Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 15:12

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 15:22

besita schreef:
Ik ga tegenwoordig naar de supermarkt in feestkledij ..heb ik toch dat ene uitje per week gehad :j

Haha! Ik merk dat ook. Dat als ik eens een keer met iemand afspreek, of een bespreking met klanten heb, ik me veel mooier aankleed dan vroeger. Anders worden die kleren nooit gebruikt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 15:24

Sizzle schreef:
Er is nu een studie die blijkbaar aangeeft dat de meeste aanstekingen (60%) door asymptomatische mensen plaatvind, ik krijg het echter orgineel niet geopend

https://jamanetwork.com/journals/jamane ... JzQlhzVMjc

Dat is hoog Sizzle want daar kun je jezelf niet tegen beschermen.

mysa
correspondent/vertaler

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 15:25

Jawel, door afstand te houden. ;)

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 15:27

Dat lijkt me eigenlijk wel logisch ook. Want mensen die wel symptomen hebben lopen normaal gesproken niet tussen de anderen rond. Wat is daar dan eigenlijk nieuw aan?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 15:28

Bloodymary schreef:
Dat lijkt me eigenlijk wel logisch ook. Want mensen die wel symptomen hebben lopen normaal gesproken niet tussen de anderen rond. Wat is daar dan eigenlijk nieuw aan?

Dit dacht ik ook. Laat het niet gewoon zien dat de meeste mensen met klachten gewoon netjes thuis blijven en daarmee niemand kunnen besmetten?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 15:35

mysa schreef:
Jawel, door afstand te houden. ;)

Maskers, afstand, ventilatie, binnen tijd reductie, handen desinfecteren.

Het is net als bij de vraag van Cer over de tijd allemaal een kwestie van reduceren van de kans.
Dát maakt de meer besmettelijke varianten zo problematisch; verhoogt de kans.
Tweemaal zo besmettelijk = twee keer zoveel kans bij dezelfde kans beperkende maatregels.
Het ligt voor de hand dat nieuwe mutaties richting steeds besmettelijker zijn; zo werkt de evolutie; besmettelijker heeft meer kans op vermenigvuldiging.

Nu de bsmettelijker variant uit de doos lijkt te zijn zie ik tot er een fórs % gevaccineerd is, de beperkende maatregels alleen maar toénemen: Twe, drie of meer keer besmettelijk = even zoveel meer druk op uiteindelijk de ICs.

Ik verwacht dat híer per vrijdag de provincies op slot gaan. Het lijkt dat het ´cordon´ van quarantaines rondom Gibraltar de engelse variant niet genoeg heeft afgeremd.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 15:41

Maskers, afstand en binnen tijd reductie werkt niet binnen een gezin.

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 15:44

Maandag wordt er op mijn werk gestart met het vaccineren van de bewoners.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 15:46

esje01 schreef:
Maandag wordt er op mijn werk gestart met het vaccineren van de bewoners.

Waar werk jij esje? Ik ben nieuwsgierig hoe jullie dat gaan doen, want begreep dat jullie dan pfizer vaccin toch gaan gebruiken. Hoe is dat logistiek geregeld?

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 16:02

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 16:05

Ik heb geen idee van de logistieke route. Werk bij een grote zorgorganisatie in Brabant.
Kreeg dit net over de mail.
Gaf mij toch een gevoel van hoop.
En ik denk dat juist dit soort lichtpuntjes ook gedeeld moeten worden.
De algemene stemming is toch wat in mineur.
Laten we proberen om elkaar een hart onder de riem te steken

Ik zat er laatst ook helemaal door

En juist wat lieve woorden en een schouderklopje virtueel gaf me toch weer dat zetje om de volgende dag weer met goede moed te gaan werken.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 16:12

veerledec schreef:
Hoppa, gooi die (basis)scholen maar open :D!
https://www.nu.nl/coronavirus/6101701/v ... riant.html
(Van Dissel zegt dat kinderen niet bevattelijker zijn voor de Britse variant, blijkt uit onderzoek).

Eerst maar de resultaten van het grootschalig onderzoek afwachten denk ik maar?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 16:14

Bloodymary schreef:

De meeste RIVMs in europa blijven maar volhouden dat je zonder symptomen niet getest hoeft te worden en onwaarschijnlijk besmettelijk bent (al zegt China al sinds maart het omgekeerde).

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 16:17

MyWishMax schreef:
Maar we doen in Nederland niet aan bubbels? Ik zie dat vaker langskomen, maar in Nederland heeft dat niks met de regels te maken toch. België was degebe met bubbels

Klopt, die hebben we niet, maar zo noem ik het zelf ook. Enkele mensen met wie je wat vaker afspreekt en van wie je dus ook heel goed weet wat ze doen. Ik hou dan alsnog afstand hoor, maar het is fijn om een beperkte kring te hebben die elkaar een beetje op de hoogte houdt. Minder risico op besmetting.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 16:26

Misschien heet het in België zo en is het hetzelfde met contacten?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 16:38

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 16:47

Oh goed nieuws wbt die engelse variant. Maar opengooien mwa.

Besmettingscijfers weer forshoger dan gister,

Ik kijk trouwens bij corona dashboard ook naar de rioolcijfers. Die gingen eerst naar beneden maar nu weer deels omhoog, dat is nog een voorwaarschuwing,

Apotheek weer overleefd maar het was weer een brrr uitje. -O- Er was iets mis gegaan dus ik moest naar binnen helaas. Weinig personeel ivm halve bestand thuis in afwachting van stond op een grote brief bij de deur. Oh arme hun. vervolgens een moeder met kinderwagen en een denk ik twee jarige snotteraar met hoesten erbij. Kind vloog door de hele apotheek inclusief op de balie aan het pinbetaal ding zitten. Producten uit de schappen trekken al hoestend en snotterend. %) En mama deed niks. 8)7 Personeel wel uiteindelijk.

Daarna een oudere man hoestend naar binnen met een mondkapje correct op. Tot hij aan de beurt was, hup mondkapje onder zijn kin al hoestend over de balie :oo . Medewerkster verbleekte compleet. En ik moest blijven wachten op de goede medicijnen. Moest eigenlijk wat afrekenen maar het was komt volgende keer wel.

En volgende week mag ik weer omdat er wat besteld moest worden. Ik zou echt niet willen ruilen. Hoop dat volgende keer het buitenvak weer gebruikt kan worden. En dan verbaasd zijn dat die gemeente zo beroerd gaat in vergelijking met de omliggende gemeentes. :(:)

Maar weer een andere route en weer nieuwe stille wandelplekken ontdekt. Ondanks de drukte heb ik nu best wat uitwijk waar er gewoon niemand komt

De verjaardag tjsa een deel van de mensen die gevraagd heeft beseft gewoon niet het waarom lijkt. Daarvan gaan er ook nog steeds stug iedere week naar duitsland boodschappen doen. -O- Maar ja die krijg je gewoon niets aan het verstand gepeuterd. Een deel heeft gewoon schijt aan de regels en een deel houdt zich wel aan regels maar ziet geen probleem in visite om beurten. Om elk probleem te voorkomen is het dus niet thuis zijn. Beter dat dan achteraf aargh was er maar niemand thuis geweest.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 16:54

veerledec schreef:
Hoppa, gooi die (basis)scholen maar open :D!
https://www.nu.nl/coronavirus/6101701/v ... riant.html
(Van Dissel zegt dat kinderen niet bevattelijker zijn voor de Britse variant, blijkt uit onderzoek).

Ik ben voor. Maar ben wel superblij met de noodopvang. Dochter werkt daar zoveel beter en harder als dat ze thuis zou doen. En ze is een stuk vrolijker.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 18:02

Op één dag blijken er 22 vluchten uit de UK te landen op Schiphol, die reizigers zijn alleen verplicht om een negatieve test te laten zien van max 72 uur oud. Terecht dat daar door D66 op gehamerd word om daar ook sneltesten te verplichten. Anders is het echt dweilen met de kraan open.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 18:08

bigone schreef:
Op één dag blijken er 22 vluchten uit de UK te landen op Schiphol, die reizigers zijn alleen verplicht om een negatieve test te laten zien van max 72 uur oud. Terecht dat daar door D66 op gehamerd word om daar ook sneltesten te verplichten. Anders is het echt dweilen met de kraan open.

Nou idd. Ik was zondag negatief en woensdag positief. In 72 kan er genoeg gebeuren.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 18:33

Sizzle schreef:
Bloodymary schreef:

De meeste RIVMs in europa blijven maar volhouden dat je zonder symptomen niet getest hoeft te worden en onwaarschijnlijk besmettelijk bent (al zegt China al sinds maart het omgekeerde).

Ah oké. Maar zou dan iedereen preventief getest moeten worden, of alleen als er een aanleiding voor is? Bijvoorbeeld bij positief geteste mensen in de buurt geweest of zo. Want als je geen symptomen hebt en je weet van niks ga je je ook niet laten testen lijkt mij zo. Of bedoel je dat de GGD het dan ook weigert al zou je het zelf wel willen?

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 18:36

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 18:36

Bloodymary schreef:

Vijftig procent van de mensen met klachten lieten zich toch niet testen en vijfentwintig procent van de mensen die in quarantaine/isolatie moeten, komen toch buiten? Dus dan lopen die mensen met symptomen wel tussen de anderen rond.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 18:37

Er wordt nu gewoon nog heel vaak gezegd dat testen geen zin heeft bij geen symptomen terwijl iemand een goede reden kan hebben om te vermoeden dat er een risico is geweest. Dat was een echte misser in het beleid. Daar is Duitsland vooruitstrevender geweest door massaal vakantie thuiskomers van de snelweg te halen afgelopen zomer.