Hardlopen, wie nog meer? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 17:05

@Gem: leuk dat je naar Francotchamps bent geweest! Vorig jaar lag er nog sneeuw (kennis van me was er toen geweest).

@Lisitano: gave foto's. En gaaf dat je dat met je hond doet. Hoewel ik wel engtevrees krijg bij het zien van de foto waar je door die kleine opening kruipt. Zelf heb ik alleen tijdens cavemanrun jaren geleden een stukje door de grotten gerend.

@Venthe: een kennis van mij heeft dit ook zo erg. He-le-maal gestresst. Gelukkig ben ikzelf altijd relax, met soms een beetje gezonde spanning. Ik heb dat overigens alleen omdat ik me dan beetje druk maak of ik geen laatste word ;).

@SV: verstandige keuze, maar snap je helemaal dat je niet stil kunt zitten.

@Djilna: tegenvallende loopjes horen er nu eenmaal ook bij. Wel super fijn dat de sportschool helpt.

@Mandarijn: mooie foto!

@Nozidia: gefeliciteerd met je PR, knappe tijd!

We hebben na de dood van onze labrador een ras gekozen dat uitermate geschikt is voor hardlopen. As donderdag komt nummer 2 (hond nummer 3, maar dit ras), dus hopelijk over een jaartje met twee honden hardlopen. De labrador ging overigens ook vaak mee hardlopen totdat hij ziek werd.
Ik ben gelukkig van de pijntjes af en heb het gevoel dat het hardlopen weer de goede kant opgaat. Dus we hobbelen rustig door haha.

ontherun

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 23:19

SV verstandig, hoop dat je kuit snel toch weer gewoon goed is.

Vervelend Venthe dat je hoofd je zo in de weg zit. Ik kan alleen maar respect hebben voor je snelheid, wat een tijd heb je gelopen.

Wow Nozidia ook al zo’n goede tijd!

Djilna fijn gevoel is dat hè, als je merkt dat de sportschool helpt.

Gem ik had Spa Francorchamps eigenlijk ook zullen lopen, maar met een scheenbeen die dwars doet heb ik er toch maar vanaf gezien.

Afgelopen donderdag een super fijn rondje intervallen gelopen, maar achteraf toch weer last van mijn knie/scheenbeen. Paar dagen rust maar ik voel het vandaag toch weer na een 3 km tempo loopje -O- die overigens wel super lekker ging ondanks dat been dus.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 12:20

@Venthe: wauw, wat een prestatie en dat met een mentale tegenvaller! Ik vind het erg knap. Zoals hier al gezegd, lopen is toch ook wel een mentale sport, zeker die kortere afstanden. Ik zou me vooral optrekken aan je PR, volgende keer weer met frisse moed! Heb je nog wat in de planning zitten?
Ik weet trouwens niet of je graag leest, maar ik zou je het boek "Het hoofd weegt zwaarder dan de benen" van Olivier Verhaege willen aanraden. Daar heb ik persoonlijk veel motivatie uit gehaald, dingen die op moeilijkere momenten toch in het achterhoofd blijven spelen en me toch dat kleine duwtje kunnen geven. Voor iedereen anders natuurlijk, maar ik geef het graag mee.

@Lisitano: wat een leuke foto's! Lijkt me echt erg tof om te doen!

@Nozidia: super gelopen! Gefeliciteerd!

@Djilna: fijn dat je vooruitgang merkt hé! Super!

Ik heb mezelf 2 daagjes rust gegeven, vanochtend weinig tijd dus een kleine 6K gelopen. Ging weer stukken beter, alleen zijn de NB schoenen dus echt wel glibberiger dan de andere! Weten we ook weer...

Donderdag ga ik normaal nog en dan zou ik op zondag de Antwerp Urban Trail lopen (12K), maar de vraag is natuurlijk maar of die überhaupt door gaat ... Nu ja, anders doe ik Urban Trail door de wei en het huis ofzo :+

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 13:27

Ontherun: balen van je knie/scheenbeen! Zo frustrerend e!

Ik heb een mooie wandelroute gevonden die ik zaterdag wil lopen. Maar zal modderig worden vrees ik :brr:

Ik had gisteren nog een kort en eenvoudig loopje. Het programma van Galloway ligt me wel. Zaterdag lekker lang lopen. En in de week lekker kort. En die man is zo schattig. Je krijgt allemaal filmpjes met uitleg en ik vind hem erg prettig om naar te kijken. Gaat ook over veel rust in het kopje vinden :j maar voornamelijk gericht op mensen die nog opbouwen naar lange afstanden, niet zozeer naar superscherpe tijden.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 14:53

Inderdaad balen poes. Vandaag is het ook nog gevoelig, maar telkens alleen de eerste stappen -O-

Klinkt eigenlijk wel goed dat programma van Galloway, ga het eens opzoeken. Trenara had ik minder goed gevoel bij, heel lang heel langzaam, veel langzamer dan ik nu altijd loop en dan zou ik ineens mijn halve weer veel sneller kunnen. Keer telkens weer bij mijn vertrouwde Nike schema’s terug :=

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 15:35

Ja het is echt super nat overall! Alleen op de meest zanderige paden die schuin lopen niet :') Zelfs op de heide liggen grote plassen en stromen beekjes :=

Pff ik 'moet' alsnog een paar wegschoenen uitkiezen nu ik mijn Adidas voor de sportschool ben gaan gebruiken. Nu twijfel ik tussen Nike Pegasus 36 Premium en de Salomon Sonic 3 Balance.. Lastig! Er zijn zoveel fijne schoenen..

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 15:36

Zoals het er nu voor staat gaat mijn Urban Trail zondag wsn niet door, hopelijk verzet naar een latere datum en niet afgelast dan...
Moest het zo zijn organiseer ik maar mijn eigen Urban Trail in de achtertuin :+

@Djilna: schoenen is idd moeilijk!!!!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 15:39

Wat jammer dat hij waarschijnlijk niet doorgaat! Al is het wel begrijpelijk.. Hopelijk krijgen ze het virus een beetje beter onder controle :\

En nou! Als ik het geld zou hebben zou ik zo met 4 paar nieuwe thuiskomen ipv 1 geloof ik :')
Laatst bijgewerkt door Djilna op 10-03-20 15:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 15:44

't is nog niet zeker maar het is wel één van de voorstellen die nu in de lucht hangen, dus ik verwacht het wel... zonde maar dan liever nu dan de 10 Miles of de halve marathon :+

Precies!!!
Ik wissel nu af tussen Hoka en New Balance. Vooral van die eerste ben ik enorme fan!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 15:46

Ik merk dat ik erg in dubio ben tussen schoenen met meer demping, of juist minimale demping en minimale drop wat meer richting barefoot idee gaat. Al vind ik op asfalt iets meer demping toch wel fijner. In het bos is het minder nodig.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 15:47

Begrijp ik! Ik kies ook het paar in functie van waar ik ga lopen.
Barefoot wil ik wel eens gaan testen trouwens... Lijkt me bijzonder.

Nozidia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 17:15

Bedankt allemaal! <3

Wat vervelend dat je zo last van je knie/scheenbeen hebt ontherun, weet niet of het al benoemd is maar heb je al wel eens compressie kousen geprobeerd? Balen joh! Hopelijk kan je snel het lopen weer oppakken.

Hoe gaat het met je kuit nu SV? Mijn duimen draaien voor je dat je gewoon je marathon kan lopen.

Lekker is dat he de sportschool Djilna? *\o/* Ik ga vanavond ook weer, heb nog wel een beetje spierpijn van zondag, maar komt goed. :D Over schoenen kan ik geen advies geven, dat is zo persoonlijk..

Wat balen dat het waarschijnlijk afgelast wordt Memuska! -O-

Ik ga denk wel proberen om aan meer loopevenementen mee te doen, zodat ik wat meer gewoon er mee wordt en zo hopelijk minder spanning krijg. := Zit nu een beetje te kijken wat er allemaal hier in de buurt is.. wil ook weer eens een 10km doen bijvoorbeeld. :D

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 19:36

Nou ik ben net bij de fysio geweest. Hij voelde echt vooruitgang in de kuit. Die is veel beter. Heeft allerlei testjes gedaan om te kijken waar de pijn zat.
Botvlies lijkt niet meer geïrriteerd, maar waarschijnlijk wat dieper in het been nog wel wat overbelasting.
Hij vond dat ik wel weer teveel wilde natuurlijk en dat ik iemand nodig heb waar ik naar luister en die me aan de rem trekt.

Zaterdag heb ik de strong viking trail in België en die wil ik toch wel heel graag doen. Dus ik doe deze week vrijwel niks aan het lopen, misschien morgen of donderdag een klein stukje.

Mijn marathon gaat hem niet worden helaas, dat red ik niet meer met de voorbereiding. Ik ga kijken of ik hem kan omzetten naar de halve denk ik.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 20:10

Lastig is dat he Djilna, ik heb nu voor op de baan schoenen met een lage drop en weinig demping. Op het asfalt loop ik op Asics cumulus dus een stevige drop en veel demping. Dat vind ik en mijn knieen wel lekker haha. Ik denk wel dat je dat barefoot lopen rustig op moet bouwen :)

Verstandig SV, ik snap dat het lastig is om naar de fysio te luisteren. Je wilt gewoon zo graag...
Misschien dat dat weekje extra rust je net geeft wat je nodig hebt voor de StrongViking iig.

Wat zijn jullie favo trainingen?
Ik heb morgen een gat haha en er moet wel gelopen worden :+.
Mijn week is normaal als volgt:
Ma: baantraining (interval)
Wo: weg-/bostraining (interval)
Vr: lange duurloop (12-20 km 5:30-5:45'/km)
Za: korte tempoloop (5-10 km 4:45-5:15'/km)

Nu is deze week wat gek. Er staat woensdag namelijk een lange duurloop op mijn schema.
Maar twee lange duurlopen vind ik geen drol aan :+
Wat is nu echt een leuke training dat ik morgen kan lopen op de weg met als basis een interval.
Ik wil graag rond de 45'-60' bezig zijn :)
Ik ben wel eens in voor iets spannends haha. Overigens met hardlopen vind ik snel een training al leuk haha!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 20:19

Ik loop het liefst alleen maar lange duurlopen. Heerlijk juist. Is ook meteen mijn valkuil dus :P
Ik doe geen intervallen en loop maar zelden op snelheid. Ik doe alleen wat ik leuk vind.
Ik heb ook geen sporthorloge, want dan weet ik dat ik veel te geobsedeerd word door alle cijfertjes.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 22:51

Ik doe ook vooral duurlopen. Dat doe ik ook liefst. Nu met mijn programma zit er wat technischer werk in. Heuveltjes, versnellingen, en Kadans en stukjes interval.

SV: heel erg jammer zeg. Helpt je fysio je ook met hoe je dit gaat kunnen voorkomen?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 23:46

Ik kan zelf wel een heleboel dingen bedenken om dit te voorkomen.
Het belangrijkste is dat ik naar mijn eigen verstand luister. En niet zo stronteigenwijs ben :P :+

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 23:50

Let me rephrase that :D

Kan je fysio je helpen om om te gaan met je loopverslaving :’)

Nee serieus wist niet zeker of je zelf goed wist hoe het nu ontstaat en zo :j

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 08:53

Hahaha poes.

Ik ga een praatgroep oprichten denk ik: addicted runners anonymous ofzo.

De fysio vind ik wat te duur om me alleen van mijn verslaving af te houden :+ . Ik heb nog een afspraak over drie weken en daarna ga ik het aankijken, want volgens mij krijg ik maar 9 behandelingen vergoed.
Moet het even nakijken.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 09:00

Liespower wat ik dan een leuke training vind is eerst een blokje van 10min waarbij je begint met inlopen en na een minuut of 10 het tempo wat opvoert. Gevolgd door 10x(1min snel-2min rustig)- 10x(2min snel-1 rustig) en vervolgens uitlopen. Ben je overigens wel langer bezig maar je zou ook het aantal herhalingen minder kunnen doen. Wel eerst goed op tempo een stukje inlopen , daar moet je niet op beknibbelen want het is de bedoeling de versnellingen die daarna komen ook echt snel te doen dus je moet wel goed opgewarmd zijn en met enkel inlopen is dat onvoldoende.
Je kunt er ook een hit training van maken door na goed inlopen en een stukje op tempo steeds afwisselend 45-60sec snel-30 sec rustig.
Wat trainingen betreft zijn er natuur veelmeer mogelijkheden. Wisselduurlopen, climaxlopen , piramidelopen, tempoblokken in je duurloop, korte versnellingen in je duurloop, heuveltraining, heuvel sprintjes enz. Vaak blijven we te veel in vergelijkbare trainingen hangen. Mijn trainer schrijft vaak een periode vergelijkbare variatie in trainingen voor maar dan na een paar maanden komt die met geheel wat anders. Maar gewoon ook met de interval training kun je eindeloos varieren zodat de training ook echt anders wordt. Wel belangrijk om het leuk te houden maar ook om je lichaam voldoende trainingsprikkels te blijven geven.

Katharinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 09:50

Nozidia proficiat met je PR!

Jnien welk hondenras heb je?

Oh SV wat jammer voor je dat de marathon niet zal lukken! Maar je krijgt nog kansen genoeg als je jezelf nu gewoon voldoende rust geeft.

Liespower, ik hou ook meer van intervals dan van lange duurlopen! Je kan inderdaad zo eindeloos varieren met intervaltrainingen. Zijn die 2 intervals die je normaal doet soortgelijk qua afstand, snelheid en herhalingen? Tempoblokken vind ik ook leuk, misschien kan je dat doen? Ik heb vandaag interval op de planning: 15 min loslopen (5:57 min/km), 6x 600m (4:31min/km) 200m dribbelen tussenin, 10min uitlopen aan 6:03min/km.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 10:47

poes schreef:
Let me rephrase that :D

Kan je fysio je helpen om om te gaan met je loopverslaving :’)

Nee serieus wist niet zeker of je zelf goed wist hoe het nu ontstaat en zo :j

Daar is een psych voor toch? ;) :))

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 22:32

Katharinaa schreef:
Jnien welk hondenras heb je?

Vizsla.

Dit is onze Soof!

Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 22:54