Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 20:35

het is ook best zwaar, maar ik vond het absoluut de moeite waard. Wat is nou 1 jaartje revalideren op de rest van je leven? Vooral de eerste maanden zijn zwaar, maar na een paar maandjes kan je bijna alles alweer. Het zijn de restjes die het langste duren.
Maar de keuze hangt wel af van de mate waarin je er nu last van hebt natuurlijk. Ik had er echt elke dag flink last van en zat minstens 1 x per week met een ijszak op mn knie vanwege zwelling.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 20:38

Dat is ook wel weer zo, maar zit met een eigen stal en paarden dus zit me
nu al zorgen te maken hoe dat dan allemaal moet. Dan zou het in de zomer moeten als
de paarden dag en nacht op de wei staan en er in ieder geval geen stallen gedaan hoeven
te worden.....

Ik heb er ook dagelijks last van, knie is elke avond nog dik en warm ook al doe ik niet
echt iets bijzonders. Nou ja, hoop dat de orthopeed snel reageert en ik iets met hem kan
afspreken en dan maar zien wat hij adviseert :)

fenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 12:59

IK ben zeer tevreden over mijn operatie 10 maart twee jaar geleden nieuwe voorste kruisband gekregen En afgelopen week weer heerlijk aan het skien geweest vorig jaar voor het eerst weer aan het skienen geweest. Het gaat met mij dus eigenlijk hardstikke goed.

Myranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 13:38

@ProudJustify: Ik heb dan wel geen AKB gehad (VKB), maar als je er zoveel last van hebt zou ik het zeker doen! Al is het maar om eventuele verdere schade aan je knie te voorkomen! Is natuurlijk allemaal niet handig omdat je er een tijdje uit zult zijn, maar als het allemaal achter de rug is kun je waarschijnlijk alles weer.

Gaat nog steeds goed hier! Zit nu op 7 weken. Vrijdag weer fysio gehad. Nu op een houten balansbal midden in de ruimte gestaan met 1 been. Had daarvoor 15 minuten hometrainer, 10 minuten crosstrainer en 3x20 legpress achter de rug. Vond het wel lastig om erop te stappen, maar na een paar keer lukte het en ik kreeg mn knie nog stabiel ook! Had gevraagd of ik weer 'normaal' mag traplopen (dat lukt namelijk), en dat mag. Nog niet met bepakking (spullen verplaatsen), maar het mag.
Nog een leuk nieuwtje: sinds vorige week heb ik er een nieuw bijrijdpaard bij, mag daar straks als ik hersteld ben 2x per week op de manege mee gaan lessen. had nooit verwacht om juist nu een bijrijdpaard erbij te krijgen :+
Voorzichtig geinformeerd naar op hoeveel weken ik weer zou mogen paardrijden als alles goed blijft gaan. Had verwacht dat ie t nog helemaal af zou houden tot ergens in april/mei maar tot mn verrassing zag de fysio nu al niet veel problemen meer (wel voorzichtig doen met op en afstappen) maar hij wilde dat ik toch nog even wacht op toestemming van mn orthopeed. Die zie ik half maart, als ik de eerste controle heb. Waarschijnlijk was t dan wel oke, aldus de fysio. Positieve vooruitzichten dus!

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 13:43

Ik ga waarschijnlijk binnenkort bij die orthopeed een afspraak maken tijdens
zijn spreekuur, om nog even van gedachten te wisselen met hem. In principe zegt hij
dat ze de operatie doen afhankelijk van de instabiliteit van de knie en de leeftijd van de
patient en de stand van het been, dus ben benieuwd.

Heb zelf namelijk niet het idee dat mijn knie heel erg instabiel is en voor de rest moet ik
het maar afwachten wat hij er van vindt ;)

Fijn dat het bij jou de goede kant op lijkt te gaan allemaal :)
En dat je al weer bijna paard mag rijden, dat is helemaal goed nieuws *\o/*

Ik ga morgen een brace aanschaffen en dan zou ik ook weer mogen rijden, dat is dan
wel weer een lichtpuntje :)

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 13:39

[quote="Myranda (wel voorzichtig doen met op en afstappen) [/quote]
Ikheb in het begin een stoel gebruikt om erop te komen, anders lukte het ook gewoon niet. Met afstappen gebruikte ik ook een stoel tenzij die verplaatst was en er niemand in de buurt was om hem weg te zetten. In dat geval liet ik mij heel voorzichtig naar beneden glijden en dan zorgen dat je op je goede been landt.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 14:11

Utrick: jij hebt al echt lang niet gereden!
Bij mij is het nu 2 jaar geleden en geen moment spijt. Kan weer alles doen. Heb bij traplopen en Lang staan wel pijn, maar nooitmmet rijden.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 14:15

*schudt Uthrick en Deeday de hand*

Ik heb dan geen VKB reconstructie gehad maar ben wel aan mijn knie geopereerd. In september 2009 een kijkoperatie (na een jaar fysiotherapie, sportarts, steunzolen, inspuiten wat niet hielp). Toen weer sportfysiotherapie nadat het kraakbeen gepolijst was. In maart 2010 opnieuw geopereerd, dit keer is de spier die aan de binnenkant van je knieschijf zit los gehaald en een stukje opzij weer vast gezet. Stond 6-8 maanden revalideren voor.
Inmiddels ben ik bijna een jaar verder (met 2x per week sportfysiotherapie) en kan ik nog steeds heel veel niet zonder klachten te krijgen. Ik heb voor volgende week dus maar weer een afspraak gemaakt bij de orthopeed. Eens zien of hij nog iets kan bedenken.

Ook voor mij betekent dat dus dat ik al 2,5 jaar niet echt gereden heb. Wel eens er even op om te kijken hoe het ging. Maar echt rijden, zat er niet in.
Speelt ook mee dat mijn ruin in die tijd overleden is. Mijn jonge paard is inmiddels bijna 3 en zal dus over enige tijd ook aan het werk moeten. Het is nu hopen dat ik daar zelf mee aan de slag kan straks....

Deeday

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 18:30

Mijn merrie is nu 4 jaar, en heb de knoop doorgehakt om haar eind deze maand zadelmak te laten maken.. Doe haar niet zelf door me knie.. Maar ga hem wel rijden.. Pijn of geen pijn wil ontzettend graag weer gaan rijden! En voor de rest ik weet het niet meer omtrent me knie ik zie het wel..

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 23:43

Moeilijk is dat ook he!

Ik denk dat ik over enige tijd dezelfde keus zal gaan maken. Toch wil ik nu graag van de orthopeed weten of het zinvol is om voorzichtig op te blijven bouwen omdat er nog hoop is. Of dat het niet beter wordt en ik dus beter kan uit gaan vinden wat ik kan en tot welke pijngrens ik wil gaan.
Dat bepaalt wel hoe ik het op ga bouwen namelijk.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 23:45

Ik heb inmiddels nu 2 dagen weer gereden met brace :)
Moet zeggen dat dat idd wel een heel stuk steun geeft en ik redelijk uit de
weg kan zo. Hoop alleen wel dat ik in de toekomst ook weer zonder die brace kan :=

Maar voor nu is het weer genieten van het rijden ;)

Deeday

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 10:30

Hoor meer positieve dingen over een brace denk dat ik ook maar zon eentje ga halen.. Misschien dat het met rijden idd steun geeft!

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 11:38

Voor mij helpt het met rijden echt :j
Ik merk echt dat ik veel meer steun heb en heb veel minder
last van mijn knie dan zonder.

Myranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 22:08

Bedoel je met zo'n brace zo'n 'sok' of een ding met van die 'balijnen' aan de zijkant?

Hier even een terugzakkertje... Hadden afgelopen donderdag teamdag van t werk. M'n leidinggevende had niet zo goed begrepen dat ik met 'een stukje fietsen gaat wel' geen 25 km bedoelde... 8)7 Heb 3 uur op de fiets gezeten, kwamen allerlei nare bruggetjes/heuveltjes tegen... Hmm... Dus nu is mn knie weer dikker dan normaal maar vreemd genoeg geen pijn en t voelt stabiel. Zal ook niet meegeholpen hebben dat ik gisteren zo eigenwijs was om de stad in te gaan om te shoppen. Leermomentje :') Ben benieuwd wat de fysio ervan vindt morgen...

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 23:26

Zo'n ding met van die balijnen aan de zijkant en bij mij
zit er ook nog buig- en strekbeperking op ;)

Oh := 25 km fietsen is niet een stukje fietsen :(:)

Myranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 18:58

Goed nieuws! Net terug van de orthopeed: ik mag het paardrijden weer gaan oppakken! Kreeg wel het advies mee om er niet vanaf te vallen (goh...). Ook nauwelijks vocht volgens de arts, al is het volgens mij nog niet helemaal weg van die fietstocht. Had afgelopen vrijdag al uitgestapt op m'n aanstaand bijrijdpaard en dat voelde goed! Zelfs al 2 rondjes gedraafd en dat ging ook zo als altijd. Vrijdag naar Equitana voor een nieuwe cap en dan hopelijk van t weekend weer 'echt' rijden.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 19:18

Wat een goed nieuws Myranda *\o/* *\o/*

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 20:25

Super Myranda!!

Ik ben zelf ook terug geweest naar de orthopeed. Conclusie, er zijn 3 opties:
1. Er is een hechting los gegaan oid waardoor de spier weer uitgerekt is
2. Hij heeft de operatie verkeerd uitgevoerd
3. Hij heeft de verkeerde diagnose gesteld

Dus ik mag morgen weer voor een mri en dan verder kijken.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 09:09

Voor jou wat minder fijn nieuws dus Richtje :(:)

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 23:47

Nou ja ook wel dubbel.. Tuurlijk is dit niet wat je wilt horen!
Maar ik was wel blij dat ie nog verder ging zoeken. Ik had ergens ook wel verwacht dat ie zou zeggen dat er dan niets meer aan te doen zou zijn. Dus wat dat betreft! Ik ben heel benieuwd waar hij woensdag mee komt als de uitslag van de mri binnen is.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 23:48

Daar heb je ook wel gelijk in :j

Hopelijk vindt hij de oorzaak en kan hij er nog wat aan doen :)

Deeday

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 12:15

Ik ben druk aan het accupuncturen geslagen.. En dat lijkt tot nu toe echt super goed te helpen!! De pijn die ik had met trap lopen is weg nu, dus hoop dat dit de oplossing is voor mij :)

Myranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 12:24

@ Richtje: Wat spannend, wel fijn om een overzicht van de opties te hebben. Ik hoop dat ze woensdag met iets komen waar wat aan te doen is! Ook prettig dat je op korte termijn al een mri kan doen, toen ik voor een scan moest duurde het een week of 3-4 voordat ik terecht kon.

@ Deeday: Fijn dat accupuntuur bij jou helpt!

Gaat hier nog steeds oke. Gisteren naar Equitana geweest. Hele dag gelopen (wel een trolley mee voor de spullen) en weinig last. Het is iets dikker geworden, maar veel minder erg dan dat ik verwacht had. Voetjes zijn wel gaar nu... :-)

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 15:14

Wat goed om de horen Deeday! Fijn :j

@Myranda, wat goed dat dat ook weinig klachten gegeven heeft :)
Irritant als je zo lang moet wachten op een scan. Ik ben daarom ook wel heel blij dat ik niet in een regulier ziekenhuis onder behandeling ben maar in een zelfstandig behandelcentrum. Dan kan het allemaal net wat vlotter en prettiger :)

Myranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 12:14

Richtje schreef:
....
@Myranda, wat goed dat dat ook weinig klachten gegeven heeft :)
Irritant als je zo lang moet wachten op een scan. Ik ben daarom ook wel heel blij dat ik niet in een regulier ziekenhuis onder behandeling ben maar in een zelfstandig behandelcentrum. Dan kan het allemaal net wat vlotter en prettiger :)

Dat lijkt me inderdaad wel heel prettig! Voor een volgende keer (mocht dat voorkomen) ga ik dat ook zeker doen! Mijn ervaringen met dit ziekenhuis zijn niet echt super te noemen. De operatie is goed gegaan maar alles eromheen gaat nogal chaotisch, en de informatievoorziening is niet bepaald best.