[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Aria_zz

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 11:02

MAP neem je ook niet voor je plezier maar omdat er iets is mis gegaan. En wat goed dat het er is! Wat voor gevolgen zouden er anders zijn?! Ik ben als de dood om zwanger te worden, dus als er iets mis gaat neem ik wel een Map, niet als snoepje, maar om erger, zwaarder en gevaarlijker te voorkomen.

Ik denk niet dat er zoveel vrouwen zijn die daar licht over gaan. Het is geen vervanging van anticonceptie.
Ik heb hem eenmaal genomen omdat ik maar niet ongesteld werd en bang was, maakte eigenlijk niet uit want dan helpt ie niet meer. Maar ook eenmaal omdat een jongen misbruik van me gemaakt had en zonder condoom.

Dus, een map neem je omdat het nodig is, niet omdat je het wil, en iedereen heeft het recht die te nemen als die persoon denkt dat nodig te hebben en is daardoor niet dom of perse onvoorzichtig.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 11:03

Vind dat een rare redenering BlondCowgirl.. Dus jij bent dan voor het met tegenzin een kind krijgen, deze misschien niks kunnen bieden enzovoorts? Leuk leven voor het kind dan..

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 11:45

BlondCowgirl, ik zat niet meer aan de anticonceptie omdat ik er ziek en depressief van werd. Nogal wiedes dat ik dan de map neem bij twijfel van kans op zwangerschap (die absoluut niks met een abortus te maken heeft gezien er geen bevruchting plaats vind). Ik vind het teleurstellend dat er zo over het gebruik van de map word gesproken. Ik lees dus wel alle bijsluiters en weet dondersgoed dat het een hormoonbom is die je inneemt.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 13:48

Maar als je zo ziek wordt van de pil door de hormonen, wordt je dan ook niet geweldig ziek van de map, want dat zit toch vol van de hormonenen allemaal in één keer?

Dat je ze is 1 keer pakt bij een onvoorzichtigheid ok, maar er bestaan zoveel soorten anti conceptie dat er toch één soort voldoet aan je eisen, dat je geen meerdere keren de map moet gebruiken. Die ontregeld ook alles nog is.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 13:52

Ik heb van de eerste keer afgelopen jaar geen bijwerkingen ondervonden, tweede keer wel paar maanden later. Het hoeft niet altijd hetzelfde te gaan. Ik werd ook pas ziek van de pil na langdurig gebruik, heb zeker 7 jaar lang de pil gebruikt waarvan de laatste 3 jaar dus de bijwerkingen gaven.

En eerlijk, ik wil eigenlijk helemaal geen hormonentroep binnen krijgen. Maar ben nu begonnen met een 20mg pil om aan te kijken hoe ik daar op reageer. Ik heb mij in die 2 jaar anticonceptie vrij nog nooit zo goed gevoeld. Hoop dus niet dat het nu weer bergafwaards gaat.

Als er 1 x iets fout kan gaan, kan het ook een tweede keer. Nogmaals, de eerste keer was echt puur voor de zekerheid, tweede keer was echt noodzaak. Ik snap niet dat ik mij moet gaan verantwoorden hier voor op een anticonceptie topic :+

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 23:19

Maar waar halen jullie je morning after pil dan?
Wij (apotheek) nemen mensen altijd appart en kijken welke pil er gebruikt wordt om te kijken of het echt nodig is. Ook stellen we mensen gerust hierover. Ondanks dat er vaak vraag naar is, is het ook regelmatig niet nodig om de MAP te verstrekken. Ik vind dit gesprek dus gewoon echt belangrijk......
Ik ben niet voor of tegen of wat dan ook.... Ik ben echter wel enorm voorstander van goede voorlichting hierover. Ook omdat dat (ondanks al het geklaag op de apotheek) dit gewoon onze taak is en we daar voor opgeleid zijn.

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 23:27

Ik heb één keer een MAP moeten halen en die heb ik gewoon bij het Kruidvat gehaald :j

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 23:37

kruidvat en ik heb mijzelf genoeg verdiept in de morning afterpil en anticonceptie in het algemeen :) het is ook echt niet iets wat je moet willen slikken maar gezien het voorgeval bij mij beide keren tijdens mijn vruchtbare periode was vond ik het een te groot risico om het niet te nemen.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 02:22

vuurneon schreef:
Ik vind dat mijn mening over de map voor anderen er niet toe doet omdat het niet mijn leven is.

Kun je trouwens ook iets van valium krijgen voordat je een spiraaltje laat zetten? Ik durf het niet... Ben nog steeds zonder anticonceptie en mag absoluut niet zwanger raken (geheelonthouder nu) en vind condooms toch tricky: Klein scheurtje en voor je het weet heb ik vast weer een bolle buik :=

Dit dus. Meningen over abortus/anticonceptie/MAP horen hier imo niet thuis, het is een informatietopic.

Denk dat je prima iets kan slikken om wat rustiger te zijn voor het zetten, zeker als het echt zo'n 'noodzaak' is :j Misschien iets om met de ha te bespreken?

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 12:44

Zeker iets om met je huisarts te bespreken vuurneon. Lijkt me dat daar wel een mouw aan te passen is.

Ik denk dat het niet zo zeer op de mening van de MAP gaat, maar meer dat je met het gebruik ervan gewoon voorzichtig moet zijn. En dat je het niet gebruikt iedere maand, want in zo'n geval moet je je afvragen of je wel de juiste anticonceptie gebruikt.
Wat mij zorgen baart is dat je zoiets dus bij de kruidvat kunt halen. Wat voor begeleiding krijg je daar dan bij? Hetzelfde als bij een doosje paracetamol: 'Bent u bekend met het gebruik?'.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 22:10

Dat is inderdaad het "rare". Wij gaan als apotheek voor goede voorlichting dus nemen mensen appart om alles door te nemen. Dat zal vast ook niet iedere apotheek doen maar wij gaan voor kwaliteitszorg leveren. Niet iedereen zit daar in eerste instantie op te wachten maar als ze het gesprek aangaan zijn ze er achteraf altijd blij mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 22:29

Ik vind het eigenlijk juist goed dat de MAP bij de drogisterij verkocht wordt. Het is een minder grote stap om een drogisterij binnen te lopen en hem zo sjoemel mogelijk af te rekenen dan om een apotheek in te wandelen en om zo'n ding te vragen. Ik neem ook sneller een doosje condooms mee als ik ze gewoon in de supermarkt zie staan dan wanneer ik er specifiek om moet vragen bij het halen van mijn sigaretten. Heeft niks met schande te maken imo, maar sommige dingen hoeft niet iedereen te weten.

Ik lees nergens in dit topic verhalen over uitbundig veel MAP gebruik. Het meeste wat ik heb gelezen is drie keer, en zeg dat iemand 5 jaar seksueel actief is met verschillende contacten dan is dat geen horror-getal. Ik heb ook een poos de pil niet geslikt en dan gebeurt het wel eens dat je met je dronken kop per ongeluk je nagel door het condoom drukt, of dat het gebruik ervan er uberhaupt bij inschiet. Dan kan je beter een MAP nemen dan wachten, er later achter komen dat je zwanger bent en een abortus laten plegen. Dat is imo zowel mentaal als fysiek veel schadelijker en ingrijpender.
Het gebruik van de MAP. Tsja. Ik denk dat niemand hem neemt zonder de bijsluiter te lezen, en daarbuiten is het niet heel veel meer dan een pilletje doorslikken. Natuurlijk is het fijn als je de mogelijkheid hebt om iemand apart te nemen en het erover te hebben, maar ik denk dat dat meer voor het mentale is dan voor hoe je het pilletje moet innemen. Daarbuiten loop je daarmee erg snel het risico om veroordelend over te komen. Apart genomen worden in een kamertje en iemand die me verteld dat de MAP een miniabortus is en dat ik beter om moet gaan met mijn anticonceptie... Ik moet er niet aan denken eigenlijk. Als ik een MAP kom halen (wat ik zelf overigens 1 keer gedaan heb) weet ik zelf ook wel dat ik beter met mijn anticonceptie om moet gaan.

Voor of tegen abortus is een discussie die ik liever niet voer, maar ik vind wel dat het bespreekbaar moet blijven. Natuurlijk is het beter om verantwoordelijk om te gaan met je anticonceptie.. Maar wie is er nou niet een keer een pil vergeten? Je kan zelf op zo'n moment amper inschatten hoe groot de kans nou daadwerkelijk is dat je zwanger bent. Als we al die vrouwen zouden veroordelen, na zouden kijken, een proces door zouden moeten laten gaan om een MAP te krijgen.. Dan zouden er een hele hoop vrouwen kinderen krijgen die ze eigenlijk niet willen. Ik neem liever een keer een MAP dan dat ik op mijn 20ste een kind krijg die ik geen toekomst kan bieden. Ik ga er niet gelukkig van worden, dus hoe moet ik dan een kind een gelukkige jeugd geven?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 22:31

Ik ben ook echt blij dat de map bij de gewone drogist ligt, is de drempel tot halen ook vaak lager dan bij de apotheek. Persoonlijk zou ik dat ook liever niet bij de apotheek halen, maar meer anoniem.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 23:25

Als ik serieus apart zou worden genomen bij de apotheek voor het halen van een MAP zou ik vragen of ze mijn geboortedatum even kunnen bekijken en dan nog eens goed nadenken voor ze het nog een keer vragen. Kijk als een meisje van 15 voor de tweede (of zelfs eerste) keer langskomen voor een MAP begrijp ik dat je evt kan vragen of ze niet een gesprekje met de huisarts kan aangaan over anticonceptie. Maar een volwassen vrouw van 26 gaan uitleggen dat de map niet goed voor je is en dat je beter elke dag een pilletje kan slikkende schiet bij mij in het verkeerde keelgat... ik weet dondersgoed dat er in the heat of the moment wel eens nalatig word omgegaan met condooms. Geen excuus, maar juist dan ben ik blij met de map. Het moet geen gewoonte worden uiteraard.

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 07:56

Maar het is toch zonde als je de MAP neemt terwijl het niet nodig is?!

Het zou je verbazen hoe vaak je meiden ertussenuit pikt die de MAP komen halen, maar dat het niet nodig blijkt te zijn. Of dat het al te laat is. Of dat ze te zwaar zijn.

Ik vind dat zoiets begeleiding nodig heeft. En wat ik laatst vertelde van die vrouw die er 2 kwam halen, want dat was makkelijk. Die was meer jouw leeftijd dan een meisje van 15. Dus zij had het ook allemaal moeten weten?
Ik ben blij dat jij het allemaal heel goed weet lifaya, maar dat geldt echt niet voor iedereen. Je zou je verbazen...

Maar ik denk dat dat een eindeloze discussie is. We kunnen beter meiden met een anticonceptie vraag helpen denk ik :Y)

Edit; En ik maak niemand wijs dat de MAP een mini abortus is, want dat is het niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 14:41

Ik ben het absoluut met je eens dat een MAP nemen als het niet nodig is zonde is, maar het is nog altijd beter dan de mogelijkheid niet hebben omdat je je schaamt of omdat je het idee hebt dat je beleerd wordt.

En wat betreft het meerdere halen.. Tsja dat is niet verantwoordelijk. Kan er ook niet meer over zeggen. Maar als zij dat graag wilt dan is dat haar goed recht, en als vrouw die graag de baas is over haar eigen lijf en geen huisarts of apotheker als tussencontrole wil hebben voor alles wat ik doe, ben ik blij dat zij wel de mogelijkheid heeft.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 16:20

Hier in België kan je dat niet zomaar in de kruidvat gaan halen. Toen ik over laatst in Hulst was in de kruidvat viel wel mijn mond open dat medicatie gewoon tussen het snoepgoed aan de kassa lag, precies of het ook snoepjes zijn. Is hier niet denkbaar. Daar mag toch wel iets aan veranderen naar mijn mening, medicatie en map, ok maar dan wel in de winkel in zijn eigen rayon en niet tussen de snoepjes aan de kassa.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 22:50

Mij zul je niets horen zeggen over abortus of wat dan ook. Maar je wil niet weten hoeveel mensen onwetend die pil slikken en vervolgens opbellen met tal van vragen. Het gaat niet om het belerend zijn naar mensen toe, maar het feit dat het vaak niet nodig is, mensen snel boven de 80kg wegen wat een grens is voor betrouwbaarheid van de map, wat te doen bij bijwerkingen etc....
Mensen hebben vragen, die hoeven niet openbaar aan de balie gesteld te worden.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 00:13

als iemand zo'n pil haalt vraag je toch standaard of er nog vragen zijn over het gebruik? Doen ze ook bij kruidvat. Als iemand dan vragen heeft kunnen ze uiteraard zeggen dat ze dit wel hebben maar even apart willen doen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 09:09

Nu vraag ik mij wel af of het net 16 jarige meisje achter de kassa die info kan verstrekken, denk dat ze braaf de bijsluiter dan voor gaat lezen :=

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 12:32

Nee, die mogen dat ook niet. Maar als het goed is, is er in ieder geval bij het kruidvat altijd een drogist aanwezig die advies mag geven :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 14:04

Klopt, in alle drogisterijen moet altijd iemand aanwezig zijn die jou informatie kan geven over je medicijnen en hier dus ook een speciale opleiding voor gedaan heeft.
Nou is het natuurlijk wel zo dat het Kruidvat nou niet een lekkere ruimte heeft waar je even kan gaan zitten, dus ik kan me niet voorstellen dat er mensen zijn die ooit echt medicijnen bespreken met de drogist.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 14:23

Emmaa_ schreef:
Klopt, in alle drogisterijen moet altijd iemand aanwezig zijn die jou informatie kan geven over je medicijnen en hier dus ook een speciale opleiding voor gedaan heeft.
Nou is het natuurlijk wel zo dat het Kruidvat nou niet een lekkere ruimte heeft waar je even kan gaan zitten, dus ik kan me niet voorstellen dat er mensen zijn die ooit echt medicijnen bespreken met de drogist.

Ik heb wel eens gehad dat ik ibuprofen kocht en een zwangerschaptest, toen wees de mevrouw me erop dat je beter geen ibuprofen slikt als je zwanger bent. Die test kocht ik voor de zekerheid (om in de kast te leggen), dus het was verder niet zo relevant. Maar ze lette er dus wel op :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 14:30

Emmaa_ schreef:

(Even of topic)
nou tja, de man die voor mij stond had geen enkel probleem mee om zijn aambeien te bepreken met de caissière, die bijna spijt had van de vraag 'heeft u nog vragen over dit product (de aambeienzalf)?' Ze was een jaar of 16 :') Hij had er 0,0 moeite mee, dus ze bestaan wel die geen privacy nodig hebben :D

Tammii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 14:58

In december 2014 heb ik de mirena spiraal laten zetten op aanraden van de gynaecoloog aangezien ik heel erge doorbraak bloedingen had bij de pil (slikte ik al jaren).. Echter nu heb ik heel erg last van acne en vette huid, spierpijn...(waarschijnlijk alle door mirena spiraal) ik slik nu naast de mirena de microgynon maar de klachten verdwijnen niet...

Nu wil ik morgen toch de mirena spiraal laten verwijderen, hebben jullie hier ervaring mee?