Hardlopen deel 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Liedje

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 09:06

Mamamier, ik gebruik de app 'sportstracker' en die geeft tijdens het lopen het aantal minuten/km weer. :) Weet niet of je daar wat aan hebt?

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 11:17

Dat doet mijn app ook maar dat is niet makkelijk te zien tijdens het lopen. En de gesproken snelheid klopt steeds van geen kanten dus daar heb ik ook niks aan. Horloge lijkt me makkelijker.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 10:55

Krijg een mailtje van PerrySport dat ze sale hebben........ wellicht zit er wat leuks bij!

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 18:06

Humbug schreef:
Memuska, leuk dat je ook weer bent begonnen. Gaat het al weer wat beter met je enkel?
Ik hoop in januari in Egmond mee te kunnen doen... Heb jij ook al een idee welke je wilt gaan lopen?

Het lukt tot nader order, ik tape hem wel in en ik voel het de eerste kilometers wel een beetje, maar het lijkt meer stijf dan echt pijn. Het gaat iig steeds sneller over en ik voel het ook steeds minder, dus het zal wel goed zijn ;-)

Vrijdag heb ik met de leerlingen uiteindelijk 10 km meegelopen, ben binnengekomen op 1h06 dus niet mijn toptempo maar wel netjes uitgelopen. Zaterdag dan 5 km gaan lopen en mooi onder de 30 min gebleven (29:43... nét dus ;)), gisteren voor de 8 gegaan en dat ging ook prima.

M_Jacky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 12:39

Hallo, ik meld me hier even omdat ik wat vragen heb waar jullie mij hopelijk wel mee kunnen helpen.
Over 3 maanden (rond 10 september ergens) hoop ik mee te doen aan een hindernisloop voor een goed doel. Het is een parcours van 7 kilometer, die je maximaal 3x mag lopen (dus 21 km) met om de 700 m een hindernis. Nou heb ik 'vroeger' wel eens hardgelopen en dat ging me aardig af na wat trainen, maar nu heb ik het al lang niet meer gedaan. Nou mijn vragen: 1. is het belangrijk goed/duur schoeisel aan te schaffen? Ik heb ook nog steunzolen die ik altijd draag. Ik weet namelijk niet of ik na de run verder ga met lopen dus ik weet niet hoeveel geld ik moet overhebben voor hardloopschoenen. 2. Is het mogelijk om binnen twee à drie maanden voor 14 kilometer te trainen of is er dan een gevaar dat ik mezelf overbelast?
Ik ben benieuwd naar antwoorden. :)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 12:42

Daar zijn de meningen over verdeeld denk ik.

Ik weet niet wat je huidige conditie is en hoe lang geleden "vroeger" is.
Maar als je gewoon weer op nul moet beginnen vind ik 14km in 8 tot 10 weken wel erg fanatiek.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 12:56

Wat doe je verder voor een sporten behalve paardrijden? Ofwel, begin je echt bij nul of heb je al veel spiermassa en een goede basisconditie?

Als je echt bij nul moet beginnen, red je het zeker niet. Ben je al heel sportief (sterke basisconditie en veel spiermassa) dan moet je uit kunnen gaan van 1/1.5km per week erbij (dus 10 weken = 10km /15km).

Heb je nu al eens een keertje gelopen? Red je het moeiteloos om 5km aan 1 stuk te rennen?

Wat betreft de schoenen; tja.. als je looptechniek goed is heb je geen steun nodig en kan je feitelijk op blote voeten een marathon lopen zonder blessures. Het punt is dat weinig mensen zo netjes neutraal lopen en van nature een voorvoetlanding hebben; zij hebben dus wel goede schoenen nodig om dit te corrigeren. Deze techniek kan je wel leren, maar dan heb je veel loopscholing nodig. Vermoed dat jij gewoon lekker de race wilt kunnen rennen en niet heel erg zit te wachten op looplesje op een atletiekbaan 2x per week ;)

xMaritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 12:57

Ik meld me ook weer is, ik heb ongeveer 1.5 maand terug mijn doel van 10 km hardlopen gehaald, waar ik super blij mee ben. Mijn vader was er ook enthousiast over, en zo kreeg ik twee weken terug ineens een smsje dat hij me ingeschreven had voor de Dam tot Damloop (16 km) :') Super leuk, maar wel erg enthousiast haha. Ik heb niet als doel om standaard 16 km te lopen, maar ik wil natuurlijk wel de finish halen. Nu komt het probleem, ik ga binnenkort een maand op vakantie, waar ik geen mogelijkheid heb om hard te lopen. Weten jullie misschien oefeningen die je kunt doen om in ieder geval de spiermassa een beetje instant te houden? Is dit uberhaupt wel mogelijk aangezien hardlopen natuurlijk een duursport is en spieroefeningen vaak een ander spiertype aanspreekt? Na terugkomst van vakantie heb ik nog iets minder dan 2 maanden om weer op te bouwen, op dit moment zijn mijn spieren ook de limiterende factor, qua ademhaling gaat het allemaal wel prima.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 13:06

jumpsqauts, jumping jacks, touwtje springen, trappenlopen ed een idee? probleem is wel dat je minimaal een half uurtje bezig moet zijn om het te onderhouden, dus dan is het wel "saai".

Maand op vakantie is trouwens wel heel luxe hoor!! Waarom heb je daar geen mogelijkheden tot hardlopen?

xMaritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 13:09

Top dank je!

Ik ga op vakantie naar Afrika! Super gaaf, we gaan redelijk primitief, echt de savannes op en dergelijke. Alleen lijkt me dus niet heel handig om daar tussen de leeuwen, buffels en neushoorns rond te gaan rennen :P

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 13:22

Oooh heel gaaf. Waar in Afrika?

xMaritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 13:34

We beginnen in Zuid-Afrika, en gaan dan naar Botswanan, Zimbabwe, Swaziland en dan weer terug naar Zuid Afrika :D

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 13:35

Gaaf!!! Ik ben vorig jaar 5 weken in ZA geweest :)

M_Jacky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 14:46

Heel erg bedankt voor de snelle reacties en duidelijke antwoorden. :)

Romyv schreef:
Wat doe je verder voor een sporten behalve paardrijden? Ofwel, begin je echt bij nul of heb je al veel spiermassa en een goede basisconditie?

Als je echt bij nul moet beginnen, red je het zeker niet. Ben je al heel sportief (sterke basisconditie en veel spiermassa) dan moet je uit kunnen gaan van 1/1.5km per week erbij (dus 10 weken = 10km /15km).

Heb je nu al eens een keertje gelopen? Red je het moeiteloos om 5km aan 1 stuk te rennen?

Wat betreft de schoenen; tja.. als je looptechniek goed is heb je geen steun nodig en kan je feitelijk op blote voeten een marathon lopen zonder blessures. Het punt is dat weinig mensen zo netjes neutraal lopen en van nature een voorvoetlanding hebben; zij hebben dus wel goede schoenen nodig om dit te corrigeren. Deze techniek kan je wel leren, maar dan heb je veel loopscholing nodig. Vermoed dat jij gewoon lekker de race wilt kunnen rennen en niet heel erg zit te wachten op looplesje op een atletiekbaan 2x per week ;)

Ik doe niet echt aan een specifieke andere sport, maar mijn conditie van nu is zeker niet slecht, het is slechter geweest. Ik fiets en wandel veel (nu minder omdat ik niet meer naar school hoef te fietsen) en speel geregeld een potje volley- of voetbal met vrienden.

Ik heb nog niet gelopen, ik ga beginnen na mijn weekje vakantie die ik volgende week heb. ;)

Verder heb ik al wat rondgekeken voor hardloopschoenen op marktplaats. Doe ik daar gewoon mijn steunzolen in en dan hopen we er maar het beste van. Denk dat ik na jullie commentaar toch in eerste instantie maar voor de 7 kilometer ga. Kan ik daar altijd nog beslissen of ik nog genoeg energie heb voor de 14. :D

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 14:55

Onderschat ook niet de impact van de obstakels he!!! Ik ken mensen die moeiteloos 10km rennen maar na 7km obstakelrun 3 dagen niet meer uit bed komen zo kapot dat ze zijn.....

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 15:06

Why wait ;)

Mehhh heb net weer een afspraak gemaakt bij de fysio voor m'n scheen en knie.

M_Jacky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 16:19

Romyv schreef:
Onderschat ook niet de impact van de obstakels he!!! Ik ken mensen die moeiteloos 10km rennen maar na 7km obstakelrun 3 dagen niet meer uit bed komen zo kapot dat ze zijn.....

Ik heb geen idee wat voor obstakels we krijgen, of wat ik me daarbij voor moet stellen. Maar ik ga het onthouden, thanks!

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 16:46

@ M_Jacky: ik vind 14 km ook heel optimistisch. Ik heb al een aantal obstakelruns meegedaan, héél erg leuk maar onderschat idd de obstakels niet. Die vergen ook heel wat energie, en ik vond het grootste probleem dan eigenlijk nog dat ik moest staan wachten bij sommige hindernissen, dan ben je "uit ritme" en loopt het imho niet zo lekker meer. MAAR tis wel héél leuk om te doen ;-)

Qua schoenen... Ik liep eerst (euhm, da's dus 16 jaar geleden ofzo) met "gewone" sportschoenen en ik had toen binnen de 3 weken een blessure. Nu met steunzolen is het mss anders omdat de stand van je voet sowieso gecorrigeerd wordt tot wat voor jou nodig is, daar heb ik eigenlijk geen zicht op?

@ Kiwipitje : bah :( kan je nog wel wat doen of lig je helemaal out?

@ xMaritt: leuke vakantie heb je in het vooruitzicht! Beetje rennen tussen de leeuwen... nee, mss toch maar niet doen... Ik denk dat Romyv al enkele goeie opties heeft gegeven, maar dat wordt idd wel snel saai...
Ik heb iig van mijn bokstrainer een nieuw touwtjespringschema gekregen. Als dat je interesse kan opwekken wil ik m gerust wel eens scannen!
Insanity-dvd mee? Ik weet niet waar jullie logeren en of je evt een laptop ofzo mee kan nemen? Bij mij is de Insanity wel super gebleken voor conditie én kracht. Die kan ik je evt ook bezorgen. Laat maar weten moest je iets willen!

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 16:47

Kan denk ik nog wel wat doen hoor :j. M'n fysio is niet zo van het rusten dus wilde van de week nog een korte afstand op laag tempo doen.. dat mocht ik tussen de behandelingen ook steeds en na een tijdje zelfs gewoon volop trainen. Krijg vrijdag weer shockwave :j

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 16:49

Ik heb ook zo'n fysio gelukkig... Beetje voorzichtig en kalmaan dan maar hé :( Vervelend voor je!

xMaritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 17:11

Memuska schreef:
@ xMaritt: leuke vakantie heb je in het vooruitzicht! Beetje rennen tussen de leeuwen... nee, mss toch maar niet doen... Ik denk dat Romyv al enkele goeie opties heeft gegeven, maar dat wordt idd wel snel saai...
Ik heb iig van mijn bokstrainer een nieuw touwtjespringschema gekregen. Als dat je interesse kan opwekken wil ik m gerust wel eens scannen!
Insanity-dvd mee? Ik weet niet waar jullie logeren en of je evt een laptop ofzo mee kan nemen? Bij mij is de Insanity wel super gebleken voor conditie én kracht. Die kan ik je evt ook bezorgen. Laat maar weten moest je iets willen!

Oeh dat touwtjesspringschema klinkt wel interessant! Insanity gaat helaas niet werken, we zullen het grootste deel van de reis geen elektriciteit hebben, laat staan sanitair op sommige plekken :P

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 17:34

You've got mail!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 18:21

Ik weet niet of het haalbaar is Jacky.
Als je normaal gesproken steunzolen draagt zou ik kiezen voor goede schoenen, die aangemeten zijn bij bijv. Run2Day.
Je reguliere steunzolen zijn in principe niet geschikt voor gebruik in sportschoenen, daar zijn speciale sportzolen voor. Ik zou dat wel even overleggen met degene die jouw zolen aangemeten heeft.

M_Jacky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 18:43

Dat is een goeie KarinvdM, bedankt voor de tip! Ik wil alleen niet te veel geld uitgeven aan schoenen die ik misschien later niet meer draag. Het gaat nu vooral om die ene obstakelrun die ik ga lopen. Ik weet niet of ik daarna blijf hardlopen..

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 18:55

Ik snap dat hardloopschoenen duur lijken/zijn, zo dacht ik er ook over. Toen ik net mn 5km schema had afgerond begon ik al last te krijgen en dat heeft toch een 1,5 maand geduurd. Ik raad je dus aan om wel goede schoenen te nemen, ondanks dat ik zelf ook in eerste instantie tegen het advies in ben gegaan dat ik hier kreeg ;)
Succes verder met oefenen, lijkt me wel super leuk om hardlopen af te wisselen met die obstacles!