De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 17:10

mag schreef:
Voor iedereen die denkt dat ze de uitzondering zijn omdat ze hooikoorts, astma, restverkoudheid van griep enz. hebben hoe weet je zeker dat je niet ook (milde) Corona erbovenop / erbij hebt?

Dat merk je echt wel. Ik heb een extreme allergie voor graspollen, dus ik loop sowieso het hele jaar door te snotteren. Maar een verkoudheid merk ik echt wel hoor!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 17:11

Citaat:
In de Filipijnse hoofdstad Manilla worden vergaande maatregelen genomen om de uitbraak van het coronavirus in te perken. Grote openbare bijeenkomsten zijn de komende maand verboden en de scholen gaan vier weken dicht. Ook alle binnenlandse reizen naar de hoofdstad - per vliegtuig, boot of trein - worden geschrapt. Wie zich niet aan de regels houdt, riskeert een gevangenisstraf, zo zei president Rodrigo Duterte.

Dan houdt je je er wel aan denk ik :oo

MightyMike

Ik vind het een lastige wat betreft scholen. Kinderen hebben zelf wellicht weinig tot geen klachten, maar verspreiden het natuurlijk wel. Het klinkt dan zo raar dat we niet meer met meer dan 100 mensen ergens samen mogen zijn, maar scholen tellen daarbij dan niet mee. Veel landen sluiten wel scholen, daar speelt neem ik aan hetzelfde dilemma. Ik als ouder van 2 kinderen die zelf wel in de risicogroep valt vanwege chronische ziekte en wel thuis is om de kinderen dan op te vangen, vind het lastig. Twee kanten aan het verhaal, maar geruster om niet besmet te worden, ben je er dan toch niet op. Mijn man zou vanuit huis een groot stuk kunnen werken, ben benieuwd wat bedrijven daar allemaal mee gaan doen. Maar goed, de kinderen vliegen dan nog steeds de deur uit natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door MightyMike op 12-03-20 17:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Shaggy09

Joman schreef:
Shaggy09 schreef:

Want?

Omdat ze lange na niet iedereen testen. Dus of er in Brabant op dit moment meer besmettingen zijn dan elders, weten ze niet. Dat is een aanname die wordt gedaan lijkt me.

Mensen met klachten gaan voor zo ver ze daar gehoor aan geven naar het ziekenhuis en die worden getest. Zolang dat in Brabant meer gebeurd dan in de andere provincies lijkt het me een duidelijk verhaal, toch?

tienus63

Sheehan schreef:
Nog meer ZZPers hier die door de maatregelen geen werk hebben deze maand? Weet iemand hoe dat nu zit?

Bij is in de regio (grens Overijssel/Drenthe) hebben lokale ondernemers, zzp-ers dus, een broodfonds.
Er zijn voorwaarden om lid te worden van zo’n broodfonds, geen idee hoe of wat.
Maar in tijden van nood krijgen de aangesloten ondernemers een percentage van hun omzet.

IMANDRA

purny schreef:
IMANDRA schreef:

Correctie: je snottert niet door een verkoudheid, dus 'telt' het niet. Maar nogmaals: bespreken met je werkgever lijkt me het beste.

Ja ga het idd bespreken. Want nu weet ik dus niet of ik snotter omdat ik geen voorhoofdsholte heb of omdat ik snotter omdat ik besmet kan worden of ben.

Zou het wel l*llig vinden als ik niet mag werken. Voel me dan net zo iemand die huisarrest heb

Met jou veel anderen wat betreft het laatste :j.
Als er vanuit mijn bedrijf wordt gezegd dat we thuis moeten blijven kan er gelukkig nog veel werk verzet worden. Voor mijn vriend geldt gelukkig hetzelfde.

Edit: dit topic gaat zo snel dat Bokt moeite heeft met het plaatsen van m'n reacties :))

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 17:12

Ik ben erg benieuwd wat de universiteit gaat doen.. ik heb 23, 30 en 31 maart tentamen.. :n

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 17:12

dit heeft grote gevolgen voor mijn vriend hij werkt als zzpr in de feest wereld voor ook een grote band. alle feesten zijn afgelast :(

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 17:13

rien10 schreef:
mag schreef:
Voor iedereen die denkt dat ze de uitzondering zijn omdat ze hooikoorts, astma, restverkoudheid van griep enz. hebben hoe weet je zeker dat je niet ook (milde) Corona erbovenop / erbij hebt?

Niet.

Precies mijn situatie op dit moment. Ik heb astma en hooikoorts. Ben al twee weken wat benauwd en verkouden, hierover overleg gehad met werkgever twee weken geleden die vond dat ik prima kon komen werken en het eigenlijk belachelijk was dat ik überhaupt aankaartte of dit handig was (ik werk in de GGZ, heb dagelijks zo’n zes individuele contact momenten met cliënten). Deze week ziek gemeld omdat ik me niet lekker voelde, beetje grieperig echter geen koorts, wel verhoging. Ik wilde morgen weer gaan werken i.v.m. Belangrijke afspraken, maar twijfel op dit moment. Mijn bijholtes snotteren nog, maar of dit hooikoorts of verkoudheid is....

MightyMike

Economisch zal het best lastig worden, balen idd voor je vriend Pandameisje.. Allemaal maar afwachten waar het naar toe gaat, meer kunnen we niet doen helaas.

BloemBloem

Relaxed schreef:
Ik ga vanavond met wat oud collega's eten.. Appt er net 1 dat ze al sinds december verkouden is en nu niet meer de deur uit mag.. Tja :+

Die heeft gewoon geen zin :+ :D

Anoniem

Shaggy09 schreef:
Joman schreef:

Omdat ze lange na niet iedereen testen. Dus of er in Brabant op dit moment meer besmettingen zijn dan elders, weten ze niet. Dat is een aanname die wordt gedaan lijkt me.

Mensen met klachten gaan voor zo ver ze daar gehoor aan geven naar het ziekenhuis en die worden getest. Zolang dat in Brabant meer gebeurd dan in de andere provincies lijkt het me een duidelijk verhaal, toch?

Nouja, niet dus. Je kunt het in verschillende maten hebben. Alleen wat verhoging, of snotterig. Daar maak je geen melding van, dus er wordt niet getest, dus er is niet bekend of je al dan niet bent besmet.
De meeste mensen met klachten gaan helemaal niet naar een ziekenhuis. Sterker nog, er is opgeroepen om zoveel mogelijk thuis te blijven en alleen bij echt erge klachten je huisarts te bellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 17:14

BloemBloem schreef:
Relaxed schreef:
Ik ga vanavond met wat oud collega's eten.. Appt er net 1 dat ze al sinds december verkouden is en nu niet meer de deur uit mag.. Tja :+

Die heeft gewoon geen zin :+ :D

En ik ben blij dat ze niet komt *\o/*

:=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 17:15

Harde leerschool voor zzp'ers en andere ondernemingen. Misschien in de toekomst eens heel goed kijken naar hun algemene voorwaarden om te kijken of ze gevolgen kunnen beperken. Daar heb je nu niets aan, maar wellicht wel voor een toekomstige situatie.

Astorga

MightyMike schreef:
Ik vind het een lastige wat betreft scholen. Kinderen hebben zelf wellicht weinig tot geen klachten, maar verspreiden het natuurlijk wel. Het klinkt dan zo raar dat we niet meer met meer dan 100 mensen ergens samen mogen zijn, maar scholen tellen daarbij dan niet mee. Veel landen sluiten wel scholen, daar speelt neem ik aan hetzelfde dilemma. Ik als ouder van 2 kinderen die zelf wel in de risicogroep valt vanwege chronische ziekte en wel thuis is om de kinderen dan op te vangen, vind het lastig. Twee kanten aan het verhaal, maar geruster om niet besmet te worden, ben je er dan toch niet op. Mijn man zou vanuit huis een groot stuk kunnen werken, ben benieuwd wat bedrijven daar allemaal mee gaan doen. Maar goed, de kinderen vliegen dan nog steeds de deur uit natuurlijk.

Hoe groot zijn die klassen tegenwoordig wel niet, met 100 kinderen in 1 klas?
Je kunt toch instellen als school dat er gepauzeerd wordt in het eigen lokaal en het speelkwartier buiten per klas omstebeurt doen. Vergt wat planning, maar dan kun je de klassen van elkaar gescheiden houden.

germie

Als de verhoging weg is, en het blijft stabiel qua snotteren dan lijkt mij dat je hooikoorts hebt. Dan ben je uitgeziekt.

BigOne

Renee1991 schreef:
Ik vind het overigens echt de reinste onzin dat Brabant nog steeds zo expliciet wordt benoemd. Als je de huidige verspreiding in heel NL ziet, is dat naar mijn mening niet reëel meer.

Dat werd duidelijk verteld waarom. In Brabant zien ze nu patiënten die niet te herleiden zijn naar enige besmettingshaard dan ook dus hebben ze het vermoeden dat onder die ene opgenomen patiënt een pyramide van besmette mensen zit die niet in beeld zijn bij het rivm . En dat is nogal link want dat kan dus echt gierend uit de klauw lopen.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 17:16

Nee, de klassen gelukkig niet Astorga, haha. Maar pauzes is wel met heel veel kinderen tegelijk, in de hal of buiten nog op het plein voor de jongste.

eroslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 17:17

Wat zouden jullie doen, met morgen een weekendje weg naar zeeland? Ben erg in dubio..

Sani

MightyMike schreef:
Nee, de klassen gelukkig niet Astorga, haha. Maar pauzes is wel met heel veel kinderen tegelijk, in de hal of buiten nog op het plein voor de jongste.

Maar daar kan je toch ook maatregelen in treffen?

Groepen afwisselend pauze enz?

Mand

rien10 schreef:
Sheehan schreef:
Nog meer ZZPers hier die door de maatregelen geen werk hebben deze maand? Weet iemand hoe dat nu zit?

Ik bof. Ik ben 95% van de tijd "thuis" aan het werk. Voor mij verandert er niks.

Nou, ik ben blij voor je :') Ik verdien deze hele maand waarschijnlijk geen cent.
Laatst bijgewerkt door Mand op 12-03-20 17:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Pepperrr schreef:
mag schreef:

Dat merk je echt wel. Ik heb een extreme allergie voor graspollen, dus ik loop sowieso het hele jaar door te snotteren. Maar een verkoudheid merk ik echt wel hoor!

Ik vraag me dit momenteel ook af. Ik heb chronische astmatische bronchitis en met vlagen het dus heel benauwd.
Maar ik heb momenteel echt last van mijn longen en het erg benauwd. Ril er ook bij en ben snel duizelig maar heb geen koorts.
Dus tja, of het nou Corona is of niet? :roll: Moet ik nou de dokter lastig vallen of is dat onzinnig? Wat als de benauwdheid morgen minder is? Of dat het gewoon die stomme bronchitis is?
Ik vind het lastig. Ik denk dat ik het nog een paar dagen afwacht en zoveel mogelijk binnen blijf. Als het maandag nog zo is dan toch maar bellen.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 12-03-20 17:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Oscar
Forumcoördinator

rien10 schreef:
mag schreef:

Niet.

Dat weet je inderdaad niet.
Ik heb zelf kapotte slijmvliezen door de chemo's en heb een soort immunotherapie waarvan de eerste en belangrijkste bijwerking omschreven staat als 'een constant griepachtig gevoel'. Dat klopt ook. Betekent dus ook dat ik waarschijnlijk niet heel snel in de gaten ga hebben dat ik een beginnende verkoudheid/griep/corona/watdanook onder de leden heb. Niet tof voor mij, maar vooral/bovenal vervelend voor anderen want die zou ik op die manier kunnen besmetten.
Net ook het besluit genomen dat ik mezelf op ga hokken :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 17:18

eroslover schreef:
Wat zouden jullie doen, met morgen een weekendje weg naar zeeland? Ben erg in dubio..

Lijkt me wel kunnen. Tenzij je gaat met 100 man in een huis gaat zitten. Het zal in Zeeland niet erger zijn dan waar je nu vandaan komt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-03-20 17:19, in het totaal 1 keer bewerkt

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 17:18

Dat zou kunnen Sani, geen idee of scholen daar iets mee gaan doen. Was op dit moment natuurlijk nog niet aan de orde.