Werken met corona patiënten.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Charlottemv

Re: Werken met corona patiënten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 17:15

Ik werk vooral dagdiensten en soms nacht dus ik heb daar tot nu toe niet mee te maken gehad omdat het bezoek bij ons alleen is toegestaan tussen 16.30/19.30 maar kan me voorstellen dat het heel vervelend moet zijn. Mensen lijken ook niet te begrijpen dat het voor hun eigen bestwil is.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 17:23

yep herkenbaar, ik werk dan in de spoedzorg maar ook mensen die klachten verzwijgen omdat ze denken dat ze anders niet geholpen worden. En dan kan je zeggen dat ze echt geholpen worden maar dat we voorzorgsmaatregelen nemen en 1 van de locaties graag 'schoon' willen houden, maar dat kwartje lijkt niet te vallen soms. En dat is jammer, want o.a. daardoor zit ik nu 10 dagen thuis..

Dokter01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 17:33

Ik ervaar weinig gedoe met de mondkapjes, mensen mopperen er soms wel over maar meer over gedoe/benauwd dan richting ons.

Wat zou kunnen helpen is dat wij vanaf het begin zelf altijd (ook de hele zomer) mondkapjes zijn blijven dragen.

Wat ik wel merk is dat (hoewel ieder gevraagd wordt naar covid) klachten, er toch iedere dag wel iemand wel hoest, snottert of iets anders.

Dit was voor ons ook de reden om met mondkapjes te blijven werken in de zomer.

De fysio waar wij veel mee samenwerken merken wel veel weerstand bij mensen.

Soms vraag ik me af of andere mensen vergeten dat wij mensen zijn. Dat wij ook corona kunnen krijgen, ziek kunnen worden, op de IC kunnen belanden. En dan ook nog dat ik daar dus geen zin in heb.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 17:35

Jeetje Polly, wat balen zeg! Hopen dat het rustig blijft bij je, de komende dagen!

Wb het coronadashboard vraag ik me ook een beetje af of dat klopt... Onze veiligheidsrisico zou maar een paar opnames per dag hebben. En de regio waar we tegenaan liggen 4x zoveel per dag. Als ik dan de opnames zou delen door het aantal ziekenhuisen per regio zou elk ziekenhuis ongeveer 1 opname per dag krijgen. Maar ik kan je wel vertellen dat dat absoluut niet het geval is, in ieder geval niet bij ons :') Het is super druk en ook zonder overnames liggen we vanuit de eigen regio eigenlijk al dagelijks vol en blijven we maar opschalen...

Ik was zelf op vakantie toen bij ons een mondkapjesverplichting werd ingesteld. Nu had ik eerder bij gewoon bezoek al het gevoel dat ik op sommige dagen politieagent moest spelen, maar ik ben wat dat betreft wel blij dat ik weer op de covid sta. Heb het gevoel dat mensen hier iets meewerkender zijn wb omkleden en gebruik van PBM. Maar begreep wel dat op de gewone afdelingen er toch nog steeds mensen zijn die proberen er onderuit te komen.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 18:24

Bij ons wordt bij de ingang het bezoek geregistreerd en niet toegelaten als er al een bezoeker is. Dat is erg fijn want op de verloskunde meent iedereen recht te hebben om op bezoek te komen.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 18:25

En zolang er bezoek op de kamer is kom ik niet binnen of ik vraag ze weg te gaan

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 20:22

Koekie73 schreef:
@enny Ik hoop heel erg dat het mee gaat vallen. Heel veel succes en sterkte.

Dank je!

Wipher

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 22:29

Ook hier vaak gedoe met bezoek. Geen mondkapje willen dragen, de patient vasthouden en dus te dichtbij komen, looproutes negeren, etc. Je wordt er doodmoe van. Iedereen lijkt zichzelf als uitzondering op de regels te zien.

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-20 22:52

Hier hebben we niet echt problemen met de mondkapjes maar meer dat het bezoek met teveel mensen komt of te lang blijven. En inderdaad Wipher, iedereen denkt een uitzondering te zijn.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 16:25

Wij hebben helaas vooral te maken met bezoek dat positief getest is en dus in quarantaine hoort te zitten maar wel vindt het recht te hebben op bezoek te komen. Het maakt me zó kwaad als mensen dit 3 dagen achter elkaar doen hé... Egoïsten. _-:(

Bij ons op de IC zien we wel steeds meer opnames helaas.. ook al meerdere patiënten moeten overplaatsen..

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-20 16:30

Oef, dat is ook flink asociaal zeg.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 17:55

Hier ook patiënten over gehad vanuit andere ziekenhuizen. Maar zelf ook bijna vol. IC nog wel meer dan voldoende capaciteit.
En ja dat bezoek... echt niet leuk. Overigens ook moeite om patiënten met ontslag te krijgen; 'ja maar hij/zij woont samen met echtgenoot/echtgenote x en we willen niet dat zij ook besmet worden'.
Ja jammer, echt geen reden voor een bed vasthouden als iemand ontslagklaar is. Dan moet je gewoon net als de rest van de wereld in thuisisolatie en onderling afstand houden... Maar van daaruit ook veel agressie of weigering om patiënten op te halen.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 17:58

Helderder schreef:
Hier ook patiënten over gehad vanuit andere ziekenhuizen. Maar zelf ook bijna vol. IC nog wel meer dan voldoende capaciteit.
En ja dat bezoek... echt niet leuk. Overigens ook moeite om patiënten met ontslag te krijgen; 'ja maar hij/zij woont samen met echtgenoot/echtgenote x en we willen niet dat zij ook besmet worden'.
Ja jammer, echt geen reden voor een bed vasthouden als iemand ontslagklaar is. Dan moet je gewoon net als de rest van de wereld in thuisisolatie en onderling afstand houden... Maar van daaruit ook veel agressie of weigering om patiënten op te halen.

Ik zou de patiënten die dat zeggen koppelen... hier als jullie nou samen in het ene huis gaan zitten en jullie huisgenoten in het andere huis, probleem opgelost veel plezier :+

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 19:20

Bij ons in het verpleeghuis op 1 afdeling 11 besmettingen 3 verdacht en inmiddels 7 personeelsleden besmet.
Het wordt weer spannend
En om eerlijk te zijn we zijn de vorige klap nog niet te boven

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 20:54

esje01 schreef:
Bij ons in het verpleeghuis op 1 afdeling 11 besmettingen 3 verdacht en inmiddels 7 personeelsleden besmet.
Het wordt weer spannend
En om eerlijk te zijn we zijn de vorige klap nog niet te boven

Vreselijk
Sterkte
Op wat lokaties van ons ook

Charlottemv

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 21:02

Sterkte esje! Wat een ellende zeg!

Charlottemv

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 21:04

Hier moest gisteravond de SEH voor 2 uur dicht omdat er gewoon geen doorstroming mogelijk was door het huis. Zo vreselijk veel covid verdenkingen dat er geen kamertjes meer waren. Ik ben last minute nog een avonddienst gaan doen na mn dagdienst op mn eigen afdeling om meer kamertjes te kunnen openen op de acute opname. Ik hoop dat mensen zich een beetje aan de regels gaan houden, maar die indruk heb ik in mijn omgeving echt totaal niet.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 21:05

Ik ga zaterdag ook al werken ipv maandag (vakantie) ivm opschaling.
Gaan nu naar 30 bedden..

Myka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 21:29

Helderder schreef:

Dat mensen dat niet begrijpen. :=

Bij ons ook andersom trouwens wat ook lastig is: als een patiënt eenmaal is opgenomen, wie mag er dan nog op bezoek komen? Het liefst wil je geen mensen die nog recent in direct contact zijn gekomen, de kans dat zij ook corona hebben is best aanwezig. :7

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 17:41

Hoe doen jullie dat als je de gehele dienst met handschoenen aan moet werken?
Per client zijn verzorging dragen we / ik standaard handschoenen, nu in coronatijden moeten we dit allemaal sowieso doen. Maar we zijn met onze groep 10 dagen in quarantaine geweest vanwege besmette collega. > gelukkig niemand aangestoken)
Maar in die tien dagen moesten we de gehele dienst met handschoenen en mondkapje op werken.
Hoe krijgen jullie nieuwe handschoenen aan als je net andere uit hebben gedaan?Wie heeft de ultieme tip hiervoor?

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 17:56

Evelyne79 schreef:
Hoe doen jullie dat als je de gehele dienst met handschoenen aan moet werken?
Per client zijn verzorging dragen we / ik standaard handschoenen, nu in coronatijden moeten we dit allemaal sowieso doen. Maar we zijn met onze groep 10 dagen in quarantaine geweest vanwege besmette collega. > gelukkig niemand aangestoken)
Maar in die tien dagen moesten we de gehele dienst met handschoenen en mondkapje op werken.
Hoe krijgen jullie nieuwe handschoenen aan als je net andere uit hebben gedaan?Wie heeft de ultieme tip hiervoor?

Klein busje babypoeder ;)

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 18:36

Handschoenen uit. Ontsmetten met desinfectie. Wrijven tot ze droog zijn en dan nieuwe handschoenen aan. Trouwens ik hoop dat je ze na elke handeling wissels en desinfecteerd anders vind ik het wel vies.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 18:55

Wij hebben tijdens de vorige golf korte tijd constant met handschoenen aan gelopen op de covid. Maar daar zijn ze na een audit al snel weer vanaf gestapt. Handschoenen uit wanneer ze niet nodig zijn en regelmatig je handen desinfecteren werkte bij ons beter.
Ik wil trouwens nog wel eens mijn handen wassen met water en zeep, goed afdrogen en dan weer nieuwe handschoenen aan. Maar van veel alcohol krijg ik sowieso al vieze plakkerige handen, zeker bij bepaalde foams die we gebruiken.

Hier is de IC weer over op 12u diensten trouwens... En ook onze afdeling ligt geloof ik voor meer dan 2/3e van de capaciteit vol. Betwijfel sterk of we het hier mee gaan redden eigenlijk... Maar goed, we zien het wel. Ik kijk wel een beetje op tegen de aankomende dagen eigenlijk want heb vanaf morgen 4 dagdiensten en na 2 avonddiensten afgelopen week kwam ik toch wel snel tot de conclusie dat ik het lichamelijk zwaarder vond dan ik mij kon herinneren. Komt dan nog bij dat ik normaal al bijna nooit 4 dagdiensten achter elkaar werk :=
En het uithuizen van patiënten... Begreep dat we inmiddels toch ook al wel wat patiënten/familie hebben gehad die dat niet zo leuk vonden. En dat snap ik echt wel maar wij doen het ook niet voor de lol. Anders kunnen we straks helemaal geen normale zorg meer verlenen :x Ik heb helemaal de zin en energie niet om voor politieagent te gaan spelen :')

Sterkte esje! Verschrikkelijk zeg.. :(:)

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 19:43

Napie schreef:
Handschoenen uit. Ontsmetten met desinfectie. Wrijven tot ze droog zijn en dan nieuwe handschoenen aan. Trouwens ik hoop dat je ze na elke handeling wissels en desinfecteerd anders vind ik het wel vies.

Uiteraard, maar als je je handen wast en afdroogt of desinfectie gebruikt krijg ik niet meteen nieuwe handschoenen aan, mijn handen zijn dan niet droog droog zeg maar. Heb al geregeld staan wapperen maar we moeten soms meteen door. Maatje groter dan maar aan maar dat zit ook niet lekker
Al geprobeerd met koud water en zeep handen wassen, al geprobeerd met warm water en zeep handen wassen, afdrogen met papieren handdoekjes doen we sowieso.
Verschillende soorten desinfectie al geprobeerd, we hebben spirigel en sterillium gel en sterillium vloeistof. Maar met alles blijft het even klam/ plakken en krijg je de vingers van de handschoenen niet lekker aan. Zeker als je een client verzorgd hebt met handschoenen en dan de handschoenen uit doen om nieuwe aan te doen om met diezelfde client te gaan eten. Je moet door, dat maakt het zo lastig.
En met de handschoenen waar je de client mee verzorgd hebt ook nog eten geven vind ik geen hygienische optie

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 19:53

Mijn collega die besmet bleek is best heel erg ziek geworden. Ik ben vanmorgen op dag 6 getest en uitslag kreeg ik net; negatief. Evengoed thuis werken tot woensdag maar dit lucht al wat op