Leven met Autisme

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Re: Leven met Autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 21:47

hahaha ik haal wel altijd braaf de deadlines voor een paper oid (zal wel moeten, anders krijg ik een 1 Nagelbijten / Gniffelen). maar ik begin altijd zoooo laat.
Wiskunde kan ik echt niet, daar heb ik de laatste jaren wél veel tijd in gestoken. Elke week statistiek bijles en dat resulteerde in een 6 Nagelbijten / Gniffelen Wat al een wonder was gezien de 2 die ik haalde ervoor Nagelbijten / Gniffelen en een 7!
(wiskunde had ik met een 4.7 afgesloten, dan weet je wel hoe laat het is Clown)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 21:50

Als je dat papiertje maar hebt toch?
Bij mij lag het trouwens alleen aan de leermethode, die snapte ik niet zo. Clown
Ik haal ook altijd de deadlines, maar ook ik begin altijd véééél te laat!
*dan zit ik dus al 3 a 4 weken, en nu ga je eens wat aan je huiswerk doen!*

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 21:52

hahahahahah ik ook, ik ook!
Zullen wij ooit veranderen? Knipoog

Was op de basisschool al een uitsteller: topotoets leerde ik even in de middagpauze voor de toets zelf Nagelbijten / Gniffelen

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 22:03

Welshcobfan schreef:
hahahahahah ik ook, ik ook!
Zullen wij ooit veranderen? Knipoog

Was op de basisschool al een uitsteller: topotoets leerde ik even in de middagpauze voor de toets zelf Nagelbijten / Gniffelen

Hoe herkenbaar!! ROFL
Net effe in de pauze je boek doorbladeren voor de toets ofzo. Haha!
Of doodleuk het hoofdstuk *nog niet eens gelezen* in de pauze ervoor nog even snel de stof doorlezen vlak voor de toets. Clown
En het meest stomme is is dat ik er tot nu toe altijd goed van af kom. Huilen van het lachen

Of ik ooit zal veranderen? Nee ik ben bang van niet! Vork
Jij? Clown
Ook een Asperger soms? Clown

Weet je nu wat de reden is dat ik maar 1 dag per week naar school ga? Haha!
Op mijn werk vind ik het wel heel leuk overigens, daar ben ik niet ''laks''.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 22:08

hahahaha nee, ik ben 'normaal' zeggen ze hahaha Haha!

Ik ben ook totaal niet laks, ben gek op hard werken! liever te druk dan te rustig. Maar als eigen baas zou ik ook waardeloos zijn denk ik hahaha Haha!
Ik moet echt onder iemand werken Tong uitsteken Dat is mijn motivatie!

Ik ga al jaren niet meer naar college's, zit binnen 5 minuten al de lampen van het plafond te tellen Nagelbijten / Gniffelen
Maar dat komt volgens mijn arts doordat ik net iets te weinig zuurstof krijg daar.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 22:16

Volgens mij heb je stiekum toch veel eigenaardigheden waarin je jezelf herkent Tong uitsteken

Te weinig zuurstof in collegezaal leidt tot.... concentratieverlies?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 22:38

ssssst ik ben een geval apart hahaha Haha!
laat mij nou tenminste nog even denk dat ik 'normaal' ben.
Ik heb wel tics, fladderen/wapperen/tikken op dingen maar dokter vond dat heel normaal Tong uitsteken

Idd snowdon, dat is het gevolg voor mij als ik in een collegezaal zit met teveel mensen Lachen en ook reactie op allerlei geurtjes bv als iemand achter mij perfum draagt.
Ik ben altijd heel misselijk in een volle collegezaal, duizelig en krijg ook last van mijn darmen...

Had toch maar Lets moeten studeren, zijn minder mensen Clown

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 22:57

Zo, ik heb net gewoon alle pagina's gelezen *zucht* haha. sommige globaal dan wel Bloos erg fijn om te weten dat je niet de enige bent tussen al die 'andere' mensen Haha! .

Maar goed Knipoog bij mij is bijna 2 jaar terug het Syndroom van Asperger (oftewel de asperge bij ons thuis Knipoog )vastgesteld door mijn Psycholoog. (en waarsch. HSP) Ik heb toen zelf gekozen voor Psychotherapie. Had voor die tijd geen flauw idee wat ik had of waar ik last van had, behalve dan dat ik altijd al heb gedacht dat ik heel erg raar was en op dat moment dacht ik echt dat ik gek werd. Op dat moment ben ik ook naar mn ouders gestapt (ik was toen een jaar of 20) en heb letterlijk gezegd: of de wereld is gek of ik ben gek! en toen wist mijn moeder genoeg Bloos aangezien mijn zus Psychisch Motorisch Therapeute is en zijzelf groepstherapie volgt viel het toendertijd niet zo zwaar bij ons thuis. (ook heeft haar ex en nu een goede vriend van haar ADD en mijn ex heeft ADHD).

Mijn vader heeft het ook, zodoende lijken we heel erg op elkaar maar toch zijn we ook heel erg verschillend. zo heeft mijn vader er weinig problemen mee, hij is nou eenmaal zo en de rest moet het er maar mee doen. zo doet hij er ook niet veel aan om zich aan te passen (zogezegd) en ik doe juist mijn best mij te ontwikkelen en dingen anders te doen zodat het ietsje gemakkelijker wordt.

Nu we wat verder zijn, merk ik wel dat mijn moeder heel erg veel moeite krijgt met mijn vader en mij...dat is dan wel weer wat minder leuk...maarja...

Ik moet wel zeggen dat ik enorm vooruit ben gegaan de afgelopen 2 jaar, zo hoor ik het niet alleen van mijn Psychloog maar ook van andere mensen die niet weten dat ik AS heb. En toen ik het voor het eerst tegen een aantal goede vrienden van mij vertelde, hadden de meeste echt zoiets van: echt waar, wat is dat dan en hoe zit dan dan? voor ons was je altijd gewoon 'ietsje anders Knipoog Bloos je eigen unieke persoon.

Dan is het cker fijn te weten dat je zulke mensen om je heen mag hebben Haha!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 23:01

Wat heerlijk dat je zo vooruit bent gegaan! Lachen
Wat waren je doelen oid bij de psychotherapie? ook nog medicatie oid erbij gehad?

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 23:09

Cker weten! Haha!

Vooral mijn manier van denken...vandaar dat mn therapeut ook gekozen heeft voor Psychotherapie. Daarbij heb ik eigenlijk mijn denkwijzes bijgesteld maar ook mijn manier van leven en bepaalde dingen doen.
Heb er verder geen medicatie bij gehad, ben blij dat ik zonder kan.

In het begin ging ik wekelijks en mijn eerstvolgende bezoek is pas weer over 4 weken Haha!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 23:22

Heerlijk zeg! Haha!
Knap gedaan ook! Lachen Manier van denken bijstellen is en van de moeilijkste dingen! Super dat het je gelukt is! Lachen

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 23:51

Ik ben ook een snijboon, aangenaam! Vork
Psychotherapie wat is dat eigenlijk precies?
Dat heb ik nooit gehad, ja Sociale vaardigheidstraining, verschrikkelijk!
En denkwijzes veranderen? Hoe doen ze dat in godsnaam?! Koe

Ik heb ook geen medicijnen, ja alleen voor het (in)slapen, maar dat is een heel onschuldig (kinder)medicijn.
Dat is voor kinderen, een astma medicijn om te zorgen dat ik dat moment rust in mijn hoofd krijg om te kúnnen slapen.(ik blijf maar brainstormen, en als ik moe word word ik druk! Verward )

Weet je wat er op die medicijnen staat? Clown
-het voorkomen van astma en bronchitis ten gevolge van een allergie.
-voorkomen van astmatische verschijnselen ten gevolge van hooikoorts
-het voorkomen en behandelen van onsteking van het neusslijmvlies en huidafwijkingen ten gevolge van overgevoeligheid.
Ik heb dus geen van allen! Haha!
Maar dit is onschuldig, anders ga je meteen naar de zwaardere middelen, écht slaapmiddelen waar ik dan meteen de hele dag suf van ben... Scheve mond
Heel erg balen, er is eigenlijk geen betere optie.. Maar deze medicijnen kunnen zomaar inneens stoppen met werken op mijn leeftijd, dat is het probleem. Clown

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 23:57

Psychotherapie, dus echt therapie voor je geest Tong uitsteken
Hoe je denkwijzes veranderd? Vaak doe je dat met een dagboek erbij waarin je noteerd bij gebeurtenissen oid:
Wat gebeurde er? Wat dacht ik? Hoe reageerde ik? Wat had ik beter kunnen doen?
Op die manier leer je dus situaties te herkennen als: he, daar ging iets niet goed! Dat moet anders.
En via therapie krijg je dus handvaten om je gedachten te veranderen.
(bv bij iemand met een eetprobleem: van 'ik ben dik' naar 'ik ben tevreden met wie ik ben' ). Is volgens mijn vriendin een heel zwaar proces omdat je zo enorm stil moet staan bij alles en dat wat je altijd gewend bent, moet je nu veranderen.
Bewust met je gedachtes bezig zijn dus.

SoVa, heb ik zelf nog een keer gegeven Nagelbijten / Gniffelen Best lachen om het zelf te geven, om te doen vond ik het overigens maar niks Clown
Zo neppig Nagelbijten / Gniffelen

Hoe heet die medicatie moonfish?

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 00:05

@ Moonfish, jouw schoolgedrag komt me meer dan akelig bekend voor Nagelbijten / Gniffelen
Je medicatiereden trouwens ook, alleen heb ik dus ADHD erbij, en heb daar nu Wellbutrin voor, idd een wat zwaarder middel, moet zeggen dat Ritalin ook tegen die klachten is en dat ik van geen van beide ooit duf geworden ben

Overigens wou ik in het algemeen nog even zeggen dat ik de (vaak scherpe) bijdrages van Shadow juist wel kan waarderen, ook al zijn het geen persoonlijke ervaringen, het is wel een persoonlijke mening. Móet iemand iets met autisme hebben om een mening te mogen geven over een autisme-gerelateerd onderwerp? Ik vind van niet Maar dat komt denk ik ook wel wat omdat ik me vaak erg goed kan vinden in haar reacties Bloos
Ik vind het trouwens wel vervelend dat ik het gevoel kreeg dat Shadow pas weer welkom is als ze bereid is te vertellen wat haar relatie tot autisme is. Ik hoop dat het niet zo bedoeld is, maar het lijkt mij toch dat iedereen met interesse, ongeacht of men kan zeggen waar die vandaan komt, hier meer dan welkom is!!

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 00:12

pff zit op dit moment gewoon zwaar in de knoop met mezelf..
ik loop al jaren met me hoofd tegen de muur en zo ook op werk ik probeer te veranderen maar t lukt nog steeds niet goed.
ben al heel wat verbeterd maar nuy op me werk zit ik soms gewoon t huilen op de wc omdat ik t gevoel heb dat ik daar niks goed kan doen.
krijg de hele dag dingen naar me hoofd van je doet zus niet goed of zo niet goed.
ook eet ik alleen in pauzes want kheb zo t gevoel dat ik niet als "normaal" meisje word gezien..
maandag ben ik kwaad en gefrustreerd weg gelopen van me werk omdat ik er niet meer tegen kon hoe ze tegen me deden.
maar soms word ik er zo gek van. t feit dat ik niet als "gewoon" word beschouwt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 00:16

Ik vind het in een topic zoals deze het prettiger dat iemand ook gewoon meepraat in plaats van eigenlijk alleen maar terugkoppelen van iemand ervaring/mening. Dus niet alleen maar binnenkomt vallen, maar ook deel uitmaakt op een meer persoonlijke manier en ook echt ervaringen deelt.
En ik denk ook dat dit topic daar ook meer geschikt voor is...
Ik heb heel graag scherpe reacties, maar ik wil ook méér dan dat.
Ik heb verder niets tegen shadow hoor! Ze is altijd welkom natuurlijk. Maar als iemand telkens zo terugkoppeld ben ik benieuwd waar die wijsheid vandaan komt Knipoog
Ik vind het lastig om zoiets uit te leggen via de pc, maar ik wil graag de bron weten Lachen
Als ik mijn zus wat terugkoppel over haar kind, dan zegt zij: wat weet jij ervan? En zo voelt het voor mij ook een beetje als shadow alleen maar terugkoppelt zonder zichzelf wat bloot te geven. Iets te afstandelijk zeg maar.Niet vervelend oid, maar ik ben gewoon benieuwd waar die reacties vandaan komen Lachen

God ik ben toch veel beter in het uitleggen in het echt Vork
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 10-12-08 00:22, in het totaal 2 keer bewerkt

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 00:17

Welshcobfan: Ik heb ketotifen.. Ik gebruik het al vanaf een jaar of 6 en het werkt tot nu toe nog prima.
Behalve de afkickverschijnselen, ik krijg dan allemaal rooie bulten en vlekken en ik krijg werkelijk overal vreselijke jeuk! Bloos

Alwiene: Best fijn om te weten dat ik niet de enigste ben. Vork
Is dat eigenlijk autist eigen?
Ik heb trouwens ook clonidine gehad, maar daar was ik ontzettend duf van de hele dag, dat is echt niet leuk! Zo erg dat ik er van in slaap was gevallen op school.
Opzich niet zo heel gek voor mijn doen want van een halve oxazepam ben ik al helemaal stoned terwijl dat volgens de huisarts helemaal niet kan! (volgens psych weer wel)
Ik ga dus echt vaag zien/vlekken zien, puppillen vliegen van groot naar klein etc. Clown
Ook heb ik melatonine gehad in een hoge dosering, dat hielp geen fluit, 1 keer en nooit meer.

Wel fijn dat het bij jou wel kan, ik heb dus écht geen idee wat ik zou moeten als mijn medicijnen plotseling stoppen met werken. Nagelbijten / Gniffelen
Dat neemt niet weg dat het niet prettig is dat ik nagenoeg zonder medicijnen kan leven, ik gebruik het alleen maar 1 keer s'avonds.

Ik vind de berichten van shadow ook niet vervelend trouwens.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 00:19

buster4ever schreef:
ik loop al jaren met me hoofd tegen de muur en zo ook op werk ik probeer te veranderen maar t lukt nog steeds niet goed.
ben al heel wat verbeterd maar nuy op me werk zit ik soms gewoon t huilen op de wc omdat ik t gevoel heb dat ik daar niks goed kan doen.
krijg de hele dag dingen naar me hoofd van je doet zus niet goed of zo niet goed.
ook eet ik alleen in pauzes want kheb zo t gevoel dat ik niet als "normaal" meisje word gezien..
maandag ben ik kwaad en gefrustreerd weg gelopen van me werk omdat ik er niet meer tegen kon hoe ze tegen me deden.

Wat voor werk doe je, en wat gebeurt er dan allemaal? Ach gut
Misschien kunnen we wel tips geven.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 00:25

Ketotifen, nog nooit van gehoord! en ik ben verdorie de doelgroep hahaha Haha!
Wel vervelend dat je echt overal jeuk krijgt als je moet afkicken!

Oxazepam heb ik een week moeten slikken 3 keer daags voor een spierontsteking... ik weet helemaal niets meer van die week Clown
Dus kan mij heel goed voorstellen hoe je je dan voelt Nagelbijten / Gniffelen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 00:27

buster4ever schreef:

Wat vervelend zeg! Ach gut
Kun je niet even praten met je leidinggevende over hoe je je voelt?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 00:35

Welshcobfan schreef:
Ketotifen, nog nooit van gehoord! en ik ben verdorie de doelgroep hahaha Haha!
Wel vervelend dat je echt overal jeuk krijgt als je moet afkicken!

Oxazepam heb ik een week moeten slikken 3 keer daags voor een spierontsteking... ik weet helemaal niets meer van die week Clown
Dus kan mij heel goed voorstellen hoe je je dan voelt Nagelbijten / Gniffelen

Opzich is het een fijn middel, ik word er namelijk niet slaperig van eerste instantie, pas als ik rustig in mijn bed lig word ik suf, ik heb er overdag absoluut geen werking van.
Ik ben overigens een ex astma patient, ik ben er overheen gegroeid. (of die medicijnen doen hun werk Vork )

3x daags oxazepam! Ziek
Dat overleef ik gewoon niet denk ik.
Moet je nagaan hoe erg ik in coma lig met een hele oxazepam, nou dan loop ik niet meer geheel recht zeg ik je eerlijk. Schijnheilig
Dat je niks meer van die week weet verbaast mij niks. ROFL
Wel een lekker rustig weekje gehad, niet? Haha!
Lijkt mij heeeerlijk, de hele week slapen slapen slapen en helemaal leeg in je hoofd! Go jij! Go jij!
*hoezo is oxazepam lichtelijk verslavend?? Clown *

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 00:39

hahaha was echt 1 groot feest! Haha!
Had de week van mijn leven hahahah (kreeg er ook nog een loeizware pijnstiller bij, dus dubbelfeest! alleen die raakte vaak eerder uitgewerkt dan dat ik een nieuwe mocht: au!!). Heerlijk dromerig, zweverig en kwijlend de week doorgebracht!
Sliep ook wel 20 uur geloof ik Nagelbijten / Gniffelen
Enige nadeel: ik had toen tentamens... dus die mocht ik gelukkig allemaal op een ander moment over doen omdat ik even van de wereld was.
Ik heb mijn ultieme trip al gehad hahaha Haha!
Geen drugs voor mij, weekje oxazepam was genoeg.

Mijn hoofd was echt té leeg, moest gewoon nadenken om naar de wc te gaan Clown

Ach... die goede oude tijd....

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 01:00

Ik snap best wat je bedoeld Welshcobfan, dat begreep ik al voor mijn vorige post. Ik accepteer en respecteer hoe jij erin staat. Echter is dit topic niet van jou, en ook niet alleen voor jou. Als iedereen behalve ik er zo instaat als jij, goed dan heb ik pech, maar ik krijg nu een beetje het gevoel dat het topic helemaal moet zijn zoals jij dat graag wil. Terwijl ik ook een deel van dit topic ben, het is er ook voor mij, en ik hecht wel waarde aan Shadow haar bijdragen Ja
Wellicht zou er een compromis mogelijk zijn door haar te vragen om niet meer op jouw persoonlijke situatie in te gaan? Normaal mag een ieder op bokt zeggen wat ie wil en reageren op wat ie wil, maar misschien is er hier een uitzondering mogelijk, zodat jij je niet in de verdediging gedwongen voelt door iemand wiens 'waarde' jij niet kan inschatten, maar ik en diegenen die dat nog meer graag willen wel gewoon Shadow haar bijdragen op haar manier kunnen blijven lezen Lachen

Geheel bovenstaande is geenzins bedoeld als een aanval!!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 01:18

Ik ben gewoon te slecht in uitleggen via de pc Nagelbijten / Gniffelen Snowdon had het beter verwoord wat ik bedoelde maar niet goed kan vertellen Clown
Ik wil ook absoluut niet het topic naar mijn hand zetten, dat lijkt zo door mijn slechte manier van dingen kunnen typen (en weer kom ik er niet uit he Tong uitsteken wie heeft een begrijpende schrijvencursus voor mij? Knipoog ).
Dat laat ik over aan de echte deskundigen: de autisten zelf! Knipoog
Shadow is voor mij altijd welkom, gezellig zelfs Lachen Zou haar graag wat beter leren kennen dan de als de criticus want die heb ik wel in de vorm van studie, psychiater en psycholoog Tong uitsteken

(heeft iemand al een cursusje in de aanbieding? Clown)

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 11:28

Welshcobfan schreef:
Psychotherapie, dus echt therapie voor je geest Tong uitsteken
Hoe je denkwijzes veranderd? Vaak doe je dat met een dagboek erbij waarin je noteerd bij gebeurtenissen oid:
Wat gebeurde er? Wat dacht ik? Hoe reageerde ik? Wat had ik beter kunnen doen?
Op die manier leer je dus situaties te herkennen als: he, daar ging iets niet goed! Dat moet anders.
En via therapie krijg je dus handvaten om je gedachten te veranderen.
(bv bij iemand met een eetprobleem: van 'ik ben dik' naar 'ik ben tevreden met wie ik ben' ). Is volgens mijn vriendin een heel zwaar proces omdat je zo enorm stil moet staan bij alles en dat wat je altijd gewend bent, moet je nu veranderen.
Bewust met je gedachtes bezig zijn dus.

Inderdaad ben het helemaal met je eens Knipoog gemakkelijk was het ook niet nee en ze trekken er in het algemeen ook minimaal 2 jaar voor uit.

Ik heb wel vaak periodes dat ik slecht slaap oftwel eerst een paar uur wakker lig en daardoor de volgende morgen helemaal dood ben. Dat is best ***** ja. en vaak heb ik ook dat als ik dan na een hele tijd eindelijk in slaap val, dat mn onderbewustzijn weer lekker doorgaat. dus s'morgens kan ik me dan half herinneren wat voor vage en niet leuke dingen ik weer eens gedroomd heb Verward

Verder nog een vraagje wat betreft werk en school: weten de mensen of een aantal mensen daar ook dat jullie een vorm van autisme hebben? Op mn vorige werk wist mijn baas het nl wel, vond t allemaal prima omdat hij er toch niet zoveel van merkte Haha! (en ik deed mn werk verder goed dus Knipoog )maar hij wist aan de andere kant ook niet echt wat hij ermee moest.

Nu ben ik net begonnen met een nieuw baantje en een 'bijspring baantje'. en soms denk ik dat het gemakkelijker is om ze er iets meer over te vertellen dan niet. omdat zij dan ietsje meer begrijpen waarom en hoe ik bepaalde dingen anders doe. maar aan de andere kant denk ik dat ze me dan ook wel anders zouden gaan behandelen en tegen me aan zouden gaan kijken. weet ook niet of ik daar zin in heb...
Daarnaast begin ik in Februari weer met studeren en ben er best een beetje bang voor Bloos . Die 'leerprobleempjes' van jullie, nou zo was ik dus ook altijd...en eigenlijk moet dat dan wel iets veranderen, maar weetnie of dat wel gaat gebeuren Schijnheilig