Heb je bepaalde dingen die je aan die personen linkt? Een bijnaam die ze voor jou hadden, een boek dat je van hen gekregen hebt, plaatsen die je bezocht hebt?
Toen mijn grootvader gestorven is heb ik een schelp laten zetten waaruit een golfje komt, en op dat golfje een bootje. De schelp is er één die ik samen met hem gerapen heb toen ik klein was en met hem op vakantie naar het strand was gegaan. Het bootje komt uit de laatste zin van het boek The Great Gatsby: "So we beat on, boats against the current, borne back ceaselessly into the past." Mijn grootvader was professor Engels en ik heb Engels gestudeerd, en liefde voor literatuur was onze gemeenschappelijke deler. Ik had ooit van hem een prachtige kopie van The Great Gatsby gekregen, en het was het boek dat hij nog aan het lezen was toen hij overleed. De laatste paragraaf van dat boek heb ik op zijn begrafenis voorgelezen.
Om maar te zeggen: ik zou heel goed nadenken over dingen die voor jou persoonlijk een diepe betekenis hebben en die ergens voor staan. Zo'n tattoos zijn altijd zoveel meer betekenisvol dan een plaatje van het internet. Ik denk dat alleen jij daarover ideeën kan hebben omdat jij het dichtste bij hen staat.