Veganisme - extremisme?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 11:43

269_life schreef:
[*]
Maartje1990 schreef:
Maar waarom mag dat intiligenge varken wel vlees eten en wij niet? Beidde omnivoren

Heb jij ooit een varken in de supermarkt gezien, waar ze keuze hebben? :)

Ik snap je vraag denk ik niet?

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 11:46

Ja honden zijn ook vleeseters, katten ook. Die mogen een varken opeten, net als wij, maar voeren we ook mens aan varkens? Of hond/kat?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 11:48

269_life schreef:
[*]
Maartje1990 schreef:
Maar waarom mag dat intiligenge varken wel vlees eten en wij niet? Beidde omnivoren

Heb jij ooit een varken in de supermarkt gezien, waar ze keuze hebben? :)

Telt in een bos ook?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 11:48

Lillith24 schreef:
Ja honden zijn ook vleeseters, katten ook. Die mogen een varken opeten, net als wij, maar voeren we ook mens aan varkens? Of hond/kat?

Dat heeft denk ik met de normen en waarden van een land te maken (tot op zekere hoogte). Bijv in China eten ze ook hond dus wellicht dat de varkens dat daar ook eten?

Overigens geloof ik niet dat er vaak voor varkensvlees gekozen wordt in honden en kattenvoeding, maar dat terzijde ;)

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 11:51

Mallow schreef:
Ik noem ook geen namen vanuit dit topic, juist door deze discussie is duidelijk dat er mensen nog wel nadenken over hun stukje vlees en waar het vandaan komt.
Ik ben het niet overal mee eens maar wel blij dat te lezen.

Documentatie als cowspiracy is puur en alleen weerlegd op feiten, dat is gewoon wat het is. Als je er dan alsnog voor kiest vlees te blijven gebruiken ala maar het is goed dat de mensen weten wat er aan vooraf gaat, het is een stukje bewustwording. Iets waar je mee kan doen wat je wil maar het is goed dat het er is.

Een docu als earthlings vind ik dan weer wat anders. Die verlichten de duistere kant van de hele bio industrie en zo veel meer. Ik geloof ook zeker dat er meer is dan wat daar alleen word uitgezonden, minder zwart wit in ieder geval.
Maar het moge wel duidelijk zijn dat de beelden bestaande beelden zijn en het dierenleed er dus wel daadwerkelijk is.

Daarnaast is het ook logisch dat een ieder reclame maakt voor hun kant van het verhaal.. Stel je eens voor dat de hele massaproductie rondom het dierlijke voedsel zou stoppen of drastisch zou minderen. Hoeveel geld daarmee gemoeid gaat, natuurlijk wil een grootverdiener op die manier dat anders zien.
Maar al zou iedereen op de wereld er voor kiezen alleen al minder vlees te eten en dan 'goed leven vlees' te eten dan zou er al zoveel minder dierenleed nodig zijn om die schappen in de supermarkt vol te krijgen.

Fijne post! Eigenlijk is dit precies wat mijn gedachte en uitgangspunt is. Met af en toe een stukje vlees.

Maar ik laat mij graag verrassen. Welke vegetariër of veganist uit dit topic heeft een heerlijk recept met wortels? Ik heb er zojuist een hele bos van in de handen gedrukt gekregen. Tikkeltje verlept en moeten op! Ik kan voor aardappels, vlees, groenten gaan, maar daar heb ik echt geen trek in.
Laatst bijgewerkt door maaikemuis op 30-05-16 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 11:51

Lillith24 schreef:
maar voeren we ook mens aan varkens? Of hond/kat?

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 11:54

Lillith24 schreef:

Varkens eten alles, ook mens! Daar zijn nog wel wat verhalen over te vinden.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 11:58

269_life schreef:
snuffie123 schreef:
Ja tuurlijk doen we veel meer onnatuurlijks. Daar heb je helemaal gelijk in. Maar ik vind dat als je omnivoor bent je gewoon vlees moet kunnen eten. Want dat is natuurlijk. Dat we andere dingen doen die niet natuurlijk zijn vind ik er los van staan.

Hoe kan dat er los van staan? Daarmee ontkracht je toch de waarde van je argument?

Nee. Ze kwam met voorbeelden zoals de internetverbinding of dat we niet meer naakt rondlopen (al lopen we echt al duizenden jaren niet meer naakt rond, dus in hoeverre dat niet meer natuurlijk is…?).
Ik vind het lastig uit te leggen via geschreven tekst eigenlijk, dus dat ik het goed kan verwoorden. Ik vind dat zolang iets natuurlijk is, zoals vlees eten, dat dat dus moet kunnen. Zolang het dierenwelzijn maar goed is en andere er dus niet onder lijden. Dat jullie geen vlees willen eten vind ik ook helemaal prima, dat jullie dan een b12 pil bij willen slikken of je voedingspatroon helemaal omgooien vind ik ook prima. Mij hoor je daar niet over behalve dan dat ik daar alleen maar respect voor heb.
Dat ik een internetverbinding heb, tv, enz. Dat is niet natuurlijk en dat moet ik dus ook zelf weten. Er zijn ook mensen die dát niet goedkeuren en zich terugtrekken uit de maatschappij. Ik keur dat wel goed, omdat ik vind dat dat ieder zijn keus is. Waarom ik het hierbij niet zo erg vind dat het onnatuurlijk is? Omdat je er eigenlijk haast niet aan ontkomt. Ik wil een fijne toekomst, daarvoor moet ik naar school, moet ik met de trein (niet natuurlijk), moet ik op de computer met internetverbinding (niet natuurlijk), moet ik nog veel meer onnatuurlijks doen. Ik wil me niet zover hoeven aanpassen dat het eigenlijk geen leven meer is voor mij. Daarnaast vind ik internet, computer, mooie kleding, autorijden, vliegen, enz. ook leuk.
Het eten van vlees is natuurlijk (wij zijn omnivoor en daarvoor zo gebouwd door de natuur), ik vind dus dat we daarom ook gewoon vlees moeten kunnen eten. Zo zit de natuur in elkaar en juist daarom moet het kunnen. Dat we andere dingen doen die niet-natuurlijk zijn, staat er voor mij dus los van.
Magrathea schreef:
Maar hoe weet je dan dat er geen lijden bij gepaard gaat? Wie weet wat er nog ergens aan zenuwuiteinden gebeurt op het moment dat het dier al niet meer beweegt. Ik niet in elk geval. En zolang je niet 100% zeker kan weten dat er geen sprake is van pijn vind ik dat je het risico niet mag nemen (wat dus wel met vis is gebeurd - niemand vond vis zielig en nu heeft onderzoek uitgewezen dat vissen wel degelijk pijn kunnen voelen).
Echt, echt, vrijwel iedereen kan leven zonder vlees. Het vereist soms alleen wat meer gepuzzel dan bij anderen. Mijn inbox (en die van alle andere vega(n)s uit dit topic ook denk ik :) ) staat open voor PB's als iemand goeie websites of artikelen nodig heeft om zich in te lezen voor een gebalanceerd vega(n) dieet :)
@snuffie: waarom is het voor al die andere dingen niet belangrijk dat het wel of niet natuurlijk is en voor vlees eten ineens wel?
Jammer van je toon over het vinden van bronnen: ik had het idee dat je zelf ook graag info had over het onderwerp. Ik moet ook eerlijk bekennen dat dergelijke bronnen vaak afgedaan worden als "niet objectief" of iets dergelijks (want dat zijn de bronnen over vlees allemaal automatisch wel :j ) dus daar de motivatie voor opbrengen kan lastig zijn.
Hoe dan ook, komt ie:
"Why the President of the American College of Cardiology Wants Heart Disease Patients to Eat Vegan Diets"
http://www.forksoverknives.com/why-the- ... gan-diets/
Topsporters op een vegan dieet:
http://www.greatveganathletes.com/
Willekeurig artikel over de gezondheidsvoordelen van een vega(n) dieet
http://vegan-in-graz.at/wp-content/uplo ... -diets.pdf
Algemene site met veel info over gezond veganisme:
http://www.veganhealth.org/
Wanneer ik thuis ben zal ik in mijn boek kijken waar dat specifieke onderzoek ook alweer van was, met die tieners :)

Als ze de dieren in een keer snel dood maken, dan weet ik eigenlijk wel zeker dat die dieren niet lijden. Als het dier op slag dood is, voelt dus niets meer. (Ik vind vis wél zielig, ik snap ook niet dat mensen kunnen denken dat vis geen pijn kan voelen.)
En juist dat gepuzzel en moeilijk gedoe vind ik dus weer onnodig als je dat met vlees op kunt lossen. Nogmaals de ‘natuur’ heeft ons lichaam niet voor niets zo gebouwd zoals we nu zijn zodat we ook vlees kunnen eten. Dan vind ik dat we niet moeilijk hoeven te doen als we dat met een stukje vlees op kunnen lossen.
Mijn toon was verder gewoon neutraal toch? Maar goed, dat kan anders overkomen op jou natuurlijk (we halen overigens 92% van de informatie uit non-verbale communicatie, dus dat het even mis gaat als we elkaar niet kunnen zien of horen, is niet gek).
Ik vind het inderdaad een interessant onderwerp waar ik zeker meer informatie over wil hoor, maar er is in dit topic (en andere topics gebeurd het ook wel vaker) al eens eerder iets gezegd zonder bronnen, die ik er dan zelf bij moet gaan zoeken. Als ik dat dus voor iedereen moet gaan doen, dan ben ik gewoon heel lang bezig en (begrijp me niet verkeerd) dan heb ik wel iets beters te doen. Voor mij kost het waarschijnlijk meer tijd om het op te zoeken dan voor jou, want jij weet al ongeveer waar je op moet zoeken en wat je precies wilde laten zien, ik weet dat niet. Dat maakt het zoeken al moeilijker. (maar ik dwaal weer een beetje af)
Dat laatste snap ik wel en dus bedankt voor het alsnog opzoeken. En dan komt ie dus toch, want ik vind het inderdaad niet echt objectief. Bijvoorbeeld je eerste bron, het is niet echt op harde feiten gebaseerd. Als je naar deze bron gaat vind ik het al een stuk objectiever, die belichten beide kanten:
http://www.vlees.nl/dossiers/volksgezon ... atziekten/
Verder zal ik de andere bronnen nog even verder doorlezen. Uiteraard wel interessant ook al neem ik de met een korreltje zout.
NikkiDeKerf schreef:
Maar wat dacht jij dan van deze vraag aan de 'vleeseters' ;) ?
- Als jij leefde op een plek waar je een praktisch ongelimiteerde bron had aan groenten, fruit, noten, peulvruchten, zaden en andere gezonde plantaardige voedselbronnen waar je goed gezond op kan overleven... en je wéét dat dieren vaak een lijdensweg moeten ondergaan maar zelfs als ze dat niet doen, alsnog onnodig moeten sterven voor het produceren van een stukje vlees wat je niet nodig hebt als voedselbron voor een gezond leven, zou je dan alsnog deze dieren voor jou laten sterven en eten?
Het verschil met jouw vraag en mijn vraag, is dat jouw situatie niet zeer waarschijnlijk is, dus dat ik waarschijnlijk nooit voor die keuze kom te staan. De situatie die ik schets is echter de situatie waarin jij en ik ons momenteel bevinden, en de keuze waar jij en ik dagelijks voor staan.
Je kan zelf kiezen welke vraag je dan belangrijker vind om over na te denken en te beantwoorden :)
(Vrij vertaald van Andrew Kirschner)

Ik zou dan ja zeggen, tenzij ze dus lijden. Uitleg waarom staat in o.a. deze post.
269_life schreef:
Maartje1990 schreef:
Die dieren worden als voedsel gebruikt, dus niet voor plezier ;)
Mijn paard wordt voor mijn plezier gebruikt ja :)

Voedsel wat je niet nodig hebt, omdat je de voedingsstoffen makkelijk uit ander voedsel kan halen. De enige reden dat je het zou eten is omdat he het lekker vindt, dus plezier. :)
Zit dat feit je zo dwars, Maartje? ;-)

Niet aan mij gericht, maar ga toch reageren… Het is namelijk geen feit. Je kunt niet altijd makkelijk alle voedingsstoffen uit ander voedsel halen, tenzij je vitamine gaat bij slikken. En dat de enige reden om vlees te eten is omdat ik het lekker zou vinden… daarop heb ik al aangegeven dat dat dus echt niet klopt. Ik vind het niet lekker, samen met nog een heel aantal andere mensen die ik ken.
Lillith24 schreef:
Wat vinden de vleeseters van zuivelintolerantie? Het eten en drinken van zuivel is niet voor iedereen weggelegd, hoeveel baby's hebben wel niet een koemelk allergie. Hoe natuurlijk is het om zuivel te eten als je hetzelfde argument gebruikt als voor vlees eten? De "we doen het al duizenden jaren" gaat hier niet op, want dat is niet zo.

Ik weet niet wat je precies voor antwoord verwacht? Ik vind het vervelend voor mensen die een zuivelintolerantie hebben, dat is vervelend om mee te leven. Ik kan er zelf ook niet zo goed tegen ben ik pas achter gekomen. Krijg er een lelijke huid van, ik eet en drink daarom niet veel zuivel (al ben ik wel gek op kaas). Mijn ontbijt moet ik helaas wel eten met melk, dus een glas melk en een plakje kaas en meer eet ik niet.
Het klopt inderdaad dat dat ook niet natuurlijk is, maar zie daarvoor mijn antwoord aan het begin van mijn post.
269_life schreef:
maaikemuis schreef:
Nee, want een dier sterft voor de voedselvoorziening, een volkomen normale eerste levensbehoefte. Die cavia's die heb ik voor mijn eigen plezier.
Jij stelt dat een vleesloos dieet volkomen natuurlijk is, daar ageer ik tegen. Overigens met een door jou gegeven argument. Want immers, er zijn volgens jou genoeg hulpmiddelen om zo'n dieet mogelijk te maken. En zodra ik hulpmiddelen moet gebruiken om gezond te kunnen blijven, dan is dat in mijn opini niet gezond.
Ik stel helemaal nergens dat een vleesloos dieet volkomen natuurlijk is? Ik zeg alleen dat je zonder vlees je voedingsstoffen prima uit plantaardig voedsel kunt halen en B12 uit een pilletje. Of zoiets natuurlijk is of niet is voor mij persoonlijk geen argument. Het gaat mij om dierenleed voorkomen :).

En voor mij is dat dus wel een argument. Dat is ons verschil in mening. Wij zijn door de natuur gemaakt o vlees te eten, ik vind dat we daar dan dus ook gebruik van mogen en kunnen maken.
269_life schreef:
Ik ben het niet met je eens dat het een extreem eenzijdig beeld geeft. 269 maakt vaak gebruik van live-streams, dus manipulatie is dan niet mogelijk. Trouwens, zelfs bij programma's als de keuringsdienst zie je in wat voor erbarmelijke omstandigheden de dieren leven. Ik denk eerder dat, als je al van manipulatie kan spreken, het van de boeren komt, die beweren dat hun dieren het goed hebben.
Boeren overtreden met enige regelmaat de wet. zie: http://www.trouw.nl/tr/nl/5948/Dierenwe ... jaar.dhtml. Vervolgens wordt hen de hand boven het hoofd gehouden. Ik denk dat je het gewoon niet wíl zien.

Ook dan is manipulatie heel goed mogelijk. Ze kunnen de boerenstal uitzoeken waar het er wel sleht aan toegaat, terwijl dat misschien wel een uitzondering is op alle andere boeren. Ze kunnen dan doen alsof dat wat je ziet op die livestream overal gebeurd en daarmee is het ds wel degelijk manipulatie.

Kinke

Re: Veganisme - extremisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 12:04

In een kippenschuur is dat nog veel gemakkelijker, de kippen kruipen namelijk graag bij elkaar, en al helemaal als er mensen tussen lopen. Ahhhh arme kippies, geen ruimte om hun kont te keren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 12:07

anjali schreef:
Ik denk dat vega's dieren willen redden en dat ze daarom extreem missioneren. In den hoop dat het dierenlevens scheelt.

Juist.
De vraag is dus alleen of dit extremisme het bereiken van hun doelen nou juist helpt of tegen werkt.

Zoals TS ook al aangaf vond ze het niet prettig om met de dood te worden bedreigt omdat ze ervoor kiest wel vlees te eten. Ik ben er zelf ook niet van gediend als iemand selectief informatie verschaf om mij over te halen om geen vlees te eten.

Als ik zou overwegen vegan te worden zou ik meer uitzoeken over die groep mensen, en wanneer ik een facebook groep zie met veganisten waar vleeseters met Hitler worden vergeleken en ze het over een "dieren holocaust" hebben dan brengt dat bij mij juist aversie op. Dit zijn de soort groepen waar ik niet bij wil horen en in geen geval mee geassocieerd wil worden.

Dat wil natuurlijk niet betekenen dat alle vegan slechte mensen zijn, hun overtuigingen willen opdringen of vleeseters met Hitler vergelijken. Maar deze groep is wel zo luidruchtig dat het de perceptie is voor veel mensen dat het merendeel wel zo is (terwijl die groep vele malen kleiner is).

Wat volgens mij beter zou helpen is als veganisten duidelijk afstand nemen van de gedragingen van deze extremisten. Vervolgens kunnen ze een reputatie opbouwen met eerlijke informatie geven en minder opdringerig zijn. Dit kost natuurlijk tijd en het zal allemaal langzaam gaan, maar ik denk dat veel mensen er weinig moeite mee hebben om geleidelijk over te stappen naar minder vlees eten of "diervriendelijker" vlees eten. Als dat is bereikt kan je steeds een stukje verder gaan tot het uiteindelijke doel is bereikt (geen vlees eten, geen dierlijke producten gebruiken, etc).

Zo had Lubach (Zondag met Lubach) bijvoorbeeld een stuk over de gevolgen van vlees eten op het milieu. Hij ging dit op een humoristische manier te lijf en op geen enkel moment gaf hij aan dat anderen moeten stoppen met vlees eten. Hij gaf zelfs aan zelf graag vlees te eten en at enkele vleesproducten tijdens zijn betoog. Deze clip van een kwartier heeft volgens mij meer invloed gehad op de denkwijze van de gemiddelde Nederlander dan alle extremistische acties van de afgelopen 10 jaar bij elkaar (inbreken bij boeren, bedreigingen, geweld, etc).

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 12:21

Ik ben zelf iemand die pro dierenwelzijn en pro minder vlees eten is en streef dit zelf ook na, helaas zal dat voor sommige nooit goed genoeg zijn.

Ik denk tevens dat het een relealistischer stap is dat na te streven dan mensen helemaal vega(n) "op te dringen". Geef bijv tips over goede vega(n) kookboeken of plekken waar dierenwelzijn hoog in het vaandel staat (er zijn zat plekken waar de dieren het hele jaar 24/7 buiten staan)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 12:27

Bij popconcerten van Paul mcCartney worden er vantevoren filmpjes vertoont over dierenleed. Paul is zelf actief vegetarier.Nou vind ik dat maar akelig op een avondje uit,alhoewel ik het helemaal met hem eens ben. Zijn overleden vrouw Linda had een merk vleesvervangers,ook in Nederland te koop. Maardaar zat vaak nog ei in,dus voor mij niet extreem genoeg!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 12:48

anjali schreef:
Bij popconcerten van Paul mcCartney worden er vantevoren filmpjes vertoont over dierenleed. Paul is zelf actief vegetarier.Nou vind ik dat maar akelig op een avondje uit,alhoewel ik het helemaal met hem eens ben. Zijn overleden vrouw Linda had een merk vleesvervangers,ook in Nederland te koop. Maardaar zat vaak nog ei in,dus voor mij niet extreem genoeg!

Wanneer ben je voor het laatst bij een concert van Paul geweest? Zodra Paul in nl is ben ik erbij en heb dit nog nooit gezien

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 13:00

Oké technicalities, maar ik heb het over hier en nu, jij en ik. En al zit er misschien geen varkensvlees in een blikje gourmet of sheba, er zit sowieso wel rund, kip, tonijn e.d. in.
Mijn punt gaat om het feit dat wij hier in Nederland varkens houden. Die varkens eten wij op. Die varkens voeren wij mais. Die varkens hebben daar geen enkele invloed op of keuze in. Daarentegen houden wij katten en honden in ons huis, soms slapen ze bij ons in bed, we kopen het beste kwalitatief goede voer voor ze, verzorgen ze en brengen ze direct naar de dierenarts als ze ziek zijn. Waarom wel met katten en honden en niet met een varken? Dat is waar ik op doelde. Als je dus al een speciest bent, waar trek je dan de grens? Wat maakt een hond beter dan een varken en een varken beter dan een kip?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 13:04

Ik heb geen varken als huisdier, maar als ik dat had gehad, en die was ziek liet ik de dierenarts komen.
Ik ben vroeger ook met mijn grasparkiet van 10 euro van op de markt naar de dierenarts geweest, terwijl de visite alleen al 3 keer zoveel kostte dan de parkiet zelf, de medicatie nog niet bijgerekend.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 13:08

Ik snap het niet…je denkt dat veehouders hun varken/koe niet laten behandelen door de veearts? Ik verbaas me er over dat onze veeartsen er in spoedgevallen binnen 10 minuten zijn en als je belt voor een niet spoedgeval, ze er een paar uur later zijn. Stukken sneller en gemakkelijker dan zelf een afspraak maken bij de huisarts.

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 13:12

Kinke schreef:
Ik snap het niet…je denkt dat veehouders hun varken/koe niet laten behandelen door de veearts? Ik verbaas me er over dat onze veeartsen er in spoedgevallen binnen 10 minuten zijn en als je belt voor een niet spoedgeval, ze er een paar uur later zijn. Stukken sneller en gemakkelijker dan zelf een afspraak maken bij de huisarts.

Nee, dat zeg ik niet. Ik zeg dat we het ene dier wel opeten en het andere dier niet. Waarom?

Chanel, ik vind het bewonderenswaardig dat je zoveel om dieren kunt geven en ook hebt gegeven. Maar nu rest mijn vraag, vind je parkieten belangrijker dan andere dieren? Of vond je die specifieke parkiet op dat moment belangrijker?

Ik denk dat het verschil meestal is dat mensen dierenleed niet aan kunnen zien. Dat er daarom zoveel ophef is over die nare slachtingsfilmpjes, dat mensen dat liever niet willen zien. Want du moment dat er een kat ligt te creperen naast de autoweg wordt dat beesie geholpen door iemand, maar ik weet zeker dat als het een varken zou zijn het beestje ook geholpen zou worden. Alleen omdat we dus niet altijd kunnen zien hoe sommige (voordat mensen weer boos worden over dat ik alle varkenshouders over één kam scheer) varkens mishandeld worden, maakt het mensen over het algemeen minder uit.
Alhoewel er ook wel voor te spreken valt dat als we varkens slachten, we bij wijze van ook wel katten en honden kunnen slachten. Want alle dieren zijn gelijk, vind ik.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 13:18

Ik snap de vraag denk ik niet helemaal. Want er worden ook konijnen in onze cultuur gegeten en in andere culturen is het volstrekt normaal om hond, kat en cavia te eten en bijvoorbeeld juist weer geen varken of koe.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 13:19

Cru en eerlijk gezegd, o fhet nu een parkiet, een kip of kalkoen was bij wijze van spreken, als dit een dier is dat bij mij hoort, ga ik er mee naar de dierenarts.

Net zoals ik verwacht dat boeren de dierenarts laat komen als er een koe of varken ziek is. Zal iedere boer dat doen? Nee, waarschijnlijk niet.
Zal ieder mens met een parkiet van 10 euro naar de dierenarts gaan, nee, dat denk ik ook niet.

Ieder staat in voor zijn eigen dieren, ik kan moeilijk voor ieder dier van een ander de dierenarts laten komen, hoe graag ik dat ook wil. Ik ben geen miljardair en het is ook al mijn eigendom niet, dus zelfs als ik geld genoeg had, zou ik dat recht niet hebben.

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 13:36

Nou zoals je zegt is het in elk geval al heel wat dat je wel verantwoordelijkheid neemt voor je eigen dieren! Er zullen zat mensen zijn inderdaad die dat niet doen. Net als boeren die het wel doen of niet doen.
Het gaat mij er gewoon meer om dat ik het altijd zo raar vind dat mensen wel zielfsveel van een hond kunnen houden om vervolgens in één adem te praten over de BBQ die ze middag gaan hebben met de aanbieding ribkarbonaadjes die ze bij de albert heijn gescoord hebben (ik noem maar wat) :')
Snap je hoe ik dat raar vind?

Maaikemuis dat is ook waarom ik specifiek ons Nederlanders noemde, niet andere culturen er bij betrekken. Wat daar gebeurt is hier niet per se van toepassing en vice versa.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 13:45

Lillith24 schreef:
Nee, dat zeg ik niet. Ik zeg dat we het ene dier wel opeten en het andere dier niet. Waarom?

Cultuur.

Lillith24 schreef:
Chanel, ik vind het bewonderenswaardig dat je zoveel om dieren kunt geven en ook hebt gegeven. Maar nu rest mijn vraag, vind je parkieten belangrijker dan andere dieren? Of vond je die specifieke parkiet op dat moment belangrijker?

De meeste mensen bouwen een band op met een dier en daarom zal dat specifieke dier belangrijker voor ze zijn dan een willekeurig ander dier. Hetzelfde met mensen: dagelijks sterven er mensen maar je voelt alleen verdriet als iemand die je kent dood gaat.

Lillith24 schreef:
Ik denk dat het verschil meestal is dat mensen dierenleed niet aan kunnen zien. Dat er daarom zoveel ophef is over die nare slachtingsfilmpjes, dat mensen dat liever niet willen zien.

Veel mensen willen dat soort filmpjes inderdaad niet zien. Ze vinden het onprettig om daarmee geconfronteerd te worden. Dat is toch niet zo raar? Ik kijk ook niet de hele dag filmpjes over moordenaars, mishandeling, auto-ongelukken, ziektes, en andere nare dingen. Ik kijk liever filmpjes met een vrolijker onderwerp.

Ik weet trouwens niet of er "zoveel ophef" is over nare slachtingsfilmpjes. Volgens mij is die ophef er helemaal niet. Of bedoel je op de eerdere ophef onder andere in dit topic? Die ophef was over mensen die inbreken om zulke filmpjes te maken, niet de filmpjes zelf.

Lillith24 schreef:
Want du moment dat er een kat ligt te creperen naast de autoweg wordt dat beesie geholpen door iemand, maar ik weet zeker dat als het een varken zou zijn het beestje ook geholpen zou worden. Alleen omdat we dus niet altijd kunnen zien hoe sommige (voordat mensen weer boos worden over dat ik alle varkenshouders over één kam scheer) varkens mishandeld worden, maakt het mensen over het algemeen minder uit.

Klopt. Maar dat is hetzelfde met elk probleem. Als het je direct raakt of in je directe omgeving af speelt dan trek je het je veel sneller aan. Dat is toch niet zo raar?

Lillith24 schreef:
Alhoewel er ook wel voor te spreken valt dat als we varkens slachten, we bij wijze van ook wel katten en honden kunnen slachten. Want alle dieren zijn gelijk, vind ik.

We zouden ook makkelijk katten en honden kunnen slachten, maar er is weinig vraag naar dit vlees en veel mensen vinden dit niet ethisch verantwoord. Waarom niet? Cultuur.
Het merendeel van Nederland vind alle dieren dus niet gelijk; ik zelf ook niet. Ik plaats een mug veel lager op de rangorder dan mijn hond. Dat is toch ook niet zo raar?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-05-16 13:47, in het totaal 2 keer bewerkt

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 13:46

Ik ben niet hypocriet... Ik heb alles al een keer geprobeerd. Hond (perongeluk), cavia, insecten, konijn. Mensen in andere landen houden er bijzondere eetgewoonten op na.

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 13:47

Ik vind dat dus wel raar, zo veel was wel duidelijk denk ik? :') Maar dat zeg ik, ben er over gaan nadenken sinds ik veganistisch leef en vind speciesism echt apart.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 13:52

Lillith24 schreef:
Ik vind dat dus wel raar, zo veel was wel duidelijk denk ik? :') Maar dat zeg ik, ben er over gaan nadenken sinds ik veganistisch leef en vind speciesism echt apart.

Edit: ik zie net dat ik meerdere vragen stelde en je geeft niet aan op welke van die vragen je antwoord geeft. In plaats van te gaan gokken heb ik liever dat jij aangeeft wat je dan wel raar vind.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-05-16 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 13:53

Nou dat lees je dan verkeerd want dat is helemaal niet zo, ik stel alleen die dieren niet boven andere dieren. Daarom consumeer ik niks van dierlijke producten :)