Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 15:09

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 15:29

Ik vind dat dus echt een lelijke vormgeving. Ik zoek ietwat elegant zoals die met een teen ding erbij, niet een klittenband brede band over de voet. :o

Be Lenka vind ik mooi qua vormgeving, maar die hebben veelal niet de kleur https://www.barefootandmore.nl/flexi-ol ... rnet%20ApS of de Groundies Florence. Maar deze zijn allemaal niet in mijn maat/gewenste kleuren. Naast dat ik met Be Lenka nogal raar in de maat val, heb rond de 24cm nodig, maar die is 23,7 of 24,5

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 16:15

Bokyna heeft ook leuke sandaaltjes. Ik heb zelf Belenka’s idd.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 17:47

Dorus schreef:
Ik ben al langer geintereseerd in barefoot schoenen, maar nooit de stap genomen. Nu is het recentelijk weer op mijn radar gekomen en wil ik er eigenlijk toch wel actie op ondernemen. Ik ben dus wat op internet aan het zoeken geweest en hoop binnenkort naar de winkel in Arnhem te gaan om wellicht mijn eerste paar uit te zoeken. Dat vind ik via internet toch nog wel een beetje lastig :+

Ik lees hier graag mee en hoor graag tips en tricks waar ik rekening mee moet houden bij overstap naar barefoot schoenen.

Wat leuk Dorus! Volgens mij had je je enkels een beetje overbelast met je trekking vakantie toch? Wilde in dat topic al bijna barefoot schoenen benoemen, maar je bent hier al beland!

Ik vond het boekje wat ze bij barefoot&more verkopen heel interessant om te lezen. Is ook online te koop bij hen. Er staan ook oefeningen in. Verder kan je kijken bij voetentraining.nl voor oefeningen om je voeten en enkels sterker te maken en voor te bereiden op de overstap.

Zodra je de schoenen hebt, niet gelijk cold-turkey alleen maar daar op lopen. Je lichaam heeft ook echt de tijd nodig.

Zelf verzwikte ik mijn enkels ook heel makkelijk en eigenlijk zijn ze nu veel stabieler. Ook met lopen op ongelijke ondergrond ben ik veel stabieler en ben ik zo blij dat ik ruim 1,5 jaar geleden de overstap heb gemaakt.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 18:00

Ik vind sommige modellen van ZAQQ heel mooi maar om nou 140 euro te betalen voor 1 paar sandalen. |(
Die middelste is ook leuk overigens, bedankt voor de linkjes.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 18:05

Klopt, die tocht was een beetje pittig voor m’n zwakke enkel :o Dat heeft ook wel een beetje meegespeeld in mijn beslissing om nu die stap te zetten om voor barefoot te gaan.
Ik ben al meer op blote (of sokken) voeten aan het lopen en dat voelt heel goed. Ik weet dat ik het rustig aan moet doen dus ook goed naar mijn lijf luisteren :D

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 18:18

Dorus schreef:
Klopt, die tocht was een beetje pittig voor m’n zwakke enkel :o Dat heeft ook wel een beetje meegespeeld in mijn beslissing om nu die stap te zetten om voor barefoot te gaan.
Ik ben al meer op blote (of sokken) voeten aan het lopen en dat voelt heel goed. Ik weet dat ik het rustig aan moet doen dus ook goed naar mijn lijf luisteren :D

Super dat je al op blote voeten/sokken aan het lopen bent en helemaal fijn dat het heel goed voelt. Kijk dan vooral even naar oefeningen die je kan doen.
En verder is het misschien handig om voor je bezoekje aan barefoot&more een beetje te bedenken wat je wilt qua schoenen. Ik wist bijvoorbeeld dat ik heel graag fivefingers wilde en wilde dan ook eigenlijk niets anders passen.
Op werk draag ik leguano care, daar ben ik toen speciaal ook voor naar Arnhem gegaan en moet eerlijk bekennen dat ik toch ook wel eens skinners wil passen. Maar verder zweer ik dus bij mijn VFF's en ook mijn earth runners zijn zalig.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 15:33

Dorus, succes met je transitie! Probeer het niet in 1 keer te willen, ik heb dat wel gedaan en dat was achteraf echt niet slim. Voetentraining.nl is al genoemd zag ik, die kunnen inderdaad goed helpen. Ik ben bij een fysio geweest die bij hun is aangesloten en zij heeft me nog een heel stuk verder geholpen dan ik zelf kon doen.

Ik heb geen tips voor sandalen zonder iets tussen de tenen, die vind ik zelf niet mooi dus nooit naar gekeken :+

Deze week wel mijn Laboo Leather (via Etsy) sandalen binnen gekregen, helemaal op maat gemaakt voor mijn debiele voetvorm en ze passen perfect *\o/*

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 15:05

Ik ben op zoek naar een wat nettere / sneaker-achtige barefootschoen om aan te kunnen doen naar het werk. De meesten zien er heel lomp uit op de voet, en dat past niet netjes bij een pantalon.

Iemand een aanrader?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 21:44

Fleeters zijn erg leuk vind ik! Groundies heeft ook veel modellen die niet zo lomp zijn

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 22:12

De Gobi serie van Vivobarefoot ziet er ook niet heel lomp uit.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 07:20

Ik vind koel ook een heel fijn en leuk merk

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 08:16

Kennisje draagt Freet schoenen, die zien er ook mooi uit, vind ik.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 09:10

Maar Freet en Koel vind ik nou niet zo vlot om onder een pantalon t dragen :=

Tenzij je kleine voeten hebt, de jeugd sneakers van Koel zijn wel ontzettend leuk!

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 09:21

Misschien de leguano beat, die vind ik er redelijk uit zien als een normaal paar schoenen (wel voor smalle voeten)?
Ik draag zelf momenteel alleen mijn xero prios (zwart e variant) onder alles, maar die zijn ook niet echt heel chique ofzo. Ik denk wel dat je zelf niet al te brede voeten moet hebben wil je in schoenen passen die er niet super afwijkend uit zien. Ik moet nog eens een lichter paar schoenen kopen voor de zomermaanden.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 09:32

The Drifter Leather, Leguano, Zaqq of Saguaro?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 10:20

En aan de andere kant...
In zag laatst bij de yogales 2 vrouwen met zulke verminkte voeten door het dragen van veel te smalle "nette" schoenen.
Dan zijn mijn schoenen maar net wat minder representatief, maar ik heb wel voeten die er een stuk natuurlijker uitzien dan van die verfrommelde tenen, half onder elkaar geschoven, omdat t in leuke schoentjes moet passen.
Als je brede voeten hebt, zullen er brede schoenen omheen moeten.
Ik moet zeggen dat als je eenmaal een poos bent overgestapt, je beeld van wat er normaal uitziet, vanzelf verschuift. En ik heb dus regelmatig echt medelijden met anderen omdat die hun voeten in van die smalle schoenen wegproppen, ipv dat ik mezelf zou schamen ofzo, omdat ik op breder dan gemiddelde schoenen loop.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 13:12

Britt schreef:
Maar Freet en Koel vind ik nou niet zo vlot om onder een pantalon t dragen :=

Tenzij je kleine voeten hebt, de jeugd sneakers van Koel zijn wel ontzettend leuk!

Ik heb van Koel de Florita in het groen.. dat vind ik echt hele leuke sneakers..
Sneakers onder een pantalon kan ik me sws niet zoveel bij voorstellen haha.. maar de florita vind ik wel nette Sneakers..

Afbeelding

Groundies heeft ook verschillende leuke modellen.. die zijn alleen over t algemeen iets smaller..

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 14:34

Wanneer is je voet breed of juist smal? Ik zie bij barefoot & more wel dat ze de lengte helemaal uitmeten en uitleggen, maar over de breedte wordt niet gesproken. Ja wel of het een smalle, normale of brede schoen is, maar niet wanneer je waarin valt.

Ik zie voorlopig geen kans om in de winkel langs te gaan dus ik overweeg om toch online iets te bestellen, maar ik heb dus geen idee of mijn voet normaal of breed is dus ik weet niet wat ik het beste kan bestellen.

Toen ik mijn man er eea over vertelde zei hij wel meteen "oh dat is dan misschien ook wel wat voor mij", hij heeft extreem brede vierkante voeten en koopt regelmatig één of twee maten groter alleen maar om voldoende breedte te hebben. Het is dat hij voor z'n werk soms veiligheidsschoenen aan moet, maar het liefst loopt hij het hele jaar op klompen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 15:10

Ik denk dat 'smal ogende' sneakers zodat het nog staat onder een pantalon een vrij verloren zaak is. Zou dan misschien nog eerder kijken naar 'nettere' schoenen denk ik.

Mijn barebarics zijn heel sneakerachtig, maar ze zijn echt wel lomp.

amand0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 15:54

Ik vind de groundies universe echt top qua sneakers.
Ook de vivo barefoot primus lite vind ik mooi slank, droeg deze vaak voor net

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 17:23

Marije_jiplover schreef:
Ik moet zeggen dat als je eenmaal een poos bent overgestapt, je beeld van wat er normaal uitziet, vanzelf verschuift. En ik heb dus regelmatig echt medelijden met anderen omdat die hun voeten in van die smalle schoenen wegproppen, ipv dat ik mezelf zou schamen ofzo, omdat ik op breder dan gemiddelde schoenen loop.

Dit inderdaad. Nu na een aantal jaar barefoot schoenen vind ik "normale" schoenen er echt raar uitzien. Ze kloppen gewoon niet. En dan heb ik smalle voeten die overal in passen.

Dorus schreef:
Wanneer is je voet breed of juist smal? Ik zie bij barefoot & more wel dat ze de lengte helemaal uitmeten en uitleggen, maar over de breedte wordt niet gesproken. Ja wel of het een smalle, normale of brede schoen is, maar niet wanneer je waarin valt.

Mijn voeten zijn 9 centimeter op het breedste punt, bij een schoenmaat 43. Dat is echt heel smal, normaler zou zeker een centimeter breder zijn. Ga ervan uit dat ze allemaal breder zijn dan reguliere schoenen, en meer ruimte hebben voor je tenen.

Smal of breed is alleen een aanduiding ten opzichte van andere merken barefoot schoenen. Daarbij hebben alle merken ook nog weer een andere vorm, die wel of niet bij jouw voetvorm passen. Er zijn een heel aantal merken die een compleet andere vorm hebben dan mijn voet en dus ook echt niet fijn zitten. Het is een kwestie van proberen en passen, helaas. Ik bestel nu meestal online, maar mijn eerste schoenen ben ik wel voor naar Arnhem geweest, ik kwam er ook niet uit.

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 18:13

Ik heb ook nog een vraag. Ben nieuw in het topic, maar mijn vrouw (en door haar ook ons zoontje) dragen exclusief Barefoot schoenen. Nu wil ik het best eens gaan passen en proberen (in Arnhem), maar ik vroeg me af of er ook barefoot rijlaarzen oid zijn? Of jodphurs (nog liever)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 18:15

Nee, die zijn er niet.
Een kenmerk van rijschoenen/laarzen is nl dat het een hak heeft, die je o.a. helpt met voorkomen dat je voet door de stijgbeugel heen schiet.

Ik rijd met een paar Vivobarefoot trackers en beugels met een korf, zodat ik het veiligheidsrisico van voet door de beugel heen schieten in elk geval heb ondervangen.

Dressuur rijd ik met een paar Ariat laarzen in een maat groter, die ik aantrek nét voor ik op het paard stap en die ik uittrek zodra ik weer op de grond sta.