ben jij DONOR of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ellebel

Re: ben jij DONOR of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 07:04

Tiessie schreef:
En wat is er mis mee als organen voor onderzoek gebruikt worden en misschien wel voor vooruitstrevend onderzoek wat uiteindelijk bijvoorbeeld orgaandonatie overbodig maakt?

Dat gaat wat mij betreft over de grens van waar ik me prettig bij voel. Er mag best een stukje van mij doorleven in een ander, maar dat het nog jaren ergens in een lab als cellijntje voortbestaat vind ik geen prettige gedachte.

Overigens vind ik dat er door sommigen in dit topic wel erg hard geoordeeld wordt, vanuit een soort zelfgenoegzaam "ik ben donor dus ik mag iedereen die "minder" doet bekritiseren". Ik heb ook behoorlijk geswitcht hoor, op mn 14e vond ik de gedachte te doneren doodeng, op mn 17e had ik altijd een donorcodicil op zak, toen heb ik een tijdje weer getwijfeld en nu mogen mijn nabestaanden beslissen, ze weten hoe ik er over denk maa het belangrijkste vind ik waar zij mee kunnen leven. Ik kan me best voorstellen dat je als puber al genoeg worstelt met allerlei levensvragen, en dat je dan ook niet altijd al helemaal uit de kwestie wel of niet donor zijn bent.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 07:09

van mij mogen de nabestaanden beslissen wat ze allemaal weghalen bij me(al hoop ik dat dat nog wel even duurt Knipoog )

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 09:21

Ik vindt het een naar idee, om een stuk van jezelf naa je dood aan iemand te geven!
Maarja, het moet wel.. Maar heb het nog steeds niet ingevuldt!
Enne ik vindt het ook wel een beetje eng.. Zal niet alleen bij mij zijn!
Wat hebben jullie eigenlijk aangekruist?

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 09:23

ja ik ben wel donor
gewoon om de eenvoudige reden dat ik dan mensen kan helpen na mijn dood met mijn organen enzo

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 10:09

Ook ik ben donor en mijn nabestaande beslissen.
Heb ze wel verteld dat mijn hart figuurlijk vol mensen zit en dat dat dus niet aan iemand anders moet worden gegeven Knipoog

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 10:16

Siggislief schreef:
Ik vindt het een naar idee, om een stuk van jezelf naa je dood aan iemand te geven!
Maarja, het moet wel.. Maar heb het nog steeds niet ingevuldt!
Enne ik vindt het ook wel een beetje eng.. Zal niet alleen bij mij zijn!
Wat hebben jullie eigenlijk aangekruist?

Dat is waar. Maar hoeveel mensen overlijden jaarlijks doordat ze een tekort aan organen hebben? Je merkt er zelf niks meer van. Dat ik na mijn dood misschien 2 of 3 mensen het leven kan redden heeft voor mij de doorslag gegeven.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 12:39

Tja, ik blijf het moeilijk vinden als mensen zeggen : ik vind het eng etc. Ik probeer me in te leven en respecteer ieders weldoordachte mening maar wat is nou het probleem? Je bent dood, voelt zelf nergens meer wat van en helpt een ander ermee. En kom nou niet aan met: ja, ik vind het een eng idee. Dat is in mijn ogen toch echt geen argument, sorry!

Flippertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 12:42

Ik heb het formulier hier thuis liggen, maar weet nogsteeds niet wat ik ga doen. Aan de ene kant vind ik het een heel mooi idee dat ik na mn dood misschien iemand het leven kan redden door een orgaan af te staan. Aan de andere kant vind ik het voor mn familie heel naar als ik hersendood ben, en er wordt vervolgens een orgaan uitgehaald. Ik weet nog goed dat mn opa hersendood was, maar dat je nogsteeds het idee hebt dat ie leeft.. Ik zou ervoor kunnen kiezen mn nabestaanden te laten beslissen, maar dat wil ik ze niet aan doen. Op zo'n moment hebben ze het al moeilijk genoeg.

Misschien is het in dit topic al eerder gevraagd (heb niet alle pagina's doorgelezen), maar weet een arts voor je overlijden al of je donor bent?

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 16:44

Ellebel schreef:
Mijn nabestaanden weten haarfijn wat ik wel en niet wil.

Klopt dit echt?
Ik heb het idee dat mensen dit vaak wel denken en ervan uit gaan wat je wil na je dood, maar dat de nabestaanden er eigenlijk geen benul van hebben en er nooit over gepraat hebben.
Want ik zou het verschrikkelijk vinden als ik moet beslissen voor als bijvoorbeeld mijn vriend dood zou gaan.
Als je er 100% zeker van bent het wel of niet te willen, vul hem dan gewoon in, dan hoeven je nabestaanden zich hier niet druk om te maken.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 21:48

Ja we hebben het er meerdere malen over gehad. Zowel met mijn vriend, mijn ouders en mijn zusje. Is niet zo moeilijk, gewoon een keertje om de tafel zitten en babbelen maar. We weten ook van elkaar hoe we onze uitvaart zouden willen. Is dat zo uitzonderlijk dan? Kan ik me niet voorstellen. Je moet toch van elkaar weten wat en hoe je alles geregeld wil?

jacky2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 21:55

Ik ben al jaren donor als enigste van de familie,de rest vind het eng en wil erniet
aan denken.

Als iemand anders zijn/haar leven gered kan worden door organen van mij,
dan leeft er toch nog iets voort.
Dood ben ik toch al en je leeft verder in de harten van de mensen.

Ze mogen alles gebruiken en ik heb van te voren beslist want mocht er onverhoop iets
met mij gebeuren dan weet ik zeker dat mijn ouders er niet over kunnen beslissen te emotioneel.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 22:04

Ben al sinds 1984 donor. Ze mogen alles van me hebben. Persoonlijk vind ik het niet 'eerlijk' om de beslissing aan de nabestaande(n) over te laten, zij hebben het al moeilijk genoeg en ik kan me voorstellen dat ze dan niet zit te wachten op een arts die komt vragen of ze je kind/partner mogen 'leeghalen'.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 22:05

@ellebel, dat vind ik heel goed dat jullie dat gedaan hebben. Veel mensen durven niet eens te denken over de dood. Terwijl we dat toch allemaal met elkaar gemeen hebben: we gaan een keer dood!
Mensen die de beslissing over donatie niet willen maken en zeggn dat doet mijn familie dan maar: dat mislukt onherroepelijk, ik heb dit in de praktijk al een aantal keer meegemaakt. Als familie niet duidelijk weet hoe de overledene er over dacht zullen ze vrijwel altijd nee zeggen.
Maar ook bij mensen die het wel besproken hadden heb ik meegemaakt dat de familie overmand door verdriet ineens terugkrabbelde.

Jett_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 10:03

ben geen donor

MariekeVol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 10:10

VeryWell schreef:
ben geen donor

Mag ik vragen waarom niet? Lachen

Jett_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 10:12

Ja hoor mag je vragen ....
Alleen kan ik daar geen heel duidelijk antwoord op geven ben ik bang. Vind het idee gewoon niet zo prettig dat er eventueel organen en dergelijke van mij gebruikt kunnen worden.
Terwijl ik wel weer zo denk: Als ik het zelf nodig zou hebben, zou ik het ook heel prettig vinden dat iemand mij kan helpen.

Eigenlijk ben ik er dus nog niet helemaal 100% uit voor mezelf... maar heb nee ingevuld.

Malou_Fenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 10:12

ik ben nog geen 18 maar ik wil ZEKER donor zijn!
Als ik later zoveel mensen blij kan maken met mijn nieren ofzo waarom dan niet.

MariekeVol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 10:13

VeryWell schreef:
Ja hoor mag je vragen ....
Alleen kan ik daar geen heel duidelijk antwoord op geven ben ik bang. Vind het idee gewoon niet zo prettig dat er eventueel organen en dergelijke van mij gebruikt kunnen worden.
Terwijl ik wel weer zo denk: Als ik het zelf nodig zou hebben, zou ik het ook heel prettig vinden dat iemand mij kan helpen.

Eigenlijk ben ik er dus nog niet helemaal 100% uit voor mezelf... maar heb nee ingevuld.

Ik vind het in ieder geval goed dat je het formulier hebt ingevuld. Ja

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 13:18

Oke, als je het er met elkaar over hebt gehad en alles duidelijk is, no problem.
Maar volgens mij zijn er veel mensen die nog niet weten van elkaar of ze begraven of gecremeerd willen worden.. Laat staan of ze donor willen zijn en zo ja, wat er wel en niet gedoneert mag worden.
Zodoende mijn vraag. Lachen

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 19:07

Weet je wat mij opvalt en wat ik vind dat dat ook best gezegd mag worden?

Iedereen is hier heel ''leuk'' met elkaar in discussie. Zonder elkaar aftekraken, waar bokt toch best bekend om is! Haha! Ga zo door zou ik zeggen..

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 19:10

Na weken twijfelen ben ik er toch uit.

Ik word donor. Wat jacky2 zei vind ik heel mooi gezegd. Je leeft door in de harten van de nabestaande, dus waarom zouden ze je niet 'leeg mogen roven'. Wie weet hoe gelukkig ik er een andere familie mee maak.

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 19:14

L_iek schreef:

Ik word donor. Wat jacky2 zei vind ik heel mooi gezegd. Je leeft door in de harten van de nabestaande, dus waarom zouden ze je niet 'leeg mogen roven'. Wie weet hoe gelukkig ik er een andere familie mee maak.

Ik vind je beslissing heel goed en de gedachte erbij ook Knipoog Zo denk ik er ook over.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 19:16

L_iek schreef:

OK dan!

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 19:20

Is het dan niet zo dat je in Nederland automatisch donor bent?
In België namelijk wel, hier moet je een formulier laten invullen als je weigert om donor te zijn, dit kan vanaf 14 jaar.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 19:39

Dookie schreef:
Is het dan niet zo dat je in Nederland automatisch donor bent?
In België namelijk wel, hier moet je een formulier laten invullen als je weigert om donor te zijn, dit kan vanaf 14 jaar.

Nee, helaas niet...hier moet je het formulier invullen als je wél donor wilt zijn.