Avondklok en naar je paard 's-avonds ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

beert

Re: Avondklok en naar je paard 's-avonds ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 09:24

Ze zijn nog in overleg over de aanvangstijd van de avondklok. Dus het kan ook best nog een uurtje later worden (aldus NOS.nl).

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 09:27

Josien_ schreef:
Werktijden aanpassen kan ondanks thuiswerken vaak niet hoor. Nu zou het mij qua tijd prima moeten lukken om alles voor 20.30 te doen hoor, maar ik moet bijvoorbeeld tussen 9 en 17.00 beschikbaar zijn voor support. Dus ik kan niet zeggen van ik ga smiddags naar stal en werk 's avonds nog even helaas.

Maar dan kan je toch wel gelijk na 17.00 in je auto stappen en naar je paard gaan? Dan red je het toch wel om 20.30 weer terug te zijn?
Of je moet echt heel veel reistijd hebben oid. Voor de rest prima te doen lijkt me.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 09:52

Of al ‘s morgens voor 9:00 uur naar je paard gaan.
Ik hoor niemand hier iets opperen om hun wekker eerder te gaan zetten.
Het is wel echt iets Nederlands om te zoeken naar de uitzondering in plaats van zich aan te passen. Vanaf 4:30 uur mag je de straat op, dan kun je er ook voor kiezen om dan al naar je paard te gaan.

Of denk ik nu heel vreemd?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 10:05

Direct na 17 uur naar stal en eet je later, of idd voor 9. Dan hou je best nog wat uren over... En kan je zelfs ook nog 2x met een paard stappen.
Ja, het kost wat aanpassing en wellicht moeite (dat sochtends opstaan zou ik heel lastig vinden) maar is te overleven voor even.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 10:06

Als je om 07:00 bij je paard staat wil dat prima.. mensen zouden in oplossingen moeten denken ipv in problemen.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 10:32

Skessa_ schreef:
Josien_ schreef:
Werktijden aanpassen kan ondanks thuiswerken vaak niet hoor. Nu zou het mij qua tijd prima moeten lukken om alles voor 20.30 te doen hoor, maar ik moet bijvoorbeeld tussen 9 en 17.00 beschikbaar zijn voor support. Dus ik kan niet zeggen van ik ga smiddags naar stal en werk 's avonds nog even helaas.

Maar dan kan je toch wel gelijk na 17.00 in je auto stappen en naar je paard gaan? Dan red je het toch wel om 20.30 weer terug te zijn?
Of je moet echt heel veel reistijd hebben oid. Voor de rest prima te doen lijkt me.

Ho effe! ik heb nergens gezegd dat ik het niet zou halen om voor half 9 naar mijn paard te gaan he :+
Ik noemde mijn werksituatie even als voorbeeld, omdat iemand aan gaf dat thuiswerkers makkelijk hun werktijden kunnen wijzigen om eerder naar het paard te gaan. Wilde alleen even aangeven dat dat zeker niet altijd mogelijk is, al werk je thuis :)

Ik ga inderdaad gewoon meteen na werk en dan ben ik ruim op tijd terug en aangezien die van mij op een fijne stal staat waar ze genoeg buiten komen en verzorging gedaan wordt hoef ik daar ook echt niet elke dag te zijn.
Voor werk zoals Daphara aan geeft wil ik ook bekijken, maar daarvoor moeten we even op stal overleggen of de openingstijden vervroegd kunnen worden :) . Anders wordt het een kort bezoekje.
Zou wel fijn zijn als het kan om drukte 's avonds op stal tussen 18.00 en 20.00 te vermijden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 10:38

Het zal ook zeker niet iedere dag problemen opleveren. Maar op een dag dat je én boodschappen moet doen, en naar je paard en je moet met de hond uit en je wilt liefst ook nog ergens avondeten op een schappelijk uur (en dan heb ik nog geen kind om de was en de plas voor te moeten doen), dan wordt het gewoon druk. Om dat op 2 tot 4 uur gepropt te krijgen, is al wat moeilijker. Uiteraard als het moet, moet het en dan zal het ook wel lukken, maar ik vind niet dat we kunnen zeggen dat er allemaal wel genoeg simpele oplossingen te bedenken zijn. Geregel en gehaast en gedoe en een flink stuk vrijheid inleveren, is nooit simpel.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 10:41

Hier ook gelijk na werk inderdaad, dan moet het lukken, en krijgen ze maar iets vroeger hun eten... het is even niet anders...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 10:45

Spenk schreef:
Als je om 07:00 bij je paard staat wil dat prima.. mensen zouden in oplossingen moeten denken ipv in problemen.

Dat is in dit topic bijzonder moeilijk gebleken.
Bokkers vinden kennelijk ook dat zij de enigen op de wereld zijn voor hun paard en onmisbaar zijn. Voor de enkeling die inderdaad alleen staat zal dat zo zijn, maar iedereen die stalgenoten heeft kan onderling afspraken maken om elkaars paarden buiten te zetten, te voeren, te stappen als dat nodig is. Desnoods zelfs te rijden of longeren als dat persé moet gebeuren.

Echt, jullie zijn niet onmisbaar, met samenwerking kom je een heel eind. Misschien eens proberen?

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 10:52

Avondklok zal wel om 21.30 of 22.00 ingaan en dan zijn de problemen toch allemaal opgelost?

Aangezien dit de enige manier is hoe je partijen misschien mee gaat krijgen. Snap ook wel dat ze zich voor het blok gezet voelen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 10:55

Maar met die tijd houd je de visites niet tegen. Mensen die na het eten nog even langs vrienden gaan om wat te drinken, dat is als je half 9 thuis moet zijn veel lastiger dan 10 uur

We moeten eigenlijk heel blij zijn hoeveel wij nog mogen. Veel andere sporters kunnen niks meer en wij mogen eigenlijk nog alles behalve groepslessen en wedstrijden...

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 10:57

Die houd je met geen enkele tijd tegen.

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 10:59

Spenk schreef:

Wordt bij sommige stallen wel moeilijk als ze om 8.00 opengaan zoals de stal waar ik sta.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 11:01

MyWishMax schreef:
Maar met die tijd houd je de visites niet tegen. Mensen die na het eten nog even langs vrienden gaan om wat te drinken, dat is als je half 9 thuis moet zijn veel lastiger dan 10 uur

We moeten eigenlijk heel blij zijn hoeveel wij nog mogen. Veel andere sporters kunnen niks meer en wij mogen eigenlijk nog alles behalve groepslessen en wedstrijden...

Maar die worden nu wel redelijk tegen gehouden met maar 1 persoon die langs mag komen. Tenzij mensen dat aan de laars lappen, maar dan betwijfel ik of ze zich wel houden aan de avondklok.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 11:04

xxxmh schreef:
Spenk schreef:

Wordt bij sommige stallen wel moeilijk als ze om 8.00 opengaan zoals de stal waar ik sta.

Je kunt ook met je stalhouder in gesprek. Die hebben nu ook een taak om zich flexibel op te stellen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Een avondklok is er niet om zo te zijn dat ie pas ingaat als iedereen thuis is en er niemand last van heeft, dan gaat het zijn doel voorbij.

Verder hoor ik inderdaad niemand over voor werktijd gaan (lijkt alsof voor velen vroeger opstaan een no go is, langer in bed liggen lijkt toch weer belangrijker dan rijden/beweging geven). Argument gaat pas zo laat ip en hoor je ook, maar niemand die overleg pleegt met de stalling hierover.
En ik schaam me dat ik lid ben van de KNHS. Ik ga ze ook zeker een brief sturen. Jammer dat het januari is en het lidmaatschap net is ingegaan.

Romeo2007

Dit staat op nu.nl Lijkt mij dat alles opgelost is :)

Mag je je paard of pony na 20.30 uur nog verzorgen als dat overdag niet kan?

Ja, dat mag als die zorg noodzakelijk is, aldus een woordvoerder van het ministerie van Justitie en Veiligheid.

Dan moet je voor vertrek wel de privéverklaring downloaden, invullen en ondertekenen die vanaf donderdagmiddag (na het Kamerdebat) op Rijksoverheid.nl/avondklok te vinden is.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 11:07

Dat gaat over noodzakelijke medische zorg. Stel je moet je drachtige merrie controleren of een kreupel paard afstappen in de avond.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 11:08

Romeo2007 schreef:
Dit staat op nu.nl Lijkt mij dat alles opgelost is :)

Mag je je paard of pony na 20.30 uur nog verzorgen als dat overdag niet kan?

Ja, dat mag als die zorg noodzakelijk is, aldus een woordvoerder van het ministerie van Justitie en Veiligheid.

Dan moet je voor vertrek wel de privéverklaring downloaden, invullen en ondertekenen die vanaf donderdagmiddag (na het Kamerdebat) op Rijksoverheid.nl/avondklok te vinden is.

volgens mij is dit ook wel duidelijk, maar wat de gemiddelde eigenaar onder "noodzakelijk" verstaat lijkt erg te verschillen.
Je paard trainen is niet noodzakelijk, tenzij er een ernstige medische reden is. Mesten en voeren en medicatie (als niemand anders dat kan doen) is noodzakelijk.

Er wordt hier al geroepen om voor werktijd te gaan. Als dat haalbaar is met vroeger opstaan, maar je dat niet ziet zitten, is het blijkbaar niet noodzakelijk lijkt me. Dan blijft alleen de groep over om te rijden die écht niet eerder op de dag kan komen en toch per sé moet rijden ivm een revalidatietraject oid.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 11:09

Neonlight schreef:
Een avondklok is er niet om zo te zijn dat ie pas ingaat als iedereen thuis is en er niemand last van heeft, dan gaat het zijn doel voorbij.

Verder hoor ik inderdaad niemand over voor werktijd gaan (lijkt alsof voor velen vroeger opstaan een no go is, langer in bed liggen lijkt toch weer belangrijker dan rijden/beweging geven). Argument gaat pas zo laat ip en hoor je ook, maar niemand die overleg pleegt met de stalling hierover.
En ik schaam me dat ik lid ben van de KNHS. Ik ga ze ook zeker een brief sturen. Jammer dat het januari is en het lidmaatschap net is ingegaan.

Een avondklok wordt ingesteld om bezoek ‘s avonds tegen te gaan en makkelijkere handhaving op feestjes dus met je eerste zin ben ik het niet eens. Dat mensen nog last ondervinden met voeren etc vind ik niet het doel van een avondklok.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 11:11

secricible schreef:
MyWishMax schreef:

Maar die worden nu wel redelijk tegen gehouden met maar 1 persoon die langs mag komen. Tenzij mensen dat aan de laars lappen, maar dan betwijfel ik of ze zich wel houden aan de avondklok.

Ik denk dat die 1 persoons regel makkelijker overtreden wordt, want geen controle als er geen overlast is. En je hebt een groep die alleen is he? Die houden zich dus wel aan de 1 persoonsregels maar zouden zonder avondklok alsnog overal langs kunnen. Avondklok houd je risico op controles en dus overtredingen.

Sureido, dan kan alles wel afgeschaft worden, want bij alles heb je mensen die zich er niet aan houden. Niet meer stoppen voor rood licht, want hee niet iedereen houdt zich er aan... Ik denk juist dat veel mensen zich er juist wel aan gaan houden, want het mocht nog eb nu niet meer. Maar dat heeft geen nut als het pas 22.00 uur in gaat, wel als het vroeger in gaat.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 11:11

Niemand heeft last met voeren met de avondklok want dat is noodzakelijke zorg. Het gaat om al die dingen die de mensen daarbuiten doen waarop de avondklok maar later gezet moet worden. Alles wat niet noodzakelijk is.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 11:16

Zo’n dooddoener dat voorbeeld met het rode licht. Wat een vergelijking ook :')

Jij zegt dat mensen met 22.00 nog op bezoek gaan, maar dat gebeurt met 20.30 ook. Ik zeg toch nergens dat niemand zich er aan gaat houden? Met beide tijden hou je bezoek tegen alleen de mensen die met 20.30 nog gewoon op bezoek gaan, gaan dat ook wanneer het 22.00 is en visa versa.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 11:24

FrNo schreef:
Zonnebloem92 schreef:
Ik vraag mij echt af hoeveel mensen zich gaan houden aan 1 bezoeker per dag.

Ben benieuwd of we straks nog naar de paarden mogen, ik moet 2x per week in de avond en ben dan niet voor 20.30 thuis. Vanwege een blessure moet ze eigenlijk wel stappen en kan ik niet 2 dagen per week overslaan.

Ook niet als je gelijk vanuit het werk door rijdt naar stal?

Dat is in de meeste gevallen niet mogelijk ipv het rooster van mijn man en opvang van de kinderen.. . Maar we gaan wel even puzzelen, er zullen vast meer mensen dit probleem hebben.
Ik las ook iets over eerder beginnen of thuiswerken, maar thuiswerken kan niet en eerder beginnen ook niet (moet sowieso blijven tot 5) en zit elke dag al om 7 uur in de auto richting mijn werk.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-01-21 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 11:24

En op een stal waar geen mensen wonen die het kunnen doen, hoeft er maar 1 iemand te komen voeren voor alle paarden. Maar om 20 uur voeren en de eerste ronde eerder is de handigste oplossing. Er zullen maar weinig plekken zijn waar niemand voor 20.30 uur je paard voor je kan mesten en dat je dat op een andere dag weer terug doet. Er zullen ook maar weinig paarden zijn die in het kader van revalidatie nog na 20.30 uur gereden moeten worden. De meeste paarden redden het prima met een dag vrij of overdag van iemand anders lichte beweging krijgen. Het hoofd leeg maken? Waarom zou dat voor mensen met paarden anders zijn dan voor de rest van NL, die dat in de sportschool of in de kroeg willen doen?
Ik ben het verder helemaal eens met Neonlight. Laten we alsjeblieft niet steeds de grenzen op blijven zoeken, want dan zitten we alleen maar langer met dit soort maatregelen en de ellende in de ziekenhuizen. En ook eens over de KNHS, als zij dit een uitzondering vinden om te kunnen rijden vind ik mijn lidmaatschap geen waarde meer hebben.