Partner met Borderline, eeuwige strijd.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

WowAmigo

Re: Partner met Borderline, eeuwige strijd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 18:49

Dat is ook wel echt extreem hè. Jeetje. Lijkt me ook wel moeilijk voor jou.
Ik heb ook nog soms moeite te geloven dat iemand echt zo kan zijn. Dat die bedrading zo anders ligt zeg maar.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-19 19:11

De verhalen zijn allemaal zo herkenbaar alsof jullie hier in de woonkamer stonden..

Van het eten idd, ik moest ook elke dag het eten op tafel hebben voor hem maar hij werkte Wisselende uren en met mijn shiften was het vaak niet haalbaar dus ook veel ruzie over. Iets kon ook zijn lievelingsgerecht zijn en volgende x dat ik het maakte eindigde het ook tegen de muur. En ook als we bvb 1x hadden afgehaald en hij 2 weken erna een bui had, wou dat dus gelijk zeggen dat ik NOOIT kookte. (Heel veel commentaar op gehad van zijn familie want het was schandalig dat ik nooit kookte en het is normaal dat een vrouw dat doet voor haar man, dus ook normaal dat hij kwaad werd op mij)

En qua ruzies. Ik had van in het begin al heel snel door dat me zo weinig mogelijk inmengen het beste werkte, tuurlijk kreeg ik dan commentaar als "ik praat altijd tegen de muur en je zit altijd in je eigen wereld" maar dit was mijn bescherming. Op een gegeven punt gingen mijn ogen al rollen nog voordat hij wat zei omdat ik al lang wist hoe laat het was..

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 19:16

TS, iedereen heeft het recht om te mogen ademen, letterlijk en figuurlijk. Ik ben opgelucht voor jou. Hoe voel je je nu?

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 19:31

Ts dat is toch geen leven.
Er zijn echt genoeg leuke mensen op de wereld om een relatie mee te hebben.
Mensen bij wie je gewoon jezelf kan zijn.

Ik heb het idee, dat je jezelf best hebt weggecijferd. En door dit topic dat aan het beseffen ben.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 19:38

BillyJ schreef:
En ook als we bvb 1x hadden afgehaald en hij 2 weken erna een bui had, wou dat dus gelijk zeggen dat ik NOOIT kookte.

Ja alles is ALTIJD en NOOIT , hè?

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 19:39

Een korte samenvatting topic algemene mening over borderliners
- de slachtoffers vd borderliners lijden meer dan de borderliners zelf. Feitelijke gegevens met bron ontbreken hiervan
- er is een link geplaatst over stigmatisering wat ook is te halen uit de reacties van de slachtoffers, hier wordt niet op in gegaan dan wel voor open gestaan door de slachtoffers
- door het stigma en dus brandmerk heeft men liever niet dat de borderliner meeschrijft omdat dan het gevoel van veiligheid ontbreekt. Slachtoffers zijn bang voor herhaling in hetgeen wat hen is aangedaan door de borderliner. Als de borderliner al meeschrijft en dit is vanuit emotie dan is het “zie je wel”. Het slachtoffer mag vanuit emotie reageren, dit is acceptabel
- het lijden van de borderliner wordt geen begrip voor getoond. De borderliner moet begrip tonen voor het slachtoffer ook al is hetgeen niet door de bewuste borderliner aangericht.
- het stigma en dus brandmerk is niet kwetsend voor de borderliner. Hij/zij moet maar geen borderline hebben. Heel simpel
- ondanks dat er vanuit de hulpverlening altijd wordt gestimuleerd tot bv het pannetjesmodel en wat de omgeving voor de borderliner hierin kan betekenen is het niet acceptabel dat de borderliner dat aan zijn omgeving vraagt. In tegenstrijd tot deze professionele adviezen behoort de borderliner ondanks onvoldoende zelfredzaamheid volledig goed te kunnen functioneren zonder hulp van zijn omgeving.
- ondanks adviezen van proffesionals hebben de slachtoffers niet de verantwoordelijkheid om goed voor zichzelf te zorgen. Deze verantwoordelijkheid hoeft men nl niet te nemen als het gaat om in relatie te zijn met de borderliner, de borderliner draagt deze verantwoordelijkheid voor zijn naaste (ondanks onvermogen)
- ook al toont de borderliner begrip, in een aantal reacties voluit begrip, voor de borderliner ontbreekt dit begrip. Dit begrip mag de borderliner ook niet verwachten om hetgeen wat het ziektebeeld altijd aanricht in de omgeving (stigma) terwijl in normale omstandigheden iemand anders niet verantwoordelijkheid gehouden kan worden voor wat een ander doet.
- enkel en alleen bij lichamelijke ziekte heeft de omgeving hier en daar rekening te houden met de beperkingen van de lichamelijke zieke. Het maakt hierbij niet uit of de borderliner er alles aan doet wat in zijn vermogen ligt om zo goed als mogelijk met zijn ziekte om te gaan.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 19:43

Blazy schreef:
- de slachtoffers vd borderliners lijden meer dan de borderliners zelf. Feitelijke gegevens met bron ontbreken hiervan
- er is een link geplaatst over stigmatisering wat ook is te halen uit de reacties van de slachtoffers, hier wordt niet op in gegaan dan wel voor open gestaan door de slachtoffers
- door het stigma en dus brandmerk heeft men liever niet dat de borderliner meeschrijft omdat dan het gevoel van veiligheid ontbreekt. Slachtoffers zijn bang voor herhaling in hetgeen wat hen is aangedaan door de borderliner. Als de borderliner al meeschrijft en dit is vanuit emotie dan is het “zie je wel”. Het slachtoffer mag vanuit emotie reageren, dit is acceptabel
- het lijden van de borderliner wordt geen begrip voor getoond. De borderliner moet begrip tonen voor het slachtoffer ook al is hetgeen niet door de bewuste borderliner aangericht.
- het stigma en dus brandmerk is niet kwetsend voor de borderliner. Hij/zij moet maar geen borderline hebben. Heel simpel
- ondanks dat er vanuit de hulpverlening altijd wordt gestimuleerd tot bv het pannetjesmodel en wat de omgeving voor de borderliner hierin kan betekenen is het niet acceptabel dat de borderliner dat aan zijn omgeving vraagt. In tegenstrijd tot deze professionele adviezen behoort de borderliner ondanks onvoldoende zelfredzaamheid volledig goed te kunnen functioneren zonder hulp van zijn omgeving.
- ondanks adviezen van proffesionals hebben de slachtoffers niet de verantwoordelijkheid om goed voor zichzelf te zorgen. Deze verantwoordelijkheid hoeft men nl niet te nemen als het gaat om in relatie te zijn met de borderliner, de borderliner draagt deze verantwoordelijkheid voor zijn naaste (ondanks onvermogen)
- ook al toont de borderliner begrip, in een aantal reacties voluit begrip, voor de borderliner ontbreekt dit begrip. Dit begrip mag de borderliner ook niet verwachten om hetgeen wat het ziektebeeld altijd aanricht in de omgeving (stigma) terwijl in normale omstandigheden iemand anders niet verantwoordelijkheid gehouden kan worden voor wat een ander doet.
- enkel en alleen bij lichamelijke ziekte heeft de omgeving hier en daar rekening te houden met de beperkingen van de lichamelijke zieke. Het maakt hierbij niet uit of de borderliner er alles aan doet wat in zijn vermogen ligt om zo goed als mogelijk met zijn ziekte om te gaan.

Welk topic heb jij gelezen? :?

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 19:46

Ah je hebt je naam veranderd Elvira.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 19:47

Er staat nergens een vergelijking of personen met bps meer of minder lijden, er blijkt alleen dat het byzonder schadelijk kan zijn voor de mensen waar ze mee te maken hebben. Het is niet eerlijk en niet normaal dat partners of kinderen psychische schade oplopen door iemand. Dan mogen ze die iemand vermijden en over ze klagen, ja.
Sterker nog, het rekening houden mét lijdt tot de schade. Eeuwig op je tenen lopen.
Als een persoon met bps alles goed onder controle heeft, komt er ook hier geen klacht over ze voorbij, het gaat om ervaringen die ons iets gedaan hebben.
Het topic is opgezet met de vraag naar ervaringen en die worden gedeeld.
Als je een topic wilt waar mensen met bps zich verzamelen en veren in elkaars reet gaan steken, zal een ander dat op moeten zetten.

Die post is trouwens een schitterend voorbeeld van een reactie uit een verknipte visie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 19:51

Lalidan schreef:
Blazy schreef:

Welk topic heb jij gelezen? :?

+1. Alsof niemand hier zijn ervaring mag delen, want een ervaring wordt direct als een aanval opgenomen.

Lusitana: Wou jou laatste zin ook net typen. Is een heel duidelijk voorbeeld. Ook is het duidelijk dat Elvira nu weer in een hoger pannetje zit, want in het midden van het topic nam ze juist heel erg positief mee aan de discussie.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-08-19 19:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 19:51

Lusitana schreef:
Exact. Ik dacht op een gegeven moment "dan maak je me maar af, dan is het ook over." En dan valt de angst weg en de macht is dan ook weg.

Zelfde hier. Maar hoe dan ook zou het over zijn. Ik denk dat ik daarom uiteindelijk gegaan ben, want dat had ik tenminste een kans. En anders was het over geweest. Ik kon daar mee leven.

Lusitana schreef:
Ja herkenbaar. Ik vertelde eens aan een wederzijdse vriendin dat hij iets niet lustte. Nou, zei ze, hier eet hij dat anders smikkelend op hoor en dat bleek dus met inderdaad zo´n beetje alles.
Er mankeerde altijd wat (heel wat eten eindige tegen de muur), en het moest ook altijd maar op tafel staan als hij thuis kwam, al had ik geen idee wanneer dat was, want dat was nooit om dezelfde tijd.

Yep, hier ook. Dan gaat je ook een licht op.....

Lusitana schreef:
En oja, dat zich wel kunnen gedragen op het moment dat er autoriteiten in beeld zijn, ze weten dus dondersgoed waar ze mee bezig zijn.

Ik heb daar geen enkele twijfel meer over. Het is niet dat ze geen grenzen kennen, want als er sancties op staan, wordt het geheugen acuut opgefrist. Ze willen zich er gewoon niet aan houden.

WowAmigo schreef:
@avalanche, ik quote even niet want dat wordt te lang, maar die 3 weken cyclus... ik ga ff stuk hier, dat is exact wat ik meemaakte, talloze keren heb beschreven en niemand, helemaal niemand ging een lampje branden... 3 weken, altijd 3 weken...

En idd, ex zit nu in n andere relatie en lijkt vooralsnog poeslief te zijn. Dan is het idd gewoon n keuze. Ik kan dat wel loslaten overigens want ik weet dat het daar ook n keer mis moet gaan. Just sit back & watch

Lief, je mag altijd bij me uithuilen, dat weet je toch? Dikke knuf voor jou, meis :+: je doet het hartstikke goed.

DeMolenhoek schreef:
Mijn zus gaat ook telkens nieuwe relaties aan. 3 tot 6 maand kan ze de schijn hoog houden. Dan gaat of de relatie kapot of dan is ze al zwanger. Zwangerschapshormonen hebben overigens een positieve invloed op borderline. Mijn zus is daardoor tijdens de hele zwangerschap ook echt een aangenaam persoon. Eenmaal bevallen gaat het bergaf naar omlaag. Stipt op 3 maand wordt het kind dan ergens gedumpt. Verder is drugsgebruik ook een groot probleem bij haar. Zij heeft trouwens geen cyclussen. Om het pannetjessysteem te gebruiken zit zij constant in 4. Ze ontploft voor het minste en zonder reden. Ik heb oprecht schrik van haar en wil haar nooit meer zien.

Afschuwelijk....... wat vreselijk dit ook ;(

WowAmigo schreef:
Dat is ook wel echt extreem hè. Jeetje. Lijkt me ook wel moeilijk voor jou.
Ik heb ook nog soms moeite te geloven dat iemand echt zo kan zijn. Dat die bedrading zo anders ligt zeg maar.

Dat is ook waarom het zo moeilijk is om te praten. Omdat je zelf niet gelooft in wat voor krankzinnige soap je bent beland. En daarom denk je dat anderen je ook niet zullen geloven. Nogmaals, lieverd, ik geloof je, en je kan altijd bij me terecht.

Weetje dat ik nog steeds weleens twijfel....... of het echt zo idioot was.....

Ik heb veel opgeschreven, en dat helpt. Maar krankzinnig blijft het.
BillyJ schreef:
De verhalen zijn allemaal zo herkenbaar alsof jullie hier in de woonkamer stonden..

Ik heb weleens gedacht dat er zoiets is als een domestic abuse school. Ze volgen zonder uitzondering hetzelfde patroon....... allemaal.......

luuntje schreef:
Er zijn echt genoeg leuke mensen op de wereld om een relatie mee te hebben.
Mensen bij wie je gewoon jezelf kan zijn.

Ja hoor, het percentage mensen dat zulke dingen doet is heel laag. De reden dat ze zo enorm veel schade veroorzaken is dat ze zoveel relaties hebben, kinderen hebben, mensen met wie ze vreemdgaan. Ik heb weleens zitten rekenen, en ik weet dat mijn ex zeker 25 vrouwen heeft beschadigd als het niet meer is. Het totaal van dit soort mensen hoeft maar rond de 4% te liggen, om iedereen ermee in aanraking te laten komen........

Het is een goed ding dat de wet ze niet als ontoerekeningsvatbaar ziet trouwens. Maar ik vind het heel waardevol, om er, zoals hier, open over te zijn, en erover te praten, zodat mensen de waarschuwingssignalen leren herkennen, en ze zoveel tegengas krijgen dat ze wegblijven en niet meer terugkomen. Want hoeveel empathie ik ook heb, ik heb meer empathie met de slachtoffers, die het niet gezocht hebben, die er neit voor gekozen hebben, die naief en onschuldig mogen zijn, maar die hun vertrouwen soms voor het leven beschadigd wordt.

En dat verdienen jullie niet. Geen van allen.
Je mag ademen, je mag zijn wie je bent, je mag zeggen wat je vindt, je mag onschuldig zijn en naïef en speels, en niemand heeft het recht je dat af te nemen. Want liefdevol en empathisch zijn is geen zonde, het is iets wat je een heel mooi en waardevol mens maakt. Hou maar van jezelf, je bent het waard. Ik ben trots op jullie allemaal :+:

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 19:55

Avalanche81 schreef:
[
En dat verdienen jullie niet. Geen van allen.
Je mag ademen, je mag zijn wie je bent, je mag zeggen wat je vindt, je mag onschuldig zijn en naïef en speels, en niemand heeft het recht je dat af te nemen. Want liefdevol en empathisch zijn is geen zonde, het is iets wat je een heel mooi en waardevol mens maakt. Hou maar van jezelf, je bent het waard. Ik ben trots op jullie allemaal :+:

Dat is lief, en doet me goed. Dank je wel!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 19:56

Even een korte samenvatting van de lange samenvatting. Iemand met borderline problemen is zielig en ziek (ja het laatste klopt) en de omgeving moet daar vol begrip voor hebben en moeten zelf maar aan onderdoor gaan. En zich in alle bochten wringen om maar geen aanleiding te geven zodat er geen uitbarstingen zijn.

Klopt dat een beetje?

Maar dat is nu juist het probleem. Als omgeving ga je daar helemaal kapot aan vroeg of laat en loopt er in sonmige gevallen blijvende geestelijke schade (en misschien wel lichamelijke ook) op. Een hele omgeving moet zich aanpassen aan een persoon. En zelfs dan is uitbarsten niet te voorkomen. Want het regent op een dagje uit. De koffie is op. Er staat vaat, de zon schijnt en iemand wil binnen zitten. Er zit een vlek op de favoriete sok, het stoplicht was rood ......

Avalanche en wij :+: jou ok :j

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 20:00

karuna schreef:
Even een korte samenvatting van de lange samenvatting. Iemand met borderline problemen is zielig en ziek (ja het laatste klopt) en de omgeving moet daar vol begrip voor hebben en moeten zelf maar aan onderdoor gaan. En zich in alle bochten wringen om maar geen aanleiding te geven zodat er geen uitbarstingen zijn.

Klopt dat een beetje?

Maar dat is nu juist het probleem. Als omgeving ga je daar helemaal kapot aan vroeg of laat en loopt er in sonmige gevallen blijvende geestelijke schade (en misschien wel lichamelijke ook) op. Een hele omgeving moet zich aanpassen aan een persoon. En zelfs dan is uitbarsten niet te voorkomen. Want het regent op een dagje uit. De koffie is op. Er staat vaat, de zon schijnt en iemand wil binnen zitten. Er zit een vlek op de favoriete sok, het stoplicht was rood ......

Opvallend dat je hiermee het stigma bevestigd en je het zelf niet kan zien vanwege hetgeen wat jou is aangedaan (wat buiten kijf heel triest is)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 20:01

Ik heb best empathie voor mensen die een stoornis hebben ontwikkeld, want dat is natuurlijk ook niet voor niks. Maar het houdt op op het moment dat ze willens en wetens schade aanrichten en doen alsof het normaal is, of dat ze er niks aan kunnen doen.

Overigens is het andersom ook zo dat omdat je iets is aangedaan, je niet automatisch een persoonlijkheidsstoornis hoeft te ontwikkelen en al zeker niet automatisch geweldadig wordt en bovendien is er een mogelijkheid om er aan te werken.
"Een slechte jeugd" is geen excuus.

*Zet kanon op scherp*
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 09-08-19 20:03, in het totaal 1 keer bewerkt

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 20:03

Jammer dat het zo probeert te spelen, Elvira. Je zegt zelf dat je niet liegt en manipuleert en dan doe je dit; liegen over weggaan, je reacties laten verwijderen en je naam veranderen en proberen het topic nogmaals naar je hand te zetten.

Je schiet in eigen voet zo.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 20:04

Elvira, kan je nog even antwoorden op mijn eerdere vraag nav jouw post, wat jouw aandeel was? Aangezien je hier nu toch weer bent.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 20:06

Blazy schreef:
karuna schreef:

Klopt dat een beetje?

Opvallend dat je hiermee het stigma bevestigd en je het zelf niet kan zien vanwege hetgeen wat jou is aangedaan (wat buiten kijf heel triest is)

Mijn schade is nog niet eens zo erg in vergelijk wat ik anderen aangedaan heb zien worden. Door te observeren als halve buitenstaander.

Een persoon vereist aanpassing van een hele sociale omgeving. Alleen zelfs dat werkt in 95% van de gevallen niet eens voldoende. Wispelturigheid kun je niet voorspellen.

Als je een hond 5 van de 10 keer een trap geeft zal hij de 11 e keer alvast in elkaar krimpen of bijten want de trap kan mogelijk komen. Een dergelijke hond (heb er een lopen hier) zal de rest van het leven rekening houden met een mogelijke trap, terecht of niet

En even een omdraaiing. Ik heb adhd en flink ook, daarnaast deels ook afhankelijk van een rolstoel en voedselallergie. Nu kan ik twee dingen doen, eisen dat mensen met mijn drukte omgaan en ontploffen als ze er wat van zeggen. Of gaan gillen als er ergens een drempel is of geen melkvrij eten. Jou methode. Of denken, ok het is mijn probleem dus moet ik zorgen dat ik zelf kan functioneren. Zonder een ander tot last te zijn. Ja hulp vragen mag, maar je mag het niet eisen. En iemand mag nee zeggen

Edit een bult tikfouten weggehaald
Laatst bijgewerkt door karuna op 09-08-19 20:11, in het totaal 3 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 20:09

Ja maar, wat is het aandeel van die hond? Want die kon ervoor kiezen om weg te gaan. Die moest dat niet aanvaarden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 20:11

Lastig als je aan het riempje zit en je baas schopt je, enige aandeel van de hond. Aanwezig zijn op dat moment -O-

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 20:13

Dat iemand accuut ontmaskerd wordt zegt genoeg.
Er is ervaring met dergelijk gedrag.
Het wordt onmiddelijk herkend.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 20:14

Tieneke schreef:
Elvira, kan je nog even antwoorden op mijn eerdere vraag nav jouw post, wat jouw aandeel was? Aangezien je hier nu toch weer bent.

Als je hem zou kunnen herhalen wel gezien er veel is bijgeschreven en ik niet weet waar op welke pagina jouw antwoord was

Anoniem

karuna schreef:
Lastig als je aan het riempje zit en je baas schopt je, enige aandeel van de hond. Aanwezig zijn op dat moment -O-

Ja, en dat is bij ons dus ook zo. Maar blijkbaar is het ons eigen aandeel als de tegenpartij uit zijn plaat gaat, fysiek agressief wordt en blijvende littekens achterlaat, al dan niet fysiek of mentaal, omdat wij niet eerder zijn weggegaan.

Tieneke

Blazy schreef:
Tieneke schreef:

Als je hem zou kunnen herhalen wel gezien er veel is bijgeschreven en ik niet weet waar op welke pagina jouw antwoord was

Ehm, nee. Het was een reactie op jouw quote, maar ja, jij hebt je berichten laten weghalen.
Laatst bijgewerkt door Tieneke op 09-08-19 20:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 20:15

DeMolenhoek schreef:
Ja maar, wat is het aandeel van die hond? Want die kon ervoor kiezen om weg te gaan. Die moest dat niet aanvaarden.

Een hond heeft een totale andere zelf verantwoordelijkheid dan een mens dus ik ga hier niet op in.