Een jaar later. Ervaringen na vaccinatie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 09:20

Op de rapporten van Sciensano. Het vlaamse ‘rivm’. En staat ook in mijn posts trouwens.

anjali

Re: Een jaar later. Ervaringen na vaccinatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 09:43

Ik nodig geen ongevaccineerden bij mij thuis uit omdat dezen kennelijk het gevaar van covid niet inzien en niet zoveel mogelijk hun best doen om anderen niet te besmetten.In mijn sociale kring is er tussen pro- en antivaxxers veel onenigheid ontstaan en zijn er ,nu enige jaren later (dit was eigenlijk de vraag in dit topic?) 2 groepen gevormd die niet meer met elkaar door 1 deur kunnen. Terwijl het vroeger wel 1 groep was. Bij sommigen heb ik ook wel het idee dat covid en vaccinaties onderliggende spanningen en verschillen die er voorheen ook al waren hebben blootgelegd,en dat het vaak als excuus wordt gebruikt om van sommige mensen af te komen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 10:31

anjali schreef:
Ik nodig geen ongevaccineerden bij mij thuis uit omdat dezen kennelijk het gevaar van covid niet inzien en niet zoveel mogelijk hun best doen om anderen niet te besmetten

Hoe kortzichtig kan je zijn?! :')

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 10:33

Poekkie schreef:
Nps, je bent vrij om je eigen criteria ook te geven natuurlijk.
Maar als je mijn mening vraagt over wanneer ik een vaccin effectief vind moet je daar niet op zitten kakken. Dat is mijn mening. Als jij dit coronavaccin nuttig vindt dan neem je het gewoon, maar leg het mij niet op.

Dikke prima, ik leg niemand iets op. En wat je aangeeft klopt als een bus - jij vindt het vaccin niet effectief. Je verkoopt je mening echter wel als een soort feit door de effectiviteit te beoordelen aan de hand van je zelfverzonnen criteria en dit te eenzijdig te beargumenteren met data uit slechts 1 rapport welke zelf aangeeft daar niet voor bedoeld te zijn. En dat vind ik dus wel kwalijk. Dat jij het niet effectief vind betekent niet dat het niet effectief is. Belangrijke nuance. En nee, je bent niet vrij om je eigen criteria op te geven over effectiviteit. Dat doen de onderzoekers voor je op een manier die valide en reproduceerbaar is in lijn met de toetsbare onderzoeksvraag.

Poekkie schreef:
Verder is die ‘als ongevaccineerde besmet je meer’ ook wel achterhaald aangezien de effectiviteit tegen besmetting amper 25% is en voor scienscano in vele leeftijdsgroepen niet eens meetbaar.

Wederom niet wat er staat. Niemand zei “ongevaccineerden besmetten meer”, ik ga aan dat uit onderzoek blijkt dat gevaccineerden minder snel besmetten. Maar zoals werd aangegeven is gedrag hier een belangrijke factor in.

Echt, nogmaals, iedereen moet lekker doen wat hij zelf wil. Voelt niet goed is en blijft helemaal goed om niet te vaccineren. Omdat je de overheid niet vertrouwd, de zorg niet vertrouwd. Vervelend voor je (mij lijkt het ook vrij vermoeiend om overal altijd alles te wantrouwen) maar helemaal goed. Maar echt, hou het gewoon daarbij. Het gros van de mensen heeft geen spijt van hun vaccin. Leef ermee.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 10:35

Dus het RIVM is betrouwbaar en de vlaamse tegenhanger daarvan niet? En de cijfers van Belgie zijn ‘maar 1 bron’? Lekker dan :')

Daarbij geven wetenschappers de cijfers. Of het de moeite waard is of niet is niet objectief te bepalen door de wetenschap, dat bepaal je zelf. Ook de reden waarom zovele politieke debatten een straatje zonder einde zijn trouwens

En ja ‘25%’ efficientie is ‘minder snel’, als de error bars klein genoeg zijn toch. Maar is niet voldoende merkbaar om een vaccinatie op te leggen of zelfs aan te bevelen.
Laatst bijgewerkt door Poekkie op 30-05-22 10:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 10:37

Tja, ik ben afgelopen jaren regelmatig bij besmette personen in de buurt geweest. Wel gevaccineerd. De laatste prik heb ik juli 2021 gehad. Afgelopen mei ben ik in het gezicht gehoest en jawel, positief. Ben ik destijds beschermd geweest door de prik? Grote kans. Ben ik heel erg ziek geweest? Ik heb me een week goed min gevoeld en nu merk ik nog wel dat ik sneller spierpijn heb. Toch denk ik dat een natuurlijke besmetting mijn gezondheid misschien beter boosterd dan een extra prik.

Ik heb tussen besmetting en positieve test nog wel contact gehad met mijn ouders en zussen (samen gegeten en naast elkaar in het theater, klachten begonnen ná theater). Ouders hebben alle prikken gehad: niet besmet. Ene zus ook alle prikken: niet besmet. Andere zus: 2 prikken en onlangs corona: niet besmet. Zeg het maar. Voorlopig zijn we allen gezond :) (En heb ik weer een QR :+ )

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 10:39

Winged schreef:
Tja, ik ben afgelopen jaren regelmatig bij besmette personen in de buurt geweest. Wel gevaccineerd. De laatste prik heb ik juli 2021 gehad. Afgelopen mei ben ik in het gezicht gehoest en jawel, positief. Ben ik destijds beschermd geweest door de prik? Grote kans. Ben ik heel erg ziek geweest? Ik heb me een week goed min gevoeld en nu merk ik nog wel dat ik sneller spierpijn heb. Toch denk ik dat een natuurlijke besmetting mijn gezondheid misschien beter boosterd dan een extra prik.

Ik heb tussen besmetting en positieve test nog wel contact gehad met mijn ouders en zussen (samen gegeten en naast elkaar in het theater, klachten begonnen ná theater). Ouders hebben alle prikken gehad: niet besmet. Ene zus ook alle prikken: niet besmet. Andere zus: 2 prikken en onlangs corona: niet besmet. Zeg het maar. Voorlopig zijn we allen gezond :) (En heb ik weer een QR :+ )

Dus? Ik ben wekenlang aan een stuk hoogrisicocontact geweest. Geen vaccinatie gehad en niet besmet. Welke conclusies moet ik trekken?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 10:41

Poekkie schreef:
Dus? Ik ben wekenlang aan een stuk hoogrisicocontact geweest. Geen vaccinatie gehad en niet besmet. Welke conclusies moet ik trekken?

Zie je het zinnetje 'zeg het maar' staan? Toevallig?

Ik kán geen conclusie trekken. Lezen is ook een kunst he

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 10:46

Poekkie schreef:
Dus het RIVM is betrouwbaar en de vlaamse tegenhanger daarvan niet? En de cijfers van Belgie zijn ‘maar 1 bron’? Lekker dan :')

Daarbij geven wetenschappers de cijfers. Of het de moeite waard is of niet is niet objectief te bepalen door de wetenschap, dat bepaal je zelf. Ook de reden waarom zovele politieke debatten een straatje zonder einde zijn trouwens

En ja ‘25%’ efficientie is ‘minder snel’, als de error bars klein genoeg zijn toch. Maar is niet voldoende merkbaar om een vaccinatie op te leggen of zelfs aan te bevelen.

Waar zie jij staan dat ze het vlaamse RIVM niet betrouwbaar achten?

En die cijfers zijn niet overal voor inzetbaar, dat zegt dat rapport blijkbaar zelf al. Jij zet ze in voor iets waarvan de auteurs aangeven dat ze niet voor in te zetten zijn.

Overigens vind ik 70-90% bescherming tegen ziekenhuisopname toch behoorlijk effectief. Als het daarnaast ook 'iets' helpt tegen besmetting, dan is dat alleen nog maar beter. Net waar je de focus op legt, I guess.

Needje schreef:
anjali schreef:
Ik nodig geen ongevaccineerden bij mij thuis uit omdat dezen kennelijk het gevaar van covid niet inzien en niet zoveel mogelijk hun best doen om anderen niet te besmetten

Regels zijn over het algemeen op basis van een gemiddelde. Gemiddeld genomen kon je tijdens de covid crisis best stellen dat ongevaccineerden minder voorzichtig waren (of laat ik het anders zeggen, de extremen waren onder die groep risicovoller). Dan is het prima om zo kort door de bocht voor jezelf die regel op te stellen. Prima toch? Jij hoeft het niet te doen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 11:00

Ik vind het idd kortzichtig om te zeggen dat ongevaccineerden gelijk staan aan onvoorzichtig. Ik ken nl zat mensen die niet gevaccineerd zijn maar wel logisch nadenken.

Ik begrijp wel dat vrienden uit elkaar gaan als ze geen begrip voor ELKAAR hebben. (Gaat nl beide kanten op)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 11:10

Is het ook, en er zijn ook ongevaccineerden die voorzichtiger zijn dan menig gevaccineerde. Maar als je het zekere voor het onzekere wil nemen, in een onzekere tijd, en dan de gemiddelde mentaliteit en wil om de regels te volgen langs elkaar legt? En de risico's die je (destijds!) liep? Ik kan me het wel enigszins indenken hoor.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 11:36

Grappig detail is dat zo’n beetje alle gevaccineerden om me heen het gehad hebben en de ongevaccineerden niet :+

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 11:42

Your mileage may vary ;). Ik zeg ook alleen dat ik het me wel in kan denken, niet dat het per se een betrouwbare methode is.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 12:06

Poekkie schreef:

Zucht, wederom niet wat ik zeg. Ik zeg dat de cijfers betrouwbaar zijn, maar dat je ze moet lezen zoals ze bedoeld zijn. Als een rapport aangeeft dat het niet te gebruiken is om iets te zeggen over effectiviteit, moet je het dus niet gebruiken om iets te zeggen om iets te zeggen over de effectiviteit. De cijfers zijn betrouwbaar, jouw waardeoordeel over effectiviteit niet omdat je de data niet wenst te lezen zoals hij is bedoeld. Jouw oordeel en manier van datalezen wijkt nogal af van die van de experts en is daarnaast vrij beperkt (1 zwaluw maakt nog geen zomer, 1 rapport nog geen waardeoordeel over effectiviteit op een complete bevolking). Wat voor mij vooral bewijst dat je datalezen op grote schaal vooral niet zelf moet willen doen. Point proven.

Poekkie schreef:

Klopt tot op zekere hoogte, aan de hand van de cijfers wordt vaak een advies gegeven en aan de hand weer beleid bepaald. Dat beleid kan afwijken van het advies op basis van de cijfers omdat er veel meer factoren meespelen. De cijfers geven hierbij echter wel een objectief beeld van de situatie. Juist bij complexe vraagstukken is het ontzettend goed om op data terug te kunnen vallen. De cijfers blijven de objectieve basis op welke dat subjectieve en soms gekleurde beleid gemaakt kan worden. En dat is dan weer politiek en een heel ander vraagstuk ;).

Poekkie schreef:

Vind jij :) Ennn het cirkeltje is weer rond.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 13:16

Needje schreef:
anjali schreef:

Op de pensionstalling waar ik sta zijn ongevaccineerde paarden ook niet welkom. Nadat in het verleden een paar maal de hele stal in quarantaine moest door nieuwkomers. Is dat dan kortzichtig of verstandig?Ieder zijn keuze.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 13:23

Wat hebben gevaccineerde paarden op een manege in godsnaam te maken met covid?

@nps: wij gaan er niet uitkomen denk ik, we blijven maar in cirkeltjes draaien.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 13:46

Poekkie schreef:
Wat hebben gevaccineerde paarden op een manege in godsnaam te maken met covid?

@nps: wij gaan er niet uitkomen denk ik, we blijven maar in cirkeltjes draaien.

Wanneer jouw mening over vaccins maar gerespecteerd moet worden mag Anjali toch ook haar mening hebben?
Ook al vindt je dat bullshit, dat vinden er ook genoeg van jouw mening.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 14:04

Dat mag ze zeker maar dan nog begrijp ik in hemelsnaam de link met de griep- (of rhino?) inentingen voor paarden niet

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 14:13

anjali schreef:
[
Op de pensionstalling waar ik sta zijn ongevaccineerde paarden ook niet welkom. Nadat in het verleden een paar maal de hele stal in quarantaine moest door nieuwkomers. Is dat dan kortzichtig of verstandig?Ieder zijn keuze.

Paarden met Corona?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 15:01

Ach Needje en Poekie.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 15:13

Wat Ach needje?! We hebben het hier toch over corona vaccin? Wat heeft dat vaccin te maken met een vaccin voor paarden? En over welk vaccin heeft ze het dan?
En vraagt ze ook iedereen die ze tegenkomt of langs wil komen of die gene wel alle prikjes van het rijk gehad heeft? En aait ze nooit een ander beest zonder te weten of deze wel gevaccineerd is? En wat maakt dat anders?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 15:19

Beetje flauw vindt je niet? Op zich is het best te bedenken dat je wat voorzichtiger bent bij een virus wat op dat moment heel veel aanwezig is en ook nog eens relatief besmettelijk. Die combinatie was niet het geval voor, ik roep maar wat, mazelen. (Al zou ik prima als ouder met een klein -nog onbeschermde- baby kunnen zeggen 'iedereen die niet is ingeent voor mazelen of het al heeft gehad, is niet welkom). Dus het is prima door te trekken naar andere ziektes als de situatie daarnaar vraagt. Dat is puur risicovermindering.

En ik verwacht dat de paarden-anekdote een voorbeeld was van hoe een ongevaccineerd iemand de rest aan kan steken. Hoef je het niet mee eens te zijn, maar daar zo flauw op te reageren is ook niet echt netjes, toch?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 15:31

Nou we weten allemaal dat een tegen Corona gevaccineerde prima Corona kan overbrengen dus het slaat nergens op. Kan je wel alle ongevaccineerden weren. Maar die letten misschien wel goed op terwijl al je gevaccineerde vriendjes lekker overal aan het feesten zijn. Dus ja. imo gewoon kortzichtig. Zeker met de wetenschap van nu.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 15:52

Maar bij paarden wordt door de vaccinaties ook enkel het risico kleiner dat een gevaccineerd paard het virus oploopt en anderen besmet, het wordt niet nul, dus waarom is dat zo'n vreemde vergelijking?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 16:03

8nnemiek schreef:
Maar bij paarden wordt door de vaccinaties ook enkel het risico kleiner dat een gevaccineerd paard het virus oploopt en anderen besmet, het wordt niet nul, dus waarom is dat zo'n vreemde vergelijking?

Omdat er hier mensen zijn die per se willen zien dat een vaccin alle risico's tot nul reduceert en die het anders een nutteloos, waardeloos vaccin vinden.

Dat een vaccin dat de kans op ziekte en de besmettelijkheid voor anderen gedurende meerdere maanden met enkele tientallen procenten verlaagt, een hele mooie aanvulling kan zijn op de rest van de maatregelen, en op die manier de redding kan betekenen van hele bedrijfssectoren of schoolkinderen, daaraan gaan die mensen voor het gemak even voorbij.

Strategisch vaccineren in de aanloop van een verwachte piek, ook met een niet-volmaakt vaccin, kan die piek zodanig afvlakken dat minder heftige maatregelen nodig zijn.
Maar nee, het garandeert nog steeds niet dat je nooit ziek wordt, of dat je niemand besmet, dus het is stom en de roverheid wil ons allemaal onderdrukken en laten vergiftigen door big pharma.