GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ennasuus

Re: GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 10:06

Ik ben nu bijna 7 maanden bezig en 9.5 kilo kwijt
Dat is 1.3 kilo per maand
Vergeleken bij veel van jullie dus echt super langzaam
Maar evengoed ben ik er wel echt vet blij mee want als ik er niet mee begonnen was dan woog ik nu gewoon nog 100+ dat weet ik zeker want ik kwam alleen maar bij ivm dat er wat af ging
Dus ik ga rustig door
En doe een dansje als mijn eerste getal een 8 is

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 10:09

Ennasuus schreef:
Ik ben nu bijna 7 maanden bezig en 9.5 kilo kwijt
Dat is 1.3 kilo per maand
Vergeleken bij veel van jullie dus echt super langzaam
Maar evengoed ben ik er wel echt vet blij mee want als ik er niet mee begonnen was dan woog ik nu gewoon nog 100+ dat weet ik zeker want ik kwam alleen maar bij ivm dat er wat af ging
Dus ik ga rustig door
En doe een dansje als mijn eerste getal een 8 is

Als je het zo bekijkt ben je na een jaar toch 15,5 kg kwijt! Dus inderdaad lekker doorgaan!

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 10:56

Zonnetje81 schreef:
Dat laatste herken ik wel, dat je het gevoel hebt dat je weer grip gaat verliezen. Maar bij mij was het ook zo dat het dan wel weer iets harder erna ging. Maar als je elke maand nu 2/2,5 kg afvalt is dat best een mooi tempo.

Ja precies, grip verliezen! Dat is de juiste bewoording.

Ach en het is ook gewoon een lange weg. Het zit er niet in een dag aan en het gaat er ook niet in een dag af. Ik ben echt al heel erg blij met de voordelen die ik nu al merk en de dingen die ik weer kan doen die de afgelopen 7 jaar niet meer gingen, zoals sporten.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 12:19

Wie zit er nu nog meer in de onderhoudsdosis? Ik heb bewust mijn prikdag van woensdag niet gepakt en wil kijken of het lukt om nog maar 1x per 2 weken te spuiten. Ik heb nu nog geen last van een hongergevoel of cravings, dus ben benieuwd of ik het tot volgende week red zo op deze dosis.
Gewicht is al sinds sept/okt vorig jaar stabiel, maar ik wil eigenlijk van de wekelijkse prik af. Ik merk dat ik de dag na de prikdag flinke hoofdpijn heb, dus als ik dat kan beperken tot 2x per maand ipv 4, dan ben ik al blij :o Ben benieuwd of er meer zijn die nog maar om de week spuiten en hoe dat gaat.

Voor de nieuwe starters, succes!

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 12:35

Ik moet even reageren op de 50 kilo!
Wat een fantastisch resultaat!!!

Hier heb ik 2 weken stil gestaan, gisteren op de weegschaal en eindelijk 200 gram eraf. En op een gewicht wat ik 3 jaar geleden voor het laatst heb gezien *\o/*

Het vervelende is wel dat mn hele spijsvertering stil ligt. Als ik een boertje laat ruik ik een soort zwavel lucht. Dat is niet goed. Mn stoelgang is weinig, en heb veel kramp. Dus ga daar extra mee aan de slag. Ik heb namelijk helemaal geen eetlust meer, voel me duizelig en inspanning zoals op een paard zitten lukt ook amper nog.
1 april heb ik een belaspraak met de internist, dan ga ik dit bespreken.
Maar iemand die dit herkend?

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 12:59

ivy_power89 schreef:
Ik moet even reageren op de 50 kilo!
Wat een fantastisch resultaat!!!

Hier heb ik 2 weken stil gestaan, gisteren op de weegschaal en eindelijk 200 gram eraf. En op een gewicht wat ik 3 jaar geleden voor het laatst heb gezien *\o/*

Het vervelende is wel dat mn hele spijsvertering stil ligt. Als ik een boertje laat ruik ik een soort zwavel lucht. Dat is niet goed. Mn stoelgang is weinig, en heb veel kramp. Dus ga daar extra mee aan de slag. Ik heb namelijk helemaal geen eetlust meer, voel me duizelig en inspanning zoals op een paard zitten lukt ook amper nog.
1 april heb ik een belaspraak met de internist, dan ga ik dit bespreken.
Maar iemand die dit herkend?

Dit had ik toen ik voor het eerst moest wennen aan de 7.5mg dose. Jezelf dwingen om toch 2-3 keer per dag te eten zodat je energie goed verdeeld is over de dag. Daar kan je ook even flink misselijk van worden, maar het helpt wel goed tegen de duizeligheid en gebrek aan kracht/uithoudingsvermogen.
Als dat echt niet lukt zal je misschien omlaag moeten in dose. Uiteraard alles in overleg met je arts.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 13:21

Voor mij was 7,5mg ook te zwaar. Amper nog eetlust, werd er ziekelijk van en tot overmaat van ramp ook nog ziek van uitdrogingsverschijnselen. Stap terug naar 5mg werd voorgesteld door mijn begeleider maar van daar uit had ik dus weer veel foodnoise 2-3 dagen van de week.
Voor mij was de oplossing om een kleinere dosis om de 4-5 dagen te nemen. Via GLP plotting heb ik toen mijn juiste dosis gevonden en dat bleek 3,5mg per 4 dagen. Hetgeen kwa verbruik ongeveer hetzelfde is als 6mg per week, maar dan zonder de pieken en dalen.

50kg lichaamsgewicht verliezen is echt heeel, heeel veel. Wauw!
Kan me voorstellen dat je daar heel trots op bent, Opisop-shop. Tegelijkertijd, dat doet ook wel wat met je koppie volgens mij... snap je het zelf wel goed?
Dat klinkt wat stom hoor, maar ik ben ongeveer de helft van je getal verloren en ik moet zeggen: ik snap nog steeds niet dat die ogenschijnlijk veel te kleine broeken gewoon passen. Dat wanneer andere mensen mij zien, dat ze geen te zware dame meer zien. Sommigen zeggen zelfs dat ik slank ben... maar ik zie mezelf nog altijd als te zwaar. Mijn brein vind het soms nog best lastig. Ook al is het verder wel heel fijn!

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-26 14:06

Dees schreef:
Dat klinkt wat stom hoor, maar ik ben ongeveer de helft van je getal verloren en ik moet zeggen: ik snap nog steeds niet dat die ogenschijnlijk veel te kleine broeken gewoon passen. Dat wanneer andere mensen mij zien, dat ze geen te zware dame meer zien. Sommigen zeggen zelfs dat ik slank ben... maar ik zie mezelf nog altijd als te zwaar. Mijn brein vind het soms nog best lastig. Ook al is het verder wel heel fijn!

Ik kan mij zo in jouw laatste alinea vinden. Voel mijzelf nog steeds dik, wil nog steeds afvallen maar op zich heb ik een gezond gewicht nu. Maar 100% liever dit dat wat het was.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 14:23

Mensen noemen me nu ook echt slank. Ik voel mezelf nu wel 'normaal' zeg maar. Dus niet meer dik. Maar soms kijk ik van bovenaf en dan denk ik, hm ik heb best nog 'dikke benen' en dan van; raar want hoe was dat dan eerst dan wel niet. :+

Op foto's vind ik mezelf smaller lijken dan IRL wat ik in de spiegel zie.

Dat broeken verhaal had ik nu laatst ook in de winkel dat ik van de ONLY spijkerbroeken de S en zelfs van een model de XS aan kon, heel onwerkelijk. Maar verder kan ik het wel goed relativeren. Ik zit nu op -28 kg.

Rare is wel dat ik nu ik rondkijk naar de mensen die ik altijd als normaal/slank zag nu moet concluderen....zo dun ben jij niet, ik ben nu veel dunner :+

Lioren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 14:42

50kg minder, dat is werkelijk een hele prestatie, dan ben je echt een ander mens! Ik kan me voorstellen dat mensen die jou al een tijdje niet meer hebben gezien je niet zullen herkennen op het eerste moment.
Ik ben nu 3,5 week bezig en ben in m’n hoofd best nog wel bezig met eten. Ik heb geen cravings, maar ik denk dat ik nog moet wennen aan het ‘nieuwe normaal’. M’n gewoontes zijn opeens verbroken ofzo, ik weet niet zo goed hoe ik het moet uitleggen. Als ik op kantoor werk heb ik daar een stuk minder last van, want daar deed ik altijd al alleen eten wat ik bij me had, boterhammen en groenten en fruit. Maar ik merk nu dat ik op m’n thuiswerk dagen en in het weekend blijkbaar toch wel vaak tussen door naar de koelkast liep voor bijvoorbeeld nog een plakje worst, een blikje cola etc. Als ik nu voor de koelkast sta denk ik, waarom sta ik hier, ik heb helemaal geen zin in iets.
Ook het verschil in boodschappen doen herken ik, ik haal nu in de winkel wat ik nodig heb, groenten/fruit/eieren/kwark/vlees/vis en volkorenproducten. Vroeger nam ik dan ook nog ongezonde dingen mee zoals cola, chips, van die tapas-bakjes met lekkers en een fles wijn etc. Ik merk dat ik eten associeer met gezelligheid, gezellig ‘‘s avonds op de bank een wijntje met een kaasje erbij. Die behoefte is nu helemaal weg en dat voelt op de een of andere manier wel gek.

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 15:59

Ik prik ook 1 keer per 14 dagen. Geen verandering tov elke week. Voel wel meer eetlust aan het einde van de 2 weken maar dit heeft geen effect op mijn gewicht

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 16:10

Wat een goede verhalen allemaal!

Ik ben nu bijna 44 kg kwijt en bijna een jaar ermee bezig. Gemiddeld verlies ik 850 gram per week.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 19:03

Ik zie er inderdaad heel anders uit. Herken mijzelf soms amper :')
Ik zie er wel ouder uit vind ik en ik begin ook steeds meer op mijn moeder te lijken :+
Zij was ook veel afgevallen, door ziekte. Aangezien de rest van onze familie nog in NL woont zien we elkaar niet zo vaak. Dat was voor mij toen ook wel een shock toen ik haar zo dun zag.
Ook al zie je wel regelmatig fotos van elkaar.
Dat zal straks omgekeerd ook gelden als iedereen mij weer ziet. Laatste keer dat we elkaar zagen was 25 kilo geleden :D
Laatst vroeg iemand mij heel netjes of het goed met mij ging aangezien ik zoveel was afgevallen. Ze verwoordde het heel netjes, kan natuurlijk best door ziekte komen als je zoveel dunner wordt.

Oh en ik heb nieuwe bh's gevonden, toch bij de Hunkemöller. Ik ben zo blij, wat een verschil :')

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 19:47

Ja ik merk ook wel dat ik er wat ouder uitzie nu ik afgevallen ben. Ik zie het met name in mijn gezicht. Slappere huid, wat meer rimpels.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 23:21

opisop_shop schreef:
Ik zie er inderdaad heel anders uit. Herken mijzelf soms amper :')
Ik zie er wel ouder uit vind ik en ik begin ook steeds meer op mijn moeder te lijken :+
Zij was ook veel afgevallen, door ziekte. Aangezien de rest van onze familie nog in NL woont zien we elkaar niet zo vaak. Dat was voor mij toen ook wel een shock toen ik haar zo dun zag.
Ook al zie je wel regelmatig fotos van elkaar.
Dat zal straks omgekeerd ook gelden als iedereen mij weer ziet. Laatste keer dat we elkaar zagen was 25 kilo geleden :D
Laatst vroeg iemand mij heel netjes of het goed met mij ging aangezien ik zoveel was afgevallen. Ze verwoordde het heel netjes, kan natuurlijk best door ziekte komen als je zoveel dunner wordt.

Oh en ik heb nieuwe bh's gevonden, toch bij de Hunkemöller. Ik ben zo blij, wat een verschil :')

Gefeliciteerd met de -50kg *\o/*
Echt een mega prestatie!
Ik vroeg ook bij iemand of alles wel goed ging en of het vrijwillig was toen ik echt een foto zag na een tijdje :o
Zijn er naast nieuwe bhs en uiteraard rest van de kleding nog dingen wat nu heel erg opvallen of misschien nog tegen vallen?

Hier gaat momenteel niet zo, zal eens kijken op de weegschaal morgen of er 'schade' is. Wel blij dat het obsessief wegen er uit is. :)
Ik heb een hernia en zitten doet echt gruwelijk zeer, nu lopen er gewoon veel dingen en moet ik echt zitten.. vandaag ook veel gezeten en ik heb als voordeel zoveel pijn ik eet precies niks meer :+ nadeel is iemand hoeft maar verkeerd te ademenhalen en ik wil je nek omdraaien...
Daarnaast ook nog een peesontsteking in mijn rechter enkel, ding lijkt steeds erger te worden.
Ik beweeg nog wel maar het is echt heel zwaar.

Zijn er toevallig mensen die bijgehouden hebben hoeveel minder boodschappen ze gedaan hebben of afhaal/Mac achtig dingen? Ergens ben ik nieuwsgierig of die kosten in veel gevallen elkaar zouden wegstrepen.

Voor mij is nu denk ik de grootste rust: ik durf te eten en heb weer een stukje leven daardoor terug. Ik geniet weer van een pasta maaltijd, eet een keer rijst zonder schuld gevoel en durf weer ja te zeggen op een toetje/gebakje. Ik ben altijd extreem streng en ben echt van de discipline maar het ging niet meer, afgelopen 6 jaar vooral bang geweest voor koolhydraten en daarvoor mega streng keto gegeten. Ik let zeker goed op en reken nog steeds wel uit wat wel en niet kan maar als iemand een ijsje aanbied zou ik normaal stress hebben en de volgende maaltijd overslaan, extra bewegen want ja alles kwam er binnen no time aan.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 23:41

Vandaag een rare dag op kantoor, in de ochtend werd er een grote doos warme dampende appelflappen gebracht van de garage waar we twee werkbussen hadden gekocht.
Iedereen gezellig naar de kantine gezamenlijk aan de appelflap, behalve ik (had liever gewoon doorgewerkt maar moest mee, gezellig).
Was nog een collega aan 'de lijn' en die ging uitgebreid vertellen dat ze geen flap wilde want blabla.

Er heeft nog niemand tegen mij gezegd 'gut ben je afgevallen' terwijl ik inmiddels op -15 sta.

Tussen de middag op vrijdag altijd kroketten, ik niet. Er waren meer kroketten dan mensen dus werd de rest verdeeld.

Vandaag ook maandelijkse vrimibo met ladingen snacks en restant appelflappen en ik zit aan de komkommers.

Niemand zegt er wat over en die collega maar zeggen 'nee hoor, ik sla over want ben aan de lijn'.

Frustrerend. En ik word geacht er wel elke keer 'gezellig' bij te zitten alsof het niet al moeilijk genoeg is om de constante verleidingen te weerstaan! En dan de hele dag in de lucht van appelflappen, kroketten en andere snacks moeten zitten
Pleur op! ~~}>

Zo, eigenlijk hoort dit in het ergernissen topic maar ik denk dat er best mensen hier snappen wat mijn frustratie is.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 23:45

Niet bijgehouden, maar gezonde voeding is natuurlijk ook duur.

Ik heb veel meer energie, ik zeg altijd ik ben net een machine :+ ik ben net een Duracell konijn die maar door en doorgaat. Ik ben heel erg benieuwd naar het bergwandelen straks. Dat merkte ik afgelopen zomer en herfst al met bijvoorbeeld 20 kilo minder, dat het veel beter ging. Dat ik geen pauze nodig heb, maar vergeet dat dit voor de honden niet geldt :+

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 23:53

Ik zie in mn administratie dat ik minder boodschappen doe maar goed dat streept het niet weg.

Cissy bij mij begon het ook pas bij -15-20 kg dat mensen er iets van gingen zeggen. Je doet het toch voor jezelf? Niet voor complimenten? En heel eerlijk heb je behoefte aan gezeur over je eten? Wees blij dat ze zich er niet mee bemoeien.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-26 00:15

Ik hoef ook niet persé complimentjes maar begrip zou wel fijn zijn. Dat ze snappen dat ik het niet zo heel prettig vind om tegen hun gesnaai aan te moeten kijken en ik die frietzaaklucht ronduit smerig vind maar dan wel verplicht wordt er 'gezellig' bij te zitten.
Mijn neurodivergente brein gaat daar heel slecht op!

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-26 00:19

Maar weet iedereen wel hoe en wat en heb je dat niet met je leidinggevende besproken?

Anderzijds hoort het ook bij het leven. Je kan niet overal voor wegrennen.

Ennasuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-26 00:36

Opisopshop -50 kg! Wauww dat is bijna niet voor te stellen dat je lijf je skelet dat eerder allemaal mee sjouwde en daar nu van verlost is! Dat zijn mijn 2 kinderen samen ongeveer haha ik vind 1 op m’n rug al mega zwaar om een eind mee te lopen
Ongelooflijk knap Geniet er lekker van !

En dees circa de helft van -50 ook geweldig

En Fjordjes -44 kg wauwwww zelfde verhaal als opisopshop dat is echt niet normaal

Ja die rimpels hè als je afvalt
Dat is dan weer zo’n onprettige bijkomstigheid
Slikken jullie wel collageen?
Ik ben bijna 40 en ben eraan begonnen
Viscollageen welteverstaan met ook nog zink, biotine vit c allemaal in 1
Sinds 2 weken trouwens hoor dus kan nog niets zeggen of het werkt maar ik ga ervoor

En kwa eten bestellen en boodschappen
Ik bespaar ongeveer 200 euro per maand
Dus dat streept volledig weg tegen de kosten van ozempic
Mijn kinderen vinden het daarentegen wel jammer trouwens dat er nooit meer sushi besteld wordt en geen appeltaartjes in het weekend aaaaaahhw

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-26 00:55

Zonnetje81 schreef:
Maar weet iedereen wel hoe en wat en heb je dat niet met je leidinggevende besproken?

Anderzijds hoort het ook bij het leven. Je kan niet overal voor wegrennen.

Laat maar, ik heb alweer spijt dat ik heb geventileerd.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-26 07:14

Helpt collageen daarbij?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-26 07:24

cissy schreef:
Frustrerend. En ik word geacht er wel elke keer 'gezellig' bij te zitten alsof het niet al moeilijk genoeg is om de constante verleidingen te weerstaan! En dan de hele dag in de lucht van appelflappen, kroketten en andere snacks moeten zitten

Ik moet zeggen dat ik het vrij makkelijk kan weerstaan. Ik heb ook weleens een moment dat ik graag een frikandel ipv een komkommer zou willen maar ik heb het niet mega zwaar als ze dat op kantoor eten. Moet ik ook wel zeggen dat ik er niet verplicht bij moet zitten. Ik kan slecht tegen eetgeluiden en zit meestal tijdens de lunch aan mijn bureau. Als er iets gevierd wordt zit ik er vaak even bij maar neem geen taart.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-26 07:42

Ik heb juist met dat soort verplichte dingetjes het t makkelijkst om nee te zeggen. Maar ik moet wel bekennen dat ze op werk wel weten wat ik aan het doen ben. En soms neem ik gerust ook wat, alleen niet de portie die ik vroeger nam hihi.