Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sherivey

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 09:15

Leonie, oehh, veel plezier bij mudmasters :D

BeFunny, ik vind het ook knap hoor, dat je toch pittig doortraind, ondanks alles.

Vannacht een onrustige nacht gehad. Veel (nare) dromen. Gisteren ook bij de psycholoog geweest, dat verklaart het wel een beetje.
Maar omdat ik morgen de hele dag onderweg ben naar Frankrijk, stond mn duurloop voor vandaag gepland.

Na 5 km zat ik er mentaal al wel een doorheen. Op 11 km thuis even een wc-pauze gehouden en daar besloten dat ik of nog 5 km, of nog 10 zou lopen. Maar na 3 km besloot ik al dat het er 10 zouden worden. Dan zou ik nml een stuk natuurgebied mee kunnen pakken. :)
Ging niet vanzelf, maar toch een HM gelopen. :j
Afbeelding

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 09:21

Knap gelopen. Er al snel mentaal doorheen zitten, thuis komen en dan toch weer de deur uit gaan. Petje af.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 09:44

Wauw wat knap zeg! Super!

Ik heb vanochtend voor het eerst een Garmin suggestie gelopen (nieuw horloge)
Moest er wel aan wennen dat ik steeds een melding kreeg als ik te snel ging haha.
De suggestie was 35 min op langzaam tempo.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 10:16

Knap hoor, zo'n halve marathon!

Ik heb een vraagje, ik ben inmiddels bij les 13 van Evy voor de 5km! Eerste paar lessen deed ik niet stretchen, maar had ik altijd enorme spierpijn de dag erna. Inmiddels doe ik braaf stretchen en gaat dat stuk beter. Nu merk ik alleen dat ik de eerste reeks hardlopen, altijd een beetje last heb van m'n enkel en vrij snel kramp krijg in m'n kuiten.

Ik blijf wel doorrennen. Na de eerste reeks mogen we even wandelen en lijkt het wel alsof m'n lichaam gereset is. De "pijn" in m'n enkel is weg en met de "kramp" in m'n kuiten gaat het ook al een stuk beter. Dat verdwijnt uiteindelijk wel naarmate de training vordert.

Daarom heb ik niet perse het idee dat ik moet stoppen, omdat het dus wel verbeterd. Zouden specifieke stretch oefeningen voor kuiten nog willen helpen? Hebben jullie nog tips, is dit herkenbaar? Zou het kunnen dat ik het eerste rondje rennen toch te hard van start ga?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-24 10:24

Geen tips, nooit gehad en ik stretch ook niet.
Hoe vaak loop je in de week? Zou misschien ook nog een stukje overbelasting kunnen zijn.

Je zou op de eerste traptrede kunnen gaan staan thuis met je voorkant van je voet en dan de achterkant naar beneden laten zakken met gestrekte benen. Dat een aantal keren. Daar rek je je kuitspieren ook mee.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 10:27

Ik had dat in het begin ook wel eens, vooral bij kouder weer. Mijn conclusie was dat mijn spieren gewoon nog niet warm genoeg waren, dus deed ik eerst een korte warming up. Beetje dynamisch bewegen, huppelen, cirkeltjes draaien vanuit mijn enkel, knie en heup.
Nu heb ik er geen last meer van, behalve als het heel koud is en mijn voeten koud zijn wanneer ik start met lopen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 10:38

Ik wandel voordat ik begin hard te lopen een stukje. Je zou je enkels even los kunnen draaien voordat je dan aan de run gaat. Ik begin ook altijd even langzaam dan worden de spieren rustig warm zeg maar. En heb ik onderweg een beetje kramp gevoel in de kuiten dan doe ik dat wel stretchen of gewoon even de benen los schudden. Voor de kuiten werkt bij mij een soort lunch maar dan met de hele voet op de grond ook de hak en zo ver mogelijk strekken dat je het voelt in je kuit en dan een seconde of 8 vasthouden en dan klaar. Maar ik heb er eigenlijk sinds ik dus even een stukje wandel en de warming up rustig doe, ik draai ook de schouders even los en beweeg mijn romp een keer naar links en een keer naar rechts en heb er dan dus geen last van.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 10:47

Bedankt! Ik ga eens kijken of een betere warming up wilt helpen. Ik denk dat het ook vrij logisch is om het in die hoek te zoeken, doordat het meestal wel minder wordt gedurende de training. Hopelijk ook een kwestie van wennen inderdaad! Loop 3x per week.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 10:57

Vergeet ook niet dat het lichaam gewoon moet wennen, hardlopen is gewoon belastend voor het lijf.
Voor zowel spieren als gewrichten, daarom is langzaam opbouwen ook echt belangrijk. 3x in de week lopen is wel heel goed.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 11:02

Ik doe in de winter, als ik direct na het opstaan ga lopen, vaak wel even losdraaien van enkels, heupen enzo. Mijn gewrichten vinden kou niet zo leuk. Mn enkel kan dan een soort van half uit de kom schieten. Heel pijnlijk.

Kuitkramp, of uberhaupt kramp, heb ik zelden. Alleen als ik te weinig gedronken heb.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 11:03

Ik kom even naar jullie zwaaien vanuit Italië! :wave:

Afbeelding

Afbeelding

Startnummers opgehaald.. vannacht starten mijn vriend en onze vriend om 12.00 uur. En ik mag zondagochtend aan de bak!

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 11:11

Wat gaaf Namiro, succes voor je vriend vandaag en voor jou zondag.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 11:13

BeFunny schreef:
Gruis schreef:
Hai hai! Ik heb de afgelopen pagina's een beetje bijgelezen en wat kunnen jullie allemaal ver lopen :oo ! Ik vind dat zo ontzettend knap!

Ik ben net een beetje begonnen met lopen, met het Start to Run programma van Evy. Ik zit nu in de tweede week en zou graag een beetje meelezen om al jullie tips & tricks te pikken. En om me te laten inspireren door jullie mega-afstanden! Dat voelt voor mij allemaal nog zoooo ver weg. Ik heb wel al goeie loopschoenen gehaald bij de hardloopwinkel, dus daar kan het niet aan liggen.

Niet te snel willen gaan hoor. Inspiratie is goed maar de meesten hier lopen al een tijd, sommigen zelfs jaren.

Dus rustig aan opbouwen volgens Evy schema :j goed dat je goede schoenen hebt.

@Sherivey en SV goed gelopen.

Goeie tip, thanks, dat moet ik soms wel even horen :')

Namiro, prachtig zeg daar! Succes!

Laura_, dat is echt van het beginner-zijn volgens mij want ik herken dat heel erg (week2 nu met Evy). Ik zoek op youtube wel altijd stretch filmpjes en wandel eerst een minuutje of 5 á 10 zodat al het bloed even lekker gaat stromen. Zelf heb ik overigens ook wel minder vaak kramp sinds ik magnesium slik.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 11:13

Gaaf Namiro! Wij zijn naamgenoten haha

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 11:29

Gaaf Namiro, veel plezier en succes!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-24 11:54

Veel succes Namiro, geniet ervan!

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 12:09

Succes Namiro!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 14:19

Mooi omgeving Namiro, succes.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 14:57

BeFunny schreef:
Ik betaal 45 per maand. En kan onbeperkt fitness en kan ook mee doen aan de groepslessen die er zijn. Ik doe 1 groepsles nu in de week en 2 x fitness maar ik kan elke dag gaan. Groepsles zou ik nog wel een keer willen doen maar de lessen die ik leuk vind die vallen in mijn werktijd. Of ik zou woensdag avond als het doorgaat x core kunnen doen wat ik wel leuk vind. Maar ik steek liever de tijd die ik ernaast heb dan in hardlopen zeg maar.

Ik heb de ns wandeling driebergen Zeist maarn vaak gemaakt als wandeling.

Ik heb voor zondag een keer iets in Brabant geplant staan. Daar heb ik ook eerder gewandeld maar dan nu starten v.a Tilburg en dan iig naar Ooisterwijk maar als het lekker gaat misschien ook nog door de kampina heide naar Boxtel.

Beetje stressige tijden voor mij weer nu, vanmorgen mri gehad, met contrast vloeistof. Morgen hoop ik een kort stukje te doen maar wel op vrij lage intensiteit maar misschien doe ik wel stukjes versnellen na een paar km ofzo. Maar iig niet een te pittige training. Zaterdag burn en dan zondag even kijken of ik de fut heb :j

Ow wat jammer! Ik ben er dus zondag niet anders had ik met je meegelopen. Voor route opties en tips mag je me contacten hoor :D

Succes Namiro!

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 16:09

Bedankt Leonie, misschien verplaats ik hem. Het lijkt of ik niet helemaal fit ben maar kijk wel hoe dat verder verloopt.

Ik ben gaan lopen. Ik wilde de hartslag laag houden maar ik was de bocht nog niet om of hij was al vrij hoog ondanks echt laag tempo

Ik had echt zin om lekker te lopen
dus besloot er gewoon een geniet rondje van te maken met wel het doel dan om dus in zone 3 te blijven en ondanks dat het moeizaam ging is dat iig gelukt, tergend traag.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Soms vergeet ik dat het hier ook mooi is
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 18:01

Mooie foto's BF!
Hier ook in week 2 van Evy, tik hem aan Gruis :D .

Ik heb de smaak wel een beetje te pakken, voelt alsof het heel makkelijk gaat sinds de 2de training ! Laatste training moest ik snel thuis zijn dus nog een extra blokje gerend, vandaag na een stukje wandelen weer omdat ik er gewoon zin in had :Y). Omdat ik hou van data ook het garmin horloge geleend van mijn vriend. Alleen nou de interpretatie.. Kan iemand in jip en janneke taal uitleggen waar je als beginner naar moet streven met die zones en hartslagen?
Afbeelding

Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-24 18:57

Afwisseling is the key.
De ene keer een wat langere loop in zone 3, dan weer eens een iets kortere in zone 4. Intervallen kun je in zone 5 lopen (dus bijvoorbeeld 200 metertjes).
Het ligt ook aan je doel. Wil je een lange afstand goed kunnen uitlopen dan is een goede aerobe motor belangrijk. Oftewel veel trainen in zone 2, 3 en laag 4. Of zone 3 met tempoblokken in zone 4. Zo verbeter je je conditie.

Maar voor nu ben je echt nog bezig om op te bouwen, dus zou ik er nog niet heel veel aandacht aan besteden. Eerst maar eens makkelijk 5km kunnen volhouden.

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 19:19

Succes en geniet er van Namiro!!

Helemaal met je eens dat de afwisseling the key is S.V!

Persoonlijk vind ik dat ook gewoon het leukst
Nou hier drukke dagen gehad, maar niet kunnen hardlopen
Morgen organiseren wij een feestje, mijn planning is om smorgens lekker nog even een run te doen

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 19:24

Heel veel succes en plezier Namiro!

Mooi rondje Befunny, mooie afstand hoor.

Afwisseling ja. Ik doe het te weinig eigenlijk, ik vind kleinere rondjes met inteeval gewoon minder leuk. Zeker als het fijn loopweer is en ik lekker het bos in wil. Maar ik zou er goed aan doen mewr af te wisselen.
Ik twijfel of ik dit weekend nog een klein rondje doe. Heb maandag toch een afspraak bij de fysio staan voor mijn knie. Die gaat ongetwijfeld zeggen dat ik rust moet houden enzo :roll:

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-24 19:52

In het bos kun je ook intervallen pakken, dat doe ik ook wel. Tegen een heuvel op sprinten of een paar keer, een kilometer lang wat meer vaart maken, op een heuvel naar beneden wat rustiger lopen, enz.

Ik deed na het werk een rustig rondje en op 4.5km knapte er iets in mijn kuit.. tot 5km volgestrompeld. Hopelijk geen lichte zweepslag ofzo. Zo voelde het een beetje al heb ik dat nog nooit gehad. Kuitspier is nu gevoelig. Hopelijk valt het mee.