[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Pivione

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 15:04

its_daantjee schreef:
little_birdy schreef:
Ik heb een vraagje.

sinds ik een "nieuwe " pil heb.
andere leverancier dus
ben ik telkens te vroeg ongesteld. Dus is nu al de derde maand dat ik al heel vroeg "drab" heb en de ongesteldheid zet gewoon echt niet door. hebben meer mensen hier last van ? ik heb de ethinylestradiol /levonorgestrel mylan 0.3 0.15 mg

kan ik voor zoiets bij de huisarts eisen dat ik de oude pil terug wil ?
of is er iets anders aan de hand ?

deze heb ik ook.. heb nergens last van en werkt voor mij prima !

Eisen niet vragen en of bespreken natuurlijk wel :D.

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 07:03

SimoneeM schreef:
Even een vraagje over de pil.
Ik heb mijn stopweek met 2 dagen vervroegd omdat dat wat handiger uitkwam, en doorslikken bij mij altijd drama is. Dan ben je niet veilig iig met die stopweek toch? Omdat je er als het ware 2 "vergeten" bent.

Is het dan als je weer begint wel weer veilig? Of hoelang duurt dat?

Normaal gesproken ben je in je stopweek ook veilig, dus nu ook. Jouw pil weet niet of het een vergeten pilletje is of niet, maar het gaat erom wat je daarna doet. En in dit geval is het dus een stopweek. Dat kan gewoon.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 11:18

renskep schreef:
SimoneeM schreef:
Even een vraagje over de pil.
Ik heb mijn stopweek met 2 dagen vervroegd omdat dat wat handiger uitkwam, en doorslikken bij mij altijd drama is. Dan ben je niet veilig iig met die stopweek toch? Omdat je er als het ware 2 "vergeten" bent.

Is het dan als je weer begint wel weer veilig? Of hoelang duurt dat?

Normaal gesproken ben je in je stopweek ook veilig, dus nu ook. Jouw pil weet niet of het een vergeten pilletje is of niet, maar het gaat erom wat je daarna doet. En in dit geval is het dus een stopweek. Dat kan gewoon.

Dankje! Ik dacht dat dus eerst ook, maar heb nu ook zo'n app, om m niet te vergeten, maar die geeft weer aan dat het niet veilig is.. Maar die app is uberhaupt wat vaag..

starxfren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 23:40

Hey,
Ik ben 12
Ik ben 27-12-2015 voor eerst geworden en 01-01-2016 stopte mijn 1ste periode.. Nu ben ik het daarna nooit weer geweest.
Is er wat mis of is het normaal? Hoelang kan het duren? :0

Ik gebruik geen pil nog (miss iets te jong?)

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 00:00

Hallo starxfren!

In principe wordt je eens in de vier weken ongesteld. Een totale cyclus duurt 28 dagen vanaf de dag dat je ongesteld wordt tot de volgende dag dat je ongesteld wordt. Maar voor iedereen kan dat een beetje verschillen. Voor sommige meiden is het 26 dagen en voor anderen 30.

In het begin, als je voor het eerst ongesteld wordt, ben je sowieso redelijk onregelmatig ongesteld tot je lichaam gewend is aan de nieuwe verandering. Soms kan er 5 of 6 weken tussen zitten en soms 3.

Maak je niet al te druk nog. Zorg misschien dat je altijd wat maandverband of tampons mee hebt (en misschien een schone onderbroek) dat als het onverwacht komt dat je voorbereid bent.

Sommige meiden blijven onregelmatig of hebben andere problemen met hun ongesteldheid, zoals dat ze heel heftig ongesteld zijn (veel en lang bloed verliezen) of dat hele pijnlijke krampen hebben. In dat geval kun je langs je huisarts voor advies en kunnen ze je helpen door bijvoorbeeld aan de pil te gaan.

Laat maar weten als je verder nog vragen hebt!

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 12:27

Misschien een beetje een onverantwoorde vraag, maar ik was ongesteld geworden op 30/31 december en hoor het nu dus weer te worden. Mijn menstruatie laat alleen op zich wachten nu terwijl ik had gehoopt het dit weekend te krijgen zodat ik er met Carnaval vanaf ben.

Nu heb ik jaren geleden al is een keer eerder de pil vlak voordat ik zou moeten menstrueren geslikt en dit ging verder prima toen.

Nu heb ik nog strips liggen waarvan de houdbaarheidsdatum 2014 is. Opzich durf ik de gok wel te wagen, maar ik vraag me wel af of er behalve een verminderde werking nog andere gezondheidsrisico aan vast zitten? Op internet kan ik er namelijk verder niet concreet iets over vinden.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 13:50

Hey starxfren,

maak je geen zorgen hoor!
Bij mij zat er soms ook 6 maanden tussen in het begin!

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 14:19

Niniane schreef:
Misschien een beetje een onverantwoorde vraag, maar ik was ongesteld geworden op 30/31 december en hoor het nu dus weer te worden. Mijn menstruatie laat alleen op zich wachten nu terwijl ik had gehoopt het dit weekend te krijgen zodat ik er met Carnaval vanaf ben.

Nu heb ik jaren geleden al is een keer eerder de pil vlak voordat ik zou moeten menstrueren geslikt en dit ging verder prima toen.

Nu heb ik nog strips liggen waarvan de houdbaarheidsdatum 2014 is. Opzich durf ik de gok wel te wagen, maar ik vraag me wel af of er behalve een verminderde werking nog andere gezondheidsrisico aan vast zitten? Op internet kan ik er namelijk verder niet concreet iets over vinden.

Ik snap dat gestoei met het lichaam niet zo alleen maar voor een feestje. :n
Het blijven hormonen en daar moet je niet mee aanrommelen omdat iets je niet uitkomt.
Óf je slikt in overleg met een arts een bij jou passende pil óf je zoekt in overleg met een arts een andere vorm van anticonceptie óf je doet niets en stopt gewoon wat extra tampons in je zak.
Hormonen zijn geen welles-nietes spelletje.
En medicijnen, ongeacht welke, dien je na datum niet meer te gebruiken en bij de apotheek in te leveren. Het is geen bakje joghurt over datum waar je nog even aan snuffelt of het goed is.

Smee__

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 16:09

Medicijnen die over de datum zijn zou ik absoluut niet meer nemen :n Er zit niet voor niks een datum aan vast. Wel weet ik dat je via de huisarts een medicijn kunt krijgen wat je menstruatie geloof ik maximaal 2 weken oid uitstelt. Mocht je écht niet tijdens carnaval ongesteld willen worden kun je dat misschien bij de huisarts vragen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 17:10

Werkzaamheid van de pil kan zeker minder zijn als het zo over datum is, zou die gok niet nemen :n steekt best nauw met die hormonen. Stopweek verkorten kan wel.

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 17:40

Hoi!

Net een spiraal laten zetten, viel me reuze mee! Alleen wat een kramperig gevoel en thats it! :D Echter, kan ik nu gewoon tampons gebruiken?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 17:44

3.6 Het gebruik van tampons
U kunt gewoon tampons gebruiken. Daar tijdens gebruik van Mirena de bloedingen aanmerkelijk lichter zijn, is het mogelijk dat het gebruik van tampons niet meer uw voorkeur heeft omdat de tampons droger blijven. Hierdoor is het soms moeilijker ze te verwijderen.

starxfren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 20:23

LoveBodin schreef:
Hey starxfren,

maak je geen zorgen hoor!
Bij mij zat er soms ook 6 maanden tussen in het begin!

Okweee, bedankt! ;)

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 00:22

Al een tijdje lees ik mee, maar eigenlijk zit ik nu zelf met een vraag: ik slik al tijden de "normale pil" (30mg).
Ik heb alleen het idee dat ik meer emoties en ook meer blijheid ervaar in mijn stopweek (terwijl de meeste mensen dan minder vrolijk zijn juist..) ik kan me niet helemaal herinneren hoe het was voordat ik begon met de pil, maar ik heb het idee dat ik toen over het algemeen blijer was.

Mijn vraag: kan dit? En hoe verander ik het weer? (naast met de pil stoppen, wat ik liever eigenlijk niet doe..)

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 01:26

_PassoaJus schreef:
Hoi!

Net een spiraal laten zetten, viel me reuze mee! Alleen wat een kramperig gevoel en thats it! :D Echter, kan ik nu gewoon tampons gebruiken?

Als de bloeding komt van het zetten nog even geen tampons gebruiken, maar voor je normale menstruatie mag je wel gewoon tampons gebruiken! :)

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 10:57

Na de MAP nu een week te vroeg ongesteld geworden. Dus we wachten af hoe lang het gaat duren. :)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 11:09

Ben ik de enige die een beetje staat te kijken van de hoeveelheid map berichten?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 11:13

Nee hoor, ik volg het ook met stijgende verbazing.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 11:17

Durfde het al niet te zeggen.. Alsof het dropjes zijn.

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 11:22

Polly schreef:
Ben ik de enige die een beetje staat te kijken van de hoeveelheid map berichten?

Helaas de eerste van mijn leven vorige week moeten slikken. :< Fijn is anders, was gewoon dom van mezelf.

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 11:37

Verbaasd mij ook. Zelf gelukkig nooit hoeven slikken *klopt af*. Maar heb nu de mirena dus hoop t ook niet nodig te hebben.

PollyPancake

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 12:33

Ik ben het met jullie eens. Ik heb in de 7 jaar dat ik de pil/nuva gebruikt ook nog nooit een MAP gehaald. Gewoon voorzichtig zijn en hopen dat ik elke maand weer ongesteld werd hahaha.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 12:42

Maakt het uit dat mensen de MAP gebruiken? Komt nogal beschuldigend over, en dat lijkt me in dit topic nou niet bepaald nodig. Ik neem aan dat mensen hun redenen hebben om hem te nemen. Dat mag ieder persoon met een baarmoeder zelf bepalen.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 13:02

Uiteraard mag je dat zelf bepalen. Ik hoop alleen dat mensen zich beseffen dat het niet zomaar iets is en je niet na een leuke date denkt: ach haal wel een MAP. ;)

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 13:36

Ik heb laatst zelfs meegemaakt dat iemand om twee MAP's vroeg, dan had ze er vast een in huis voor als het weer mis ging 8)7
Dát is natuurlijk niet de bedoeling!

Anderzijds, dit topic is natuurlijk ook wel het topic bij uitstek om het over de MAP te hebben. Soms is het nodig, maar het is natuurlijk erg belangrijk om er in zulke gevallen achter te komen of het wel nodig is!
Ik heb laatst nog een cursus gedaan en daarbij kwam een casus voorbij, waar je dus 3 (!) pillen mocht missen in een bepaalde week, bij een bepaalde pil zonder zwanger te raken of de MAP te moeten halen. Dus... daar stond ik wel even van te kijken.
De meeste meiden zouden met 3 vergeten pillen allang de MAP gehaald hebben, terwijl al die hormonen dus niet nodig zijn.