorige loop stond het publiek bij de finish veel te veel op het parcours en bleven sommige met z'n drieën naast elkaar lopen waardoor ik er niet langs kon en dus geen sprintje kon trekken, chagrijnig dat ik daar van werd hahaha

xMaritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 10:29

Leuke foto!

Mij is altijd vertelt dat als je aan het einde nog een sprint kunt trekken dat je het dan goed hebt gedaan, maar dat was niet voor bij een wedstrijd en ik weet eigenlijk ook niet helemaal de gedachtegang erachter :P

Gaan er nog mensen naar de Haarlemse Grachtenloop vanavond?

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 15:37

Toffe foto Guinevere. Ziet er helemaal snel uit!

Ik denk toch dat het beter is om nog wel die sprint eruit te kunnen halen. Zo'n finish in zicht doet veel waardoor je toch nog wat extra energie uit je tenen kunt halen. De hele loop op een hoger tempo lopen vraagt veel meer discipline en uithoudingsvermogen dan zo'n eindsprint (denk ik).

Ruth91, dat is me ook eens overkomen. Heb ze uiteindelijk aan de kant geduwd, ik ga toch niet sjokkend de finish over. Staan allemaal mensen voor je te klappen en je aan te moedigen, dan wil ik nog even sprinten ook.

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 22:14

Ik vind van mijzelf dat als ik echt nog een stuk van sprinten dat ik dan eigenlijk net iets harder had moeten lopen de hele ronde, maar ik vind het toch eng om harder te gaan omdat ik soms steken krijg en dan kan ik helemaal stoppen met mn rondje.

Humbug

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 22:45

Gave foto Guinevere!

Herkenbaar Ruth, in het begin ben ik ook wat stijver en gaat het wat moeizamer als verderop in de training.
Ik kan mij goed voorstellen dat het heel vervelend is als je niet in kunt halen.

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 10:21

Wauw! Wat een mooi moment is die foto gemaakt! Tof!

Ik probeer ook te sprinten aan het einde. :) Misschien krijg je dan net een beetje meer adrenaline waardoor je er nog een sprintje uit kan halen?

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 18:59

Super vette foto!!! Mag ik je een technische tip geven?

Sliertje, kramp krijg je wanneer je te snel van start gaat.. goed warmlopen dan moet het lukken! En anders is dat ook een goede training, uitvinden waar je grens ligt en deze te verleggen :D

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 20:27

Leuke foto hierboven! Ik ga ook snel weer een kalendertje opstellen. Ik merk dat ik toch een doel nodig heb om goed te blijven lopen en gemotiveerd te blijven, en om nou meteen de 20K in oktober als doel te stellen is mss wat gek ;-)

Als ik nog kan, trek ik ook een sprintje op het einde. Op de 5K en 10K lukt dat meestal nog (tenzij het erg warm is), maar op de 10 Miles is het wat lastiger haha...

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 04:09

Thanks, allemaal! Leuk dat jullie bijna allemaal ook even een sprintje doen :D

Romyv schreef:
Super vette foto!!! Mag ik je een technische tip geven?

Graag! :j

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 12:47

Ik heb je PB gestuurd.. Van mij mag je hem hier posten, maar wist niet of jij dat prettig vond :)

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 15:58

ik kom net op fb een bericht tegen dat er hier ook een obstackle run georganiseerd wordt, lijkt me stiekem ook wel erg leuk..!! Het stuit me alleen een beetje tegen de borst dat ik voor de 6 km al €35 moet betalen. Misschien ben ik een krenterige arme student hoor want je moet voor bijna alle runs geld betalen, maar vroeg me af wat jullie mening hierover is, stel ik me aan? :D

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 16:06

Poeh wat een geld!!! Geen idee wat normaal is voor zo'n obstacle run, maar ik vind het veel!! (en ben geen arme student meer haha).

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 16:58

Nee, dat vind ik ook altijd belachelijk veel! Maar... de reden dat het zo duur is vanwege de verzekeringen :) Dus niet omdat het mega commercieel is (zoals colorrun of ladysrun), dat doet me dan wel weer goed

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 16:58

Voor mudmasters betaalde ik 50 euro. Maar dan krijg je wel een finishers tshirt.

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 17:37

Ik vind dat veel maar ik vind hardlopen op het asfalt ook veel leuker dus heb ook geen behoefte meer te betalen voor iets anders. Je moet vooral even bedenken hoeveel zin je er zelf in hebt.

Nog een vraagje, heeft er iemand ervaring met de polar rcx5 ? Of ken je iemand die die heeft en is diegene er een beetje positief over?

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 19:16

Ik heb helemaal geen behoefte om in wedstrijd verband iets te lopen. Loop lekker drie keer in de week voor mezelf en twee keer per jaar doen we mudmasters met de hele boksschool. Echt voor de fun en teamspirit zeg maar. Zo onwijs leuk!!

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 04:01

Met toestemming hier de PB van Romyv zodat anderen er misschien ook iets van kunnen leren. Ik vind het in ieder geval hele fijne tips en kan niet wachten om aan de slag te gaan! :D

Romyv schreef:
Wat je heel mooi op de foto ziet en mij direct op valt zijn je armen en schouders. Je arm blokkeert je lijf en gaat voor je langs/opzij ipv recht naar voren. Je zwaait zo ver door dat je schouders zelfs moeten indraaien, hierdoor zal je bovenlichaam heel erg bewegelijk zijn: de energie gaat opzij ipv naar voren toe. Probeer eens een plank te maken van je bovenlijf tussen je schouders en bekken. Dat deel mag niet bewegen. Je armen bewegen rustig mee naar voren ipv opzij en de hoek van je ellenbogen mag niet kleiner zijn dan 90 graden (je handen zijn veelste hoog, dan gaat het bloed daar heen ipv naar je benen, zonde:)). Hou je handen ook open, een vuist knelt af en vraagt extra bloedtoevoer.

Verder vind ik je pas heel mooi! goeie hoge knie, voorvoetslanding en hoge hak achter. Voor het mooie mag je pas iets minder nauw; dit betekent dat je met je voeten over een denkbeeldige lijn loopt ipv aan iedere kant van de lijn een voet. Hierdoor komt er een iets scheve belasting op je knieen wat blessures kan geven. Probeer eens of dit echt van toepassing is (bijvoorbeeld door een recht stukje zand te rennen zonder afdrukken, dan kan je goed zien waar je voeten terecht komen).

Ik weet nog dat ik het altijd detail geneuzel vond als ik dit soort tips kreeg, maar hierdoor ben ik wel blessurevrij gebleven en 7/8 minuten sneller geworden op de 10km in een jaar tijd! Dus werkt stiekem meer dan ik ooit heb willen toegeven ;) Hoop dat dit ook voor jou geld!

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 06:32

Super fijn dst je dit hier gepost hebt. Ik loop volgens mij als een omgevallen tuinhek dus probeer steeds bij te leren.