Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 10:41

Hey!

Hoe is het ondertussen met je beugel Relax?
Ik ben gister voor de eerste keer naar mn chirurg geweest. Geweldig aardige man! Ik zat daar gewoon te huilen en hij snapte de frustratie helemaal :P

Het gaat namelijk voor mij iets langer duren dan dat mijn eigen tandarts had gezegd. Die zei: half jaar beugel, dan ben je er klaar voor want het staat al recht. Nou niet dus, ik moest rekenen op 1,5 jaar.. flinke tegenvaller.. Volgende week krijg ik een botscan (met radioactieve vloeistof) om te kijken of ik nog groei. 1 juli heb ik de eerste afspraak staan bij de Ortho van het UMCG, en dan gaan we samen met chirurg een plan maken..
Heh bah, baal er wel van hoor. Maarja, wil nu ook wel doorzetten.

Wat zouden jullie denken als je tijdens het stappen een student van 19/20 tegenkomt met een mond vol beugel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 11:26

Sanneh maak je daar geen zorgen om hoor. Ik krijg weinig reacties op mijn beugel. Heb zelfs vaak dat ik al een hele poos met iemand sta te praten en dat diegene ineens zegt van hé je hebt een beugel! Vriendlief merkt er ook weinig van, hij moet alleen er af en toe aan denken dat ie me niet te enthousiast een kus geeft, want dan heb of ik of hij een pijnlijke mond of lip :+
En moet je maar eens opletten, er zijn best veel oudere mensen met een beugel. Het valt mij nu tenminste wel op!

Verder bevalt mijn beugel redelijk.. Kan geen harde dingen afbijten, beetje het gevoel dat mijn tanden loszitten dan haha ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 17:47

Jah ik denk ook inderdaad meer dat het een stap voor mezelf zal zijn.
Na 6 jaar beugelen, 3 jaar zonder, nu weer 1,5-2 jaar is toch wel even een zware tegenvaller om eerlijk te zeggen.. Werd er ook best "emotioneel" van :P Ik vind het geen fijn vooruitzicht, maar nu ik ook van zowel tandarts als kaakchirurg heb gehoord dat t niet onnodig zou zijn om die ingreep te doen vind ik het nog storender dat mijn kaak zolang is..

Kan het ook steeds moeilijker accepteren, heb inmiddels soort van fotovrees ontwikkeld en ik wil het nu gewoon opgeknapt hebben. En het feit dat dat veel langer duurt als in eerste instantie verteld is gewoon poedersuiker :P

Maarja, aan de andere kant, ik heb er nooit psychologische hinder van ondervonden dat ik met dat ding in mn mond liep, en zal het een ander een worst zijn hoe ik erbij loop? Zolang ze niet met me hoeven te zoenen of andere intieme dingen zal het niet veel uitmaken.

NoaSky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 22:30

Hey Sanneh, maar je daar idd niet druk om joh! Ik ben 23 en mensen kijken me op stap niet raar aan hoor.

Ennuuh ook al moeten ze wel met jou zoenen, wat dan nog, heb jij toch geen last van haha (hun ook niet als het goed is!)

Relaxed, dat gevoel ken ik, ik kan nu nog niets afbijten.... Hoe lang hebben ze tegen jou gezegd dat je moet beugelen voor ze gaan opereren?

Heeft iemand hier toevallig ook een palettal bar? (om de kiezen ook naar buiten te zetten) en ringen om de 6e EN 7e kies om extra druk erop te kunnen zetten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 07:50

Met zoenen merk je echt niks, valt mij iig heel erg mee!

Ik heb geen idee hoe lang ik moet beugelen eigenlijk, zal ik volgende keer is naar vragen..

Valentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 09:11

Ik zie dat er al meer mensen een afspraak hebben :)
Mijn afspraak is vandaag gemaakt, op 22 juni heb ik een intake gesprek met de kaakchirurg. Ben benieuwd.

En qua verandering stem/zang.
Dat zal heel erg liggen aan je manier van praten die anders wordt, dat zal inderdaad een klank zijn die je anders gaat uitspreken.
Vind ik opzich niet echt een probleem, heb wel het gevoel nu dat sommige woorden moeizaam zijn uit te spreken (door die kaak).

Dus ik ga het zien.

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 11:37

Ik ben ook 19 en heb nu ook al een jaar slotjes. De schult van de verzekaar, want anders hadden ze nu er al uit gemogen. Ik wordt 15 juli geopeerd. Ik kom net terug van de ortho en mijn laatste draad onder en boven zit er in qua dikte. Moet nu alleen 2 weken voor de operatie komen, want dan gaan ze iets op mijn slotjes doen ofzo waardoor ze na de operatie de elastieken kunnen plaatsten.
Vind het echt zo spannend. Ik hoop dat alles goed gaat.

Kortom zit ik totaal ook 2 jaar met slotjes :(
Laatst bijgewerkt door C_Star op 12-05-09 11:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 11:38

Ik heb ook een intake bij de kaakchirurg. Eindelijk. :roll:
Uiteindelijk een andere chirurg geworden, maar deze blijkt beter te zijn dan degene die ik eerst had.

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 15:28

Ik heb eindelijk wat vooruitgang :D

De afspraak staat om mijn beugel ERUIT te halen :D

Jeeeeeej :#

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 15:24

Heb deze week een brief gekregen van de verzekeraar en alles word vergoed. Eindelijk.
Nog 1.5 maand en dan is het zover ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 10:01

Megan, wanneer mag ie er nu uit?
Cynthia, fijn zeg!!

Ik ben net weer bij de ortho geweest, heb er nu elastiekjes bij.. Ben benieuwd hoe dat gaat werken.. :+

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 12:30

Elastiekjes? wat voor?

Ik heb nu boven 2 bogen er in zitten, en van die draadjes op mijn 2 voortande zelf.. Maar voel er niks van dus vraag me af of het nog wel wat doet.. Moet zeggen dat ik eigenlijk al heel lang geen beugel pijn meer heb, had het eigenlijk alleen de eerste periode steeds met nieuwe draden enz. toen moest er ook wat grover aan mijn tanden gesjort worden haha!!

18Juni plaatsen ze onder zo'n retentiedraad en 23e gaat ie er uit ( 8u 's morgens :D ) In Sept heb ik nog x controle bij de kaakchirurg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 13:02

Gewoon van die kleine elastiekjes die je om de slotjes moet haken. Die verbinden boven met onder en trekken boven naar achteren..

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 13:58

Oew die zijn irritant!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 07:49

Ik heb het inmiddels al gemerkt idd :+

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 08:43

Hoe lang moet je ze dragen?

NoaSky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 11:18

Soow Megan, dat schiet echt lekker op bij jou!
Heb overigens wel gehoord dat de beugel eruit halen heel raar schijnt te voelen...

Maar Relaxed, werken die stiekjes dan ook? Ik heb ze niet omdat ik toch uitgegroeid ben en het volgens de ortho dan ook geen nut meer heeft.

Wel ben ik net een ijzerwinkel voortaan, beugel boven en onder, palletalbar en op alle 6e en 7e kiezen ringen. Moet zeggen dat het wel enorm vlug gaat hoor, als ik die foto's zie van december en nu is echt een wereld van verschil!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 11:19

Geen idee Megan hoe lang ik ze in moet..

MissBenthe, dat vraag ik me ook af.. Aan de andere kant zou een beugel dan ook niet moeten werken.. Maar ik draag ze braaf als het mij uitkomt.. ;)

NoaSky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 11:45

Hmmz, maar een beugel is voor de stand van je tanden dus dat zal wel werken haha. Ik dacht altijd dat slotjes voor de stand (lees groeistand) van je kaken was dus zodoende dat ik het mij afvroeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 11:57

Jaa idd.. Denk ook niet dat het echt zinvol is, die operatie komt er ook niet voor niks achteraan natuurlijk.. Ach zie wel hoe lang ik ze draag, haat ze nu al.. :+

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 15:33

Hoi!

Net terug van de MKA. 1.5 uur gewacht in de wachtzaal. Ze waren ons vergeten :(
Verder is er een datum gepland voor mijn wijsheidstanden nmlk 8 juli. Er was ook nog een plek volgende week ( 9 juni), maar dat is twee dagen voordat ik start met mijn proefwerken. En euhm, leren met pijn :7 is niet zo'n goed idee denk ik.
Heb je er echt veel last van, van je wijsheidstanden trekken?
Verder houdt de secretaresse ons op de hoogte welke datums kunnen voor de kaakoperatie. Waarschijnlijk is dit in December.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 14:28

Wijsheidstanden trekken, ik denk dat we in NL verstandskiezen zeggen, verschilt enorm. Bij de één trekt de tandarts ze er fluitend uit, en vervolgens hebben de mensen er een dag of wat last van, en valt het verder wel mee, de andere keer moeten ze door de kaakchirurg eruitgesneden worden, en zelfs dan kan het schelen hoeveel last je erna krijgt. Meestal krijg je pillen mee naar huis, maar voor de zekerheid zou je nog extra paracetamol in huis kunnen halen.

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 19:19

Zoolgangster schreef:
Wijsheidstanden trekken, ik denk dat we in NL verstandskiezen zeggen, verschilt enorm. Bij de één trekt de tandarts ze er fluitend uit, en vervolgens hebben de mensen er een dag of wat last van, en valt het verder wel mee, de andere keer moeten ze door de kaakchirurg eruitgesneden worden, en zelfs dan kan het schelen hoeveel last je erna krijgt. Meestal krijg je pillen mee naar huis, maar voor de zekerheid zou je nog extra paracetamol in huis kunnen halen.

Bij mij wordt dit in ieder geval door de kaakchirurg zelf gedaan onder narcose. Verder was ik even vergeten dat ze het hier inderdaad verstandskiezen noemen.

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 21:06

Bij mij gaat dit ook gebeuren. Alleen gaat de kaakchirurg het tijdens mijn operatie doen.

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 21:26

M_VE schreef:
Zoolgangster schreef:

Bij mij wordt dit in ieder geval door de kaakchirurg zelf gedaan onder narcose. Verder was ik even vergeten dat ze het hier inderdaad verstandskiezen noemen.

Gezien ik 15 was, werd het bij mij ook onder narcose gedaan. En natuurlijk waren ze nog lang niet door...
Ze moesten er dus echt uitgesneden worden, aardig diep in de kaak. Was geen pretje helaas.
Ik heb zoveel bloed overgegeven daarna en had behoorlijke pijn. Kreeg dus diclofinac-zetpillen en paracetamol.

Na mijn operatie (20/08/2008) heb ik nog steeds weer geen gevoel in mijn kin terug... |(
Ter opfrissing: mijn onderkaak is naar voren gezet en ik heb een kincorrectie gehad...