Zwanger, uitgerekend najaar & winter 2024

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 14:10

XladyX schreef:
Hier ook veel krampjes (maar dus ook veel reflux) en precies hetzelfde voornemen. Ik moet zeggen dat ik toendertijd ook wel een beetje bang werd gemaakt; "als je kv aanvult gaat je productie omlaag!" en "niks beters dan borstvoeding!" en dat was echt in mn kop gaan zitten. Dat moet ik echt veel meer loslaten voor deze keer want het belangrijkste is een blije en gevoedde baby met een mentaal niet-eraan-onder-doorgaande-moeder, of dat nou op kv of bv is.

Haha ik had dit kunnen schrijven. A-men. Je wordt echt zo gek gemaakt

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 14:25

heleen06 schreef:
Mijn advies zou juist zijn om niet op voorhand een kolf aan te schaffen. Ik had geen idee wat me te wachten stond. Als je de kolf alleen gebruikt in de kraamweek, kun je het best een ziekenhuiskolf huren. Mocht alles goed op gang komen dan heb je nog alle tijd om na te denken wat voor kolf bij jouw situatie past. Ik kon dat iig echt niet inschatten van te voren. Nu heb ik nog mijn kolf van de vorige keer, dus daar schaf ik wel nieuwe membranen etc voor aan. Maar die kosten zijn een stuk lager.

Dit was inderdaad ook het advies van mijn verloskundigen. De kraamzorg wist bij mij precies waar ik een kolf kon huren, lactatie kundigen verhuren ze vaak ook!

Marlou91

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 15:34

Ohh ja, zeker met een ziekenhuiskolf krijg je je productie veel beter op gang idd!

Ik bedoelde meer dat er kolven zijn die zo ongeveer de “dames” van een hele vriendinnengroep al gezien hebben. Dat wordt bij veel modellen afgeraden ivm hygiëne. Ik was daar niet helemaal duidelijk in merk ik nu, bij zo’n ziekenhuis kolf koop je altijd een eigen setje.

Ik heb het de laatste dagen een beetje moeilijk. Merk dat nu ik de 20 weken gepasseerd ben het risico om opnieuw ziek te worden opeens weer heel reeel wordt in mijn hoofd. En dat ik me dus ook heel veel zorgen maak om alles wat ik voel in mijn lichaam en link aan de vorige keer. We zijn nu een weekje op vakantie maar er is denk ik nog geen dag geweest dat ik me echt fit voelde (en ook nog geen dag dat ik niet heb gehuild ;( ) sorry even een ego post maar ik hoop dat het helpt om van me af te schrijven.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 15:53

Wat lastig Marlou, en ook heel pittig emotioneel gezien! Heb je een veel grotere verhoogde kans op pre clampsie omdat je het de vorige keer hebt meegemaakt? En je slikt nu medicatie om het proberen te voorkomen begrijp ik, is dat tot en met je uitgerekende datum/wanneer de baby mag komen? Ik weet er niets van af - en als je het niet fijn vindt om erover te praten dan hoef je ook echt niet te antwoorden hoor! Het is ook niet gek dat het zoveel met je doet, de ervaring van de vorige keer zal ook heel heftig zijn geweest kan ik me zo voorstellen, en dat beleef je nu meer dan ooit nu je weer zwanger bent natuurlijk :(:)

horsii

Re: Zwanger, uitgerekend najaar & winter 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 16:10

Snap je angst. Niet niets wat je allemaal hebt meegemaakt.
Hopelijk kan je je rust weer wat terugvinden in je zwangerschap.
Lucht vooral je hart.
Je hebt wel strenge controles toch?

Zira1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-24 16:43

Fijn alle ervaringen en tips over de borstvoeding en kolven.

Wat vervelend Marlou dat je je zo voelt en dat je niet kan genieten van je vakantie. Kan me ook best voorstellen dat je die angst hebt. Lucht vooral lekker je hart hier als je daar behoefte aan hebt

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 17:38

Wat naar Marlou! Kan me goed voorstellen hoor, dat je nu angstig bent. Op vakantie heb je dan misschien ook nog het gevoel dat je MOET genieten? Delen kan heel erg opluchten, dus lekker blijven doen hier!

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 18:38

Ooh Marlou, wat vervelend die gevoelens, maar oh zo begrijpelijk.. :knuffel:

Marlou91

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 09:41

Dankjulliewel voor jullie lieve berichtjes!

XladyX schreef:
Wat lastig Marlou, en ook heel pittig emotioneel gezien! Heb je een veel grotere verhoogde kans op pre clampsie omdat je het de vorige keer hebt meegemaakt? En je slikt nu medicatie om het proberen te voorkomen begrijp ik, is dat tot en met je uitgerekende datum/wanneer de baby mag komen? Ik weet er niets van af - en als je het niet fijn vindt om erover te praten dan hoef je ook echt niet te antwoorden hoor! Het is ook niet gek dat het zoveel met je doet, de ervaring van de vorige keer zal ook heel heftig zijn geweest kan ik me zo voorstellen, en dat beleef je nu meer dan ooit nu je weer zwanger bent natuurlijk :(:)

Ik heb wel een verhoogde kans op herhaling ten opzichte van iemand die een ongecompliceerde zwangerschap heeft gehad. Gemiddeld ligt het herhalingspercentage volgens mij op 25%, maar voor mij persoonlijk is het eens berekend op 17%. Door de medicatie die ik preventief slik zou dat laatste percentage dan nog gehalveerd worden. Alleen met de Ascal moet ik met 36 weken stoppen, de rest slik ik in principe door tot mijn uitgerekende datum.

Ik heb inderdaad veel controles in het ziekenhuis, elke 2 weken. Dat geeft ergens wel rust, maar ik merk dat ik de tweede week dan alweer meer zorgen krijg. Het is ook een hele onvoorspelbare complicatie en dat maakt het eng.

Merk dat ik ook nog bijna geen spulletjes of kleertjes voor de baby durf te kopen. Omdat er bij alles een soort van voorbehoud is dat het ook nog mis kan gaan. En met deze termijn zijn de kansen voor de baby gewoon nihil. Ik denk dat ik hier op vakantie ook meer tijd heb om na te denken over bepaalde dingen. Dat maakt het extra lastig.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 10:04

Heftig Marlou, maar heel erg begrijpelijk! Gelukkig is er medicatie voor en ik ga mega voor je duimen dat het goed blijft gaan en je snel in de veilige zone zit. Tot die tijd inderdaad rustig aan en lucht gerust hier je hard zoals de anderen ook al zeiden!

Tucktuck

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 11:36

Hwftig Marlou, fijn dat ze je extra in de gaten houden. Maar snap wel dat het toch wat met je doet. Sterkte!

En fijn al die ervaringen met borstvoeding. Ik wil het graag proberen en zie dan hoe het loopt. Als het werkt voor mij en de baby is het super. En anders niet.

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 14:56

Volgens mij heb je alle recht om je daar last van te hebben en het spannend te vinden Marlou. Hopelijk vind je ook voldoende steun bij je omgeving. Blijf niet te lang rondlopen met je zorgen!

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 19:17

Wat ontzettend heftig Marlou91! Dat klinkt niet bepaald als een zorgeloze zwangerschap... Je kan hier gerust je hart luchten, en ik hoop ook dat je voldoende steun kan halen uit je omgeving. Hopelijk vind je een beetje rust. Sterkte! :knuffel:

Wij krijgen ook een jongetje, dus de lijst even bijgewerkt.

J0anieke - uitgerekend 17 oktober - jongen
XladyX - uitgerekend 20 oktober - jongen
Pieneappel - Uitgerekende datum: 22 oktober - Jongen
Equitation - Uitgerekende datum 26 oktober - geslacht nog onbekend, willen het wel weten.
Marlou91 - Uitgerekende datum: 26 oktober - Jongen
San4nie - Uitgerekende datum: 26 oktober -wij houden het geslacht een verrassing
Zebraatje - uitgerekende datum: 27 oktober - meisje
Domi_94 - uitgerekende datum: 28 oktober - meisje
Jolien87 - uitgerekende datum: oktober - Tweeling: jongen & meisje
Sweetgirl1- uitgerekende datum 2 november -jongen
Inwonderland - uitgerekende datum 4 november - Er is nog discussie over geslacht weten
Krabburger- uitgerekende datum 7 november- geslacht bijft onbekend
Zira 1994 -Uitgerekende datum: 11 november - Meisje
Maliejane - Uitgerekende datum: 12 november - Geslacht nog onbekend, willen het wel weten maar nog onbekend of we dit met anderen gaan delen.
xLeoniee - uitgerekende datum: 19 november - Jongen
Tucktuck - uitgerekende datum : 26 november - jongen
Horsii - Uitgerekende datum: 16 december - jongen
Eskimo - Uitgerekende datum: 17 december - Jongen
Sannens - Uitgerekende datum: 18 december
Jintexx - Uitgerekende datum: 20 december - Geslacht nog onbekend, willen het wel weten
Hennos -Uitgerekende datum: 22 december - Geslacht nog onbekend, willen het wel weten
Masyo - uitgerekende datum: 22 december - Geslacht nog onbekend, willen het wel weten
Heleen06 - uitgerekende datum: 9 januari
Solleke_Noah - Uitgerekende datum: 3 februari - Geslacht nog onbekend, willen het wel weten
Naomi_Jortje - Uitgerekende datum: 9 februari - Geslacht nog onbekend, willen het wel weten

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 19:26

Wat een hoop jongens.
Gefeliciteerd, leuk.

Domi_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 19:28

Wat heftig Marlou, veel sterkte!
Gefeliciteerd met een jongetje Eskimo!
Ik vond het wel fijn om al jullie bv-verhalen mee te lezen. Ik heb wel het idee dat de informatieverschaffing en hulp voor het laten slagen ervan een stuk beter is dan toen ik geboren werd.

Sweetgirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 21:19

Vandaag echt een mindere dag. Voel me niet op en top.
Maak me zoals k al eerder zei nog wel zorgen. Verder merk ik niks nog.
Anders bel ik het ziekenhuis liever 1x teveel dan te weinig

Marlou91

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 07:48

Ik krijg wel steun in mijn omgeving, maar toch voelt het ook snel als zeuren ofzo. In ieder geval fijn om mijn hart even te kunnen luchten. Gisteren was overigens een erg fijne dag <3

Wat leuk Eskimo, nog een jongen erbij!

Misschien nog één laatste bv tip voor nu van mijn kant. Onze dochter bleek een verkort tongriempje te hebben en daar kwamen we na 6 weken (!) toen we net thuis waren uit het ziekenhuis (?!) achter. Laat dit dus altijd direct even checken, zodat je het op tijd kunt laten verhelpen. Anders kan dit een goede bv start ook in de weg staan en dat zou zonde zijn.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 12:51

Fijn dat je gisteren een goede dag had! Hoop dat je dat gevoel een beetje kan vasthouden...

En om een soort tegengas te geven wbt tongriem.. Ik ben een beetje tegen dat tongriempje knippen in de zin dat t erg veel gebeurd op het moment. Lijkt wel een soort rage. (En ik hoor ook van moeders waar het geen verschil heeft gemaakt, dan vind ik dat best wel zielig..) Maar wel goed om het te controleren als het drinken écht niet wilt vanaf het eerste moment.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 13:08

Maar ze doen het niet zomaar.
Bij mn nichtje is het een ook gecheckt maar klachten kwamen daar niet vandaan, werd dus ook niet geknipt.

heleen06

Woonplaats: in het weekend vlakbij Assen/doordeweeks in Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 13:22

NOS heeft hier een artikel over gehad in januari:

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/250698 ... oorgeknipt

Als huisarts valt het me ook op hoe vaak het gebeurt. Toen bij ons de BV niet goed lukte werd het ook geadviseerd (ging om lipbandje). Voor ons voelde het niet goed. Ik denk dat ieder een keus voor zichzelf moet maken. Het lastige is wel dat deze keuzes vallen in een periode waarop er heel veel op je afkomt.

Marlou91

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 14:51

Ohh echt dat wist ik niet? Weer wat geleerd iig

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 17:17

horsii schreef:
Maar ze doen het niet zomaar.
Bij mn nichtje is het een ook gecheckt maar klachten kwamen daar niet vandaan, werd dus ook niet geknipt.

En ik heb juist zat verhalen gehoord/gelezen waarbij t 'voor de zekerheid' maar werd gedaan.
Toevallig vandaag zelfs een verhaal gelezen van een jongetje (20 maanden) waarbij t lelijk (met een verdikking) terug gegroeid is waardoor dat nu weer problemen veroorzaakt en het onder narcose nog een keer gedaan moet worden. :=

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 20:44

Hier in de kliniek in Nijmegen kijken ze echt heel bewust en knippen dus niet zomaar, even een tip mocht iemand het nodig hebben met de tijd.

Marlou91

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 21:00

Wij hebben destijds in het ziekenhuis laten knippen. Kregen toen ook een hele instructie mee om te voorkomen dat het dus opnieuw zou vastgroeien. Maargoed blijkbaar wordt het dus vrij (te) snel gedaan tegenwoordig. Ik ben uiteindelijk vrij snel gestopt met live voeden - overigens om andere redenen. Maar ben wel blij dat mijn dochter haar tong nu kan uitsteken.

Zira1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-24 07:22

Fijn een betere dag Marlou!

Hier gisternacht en afgelopen nacht mijn laatste twee nachtdiensten van dit jaar gewerkt :D. Nu lekker klusvakantie thuis