Corona patiënten op bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 22:38

raket schreef:
Ik heb in mijn zeker positief geteste periode meerdere stootkuren prednison mogen nemen.

Hier wilde mijn huisarts het ook niet. Waarschijnlijk omdat het ook weerstand verlagend is. Maar ze zei wel verergerden mijn klachten dan kreeg ik als nog een stootkuur. Haar woorden ‘we geven het ivm het virus liever niet’ Gevolg was dat ik langer liep met mijn luchtweg infectie maar doordat ik nu toch thuis mag les geven was dit te doen. Voor de klas lukt dit niet. Wil ik dan lesgeven heb ik wel een stootkuur nodig.

Denk trouwens om het volgende:

Citaat:
Overweeg om bij een milde longaanval (mild piepen, gering verlengd expirium, geringe klachten) eerst inhalatiecorticosteroïden (ICS) op te hogen dan wel ICS/LABA op te hogen tot de maximale dosering en rescue medicatie toe te voegen. (Dit in het kader van terughoudendheid met prednison bij (mogelijke) COVID-19).

https://www.nhg.org/coronavirus/behande ... o-mobile=1

Ik kreeg dus inderdaad een ophoging en een verandering in de pufjes die ik normaal gebruik. Geen poeder inhalatie meer.

Wat fijn dat het trouwens beter gaat :(:)

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 23:09

Het wordt nu bij voorkeur inderdaad niet gegeven omdat het je weerstand aantast en het je daardoor juist vatbaarder maakt voor virussen als corona. Plus dat de verschijnselen bij prednison ook nog eens heviger kunnen zijn. Mensen die prednison voorgeschreven krijgen vallen hoogstwaarschijnlijk al in de risicogroep. Vandaar dat ze er voorzichtig mee zijn.

Dit is het argument van de arts van een van mijn patiënten met MS. Ze gaat nu helemaal kapot aan haar verergerde MS klachten. Maar toch mag zij niet haar prednison kuur waar zij normaal enorm van op knapt.

kiki1976

Re: Corona patiënten op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 23:46

lenaa_tje mijn dochter is idd ook door de ha van de poeder inhaler gehaald en omgezet naar gas zeg maar. Maar hun zeiden dit meer omdat de poeder haar mogelijk te veel moeite ging kosten omdat de dosis eigenlijk nog verder verhoogd moest worden (ze is 15 jr en had een poeder inhaler waarop staat niet gebruiken onder de 18, uitsluitend voor gebruik bij 18+, en moest al naar 2x3 anders). Betrof wel een lang wekend middel.

Nu ik dit hoor, is het toch wellicht ook een achterliggende gedachte was van de ha.

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 01:03

Jildau schreef:
Voor de mensen die ook hun geur- en smaakvermogen kwijt waren/zijn. Hoelang heeft dat bij jullie geduurd? Het is nog maar dag 2 en ben er al helemaal klaar mee. Eet bijna niks omdat ik niks proef maar daar voel ik me uiteraard niet beter door dus dwing mezelf wel iets te eten. Maar of het nou droog brood is of een lekker bolletje met chocopasta, het maakt helemaal niks uit.

Hier inmiddels al 3 weken geen smaak en reuk. Tong is spiegelglad,heb bultjes achter op mijn tong en doet ook zeer. Eten/drinken is inmiddels al 3 weken drama. Voor de rest ben ik er zo goed als weer. Uiteindelijk 2 zware antibiotica kuren en prednison gehad naast de 2 soorten puffers.

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 02:46

Ik ben 3 weken geleden terug gekomen uit New York en paar dagen later ook ziek. Geen idee of het Corona is want ik ben ook niet getest.
Koorts, verkouden en noem maar op. Ook ruik ik nog steeds niks, heel irritant!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 07:01

Het ging erom om prednison te krijgen als je al Corona hebt.. dat wordt dus zeker wel gedaan....
Ook bij andere longklachten nu, risicogroep krijgt prednison....

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 07:18

Echwel schreef:
Het ging erom om prednison te krijgen als je al Corona hebt.. dat wordt dus zeker wel gedaan....
Ook bij andere longklachten nu, risicogroep krijgt prednison....

Nou ja ik dus niet, terwijl ik dit normaal bij deze klachten wel krijg. Dat verschilt dus per huisarts. En ik val dus zeker wel in een risicogroep.
Geen Corona wel andere longklachten. (Corona leek ons niet, ik had wel koorts gehad en extreem benauwd en hoesten maar ik heb deze klachten vaker na een flinke verkoudheid) Was het een overduidelijke nee? Nee dat niet maar het werd wel even uitgesteld.
Eerst ophoging en verandering van pufjes.
Het is nu 2,5 week geleden en wel pas sinds dit weekend zeg ik dat ik er echt vanaf ben. Met de ophoging van de pufjes waren de scherpe randjes er af maar was ik eerst nog weinig waard. Dat is bij een prednison kuur een stuk sneller ondanks dat, dat ook geen wondermiddel is. Het is een keuze die gemaakt wordt.

Ik mocht toch niet naar buiten, lesgeven moest online dus geen prikkels waar ik normaal zo last van heb. ( geen allergie maar ik reageer wel extreem op mist, rook en bepaalde zeep en parfums. Dat heet anders dan allergische astma maar ik ben vergeten hoe het wel heet.)

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 07:21

smit_ilse schreef:
Jildau schreef:
Voor de mensen die ook hun geur- en smaakvermogen kwijt waren/zijn. Hoelang heeft dat bij jullie geduurd? Het is nog maar dag 2 en ben er al helemaal klaar mee. Eet bijna niks omdat ik niks proef maar daar voel ik me uiteraard niet beter door dus dwing mezelf wel iets te eten. Maar of het nou droog brood is of een lekker bolletje met chocopasta, het maakt helemaal niks uit.

Hier inmiddels al 3 weken geen smaak en reuk. Tong is spiegelglad,heb bultjes achter op mijn tong en doet ook zeer. Eten/drinken is inmiddels al 3 weken drama. Voor de rest ben ik er zo goed als weer. Uiteindelijk 2 zware antibiotica kuren en prednison gehad naast de 2 soorten puffers.

Heftig hoor :(:)

Rachral

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 22:25

Jildau schreef:

Heeft zeker 10 dagen geduurd voordat de smaak en reuk weer terug kwam.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 22:28

Rachral schreef:
Jildau schreef:

Heeft zeker 10 dagen geduurd voordat de smaak en reuk weer terug kwam.

Nee he.. Nouja goed moet ook niet klagen natuurlijk. Wat waren jouw klachten verder? Het is voor mij nu wel te doen maar ben zo angstig dat het ineens veel erger gaat worden.

Rachral

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 22:36

Jildau schreef:

Heeft zeker 10 dagen geduurd voordat de smaak en reuk weer terug kwam.[/quote]

Nee he.. Nouja goed moet ook niet klagen natuurlijk. Wat waren jouw klachten verder? Het is voor mij nu wel te doen maar ben zo angstig dat het ineens veel erger gaat worden.[/quote]

Pijn in de neusholte tot bloedens toe. Echter geen snot. Twee avonden wat koorst en moe. Maar nu ruim 3 weken verder weer kiplekker....

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 22:40

Ik heb een oproep gehad van Sanquin om bloed te komen doneren voor de antistoffen. Was heel netjes in een envelop van de GGD omdat ze mijn gegevens niet mochten geven ivm privacy.
Morgen maar even bellen.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 22:51

raket schreef:
Ik heb een oproep gehad van Sanquin om bloed te komen doneren voor de antistoffen. Was heel netjes in een envelop van de GGD omdat ze mijn gegevens niet mochten geven ivm privacy.
Morgen maar even bellen.

Top als je dat doet met zo lang ziek zijn heb je vast genoeg antistoffen. Help je weer andere mensen mee is je ziek zijn nog ergens goed voor geweest

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 19:31

Ik heb geen symptomen meer alleen ben ik soms ineens best benauwd en kortademig. Ik vind het een beetje eng ik weet niet wat het is en voelt angstig maar ik durf en wil er de huisarts niet voor bellen. Andere corona klachten heb ik niet behalve af en toe een klein beetje hoesten.

Wat zouden jullie doen of adviseren?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 19:33

:(:) Hoe benauwd is benauwd? Bellen kan altijd natuurlijk voor informatie.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 19:33

Bommeltje_ schreef:
Ik heb geen symptomen meer alleen ben ik soms ineens best benauwd en kortademig. Ik vind het een beetje eng ik weet niet wat het is en voelt angstig maar ik durf en wil er de huisarts niet voor bellen. Andere corona klachten heb ik niet behalve af en toe een klein beetje hoesten.

Benauwdheid en kortademigheid én hoesten zijn symptomen, hoezo geen symptomen meer :+ gewoon dokter bellen als je je zorgen maakt, daar zijn ze voor. En binnen blijven. Veel beterschap!

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 19:34

Wat zou je normaal doen als je deze klachten had ?
Ook bellen denk ik ? Dus bel gewoon even voor overleg

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 19:35

karuna schreef:
:(:) Hoe benauwd is benauwd? Bellen kan altijd natuurlijk voor informatie.

Ja een beetje kortademig en druk op mijn borst. Verder doe ik alles ik eet goed ben niet duizelig of iets. Ik heb wel een schildklier aandoening. Het komt ook met vlagen. Soms heb ik nergens last van als ik bijvoorbeeld als ik heel druk ben met iets. Maar zodra ik de trap op loop of diep buk moet ik heel diep ademen en ook veel gapen.

Lees van alles over hartfalen en corona en weet ik allemaal het maakt mij wel angstig omdat ik dit nog nooit heb gehad. Maar ik heb geen enkel ander symptoom van corona.

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 19:36

SinneJ schreef:
Bommeltje_ schreef:

Benauwdheid en kortademigheid én hoesten zijn symptomen, hoezo geen symptomen meer :+ gewoon dokter bellen als je je zorgen maakt, daar zijn ze voor. En binnen blijven. Veel beterschap!

Ja je hebt gelijk! ja binnen blijven doe ik absoluut! Dan bel ik toch maar even morgen ochtend als het nog steeds zo is.

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 19:37

Anders voor je eigen geruststelling de huisarts even bellen?

Je hoeft ook niet persé alle symptomen te hebben hé, sommige krijgen er veel last van, sommige maar een klein beetje, en anderen helemaal niet.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 19:39

Druk op de borst en kortademig zijn toch dingen om zelfs de hap te bellen voor overleg. :j En tot het overleg echt heel rustig aan te doen.

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 19:41

karuna schreef:
Druk op de borst en kortademig zijn toch dingen om zelfs de hap te bellen voor overleg. :j En tot het overleg echt heel rustig aan te doen.

Okee bedankt ik ga toch maar even bellen het voelt niet helemaal lekker ;)

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 20:03

Bommeltje_ schreef:
karuna schreef:

Herkenbaar! Ik heb dat ook gehad, veel gapen en dan met momenten benauwdheid en kortademigheid, eerst durfde ik ook niet goed bellen om dat ik me verder helemaal niet ziek voelde..
Uiteindelijk toch gedaan, maar ze stelden me gerust dat het op zicht niets hoefde te betekenen, maar wel goed in het oog houden en bij erger worden meteen terugbellen. Bellen kan geen kwaad, dan weten ze ook alvast dat er iets is.

Bij mij heeft dat een kleine week geduurd, daarna wat snot, slijmen en hoesten en sinds gisteren ben ik er eigenlijk zo goed als vanaf! (=1,5 week later)

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 20:44

Jenara schreef:
Bommeltje_ schreef:

Herkenbaar! Ik heb dat ook gehad, veel gapen en dan met momenten benauwdheid en kortademigheid, eerst durfde ik ook niet goed bellen om dat ik me verder helemaal niet ziek voelde..
Uiteindelijk toch gedaan, maar ze stelden me gerust dat het op zicht niets hoefde te betekenen, maar wel goed in het oog houden en bij erger worden meteen terugbellen. Bellen kan geen kwaad, dan weten ze ook alvast dat er iets is.

Dankje voor je bericht dat stelt mij enorm gerust. :) Ja ik heb de huisartsenpost gebeld en die zei inderdaad ook dat ik gewoon rustig aan moet doen en niet teveel moet inspannen en inderdaad binnen blijven maar dat deed ik al. Ik hoest gelukkig nog niet super veel en ik slaap nog prima daar merk ik er niks van. Afwachten dus :)

Bij mij heeft dat een kleine week geduurd, daarna wat snot, slijmen en hoesten en sinds gisteren ben ik er eigenlijk zo goed als vanaf! (=1,5 week later)

Oh dankje dit bericht stelt mij enorm gerust! :) Ja ik bel morgen ochtend de huisarts direct even om het even te checken. Als ik lig en zit gaat het prima alleen als ik loop dan is het erger en gaat mijn hart sneller. Maar ik blijf veilig binnen ook voor anderen en heb geluk dat dit het voor mij is als het zo is dat ik corona heb.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 21:19

raket schreef:
Morgen maar even bellen.

Ik heb mij een week geleden zelf opgegeven maar nog niets van Sanquin gehoord helaas.