Orgaandonatie: ja of nee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 20:23

nynke55 schreef:
IMANDRA schreef:
Ik heb een beetje het idee dat de tegenstanders met name zorgen hebben om de mensen die niks in hebben gevuld, klopt dat?
Imho heb je tijd genoeg om aan te geven waar je voor kiest (en dat kan ook ‘ik laat het aan familie over’ zijn) en als je na gemiddeld zo veel jaar een keer komt te overlijden en je hebt nog geen keuze gemaakt.... tja, dan is het wel een beetje ‘eigen schuld’. Het is niet alsof je er geen tijd voor had en niet alsof je er niks van af wist. Heb je nu meer gevolgen dan voorheen? Ja, op persoonlijk vlak wel (al merk je zelf helemaal niks van die gevolgen). Ik had jullie redenering echt gesnapt als het veel papierwerk was, maar het kost létterlijk maar een minuutje.

Ik snap het probleem van het nieuwe stelsel écht niet. Niemand wordt gedwongen. Iedereen kan alsnog zijn eigen keuze maken. Echter wordt je wel een beetje meer gemotiveerd om die keuze te maken.

Ja, gedeeltelijk. Als ik bij mijzelf naga. Ik had een donorcodicil. Daar denk je goed over na als je dat ding aanvraagt/invult. Later nog maar zelden, een enkele keer als je je portomonnee opruimt en je hem tegenkomt of als je iets hoort over donoren. Nu is het groot in het nieuws, maar over eeen jaar hoor je er niemand meer over. Degenen die het nu niet invullen of die later toch wat gaan twijfelen, die laten het er vaak bij.

Maar is dat erg dan? Als iemand ineens van mening veranderd over orgaandonatie dan lijkt het me vrij logisch dat je dan over je eigen registratie nadenkt.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 20:30

verootjoo schreef:
Een test en dat is alleen een EEG? Coma hetzelfde als hersendood? Als je dit werkelijk denkt moet je ms nog even de procedure lezen die al eerder in dit topic staat :)
En artsen zijn er echt niet op uit om koste wat kost zoveel mogelijk organen eruit te halen :n

Nergens zei ik dat de test alleen een eeg test is.
Maar eerst bestond er geen hersendood.
Echter een comapatiënt die naar alle waarschijnlijkheid zou gaan sterven.
Voor de wet hebben ze hier een andere naam aan gegeven. Een naam verzonnen om te kunnen oogsten.
Dat jij vind dat er voldoende onderzoek naar is gedaan en jij daar achter staat is prima.

Maar er is nooit met 100% zekerheid te zeggen dat de persoon in coma niets mee krijgt van alles dat met hem/haar of om hem/haar heen gebeurt.

In een lichte coma zijn er idd mensen die wel van alles mee kregen zonder dat ze er op konden reageren. Daar kwamen ze pas achter toen die patiënten dat achteraf konden navertellen.

Wetenschap van de hersenen staat imo nog in de kinderschoenen. Zo veel dat nog niet te verklaren valt...

En ik vind dus ook dat de overheid veel meer info moet geven over de procedure IPV alleen de successen van mensen die zo blij zijn met de organen.
Dat er veel artsen zijn die de procedure uitvoeren, maar zelf geen donor zijn om diezelfde procedure.

En zeker dat je nu via de wet automatisch donor bent tenzij je "schriftelijk" anders kiest, is belachelijk.

Ja, ik maak me idd zorgen om mensen die donor worden, terwijl ze daar niet voldoende onderzoek naar hebben gedaan wat dit precies zal betekenen voor hen en hun nabestaanden...
Ga je uit van goed vertrouwen en wil je graag helpen...kies je ja. Kiezen voor geen donor noemt men in veel gevallen egoïstisch.

Mensen die het wel weten en daarvoor kiezen, echt top!
Maar imo doet de overheid er alles aan om mensen zo naïef mogelijk te houden en zo donoren te krijgen.

nynke55

Re: Orgaandonatie: ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 20:37

Imandra, dat lijkt inderdaad heel logisch, maar in de praktijk werkt dat toch niet zo. Ik denk er nu over na vanwege de wetswijziging, en de discussie hier er over. Maar die is er over een jaar niet meer. En hoe meer ik er over nadenk, des te sterker gaat het me tegenstaan, totdat ik inderdaad een nee heb neergezet. Was deze wetswijziging en discussie er niet geweest, had ik waarschijnlijk nog steeds met dat papiertje in mijn portomonnee gelopen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 20:38

Ik ben geen donor, infectieziekte in mijn lijf wat men niet serieus neemt qua doneren.
Daarbij heb ik een vreselijke afkeer van gepruts aan mijn lijf, en ben bang medisch.
Ik voel me er niet goed bij en heb ook mijn twijfels over afscheid nemen etcetera.
Voor mijn geliefden zou ik er ook mega moeite mee hebben en ik vrees dat ik psychisch een ontiegelijke rotklap krijg van orgaandonatie.
Om dus wat sneeuwpop aanhaalt mede, ik kan het gewoon echt niet.

Daarintegen wil ik wel doneren bij leven, als iemand in mijn omgeving een orgaan nodig heeft sta ik er open voor.
Ik heb mezelf net wel proberen aan te melden als stamceldonor maar ik was al afgekeurd bij vraag nummer twee.
Eiceldonatie staat ook hoog op mijn lijstje maar helaas reageer ik vreselijk extreem debiel op hormonen, maar ik heb een goede donatiewens.
En met debiel bedoel ik dat ik vrees dat acuut suïcidaal worden kan van de benodigde medicijnen tot de mogelijkheden behoort met zulke overstimulatie.
Maar eerlijk, ik baal verschrikkelijk dat ik zo gevoelig ben en indien geschikt zou ik heel graag eicellen doneren.
Dat dat niet anoniem mag vind ik alleen maar goed, ik zou het niet willen ook als het anoniem zou zijn, iets met recht om te weten wie je ouders zijn.
Dus nee geen donor, maar wie weet wat het me in leven brengt.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 20:56

Ik snap oprecht eigenlijk de bezwaren niet die gaan over wat je jezelf en je nabestaanden aandoet bij doneren.

De meeste mensen overlijden wanneer er geen familie of vrienden in de nabijheid zijn, door auto ongelukken, ziektes, hartstilstand enz. Waarom is het dan zo moeilijk voor mensen te verkroppen als je niet bij de laatste adem teug hebt kunnen zijn?

Mijn vader overleed toen ik 14 was, ik was ziek, hij is mijn folderwijk gaan lopen, ging gezond weg, kwam nooit meer thuis. Wij als familie waren niet bij het overlijden, hij is overleden denk ik op de eerste hulp of ergens daarvoor. Dus toen wij bij hem mochten was hij al koud en stil. Al zijn kleren waren uit en hij lag in zo'n ziekenhuis short op een bed afgedekt met een deken tot de borst. Maar nooit heb ik ervaren dat ik liever bij het moment van overlijden was geweest. Het heeft in mijn ogen geen enkel verschil gemaakt of die nog warm of koud was, of die nog kunstmatig ademende of niet. Hij was dood.

Ik heb er ook nooit over nagedacht uberhaupt of die misschien nog wat heeft meegekregen van de verschillende dingen die de artsen hebben gedaan om hem alsnog het leven te redden. En ik vermoed dat er best procedures tussen hebben gezeten die niet fijn zullen zijn. Waarom maakt het dan zo'n enorm verschil voor mensen of deze procedures worden gebruikt om te kijken of die nog activiteit in de hersenen heeft, of het wordt gedaan om zijn leven mogelijk te redden?

Want als die het haalt heeft niemand ooit echt bezwaar bij de verschillende behandelingen. Mijn oma is bijvoorbeeld een paar maand geleden overleden en kort daarvoor heeft ze in het ziekenhuis gelegen omdat ze niet meer goed kon ademhalen, heeft een hartstilstand gehad en moest een paar dagen met ondersteuning van BIPAP ademen. En achteraf vond ze het niks, ze heeft ook telkens geprobeerd het kapje losser te doen, en ze vond het niet fijn dat ze een schok nodig heeft gehad om haar hart weer op gang te krijgen.

Maar mijn opa heeft geen bezwaar gehad, ze was bewusteloos toen deze beslissingen genomen werden en hij heeft er eigenlijk niet over nagedacht hoe oncomfortabel de behandelingen zouden kunnen zijn. Simpel omdat ze haar leven hebben gered. Dus waarom zijn dan testen en ingrepen dan wel ok als het is om iemands leven te redden, maar niet meer oke als het duidelijk wordt dat het is om te kijken of iemand kan doneren.

Sorry voor het lange verhaal misschien wat warrig maar vraag het me eigenlijk wel af. :o

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 21:01

Eens met alice0cullen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 21:32

Ailill schreef:
Niet voor diegene waar het over gaat

Die is aan het einde toch dood.

Citaat:
dat staat bij mij persoonlijk op nummer 1, zonder arrogant te willen overkomen.

Dat is niet per se arrogant, maar dat is wel het egoisme waar ik op doelde. Niet om het te veroordelen maar omdat dit duidelijk maakt wat jouw overwegingen inderdaad zijn: jouw belang en van je directe omgeving speelt wel een rol, en andere gevolgen voor jou niet

Citaat:
Mijn lichaam, mijn keuzes. Vergelijk het een beetje met het (anti) abortus topic.

Het antwoord op al die dilemma's is ten dele makkelijk: bepaal je eigen keuze. Dat kan namelijk! Goed idee zo'n register, dan kan men ook daadwerkelijk jouw keuze uitvoeren.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 21:48

IMANDRA schreef:
Waarom denk je dat? Voor dokteren is er niks veranderd. Er is bekend dat diegene niks heeft geregistreerd dus de vraag naar familie is er sowieso. Het enige voordeel (voor de familie vooral, gezien zij een keuze moeten maken) is dat ze weten dat die nabestaande er dus niet ontzettend tegen was, anders had diegene zijn of haar keuze wel vastgelegd.

Ik kan er niet zo goed tegen als er wordt geïmpliceerd dat dokteren alleen uit zijn op het roven van organen.

Dat laatste impliceer ik niet hoor.
Zolang de donorvraag maar niet dwingender gaat overkomen dan op dit moment het geval is bij nabestaanden wiens dierbare heeft nagelaten iets in te vullen.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 21:50

Dat register was er al, alleen ging men er toen van uit dat mensen die graag wilden doneren een codicil gingen invullen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 14:39

nynke55 schreef:
Dat register was er al, alleen ging men er toen van uit dat mensen die graag wilden doneren een codicil gingen invullen.

Dat codicil heb ik toen idd. ook ingevuld om duidelijk aan te geven wat ik wilde.
En dat was in 1998 en is nog steeds geldig,ik hoef nu niet opnieuw in te vullen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 15:05

Mijn keus heb ik 2 jaar terug ofzo geregistreerd, veranderde voor mij dus ook niks.

enjoy86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 17:16

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 17:34

enjoy86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 17:57

Polly schreef:
enjoy86 schreef:

Dit is zeker 1 maar mogelijk al meer maal in dit topic besproken, moet het nou echt nog een keer?

Excuses hoor, ik had niet t hele topic doorgespit. Keek het toevallig vandaag en wilde t graag delen...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 17:59

Polly schreef:
enjoy86 schreef:

Dit is zeker 1 maar mogelijk al meer maal in dit topic besproken, moet het nou echt nog een keer?

Zeker 1 maal? Sowieso al minimaal 5x geloof ik :')

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 18:04

sneeuwpop schreef:
Nergens zei ik dat de test alleen een eeg test is.
Maar eerst bestond er geen hersendood.
Echter een comapatiënt die naar alle waarschijnlijkheid zou gaan sterven.
Voor de wet hebben ze hier een andere naam aan gegeven. Een naam verzonnen om te kunnen oogsten.

De naam is gegeven voor de wet, internationaal, om een legale dood te kunnen hebben, ook als het lichaam nog functioneert aan machines, in verband met legale afwikkelingen van bv verzekeringen en of je bij zo iemand de stekker eruit mag trekken of dat het moord is, want euthanasie is lang niet overal toegestaan.
Iemand die hersendood is, heeft levend lichaam, maar is niet feitelijk "in leven". En dus is het geen moord als je de stekkers er uit trekt, om het zo maar te zeggen. Het is niet ontwikkeld voor donorschap, hoewel dit natuurlijk daarbij mogelijk werd.
Weefsel donatie bestond al want er zin ook dingen die je van een gewone dode kunt halen zoals huid (ook een orgaan), oogweefsel, bloedvaten, hartkleppen, pees en bot bv.
Het is niet zo dat, omdat er geen term was, hersendood niet bestond. Overigens hanteert niet iedereen dezelfde criteria, maar als je in aanmerking komt voor donatie, het je de "ergste" soort en de testen zijn ontwikkeld om zeker te weten dat het zo is.
Het is iets uit de jaren zestig, ik snap niet dat je nu zo´n bezwaar maakt tegen een term? Het is toch alleen handig dat het een naam heeft?

Misschien kan men eens nadenken over wat "leven" eigenlijk inhoud.
Er is een verschil tussen een verlamde die niet zijn lichaam aan kan sturen, maar nog wel kan denken, inclusief bij bv een locked in syndroom, en een lichaam dat geen bewustzijn heeft, ook al worden ze beide geholpen met lichaamsfuncties door machines!

En men kan ook eens nadenken over wat "geen bewustzijn" of bewusteloosheid inhoud. Iedereen die ooit bewusteloos is geweest kan echt garanderen dat je van die periode echt niks mee krijgt want geen bewust-zijn.

Als je dan vind dat iemand niet dood is, noem het dan maar onlevend.

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 18:29

Ik ben orgaandonor.
Ik vind, dat als ik in de juiste omstandigheden ben dat ik kan doneren, dat ik dat moet doen. De kans dat dat gebeurt is nou niet zo mega groot en dan mogen ze van me hebben wat ze willen.

Ik volg een medische opleiding waarbij ik mensen zo goed mogelijk wil helpen. Volgens mij kan ik mijn leven niet beter afsluiten dan door anderen te helpen.

Bloed/plasma donor ben ik niet, want ik ben te licht.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 19:08

enjoy86 schreef:
Polly schreef:

Excuses hoor, ik had niet t hele topic doorgespit. Keek het toevallig vandaag en wilde t graag delen...

Samenvatting: veel misinformatie en bangmakerij. Heb hem net gekeken.

Even terugkomend op de lichamelijke integriteit: met een DNR is het toch precies hetzelfde? Als je wil dat ze van je lichaam afblijven (grof gezegd) moet je ook een actie uitvoeren. Omdat het helpen/reanimatie de standaard is. Bij donorschap is straks dus -kort door de bocht- de standaard/voorkeur om iemand te helpen/genezen tov iemand te laten sterven (alleen geldt dat dan voor een ander persoon, omdat jouw lichaam niet meer naar behoren werkt en geen kans heeft om qua bewustzijn er nog bovenop te komen).

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 19:36

Wat is nou waar: de hersendode patiënt wordt eerst van de beademing gehaald om te kijken of hij zelfstandig gaat ademhalen en als dat niet zo is wordt er getransplanteerd, of de patiënt wordt hersendood verklaard en nog aan de beademing meegenomen voor transplantatie.

Ik hoor tegenstrijdige berichten hier in dit topic.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 19:40

Serieus??

De beademing wordt uitgezet voor een aantal minuten. Als de patiënt in kwestie niet binnen die tijd zelfstandig gaat ademen gaat de beademing weer aan.

Heb jij echt nog nooit een medisch programa gezien, fictie of echt?

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 19:41

Nikass schreef:
Wat is nou waar: de hersendode patiënt wordt eerst van de beademing gehaald om te kijken of hij zelfstandig gaat ademhalen en als dat niet zo is wordt er getransplanteerd, of de patiënt wordt hersendood verklaard en nog aan de beademing meegenomen voor transplantatie.

https://www.transplantatiestichting.nl/ ... hersendood

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 19:42

Citaat:
3. Ademhaling onderzoeken
Als laatste onderzoekt de arts of de donor nog zelf kan ademen. Dit onderzoek heet een apneutest. Hierbij gaat de donor korte tijd van het beademingsapparaat af, om te controleren of hij zelf gaat ademen.

Via het beademingsapparaat zorgt de arts eerst dat er veel zuurstof in het bloed van de donor zit. Dan gaat het beademingsapparaat uit. De hoeveelheid zuurstof in het bloed mag daarna binnen een bepaald aantal minuten dalen, zonder dat het schadelijk is voor de donor. De test duurt een aantal minuten om met zekerheid te kunnen vaststellen of de donor wel of niet zelf gaat ademen. Daarbij meet de arts in de luchtpijp van de donor of er adem is. Tegelijkertijd meet de arts de hele tijd de hoeveelheid zuurstof in het bloed van de donor. Als die te snel daalt en onder een bepaald niveau komt, stopt de test. Dan kan de arts geen hersendood vaststellen.

Kan de arts de test wel afmaken en is de donor niet zelf gaan ademen? Dan is het zeker dat de donor hersendood is. Dat moment geldt ook als het officiële tijdstip waarop hij is overleden.

Daarna sluit de arts het beademingsapparaat weer aan om de organen van de donor geschikt te houden tot de donoroperatie.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 19:43

Trouwens 1e hit op Google..

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 19:47

Nikass schreef:

De link die Quera hierboven deelt is al een aantal keer gedeeld in het topic en dat lijkt me de meest betrouwbare info.
En daar staat dus precies in hoe ze hersendood vaststellen.
Dus ja, bij die procedure hoort ook dat ze de patiënt even van de beademing afhalen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 20:35

Onali schreef:
Serieus??

De beademing wordt uitgezet voor een aantal minuten. Als de patiënt in kwestie niet binnen die tijd zelfstandig gaat ademen gaat de beademing weer aan.

Heb jij echt nog nooit een medisch programa gezien, fictie of echt?

Serieus? Ben jij zo'n type die vindt dat er domme vragen kunnen worden gesteld en die dan alleen kan reageren door denigrerend te antwoorden?
Cool van je hoor 8-)