nynke55 schreef:IMANDRA schreef:Ik heb een beetje het idee dat de tegenstanders met name zorgen hebben om de mensen die niks in hebben gevuld, klopt dat?
Imho heb je tijd genoeg om aan te geven waar je voor kiest (en dat kan ook ‘ik laat het aan familie over’ zijn) en als je na gemiddeld zo veel jaar een keer komt te overlijden en je hebt nog geen keuze gemaakt.... tja, dan is het wel een beetje ‘eigen schuld’. Het is niet alsof je er geen tijd voor had en niet alsof je er niks van af wist. Heb je nu meer gevolgen dan voorheen? Ja, op persoonlijk vlak wel (al merk je zelf helemaal niks van die gevolgen). Ik had jullie redenering echt gesnapt als het veel papierwerk was, maar het kost létterlijk maar een minuutje.
Ik snap het probleem van het nieuwe stelsel écht niet. Niemand wordt gedwongen. Iedereen kan alsnog zijn eigen keuze maken. Echter wordt je wel een beetje meer gemotiveerd om die keuze te maken.
Ja, gedeeltelijk. Als ik bij mijzelf naga. Ik had een donorcodicil. Daar denk je goed over na als je dat ding aanvraagt/invult. Later nog maar zelden, een enkele keer als je je portomonnee opruimt en je hem tegenkomt of als je iets hoort over donoren. Nu is het groot in het nieuws, maar over eeen jaar hoor je er niemand meer over. Degenen die het nu niet invullen of die later toch wat gaan twijfelen, die laten het er vaak bij.
Maar is dat erg dan? Als iemand ineens van mening veranderd over orgaandonatie dan lijkt het me vrij logisch dat je dan over je eigen registratie nadenkt.