[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 13:37

Ik bedoel het ook zeker niet beschuldigend maar ik lees in dit topic af en toe wel met verbazing hoe makkelijk sommige mensen met hormonen om springen.

De MAP is IMO iets wat je als noodgeval gebruikt, ik heb hem ooit 1x geslikt en ik ben zo allemachtig doodziek geweest dat ik dat echt niet nog een keer ga doen..

Ik lees in dit topic een heleboel mensen die geen idee hebben hoe het werkt als je een pil vergeet terwijl die info gewoon in de bijsluiter staat van je medicijnen en zeker van dit soort (imo belangrijke) medicijnen moet je die eigenlijk gewoon uit je hoofd leren of in elk geval binnen handbereik hebben om het na te slaan.
Daarnaast lees ik echt ont-zet-tend veel berichten van mensen die de pil gewoon maar doorslikken omdat ze de menstruatie pijnlijk/lastig/vervelend vinden. Het zal best dat dat op advies gaat van een arts maar het is verdikkie wel een medicijn, geen snoepje. Dan hebben we het maar niet over de mensen die gewoon maar wat willen slikken omdat de menstruatie niet uitkomt omdat ze op vakantie gaan/feestje hebben/weet ik het wat.
We hebben het over je lichaam he, die hormonen zijn echt niet allemaal heel erg goed voor je en menstruatie hoort nou eenmaal bij het vrouwelijk lichaam.
Wil niet zeggen dat je het maar moet laten, maar ik mag toch wel laten weten dat ik dit met verbazing lees, zonder beschuldigingen hoor. Misschien ben ik wel gewoon oud aan het worden.

Jildau

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 13:43

Ik ben het grotendeels met je eens, behalve over het doorslikken. Zoals ik begreep is de stopweek van de anticonceptiepil gewoon nep en om een nep-ongesteldheid op te wekken. Doorslikken is dus helemaal niet slecht. Maar misschien zit ik ernaast. ;)

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 13:47

Jildau schreef:
Ik ben het grotendeels met je eens, behalve over het doorslikken. Zoals ik begreep is de stopweek van de anticonceptiepil gewoon nep en om een nep-ongesteldheid op te wekken. Doorslikken is dus helemaal niet slecht. Maar misschien zit ik ernaast. ;)

Helemaal correct.

De ongesteldheid bij gebruik van de pil is geen ongesteldheid, maar een ontrekkingsbloeding.
Speciaal ontworpen toen ze pil voor het eerst maakten, om het allemaal zo natuurlijk mogelijk te laten lijken. Maar eigenlijk geheel overbodig.

Je hebt geen eisprong en de baarmoederwand wordt niet dikker. Alles wat het doel wat van de menstruatie (het afbreken van de baarmoederwand voor een volgende cyclus) is dus niet nodig, want je hebt geen dikke baarmoederwand.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 15:01

_PassoaJus schreef:
Hoi!

Net een spiraal laten zetten, viel me reuze mee! Alleen wat een kramperig gevoel en thats it! :D Echter, kan ik nu gewoon tampons gebruiken?

Ik zou je wel aanraden een maatje kleiner te pakken dan normaal. Zeker in het begin kan het anders een pijnlijke aangelegenheid worden... Ook kan het (heel soms) zijn dat de touwtjes nét wat te lang zijn gebleven en dan is het ook niet echt comfortabel. Maar dat merk je vanzelf. Een kleintje moet altijd wel kunnen, en je merkt vanzelf wel of het pijnlijk is en dan kun je beter even ergens anders op overstappen :j

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 20:41

hoe komt het dan dat je nog steeds die bloeding hebt ?

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 23:23

Van mij uit ook niet beschuldigend mbt de map. Ik was zelf met mijn ex heel slordig met de pil en toch nooit nodig (denken te hebben) gehad.
Wat ik me afvroeg gebruiken die map gebruikers geen anticonceptie/foutje met 'de' pil. Want bij het laatste is het soms niet eens nodig!

Na het plaatsen van een spiraal mocht ik eerste tijd geen tampons gebruiken. Volgens mij was dit omdat je anders door bijv (te) lang uitstekende toutjes het spiraal kon uittrekken en of fout duwen.

Ik twijfel nog altijs wel of niet spiraal uithalen en weer terug aan de pil. Dit zou puur voor het libido zijn. Maar ik bedacht vandaag dat die klachten mss ook psychisch konden zijn...

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 00:15

meisje_ schreef:
Van mij uit ook niet beschuldigend mbt de map. Ik was zelf met mijn ex heel slordig met de pil en toch nooit nodig (denken te hebben) gehad.
Wat ik me afvroeg gebruiken die map gebruikers geen anticonceptie/foutje met 'de' pil. Want bij het laatste is het soms niet eens nodig!

Ik gebruikte inderdaad tijdelijk geen anticonceptie, vanwege veel nare bijwerkingen. :) Binnenkort ga ik over op andere anticonceptie. Ben nog niet helemaal uit welke de beste mogelijkheid is, dus dat ga ik met de huisarts bespreken.

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 12:51

Hoi, ik las al een hele tijd mee met pil verpest het seksleven.
Ik wil binnenkort een mirena laten zetten. Ben nu ongeveer 4 maand gestopt met de pil.

Ik zal nu ook hier mee lezen. Heb veel wisselende verhalen gehoord over pijn ja of nee. Dus ik ben erg benieuwd. En zenuwachtig :')

Colien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 13:00

Ik heb hem nu 2,5 week geleden laten zetten en ik kan kort zeggen ja het deed pijn, maar het was de pijn meer dan waard als hij zijn werk doet zoals het hoort. Ik zou het tot nu toe zo weer laten doen. 'S ochtends om 11 uur laten zetten, en om 3 uur stond ik weer op de werkvloer.

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 13:18

Oh top! Dat klinkt fijn.
Misschien een gekke vraag, maar ik slik nu ook geen pil meer dus gebruiken een condoom. Hoe lang duurt het voordat het weer zonder kan? Is dat net als de pil 3 maand?

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 13:23

Met de mirena ben je ip direct veilig. Wij hebben gewacht tot de eerste controle voor de zekerheid..
Het zetten deed pijn, en erna een beetje een weeëtig gevoel gehad in mijn baarmoeder. Vage krampen. Voor het zetten zou ik het zo nog eens doen. Ben zelf niet zo content ermee omdat de mirena voor mijn libido een killer is en dat hd ik met de pil nooit.

Met de pil ben je overigens of direct veilig wanneer je deze op de eerste dag van de menstruatie pakt of na 1 maand. Dus niet pas na3 maanden.

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 13:30

Oh echt? Libido killer? -O- Daarvoor ben ik juist gestopt met de pil.. De huisarts vertelde dat ik daarom beter niet terug kon naar de pil, en beter zoiets kon nemen omdat hier minder hormonen in zitten.
Ik hoop echt dat dat bij mij meevalt, dan kunnen we weer opnieuw beginnen :(

Oh echt? Ik dacht dat de huisarts ook zei dat je dan wel even moet wachten.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 13:33

Praat eens met je arts over de Jaydess spiraal. Kleiner dan de mirena, minder hormonen en zeer betrouwbaar.

Ik heb geen klachten over libido, menstruaties en pijn. Zoals ik hier over de mirena wél regelmatig lees. :)

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 13:36

Die heeft ze niet genoemd. Maar dat is een goede tip!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 14:12

Ik heb van het zetten helemaal niks gevoeld, onze huisarts staat daar ook om bekend en ik was echt wel stikzenuwachtig.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 16:44

BlondCowgirl schreef:
Ik ben het met jullie eens. Ik heb in de 7 jaar dat ik de pil/nuva gebruikt ook nog nooit een MAP gehaald. Gewoon voorzichtig zijn en hopen dat ik elke maand weer ongesteld werd hahaha.

Ik heb 3 x in mijn leven map genomen waarvan 1 was 10 jaar geleden toen ik voor het eerst actief was (zekerheid /angst) en de 2e ook zekerheid terwijl er weinig kans was. Alleen 3e was echt nodig. Vind het jammer dat er "verbaasd" naar word gekeken. Liever een map voor zekerheid zodat je beter kan slapen. Ik ben ook 2 jaar lang van de pil af geweest, nu net dus weer begonnen om te proberen. Zonder pil zit de angst sowieso hoger dus neig je sneller naar een map.

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 18:03

Het is voor mij persoonlijk een libidokiller he. Waarschijnlijk was mijn libido hoger door het oestrogeen wat in de pil zit. Wellicht zit het er bij mij ook door mijn psychische onrust en gespannenheid waardoor mijn libido een stuk lager ligt.

Lifaya; was niet aanvallend bedoeld hoor. Maar een MAP zijn gewoon best veel hormonen wat je in je lichaam stopt.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 18:52

lifaya schreef:
Ik heb 3 x in mijn leven map genomen waarvan 1 was 10 jaar geleden toen ik voor het eerst actief was (zekerheid /angst) en de 2e ook zekerheid terwijl er weinig kans was. Alleen 3e was echt nodig. Vind het jammer dat er "verbaasd" naar word gekeken. Liever een map voor zekerheid zodat je beter kan slapen. Ik ben ook 2 jaar lang van de pil af geweest, nu net dus weer begonnen om te proberen. Zonder pil zit de angst sowieso hoger dus neig je sneller naar een map.

Sorry, ik ben dit niet met je eens. Ik vind dat anticonceptie voor de zekerheid is. De pil, spiraal, condoom, etc. En niet de MAP.

Op de allereerste plaats hoor je imo dus een keuze uit de beschikbare anticonceptie te maken. Om je vervolgens goed te laten informeren over het juiste gebruik. En om de betreffende anticonceptie vervolgens correct te slikken/plaatsen.
En niet zoals velen (wat ik hier lees hè) niet weten wat ze slikken, of dat vergeten en vervolgens vrolijk seks gaan hebben zonder condoom! Als je nou weet dat je die pil vergeten bent, of helemaal niet aan de pil bent dan gebruik je toch voor de zekerheid een condoom? Dat is toch vele malen handiger en gezonder dan een MAP?

PollyPancake

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 20:12

Iedereen moet zelf weten wat hij doet, laten we dat voorop stellen. De reden waarom ik er verbaasd over ben is niet perse over de hormonen die je in lichaam stopt. Ik zie de MAP toch als een soort miniabortus (als het echt nodig was dan) omdat je een bevrucht eitje afstoot. Ik ben in principe tegen abortus, tenzij het om bijzondere situaties gaat zoals een verkrachting o.i.d. Ik vind dat iedereen verantwoordelijk is voor zijn eigen daden, dus als je niet voorzichtig genoeg bent en zwanger raakt moet je hier de gevolgen van dragen. Om deze reden heb ik ook nog nooit een MAP gehaald. Ik heb ook wel eens getwijfeld of het wel goed was gegaan en deed dan een vreugedansje als ik ongesteld was, maar ik zou er nooit aan denken om in zo'n situatie de MAP te halen.

Ik wil niet oordelen over anderen, dit is puur mijn mening. Maar ik wilde mijn mening toch even kwijt omdat de meesten hier vooral 'tegen' de MAP zijn ivm de hormonen. Nogmaals zodat het duidelijk is: iedereen moet zelf weten hoe hij er tegenaan kijkt, dit is puur mijn persoonlijke mening.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 20:22

Ik vind dat mijn mening over de map voor anderen er niet toe doet omdat het niet mijn leven is.

Kun je trouwens ook iets van valium krijgen voordat je een spiraaltje laat zetten? Ik durf het niet... Ben nog steeds zonder anticonceptie en mag absoluut niet zwanger raken (geheelonthouder nu) en vind condooms toch tricky: Klein scheurtje en voor je het weet heb ik vast weer een bolle buik :=

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 20:39

Daar zou je de ha eens voor moeten bellen.

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 20:40

little_birdy schreef:
hoe komt het dan dat je nog steeds die bloeding hebt ?

'Een onttrekkingsbloeding verschilt met een gewone menstruatie, omdat een onttrekkingsbloeding minder hevig is en minder lang duurt. Dit komt omdat er minder baarmoederslijmvlies is aangemaakt en er ook minder hoeft te worden afgebroken. Klachten als buikpijn en hoofdpijn zijn hierdoor ook minder.

Waarom onttrekkingsbloedingEen onttrekkingsbloeding wordt veroorzaakt door een daling van de hormonen in het lichaam. doordat er gestopt wordt met de pil. Wanneer een vrouw toch zwanger is, zal er geen onttrekkingsbloeding plaats vinden. Zolang er geen bloeding is geweest, is het dan ook raadzaam om even te wachten met een nieuwe strip en eerst een zwangerschapstest te doen.

De onttrekkingsbloeding, en dus ook de stopweek, is er eigenlijk voor gemaakt om zelf te kunnen controleren of je wel of niet zwanger bent. In principe zou de vrouw dus de pil ook gewoon door kunnen slikken. Volgens de fabrikanten van de anticonceptiepil, is de stopweek erin gemaakt omdat vrouwen anders niet aan de pil durfden te beginnen.'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 20:42

BlondCowgirl schreef:
Iedereen moet zelf weten wat hij doet, laten we dat voorop stellen. De reden waarom ik er verbaasd over ben is niet perse over de hormonen die je in lichaam stopt. Ik zie de MAP toch als een soort miniabortus (als het echt nodig was dan) omdat je een bevrucht eitje afstoot. Ik ben in principe tegen abortus, tenzij het om bijzondere situaties gaat zoals een verkrachting o.i.d. Ik vind dat iedereen verantwoordelijk is voor zijn eigen daden, dus als je niet voorzichtig genoeg bent en zwanger raakt moet je hier de gevolgen van dragen. Om deze reden heb ik ook nog nooit een MAP gehaald. Ik heb ook wel eens getwijfeld of het wel goed was gegaan en deed dan een vreugedansje als ik ongesteld was, maar ik zou er nooit aan denken om in zo'n situatie de MAP te halen.

Ik wil niet oordelen over anderen, dit is puur mijn mening. Maar ik wilde mijn mening toch even kwijt omdat de meesten hier vooral 'tegen' de MAP zijn ivm de hormonen. Nogmaals zodat het duidelijk is: iedereen moet zelf weten hoe hij er tegenaan kijkt, dit is puur mijn persoonlijke mening.

Fijn dat je er wel bij zegt dat het je persoonlijke mening is, maar ik vind het wel heftig om dit zo in een topic over anticonceptie neer te zetten. Vooral omdat je door dit zo nadrukkelijk te zeggen, eigenlijk dus wel oordeelt over mensen die een abortus laten plegen of een MAP nemen.

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 21:08

Emmaa_ schreef:
BlondCowgirl schreef:

Fijn dat je er wel bij zegt dat het je persoonlijke mening is, maar ik vind het wel heftig om dit zo in een topic over anticonceptie neer te zetten. Vooral omdat je door dit zo nadrukkelijk te zeggen, eigenlijk dus wel oordeelt over mensen die een abortus laten plegen of een MAP nemen.

De meeste MAP werken trouwens totaal niet zoals jij ze beschrijft. Ik heb dus wel de bijsluiter gelezen en de variant die ik heb geslikt is gewoon een soort pil, waarbij de eisprong wordt tegengegaan. Dat heeft dus niets met een bevrucht eitje en niets met een mini abortus te maken. :)
Die variant die jij bedoelt wordt al veel minder gebruikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 21:20

Er bestaat wel een abortuspil (miniabortus dus) maar die kan je tot 7 weken nemen, en niet echt de 'morning after' dus.