GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Dieuwke_

Re: GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-26 08:04

Kun je niet gewoon een rondje gaan wandelen op zo'n moment? Hier hebben we ook regelmatig taart- en snackmomenten maar ik doe daar meestal niet aan mee. Als er echt iets gevierd wordt dan haak ik wel even aan, maar dan gewoon met een kopje thee en een stuk fruit. Hier hoeven we ook niet verplicht overal aan mee te doen gelukkig.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-26 08:17

cissy schreef:
Zonnetje81 schreef:
Maar weet iedereen wel hoe en wat en heb je dat niet met je leidinggevende besproken?

Anderzijds hoort het ook bij het leven. Je kan niet overal voor wegrennen.

Laat maar, ik heb alweer spijt dat ik heb geventileerd.

Oef. Tegengas hoort ook bij het leven hoor. Het is niet alleen poesje- poesje- aai-aai

Tuurlijk mag je ventileren, dat is heel gezond. Maar Zonnetje stelt een hele goede vraag.
Dus wil je iets aan doen of wil je in de slachtofferrol.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-26 08:28

Cissy, ik begrijp het niet helemaal. Weten je collega's wel dat je bezig bent met afvallen?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-26 08:30

Ik heb niet het idee dat Cissy in de slachtofferrol gaat. Ze geeft alleen aan hoe zij het op haar werk ervaart en dat ze soms toch wel moeite heeft met de verleidingen maar toch stand houdt. Heel goed!
Ook dat is een ervaring die gedeeld mag worden. Laten we niet te snel oordelen over mensen en hun ervaringen. En 15 kilo is al heel knap hoor Cissy. Ga zo door.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-26 08:36

15 kilo eraf is zeker knap, heel knap.
Maar als niemand weet dat je aan de lijn bent en dat je moeite hebt met luchtjes van snack, kan je de de collega’s niet kwalijk nemen dat ze “er geen rekening” mee houden.
Dus hup, in gesprek met je collega’s. En meteen zeggen dat je iedereen zijn snack gunt en jezelf een gezond en prettig lichaam gunt.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-26 08:53

Mensen durven vaak ook niks te zeggen. Zelfs toen ik 25 kg kwijt was en je het echt wel kon zien zeiden ze niks.
Enige wat helpt is zeggen dat aan de lijn doet idd.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-26 10:13

Ik snap de frustratie wel @cissy.
Ik je hoofd ben je er zo mee bezig en gewoon heel trots op het resultaat wat je al bereikt hebt dat je graag wil dat anderen het uit zichzelf opmerken.
En een ander die het zo veel lijkt te benoemen krijgt wel de complimenten.

Maar ik hou altijd in mn hoofd "expectations are the mother off all fiets ups" als ik iets verwacht van een ander dan zal ik of de ander moeten vertellen wat ik wil of mezelf een schop onder mn kont geven.
Ik heb mezelf de subtiele hint aangeleerd als iemand me wat aanbied qua eten "Nee hoor bedankt de kilo's moeten eraf, niet eraan"
Vaak brengt dat meer het gesprek op gang dan niks zeggen en verwachten dat iemand het zelf wel tegen je zegt.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-26 10:36

Hier kwamen de opmerkingen ook pas met een kilo of 17/18 eraf hoor, dus ik herken het wel. Maar je doet het vooral voor jezelf. De opmerkingen komen vanzelf. Ik zit al tijden op een plateau, bmi nu 26,8 dus ik wil er nog wel wat vanaf, maar het is moeilijk.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-26 11:31

Als ik even terugdenk begonnen mensen er pas met 20-22 kilo echt iets van te zeggen en er zijn collega’s die standaard niks zeggen. Ik merk ook hoe mensen het aanpakken. De een komt snel in een hoekje zeggen hoe goed je eruit ziet. De ander maakt er een grap van of ik alleen kattenbrokjes heb gegeten. De ander vraagt of je niet ziek bent.

Maar ik doe het voor mezelf en dacht wel: niemand zegt iets maar dat was het dan ook. Het gaf me geen slecht gevoel.

@Cissy:
Ik vond mijn vraag redelijk. Als niemand iets weet kan je wel heel boos doen maar dan is het wat het is. Mensen kunnen niet ruiken of invullen wat jij denkt en voelt en zien dat eten als gezelligheid.

Dan had ik mn hele leven in de afvalstrijd overal voor moeten vluchten. Dat lijkt me niet realistisch voor niemand.

Ennasuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-26 12:28

Ik wil ook meer complimenten hahaha
Zelfs m’n eigen moeder ziet het niet
Dus ik ben maar begonnen om het zelf te zeggen hahaha
Zelf zie ik echt duidelijk verschil, m’n man ook gelukkig
En zelf zie ik bij anderen ook meteen als ze wat kwijt zijn ook al is het maar 5 kilo bijvoorbeeld

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-26 12:29

Ennasuus schreef:
Ik wil ook meer complimenten hahaha
Zelfs m’n eigen moeder ziet het niet
Dus ik ben maar begonnen om het zelf te zeggen hahaha
Zelf zie ik echt duidelijk verschil, m’n man ook gelukkig
En zelf zie ik bij anderen ook meteen als ze wat kwijt zijn ook al is het maar 5 kilo bijvoorbeeld

Ik ben er zelf ook niet zo goed in bij anderen. Dan twijfel ik aan mezelf en ik merk dus dat ik daar de focus niet op heb. Dus ik neem het niemand kwalijk.

Je eigen moeder is dan wel weer een beetje balen :+

Ik vind complimenten en opmerkingen erover leuk/niet leuk/ongemakkelijk. Ik heb moeite als mensen doen zo van NU zie je er leuk uit, onbewust bevestiging dat dat inderdaad zo eerst niet was :+. Ik vind het ongemakkelijk, wat moet je zeggen, ja KLOPT :+. Dank je wel is zo'n dooddoener maar goed dan willen ze je geheim weten maar dat is ook geheim :+

Je straalt ook iets anders uit maar mensen behandelen je echt anders als je slank bent. Maar dat is niks nieuws voor me. Ik ben vaker heel veel afgevallen en vond ik dat dus ook en alles wat hierboven staat.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-26 12:58

Bij mij zagen mensen het na 5 kilo al maar ik hoefde ook niet enorm veel af te vallen. Blijkbaar maakten die 5 kilo al zichtbaar verschil.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-26 14:14

Ik snap het ook wel hoor cissy. Ik ga van frituurlucht echt bijna over mijn nek tegenwoordig en zou er ook heel slecht tegen kunnen als dat in mijn directe omgeving zo zou hangen. Bij ons op het werk is vrijdag kibbeling dag en die lucht iedere vrijdag… echt vreselijk.

En snoep en traktatie momenten zijn ook wel heel erg lastig als het je zo opgedrongen wordt. Maar als je collega’s helemaal niet weten dat je er mee bezig bent kun je ze het ook niet helemaal kwalijk nemen.

Misschien is het toch handig om net als die collega aan te geven dat je toch wat aan het minderen bent en dat het jou erg zou helpen als ze het gewoon niet aanbieden. Zij kunnen natuurlijk ook geen gedachtes lezen, dus soms moet je die ook echt even duidelijk uitspreken. Ik vind dat soort gesprekken ook heel lastig, maar heb dat ondertussen wel iets meer geleerd om duidelijk te zijn ipv me er aan te irriteren.

Overigens is 1 ding wat ik wel aan de GLI heb overgehouden dat je andere mensen hun gedrag niet kan beïnvloeden. Uiteindelijk heb je alleen controle over jezelf, dus jij zal een modus moeten vinden waarin je er wel mee om kan gaan, dus inderdaad bijvoorbeeld even een wandelingetje, koppie thee halen of iets dergelijks. Blijft lastig hoor!

Ennuh, je bent zo goed bezig, vooral volhouden hoor!

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-26 14:44

Maar hoe worden jullie dan gedwongen om aan dat soort dingen mee te doen of erbij te gaan zitten? Als je alleen wilt lunchen of op je plek wilt blijven of even een rondje wilt wandelen dan moet dat toch kunnen? Hier worden de pauzes niet doorbetaald en ik mag ook gewoon bedanken voor vreterij of vieringen. Het staat ook niet in mijn contract dat ik verplicht mee moet doen aan zulke toestanden.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-26 14:56

Bij ons is tijdens de pauze niks verplicht. Maar toen ik nog in het bedrijfsleven werkte dan was het wel zo sociaal om samen te lunchen.

Wbt Ciassy, misschien 'voelt' ze dit zo? Geen idee...daarom vroeg ik of ze het al met haar leidinggevende besproken heeft. Ik denk dat de vrijdagmiddagborrel wel onder werktijd valt.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-26 15:01

Nog even over "het valt niemand op"; ik was eens 8 kilo af gevallen en iedereen riep "wow, je ziet het echt, wat goed!" N. was 25 kilo afgevallen en niemand die het zag, het was dezelfde groep mensen. Het gaat ook over het percentage wat je bent afgevallen, hoe je je kleed, dikke winterjassen etc.

Doorgaan hoor, je bent hartstikke goed bezig. Je doet het voor jezelf, niet voor de omgeving.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-26 16:32

Sociale druk is gewoon een bekend probleem. Je wordt snel als ongezellig, flauw, geen team speler bestempeld.

Het is natuurlijk heel fijn dat niet iedereen dat zo ervaart en sommige mensen makkelijker zich hieraan kunnen onttrekken maar juist in dit topic zou ik toch wel verwachten dat er iets meer begrip voor zou zijn dat dat niet voor iedereen zo makkelijk is.

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-26 16:57

Ik werk in het onderwijs en dat zit echt vol met “gezondheidsfreaks” Nee gekheid, leuke mensen maar veel zijn heel serieus met goed en gezond eten en heel sportief. Ik ben dat van nature dus helemaal niet, maar het is zeker helpend als je directe omgeving dat wel is.
Er wordt oa fanatiek hard gelopen ed. En veel collega's doen ook wel eens mee aan een “wedstrijd”.
Ik heb nu al minstens 2x de vraag gehad of ik ook mee doen.. dan moet ik altijd nog erg lachen
Stallen mesten?, no problemo, vegen?, doen we! Hooi zeulen, ik ben er bij. Maar hardlopen? Nope, no way.

Inmiddels heb ik een BMI van 21,8 pas ik in maatje 38 en zoek ik heel vinted en internet af naar spijkerbroeken W28L34…. Dus als iemand iets leuks voorbij ziet komen, kom maar door.
Standaardmaten van de leuke merken zijn bijna altijd te kort. En ik hou altijd wel van een beetje apartigheid. Dus moeilijk shoppen.

Ik spuit nu 2mg mounjaro. Heb ook al minder geprobeerd maar dat was nog lastig. Ik val nog heel minimaal iets af. Morgen toch weer 1 klikje minder proberen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-26 16:59

@ Manic Daar gaat het niet om. Sociale druk is vervelend, en het kan zijn dat je dat veel doet.
Dus, dan moet je er voor zorgen dat alle voorwaarden waarom dat je zoveel doet, "in orde" zijn.
Kijk, je hebt jezelf nu eenmaal niet gemaakt, je bent zoals je bent en dingen kunnen hard binnenkomen. Dat is lastig en vervelend en daar moet je het beste van maken. In dit geval; spreek je uit naar je collega's. Iets in de trand van :"Jongens, ik ben bezig met een gezondere levensstijl. Daar past snoepen en snacken nu niet in. Ik zou het heel fijn vinden als jullie mij daarin willen steunen. Ik ben nu 15 kilo afgevallen en dat bevalt mij goed. Kunnen jullie dat trouwens zien, dat ik afgevallen ben?"

Dit is gewoon een soort van voor jezelf opkomen en daar is niets mis mee. Eng om te doen? Ja, dat denk ik in sommige gevallen wel. Maar wel heel zinvol. En ook weer een leerschool.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-26 17:04

Ik ga het met afbouwen nog lastig krijgen. Ik spuit nu 7,5 mg en voel mezelf daar heel comfortabel op. Maar het luxe probleem is dat ik maar blijf afvallen, ik eet meer dan vroeger waarbij er dan nog niks af ging. Ik zit bijna op mijn laatste/laagste streefgewicht dus ik moet nu een plan gaan bedenken. Het wordt dan minder spuiten of meer eten. Of allebei en zoeken naar een mooie dosis waarbij ik mezelf fijn voel en niet meer afval......dat is een lastige hoor. Ik heb al een keer minder gespoten maar daar werd ik onrustig van in mijn hoofd/lijf.

Nu zou ik wensen dat mijn lijf vanzelf ophield met afvallen....dat ik mooi op deze dosis kan blijven :+

Ennasuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-26 19:43

Wauw zonnetje dat klinkt als een droom voor mij
Inderdaad echt een luxe :)

En bedoel je kwa onrust dan foodnoise? Of op een andere manier onrustig?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-26 21:18

Ennasuus schreef:
Wauw zonnetje dat klinkt als een droom voor mij
Inderdaad echt een luxe :)

En bedoel je kwa onrust dan foodnoise? Of op een andere manier onrustig?

Ik had dan geen echte honger maar dacht bij alles “jaaaa kom maar doooor”. Weer steeds nadenken over eten. Dus inderdaad een foodnoise maar dan zonder honger. Ik merkte toen ook dat het afvallen ook meteen minder snel ging.

Maar de rust die ik nu ervaar is zo fijn……dat wil ik eigenlijk niet kwijt. :+

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-26 22:24

Ik ben nu sinds oktober 20 kilo afgevallen, en de laatste maand gaat het minimaal. 100gram per week.
Nog een week op vakantie geweest, vlak daarvoor te laat geweest met nieuwe spuit aanschaffen, dus met foodnoise weggegaan. Dus 1 kilo aangekomen.
Maar niemand die het heeft opgemerkt. Alleen wel 2 maten kleinere kleding moeten kopen.
Vanaf afgelopen week, weer strak in het gareel gestapt.
Eigenlijk zou ik nu iets actiefs erbij moeten gaan doen. Doe nu nog alleen de paarden verzorgen, mesten, hooi geven ed. Rijden is al 12 jaar een no go. En dat gaat het ook niet meer worden.
Maar ik durf nog niet de sportschool in te stappen. Te bang om daar bekenden tegen te komen.
Terwijl die recht tegenover ons bedrijf zit.
Morgen moet ik mee met mijn man en zoon die lopen bij de Zandvoortcircuitrun.
Heb zojuist een bak met gezonde salade klaargemaakt, zodat ik niet een vette hap daar moet kopen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-26 08:38

cissy schreef:
Ik hoef ook niet persé complimentjes maar begrip zou wel fijn zijn. Dat ze snappen dat ik het niet zo heel prettig vind om tegen hun gesnaai aan te moeten kijken en ik die frietzaaklucht ronduit smerig vind maar dan wel verplicht wordt er 'gezellig' bij te zitten.
Mijn neurodivergente brein gaat daar heel slecht op!

Maar dan moet je dat wel communiceren. Ze zien blijkbaar niet dat jij al veel afgevallen bent. Dus weten ze ook niet dat dit voor jou misschien lastig is. Voor mijn moeder is de koffie en het gebakje op zondag heilig. Wanneer ik op zondag naar haar toe ga sla ik de lunch over. Maaltijden vervangen is natuurlijk niet ideaal. Maar je wil ook een leef en werkbare setting hebben. Tenslotte is dit niet voor even maar voor het leven.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-26 13:25

Daar zou je toch van je moeder ook begrip verwachten, koffie en een koekje is toch ook oke. Zeker als je aangeeft er anders je lunch voor over te moeten slaan om het in je dagelijkse doel te proppen.

Jongens help. Ik zit sinds gisteren een weekje all inclusive in Turkije :')
Echt veeeeeel te lekker allemaal hier.