keona schreef:Viruswaanzin is top.
Voor we het weten is niks meer over van de vrijheid , waar vroeger iedereen voor gevochten heeft.
Ik vertik het om hier aan mee te doen. Voor mij geen mondkapjes ( is ook totaal niet bewezen dat het werkt rivm),
Desinfectie doe ik ook niet
1,5 meter ook niet.
Het is een griepvirus
Dus zorg dat je gezond bent gezond leeft en een goede weerstand hebt
Corona is net zo erg als de gewone griep, van beide gaan mensen dood.
Er zitten nogal wat aannames in je post die absoluut niet kloppen.
Ten eerste hebben we het meest vrije corona-beleid van Europa: je mocht de hele corona-periode gewoon buiten, winkelen, naar je werk.. Het enige wat er wel moest was zoveel mogelijk thuiswerken. Niet te vergeleken met landen als Italië, waar je een formulier moest invullen om naar buiten te mogen. En zeker momenteel is er geen enkele maatregel weer van kracht die je vrijheid beperkt: er wordt weer volop op kantoors gewerkt, met vakantie gegaan, enzovoorts.
Een belangrijk aspect van vrijheid is: "jouw vrijheid houdt op waar de mijne begint". Ook ik, in deze samenleving, heb het recht mee te beslissen over wat er gebeurt en virusvrij te leven. Net als dat je niet vrij bent om naakt rond te lopen of andere mensen onder te spugen, ben je ook niet vrij om een besmettelijke ziekte te verspreiden. We leven gelukkig in een zo vrij land dat ik/anderen je niet kunnen dwingen thuis je handen te wassen, maar als samenleving kunnen we wel zeggen bepaalde dingen niet in de publieke ruimte willen. In dit geval is dat: mensen die geen afstand bewaren. Zij brengen namelijk de vrijheid in gevaar van anderen: de vrijheid om vrij van gevaar in de openbare ruimte te verkeren van vele anderen, waaronder kwetsbare mensen (die heus niet allemaal 80+ers zijn met één voet in het graf, maar ook jonge ouders met astma bijvoorbeeld). Als jij naar buiten gaat zonder afstand te houden kan dat betekenen dat zij niet meer veilig naar buiten kunnen.
En: corona gaat écht aantoonbaar meer mensen dood dan met de griep. 0.5% tot 1% sterfte in de afgelopen zes maanden is écht heel veel vergeleken met die van de griep. Het is een heel ander virus dan het griepvirus, met een heel andere samenstelling en andere klachten. De meeste mensen hebben weerstand tegen griepvirussen, wat ook zorgt voor minder infectie en verminderde symptomen, maar voor corona heeft niemand weerstand, wat het an sich al heel anders maakt dan een variant van het 'bekende' griepvirus. Ook: niet iedereen gaat dood, maar een gedeelte houdt wel degelijk grote restschade over aan klachten. Denk aan: permanente vermoeidheid, longklachten, en hartklachten. Ik hoorde deze week dat een collega van mij in het ziekenhuis ligt met hartklachten, waarschijnlijk door zijn corona-infectie in April. Deze man is begin 60 en was van een 'gewone' griep echt niet in het ziekenhuis gekomen.