Zwanger uitgerekend winter/voorjaar 2024

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pressent

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-23 20:34

Ik kom me ook melden in het topic, ben inmiddels 22 weken zwanger van de 2e en merk dat ik er nu echt meer bezig mee begin te zijn. Bij de eerste hield ik alles iedere week netjes bij en lette ik overal super goed op qua voeding en beweging, maar deze keer gaat het toch meer vanzelf sprekend lijkt het wel. De eerste 2 maanden was ik wel misselijk en erg vermoeid maar ik voel me op dit moment helemaal prima. Ik woon op Zanzibar en de baby zal ook hier geboren worden ivm wat voordelen die de baby alleen krijgt qua nationaliteit als ze hier ook echt geboren is en daarnaast is de 1e hier ook geboren en heb ik met haar geboorte een hele fijne ervaring gehad hier. Wel komen we in van eind september tm half november naar NL toe om familie en vrienden te zien, want dat zal daarna de komende tijd niet meer lukken.

Leuk om in dit topic de verschillende verhalen te lezen en helaas ook mindere zoals bij Pera, maar dat is het fijne aan bokt, dat je elkaar in zo’n topic kan steunen.
Yonker, gefeliciteerd met he zwangerschap, zeker een verrassing maar fijn om te lezen dat het ook zo ontzettend welkom is!

En leuk ook al die buik foto’s, die heb ik nog helemaal niet gemaakt… Misschien moet ik dat ook maar eens doen..

Set_Elkol

Re: Zwanger uitgerekend winter/voorjaar 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 08:43

Yonker, gefeliciteerd! Dat lijkt me heel wat in je eentje, maar fijn dat je hier mee kan praten!

Welkom pressent, heel herkenbaar het verschil van een eerste tegenover een tweede.

love_odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 09:05

Ik kom mij hier ook maar melden :D
Lang verhaal kort

In verwachting van ons eerste kindje

2 weken terug een positieve test, vorige week huisarts bezocht en gisteren om een echo om te kijken hoeveel weken we zitten.

We dachten zelf 8,9 a 10 weken.
Ik wilde het zelf zeker weten voordat we het onze ouders gingen vertellen.

We hebben gelachen en gehuild gisteren, maar we zitten dus gewoon al tussen de 22 en 23 weken :+

Het moet allemaal nog even landen want het gaat nu ineens wel heel snel allemaal.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-23 09:06

love_odin schreef:
Ik kom mij hier ook maar melden :D
Lang verhaal kort

In verwachting van ons eerste kindje

2 weken terug een positieve test, vorige week huisarts bezocht en gisteren om een echo om te kijken hoeveel weken we zitten.

We dachten zelf 8,9 a 10 weken.
Ik wilde het zelf zeker weten voordat we het onze ouders gingen vertellen.

We hebben gelachen en gehuild gisteren, maar we zitten dus gewoon al tussen de 22 en 23 weken :+

Het moet allemaal nog even landen want het gaat nu ineens wel heel snel allemaal.

Wow dat is dan wel even schrikken denk ik!! Hoe kwam het dat je het zo lang niet door hebt gehad?

love_odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 09:09

Nou zeg dat, was wel ff shocking zeg maar.
Ik ben tot 2 maand terug gewoon ongesteld geweest. En verder voel ik mij kiplekker.
Nergens last van gehad, en ook voel ik de kleine nog niet.
Zelfs de mevrouw vroeg zich af waar het dan zat want ik ben ook nog slank, maar het is niet aan mij te zien

Toch zit hij/zei er wel degelijk en ook flink actief tijdens de echo

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 09:29

Yonker, toch hier gemeld. Gaat je helemaal lukken <3

Love_odin, wat een verrassing! Gefeliciteerd :D

Pressent, wauw Zanzibar! Dat hoor je hier niet vaak. Wel leuk dat je voor die tijd nog een poosje in Nederland bent.

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 09:30

Jeetje Odin, wat bijzonder! Kan me voorstellen dat het nog even moet landen. Van harte gefeliciteerd en welkom natuurlijk!!

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 09:30

love_odin schreef:
Nou zeg dat, was wel ff shocking zeg maar.
Ik ben tot 2 maand terug gewoon ongesteld geweest. En verder voel ik mij kiplekker.
Nergens last van gehad, en ook voel ik de kleine nog niet.
Zelfs de mevrouw vroeg zich af waar het dan zat want ik ben ook nog slank, maar het is niet aan mij te zien

Toch zit hij/zei er wel degelijk en ook flink actief tijdens de echo

Jeetje zeg, dat is even een omslag.

pressent

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 09:41

Linoleum, en toch zitten we met meer dan 30 NL’ders in een app groep hier van mensen die hier wonen, maarja dat is relatief gezien nog steeds weinig natuurlijk haha.

Odin, Gefeliciteerd met je zwangerschap :) maar wauw dat is even anders plannen dan inderdaad!

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 09:41

Ik heb echt last van zwangerschapsbrein. Ik dacht net van heb ik nog wat te vertellen over zwangerschap enzo, nee kan me niks bedenken. Maar we hebben afgelopen dagen aan m’n man z’n ouders, broer en zussen verteld dat we in verwachting zijn!
M’n dochter had shirtje aan met Big Sister erop. M’n schoonouders zagen niks, ondanks zeer opvallend neerzetten van dochter en shirtje steeds strak trekken en alles. Dus maar verteld dat ze shirtje moeten lezen.
Z’n zussen en broer zagen het wel direct. Was wel heel leuk!

Volgend weekend mijn ouders vertellen. En ik denk ook onze vrienden, aangezien we toch een feestje hebben waar iedereen is. Mijn zusje was ik bang dat ik via telefoon moest vertellen, omdat snel zien niet lukte. Appte die toevallig gisteren of ze van de week langs kan komen omdat ze tijd heeft. Dus dat komt ook perfect uit O:)

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 11:32

Pressent wauw wat gaaf Zanzibar! Woon je daar al lang en voor de liefde terecht gekomen of iets anders? Hoe is de zorg daar vergeleken met hier? Gefeliciteerd!

Love_Odin Jeetje wat een schrik lijkt het me als je ineens zo ver bent! Wel heel fijn dat je je dus heel goed voelt en de baby het ook goed doet. Ook jij gefeliciteerd met je zwangerschap!

Linoleum wat leuk dat jullie het je man zijn familie hebben verteld en dat het leuk was! Fijn dat je het volgende week ook jouw familie en jullie vrienden kunt vertellen, leuk!

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 12:35

Welkom Pressent en Odin!

Zanzibar, hoe ben je daar terecht gekomen? Gaaf man!

En Odin al over de helft, das ff schrikken :Y) hoe zien de komende weken er voor jou uit? Qua testen en vaccineren?

pressent

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 14:06

Bellex schreef:
Pressent wauw wat gaaf Zanzibar! Woon je daar al lang en voor de liefde terecht gekomen of iets anders? Hoe is de zorg daar vergeleken met hier? Gefeliciteerd!

Dankjewel <3 Ja het is een klassiek vakantie liefde verhaal. Het is alweer 10 jaar geleden dat we elkaar hebben leren kennen. Mijn man komt uit Zanzibar en we hebben op verschillende plekken gewoond maar nu alweer 2,5 jaar op Zanzibar. De zorg tijdens de zwangerschap is hier vrij goed geregeld, ik ga maandelijks voor controle naar een lokale kliniek en dit is voor iedereen gratis, echo’s worden hier niet gedaa, die kan je wel zelf laten doen maar dan is dit wel betaald. Bij de lokale kliniek waar ik dit doe is het 8 euro per keer. Bevallen in een openbaar ziekenhuis is ook gratis maar dan kan de partner er niet bij zijn, want deze afdeling is vanwege de privacy alleen toegankelijk voor vrouwen. Je ligt vaak ook met meerdere vrouwen op een afdeling. Voor een privé kamer betaal je extra.

Ik heb er echter voor gekozen om in een privé kliniek te bevallen dus dan draai je zelf voor de kosten op, de volledige kosten van de bevalling, incl overnachting was bij de eerste rond de 500 euro. Mijn eerste is tijdens Corona geboren en de familie mocht er toen gewoon bij zijn, in NL mocht er toen maar 1 iemand mee, dus voor mij een reden om hier te bevallen. Naast mij was er nog 1 andere dame in de kliniek en verder niemand dus het was een heerlijk serene sfeer en ik heb het geluk gehad dat die bevalling erg snel ging.

Voor de 2e kies ik weer voor een privé kliniek, ik ben er nog niet helemaal over uit of ik naar dezelfde ga of naar een andere, maar hier is dat gelukkig laat minute allemaal snel te regelen dus daar maak ik me niet zo druk over.

Veel buitenlandse mensen hier maken trouwens geen gebruik van de lokale klinieken omdat ze hier toch wat minder vertrouwen in hebben of omdat het meer tijd kost, je sluit aan in de rij bij vrouwen die op controle komen. Deze gaan dus vaak naar privé klinieken die een stuk prijziger zijn, dit heb ik tijdens de vorige zwangerschap 1x gedaan, dit was voor de 20 weken echo dus vrij uitgebreid maar ook een stuk prijziger.

Wanneer ik in oktober ben ga ik wel ook voor controle langs bij de verloskundige, dat wordt mijn eerste controle in NL dus ben benieuwd naar de verschillen :P

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 14:37

Dat klinkt heel goed Pressent! Wat fijn dat het zo goed geregeld is en je je er ook zo vertrouwd bij voelt. Leuk om te horen hoe dat in een ander land gaat :j Heb gisteren uit nieuwsgierigheid even je huistopic doorgelezen, wàt een paleisje bouwen jullie daar en gaaf dat je man ook zoveel zelf kan
Zijn er daar nog gebruiken die totaal anders zijn rondom bevalling/kraamperiode die voor Nederlanders heel vreemd zijn? Heb ooit iets gehoord over, ik geloof China, waar je je de 1e 40 dagen kraamperiode volledig door je schoonmoeder moet laten verzorgen incl wassen etc

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 14:46

Yonker wat stoer van je! Gaat helemaal goed komen!

Love Odin wow haha dat is ook een verassing zeg!

Pressent dat klinkt allemaal wel als goed geregeld inderdaad!

Nou hier vandaag de kleine weer mogen zien nadat we vorige week niet alles konden zien met de 20 weken echo en is ze helemaal goed bevonden :D

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 19:27

Pressent, dat klinkt alsof je in goede handen bent daar zo. :)

Wat fijn DustinLover! Altijd heerlijk om ze weer even te kunnen zien.

19marjo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 06:37

De buikfotos zien er allemaal hartstikke goed uit, zeg!

Gefeliciteerd! Knap dat je het avontuur alleen aangaat, yonker! Ga je de vader wel op de hoogte brengen?

Leuk, pressent, gefeliciteerd! Al een aardig stuk op weg dus! Het gaat daar natuurlijk allemaal heel anders dan hier, interessant!

Gefeliciteerd love_odin! Dat is wel even slikken dan dat je al zo ver bent. Maar komt heus goed! Best kans dat de buik dan ook gauw gaat verschijnen.

Leuk die reactie linoleum!

Wat fijn, Dustinlover!

Hier is m’n buik dit weekend geplopt… merk dat ik er weer even aan moet wennen dat ik daar rekening mee moet houden. Gelukkig is het jurkjes weer!

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 07:25

Wat gaaf pressent om daar te wonen! Al zal t hier en daar ook wel moeilijk zijn. Die bevalling komt zo te horen helemaal goed :)

De verwekker (“vader”) heb ik zeker wel op de hoogte gesteld en die wil er niks mee te maken hebben. Die stuurde mij zaterdagochtend nog 3 redenen om het kindje weg te laten halen. Verder wil ik er eigenlijk ook niet veel over kwijt, het is nu eenmaal zo en veranderd wss toch niet.

Hier echt giga last van misselijkheid en vooral na de lunch, maakt het verborgen houden op werk wel echt heel moeilijk. Mijn leidinggevende weet t wel maar mijn collegas om me heen niet natuurlijk. Heb gisteren toch even de huisarts gebeld en wordt vandaag teruggebeld. Nog meer mensen tips? Ik eet en een uur naderhand ben ik zo beroerd, tot nu toe blijft al t eten wel zitten maar soms wel t idee van overgeven.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-23 08:00

@pressent: ik heb je topic gisteren even gelezen, wow wat een stap hebben jullie gemaakt! Heel indrukwekkend!

Yonker schreef:
Wat gaaf pressent om daar te wonen! Al zal t hier en daar ook wel moeilijk zijn. Die bevalling komt zo te horen helemaal goed :)

De verwekker (“vader”) heb ik zeker wel op de hoogte gesteld en die wil er niks mee te maken hebben. Die stuurde mij zaterdagochtend nog 3 redenen om het kindje weg te laten halen. Verder wil ik er eigenlijk ook niet veel over kwijt, het is nu eenmaal zo en veranderd wss toch niet.

Hier echt giga last van misselijkheid en vooral na de lunch, maakt het verborgen houden op werk wel echt heel moeilijk. Mijn leidinggevende weet t wel maar mijn collegas om me heen niet natuurlijk. Heb gisteren toch even de huisarts gebeld en wordt vandaag teruggebeld. Nog meer mensen tips? Ik eet en een uur naderhand ben ik zo beroerd, tot nu toe blijft al t eten wel zitten maar soms wel t idee van overgeven.

Ja! De beste tip is suprimal slikken die tip is ons gegeven door verloskundige.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 09:29

Naar zo’n reactie Yonker. Ik denk dat er ook voordelen zitten aan geen co-ouderschap met een vader waarmee je niet op 1 lijn zit, maar ideaal is de situatie natuurlijk niet. Maar goed, ik ben wel van mening dat een kindje meer dan genoeg heeft aan één liefhebbende ouder en een sociaal net daar omheen, dus hoewel het zeker een avontuur zal worden (net als voor ons allemaal) wens ik dat je een prachtige tijd tegemoet gaat <3

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 09:36

Doubtless schreef:
Naar zo’n reactie Yonker. Ik denk dat er ook voordelen zitten aan geen co-ouderschap met een vader waarmee je niet op 1 lijn zit, maar ideaal is de situatie natuurlijk niet. Maar goed, ik ben wel van mening dat een kindje meer dan genoeg heeft aan één liefhebbende ouder en een sociaal net daar omheen, dus hoewel het zeker een avontuur zal worden (net als voor ons allemaal) wens ik dat je een prachtige tijd tegemoet gaat <3

Lief dankjewel <3 ik denk dat het zeker goed gaat komen.
Mijn ouders hebben ook op de juiste manier gereageerde gelukkig, dat maakt het allemaal wel een stuk makkelijker. Ik had aan de ene kant ook niet anders verwacht maar het is altijd toch even spannend. Mijn beste vriendin en een andere hele goede vriendin die staan er ook volledig achter. Dus ik denk dat het allemaal wel goed moet komen :j

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 09:37

Een goede achtervang is altijd fijn yonker.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 10:24

Dustinlover fijn dat de echo goed was en ze nu helemaal goedgekeurd is!

19Marjo90 wennen he als hij ineens plopt! Wel heel leuk :D

Yonker jammer dat hij er zo in staat, maar zijn verlies dan! Dank voor de donatie, jullie kunnen dit prima met zijn tweetjes zo, die kleine en jij! Vervelend dat je zo misselijk bent, ik had dat ook vooral in de middag en avond (en nacht haha). Ik kreeg medicatie van de arts omdat er echt niks meer in ging of bleef, eerst suprimal, maakte het erger, daarna Emesafane dat slik ik nog steeds. Ze zeggen dat 1 van beide voor je helpt. Maar smaakloos eten hielp hier ook wel, niet te veel (kinderportie was nog te veel), maar 1 textuur, dat soort dingen. En volg je maag waar hij zin in heeft.
Fijn dat je ouders ook zo prettig reageerden, dat is toch heel prettig!
*Edit een natuurlijke methode trouwens om eerst te proberen voor de misselijkheid is gemberpillen en gemberthee. Dat schijnt ook vaak verlichting te geven :j

Love_odin hoe gaat het nu? Landt het nieuws al een beetje?
Laatst bijgewerkt door Bellex op 05-09-23 10:43, in het totaal 1 keer bewerkt

pressent

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 10:40

Bellex, hier verblijf je de eerste dagen inderdaad vaak bij familie en blijf je eigenlijk zoveel mogelijk thuis. Familie zorgt voor gezond eten en helpt met de kleine. Er komt een doula of midwife, die vaak familie of goede kennis is langs om de baby dagelijks te wassen en in te oliën met bepaalde kruiden voor de weerstand. Bij mijn dochter ben ik ook 40 dagen bij mijn mans moeder geweest, het is erg fijn om deze periode zo te worden ondersteund en mijn dochter genoot echt van het wassen en de mini massage met olie.

Dustinlover, een echo is altijd fijn als extra bevestiging om te weten dat alles in orde is hè!

Yonker, jammer van de vader, maar wel super fijn dat je familie en vrienden je steunen. Erg vervelend die misselijkheid.. Qua supplementen heb ik geen tips, maar inderdaad kleine beetjes eten en en proberen te eten waar je op dat moment trek in hebt. Ik heb tijdens mijn vorige zwangerschap in de “misselijke periode” veel soep en fruit gegeten. Maar dat is voor iedereen anders natuurlijk.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 12:15

Ik zou me hier ook graag willen melden! Inmiddels 11 weken (nou ja, 10+6) zwanger van onze tweede. Heb al een tijdje meegelezen met jullie. En wat een uiteenlopende verhalen! In het buitenland, alleenstaande ouder in spé, vroeg ontdekt, laat erachter gekomen.. ik vind jullie allemaal als sterke vrouwen overkomen!

Hier wel een redelijk eerste trimester. De eerste helft van de dag ben ik misselijk en de andere doodmoe, spijkerbroeken passen niet meer, en verder gaat zo’n tweede zwangerschap veel relaxter dan de eerste. Toen deed ik de hele dag niets anders dan aan de baby denken en nu eh, niet. Ik heb met 14/15 weken pas de eerste afspraak bij de verloskundige, verder hebben we alles via de app geregeld (NIPT etc). Ik heb een caseload vk die ook mijn vorige zwangerschap en bevalling van begin tot eind heeft begeleid en aangezien er de eerste weken toch weinig spectaculairs valt te melden of te meten vind ik dit wel prima. Heb al wel twee goede echo’s gehad <3