Burn-out/depressie lotgenoten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Burn-out/depressie lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 13:55

Hoi Cynthia :) Jammer dat je je hier moet melden maar goed dat je het doet. Ik kom nog steeds een keer bij je langs hoor!
Ben vandaag ziek thuis van werk. Is voor het eerst sinds lange tijd. Vanmorgen flauwgevallen, dat is me al lang niet meer gebeurd. Ik werd al duizelig wakker, dus maar weer terug bed in, maar werd niet beter. Toen met aankleden werd het ineens zwart en boem. En dan ben ik de rest van de dag helemaal kapot.
Geen idee waar het vandaan kwam, maar ik zit nu veilig op de bank. Heb het vroeger heel vaak gehad, dus het is niks nieuws voor me en maak me er ook niet heel zorgen over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 10:11

Lowara schreef:
Somatische Fysiotherapie? Dat ga ik nu doen en heef ook met lichaam te maken.

Hmm nee een ander woord!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 12:09

Haptonomie?

Joolien, dat is schrikken! Hoe gaat het nu?

AD kunnen je klachten in het begin verergeren, je voelt je nog beroerder. Eetlust kan verdwijnen, slapen lukt niet meer, en je kan angstig en onrustig worden. Dit moet na 2 weken wel over zijn, anders toch even naar de HA hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 12:16

Nee na ong. 6 weken pas! Bij mij na 8-10 weken dat de hoofdpijn/bijna migraine begon weg te nemen.. maar wel bespreken idd misschien is de dosis te hoog!

ikkkke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 13:39

EFT? Psychomotorische therapie? Bioneurofeedback of hartcoherentie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 14:13

Bij mij verergerde de klachten in het begin ook, zelfs zo erg dat ik op het punt stond de spoeddienst te bellen, omdat ik last kreeg van dissociatie. Gelukkig kon ik mezelf rustig krijgen en omdat ik wist wat het wos door mijn opleiding, kon ik het begrijpen en accepteren. Daarna niet meer gehad trouens.

Gisteren had ik weer hele nare gedachtes. Dan zie ik mijn klasgenoten van vorig jaar rustig doorwandelen in het derde jaar, en dan denk ik, waarom moet ik er nou steeds zo hard voor vechten? Ik ben het zat, ik wil niet meer vechten.
en dan begint het gevecht nog meer in mijn hoofd, want die gedachtes wil ik niet hebben. En ook al kan ik nog zo rationeel denken in de trant van 'geloof niet alles wat je denkt', kom op, je weet dat het tijdelijk is etc, dan nog zijn die gedachtes zo hard en echt, dat ik me er niet tegen kan vverzetten.
Er gebeurde gisteren wel iets bijzonders... Mijn vriend zei(zo lief he) 'schat, leg je hoofd tegen mijn hoofd, misschien kun je die gedachtes telekenetisch naar me toe sturen'. Dus ik dacht, ach ik kan t altijd proberen. Dus ik duwde als het ware de gedachtes uit mijn hoofd, zijn hoofd in. En verdomd, na een minuut waren de gedachtes minder! Zo niet weg. Ik werd direct rustiger. Mijn vriend zei dat ie ze had ontvangen en direct heeft verbrand in zijn hoofd.
Ik weet niet of ik erin geloof, maar prettig was het wel.

ikkkke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 14:46

Het is ook niet fijn wanneer je ziet dat je vroegere klasgenoten een jaar verder staan dan jij. Je komt zelf ook in een nieuwe klasgroep terecht van mensen die elkaar al kennen en dat maakt het soms nog lastiger. Anderzijds leer je zo ook weer nieuwe leuke mensen kennen.
Als ik je bericht lees, heb ik de indruk dat je je voornamelijk probeert te verzetten tegen de gedachtes die je niet wil hebben. Helaas heeft dat vaak een averechts effect. Het alom bekende.voorbeeld wat ik dan ook wel eens geef is "denk niet aan roze olifantjes". Wellicht is het eerste wat in je opkomst een roze olifant. Onlangs gaf ik dit voorbeeld aan iemand uit "mijn" team op het werk; een andere collega die erbij zat was de volgende ochtend nog aan roze olifantjes aan het denken...
Probeer de gedachten te accepteren en ernaar te kijken als observator zonder jezelf te veroordelen dat je die gedachten hebt. Plan eventueel een piekermoment in en probeer daarbuiten de gedachte die opkomt te verwelkomen en tijdelijk te parkeren. En last but not least: geef ze een uitweg.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 16:24

Joolien, heel herkenbaar! Ik ben gisteren ook compleet ingestort en kon alleen maar huilen en huilen. De machteloosheid is gewoon zo groot: ik wil dit helemaal niet en wil gewoon van het leven genieten. Waarom mag dat dan niet? Doe ik iets verkeerd? Waarom wil mijn lichaam niet dat ik slaap en waarom die nachtmerries van rotsituaties die ik dacht verwerkt te hebben?
En dan komt het schuldgevoel naar mijn man toe, terwijl hij 100 keer kan zeggen dat het niet nodig is. Toch blijf ik het voelen. Hij heeft er niet voor gekozen dat zijn echtgenote nu zo in de lappenmand zit. Is hij beter af zonder mij? etc etc. Het rationeel denken is dan gewoon compleet weg.
Ik ben overigens niet suicidaal, maar ik kan me best indenken dat mensen het op deze manier niet meer zien zitten.

Vandaag gigantische hoofdpijn, maar zal nog wel komen door de huilbuien van gisteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 16:54

Cayenne schreef:
Joolien, heel herkenbaar! Ik ben gisteren ook compleet ingestort en kon alleen maar huilen en huilen. De machteloosheid is gewoon zo groot: ik wil dit helemaal niet en wil gewoon van het leven genieten. Waarom mag dat dan niet? Doe ik iets verkeerd? Waarom wil mijn lichaam niet dat ik slaap en waarom die nachtmerries van rotsituaties die ik dacht verwerkt te hebben?
En dan komt het schuldgevoel naar mijn man toe, terwijl hij 100 keer kan zeggen dat het niet nodig is. Toch blijf ik het voelen. Hij heeft er niet voor gekozen dat zijn echtgenote nu zo in de lappenmand zit. Is hij beter af zonder mij? etc etc. Het rationeel denken is dan gewoon compleet weg.
Ik ben overigens niet suicidaal, maar ik kan me best indenken dat mensen het op deze manier niet meer zien zitten.

Vandaag gigantische hoofdpijn, maar zal nog wel komen door de huilbuien van gisteren.

Oh dan waren we samen even 'lekker' neerslachtig. Naar is het he, om zulke gedachten te hebben. Ik weet niet wat ik erger vind, de zware emoties in mn lijf, of dit sort nare gedachten in mijn hoofd. Beide poedersuiker, dat sowieso.
Ik heb even een blog geschreven over deze gedachten. http://psychevecht.weebly.com/blog/gelo ... t-je-denkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 19:42

Ik heb ook weer wat taaie dagen. Slaap weer slecht en kan huilen om niets. Grlukkig leer ik er wel beter naar luisteren. Gisteren avond wat afgezegd en vandaag weer. Even een avond me Time en morgen weer leuke dingen doen!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 22:47

Thats the spirit :j

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 00:47

Hier gaat weer even iets minder
Ben beetje in meelees stand aangezien ik niet goed licht ken verdragen door lichte hersenschudding maarja

Morgen even een lichtpuntje ga de intocht doen met me paardjes vind zo heerlijk al die kinderen te zien genieten doet me altijd goed

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 11:20

Hebben jullie ervaring met een daglicht lamp (dus niet als gewone verlichting ;) ), maar zo een waar je ongeveer een half uur per dag naast moet zitten tegen een winterdip. Ik merk namelijk dat m'n depressieve klachten onder controle zijn, maar dat ik dus wel ontzettend veel last heb van het weinige zonlicht dat ik krijg, in de zin van traagheid en vermoeidheid. Ik heb zelf het idee dat dat niet meer van de depressie is, maar echt de korte dagen. Lastig uit te leggen, maar het is een gevoelsmatig verschil wat ik deze week ook nog met m'n psycholoog wil bespreken.

Voor degenen die er een hebben, welk merk en type?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 11:33

Ik heb een philips geërfd van mijn moeder, die in de tropen is geboren en dus nadrukkelijk de zon miste.
Ik ben erg blij met het ding.

(En "de diersoort mens" komt nu eenmaal uit Afrika. En in noordelijke landen als Scandinavië en Rusland tierde ooit het alcoholisme welig. Inmiddels schijnt zo ongeveer ieder huis in Scandinavië zo'n daglicht lamp te hebben. "Je moet wel, zo ver van Afrika".)

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 13:48

Tiggs schreef:
Hebben jullie ervaring met een daglicht lamp (dus niet als gewone verlichting ;) ), maar zo een waar je ongeveer een half uur per dag naast moet zitten tegen een winterdip. Ik merk namelijk dat m'n depressieve klachten onder controle zijn, maar dat ik dus wel ontzettend veel last heb van het weinige zonlicht dat ik krijg, in de zin van traagheid en vermoeidheid. Ik heb zelf het idee dat dat niet meer van de depressie is, maar echt de korte dagen. Lastig uit te leggen, maar het is een gevoelsmatig verschil wat ik deze week ook nog met m'n psycholoog wil bespreken.

Voor degenen die er een hebben, welk merk en type?

Je zou ook bij de drogist vitamine d pilletjes kunnen halen! Dat helpt ook tegen vermoeidheid en dat trage gevoel.
Ook slecht slapen kan komen door tekort aan vitamine D.

De daglicht lamp heb ik hier ook, ik kon me er niet echt toe zetten om er iedere dag voor te gaan zitten, maar er zijn er hier die het echt super vinden en ik vind het licht zelf ook erg prettig!
Het zal zeker werken als je het consequent gebruikt!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 15:22

Nog een tip: bloed laten prikken en testen op vitamine D en B12. Indien je daar een groot tekort aan hebt, kan je via de HA een boost krijgen. Dat helpt ook tegen het gebrek aan energie.

Daarnaast proberen om toch elke dag even naar buiten te gaan (al is het vandaag niet erg aantrekkelijk) en te bewegen.

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 18:39

laetitia schreef:
Nog een tip: bloed laten prikken en testen op vitamine D en B12. Indien je daar een groot tekort aan hebt, kan je via de HA een boost krijgen. Dat helpt ook tegen het gebrek aan energie.

Daarnaast proberen om toch elke dag even naar buiten te gaan (al is het vandaag niet erg aantrekkelijk) en te bewegen.

Ik had dit ook gedaan ja, even kijken of vermoeidheid echt niet uit lage waardes komt...
Maar dat is dus niet zo bij mij.

Maar ik snap mn lichaam uberhaupt niet, ben ik weken moe en slaap ik minstens uur per dag en deed ik daarboven op nog wel eens een dutje, heb ik dit weekend een heel vol programma waardoor ik 2x heel kort sliep (6 en 7 uur) icm ook nog eens alcohol gebruik en ik ben vandaag helemaal niet zo extreem moe geweest.

En toch wel gewoon naar stal geweest, gemest en thuis opgeruimd dus wel in beweging geweest

En wat naar dat jullie weer allemaal slechte dagen hebben :(

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 18:52

Hellaas een enorme terugval gehad, te lang sterk gehouden gisteren een super leuke dag gehad, kon even echt genieten, en toen kwam ik thuis klapte helemaal terug :(
gelijk flink ziek dus ff weer rustig aan doen,

Hoe gaat met jullie

Had een topic gemaakt over mijn leuke dag
[ITP] Intocht Sinterklaas met amerigo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 18:55

Het is vandaag weer feest, not.
Bij een vriendin de hele dag netflix gekeken en tussendoor veel gejankt. Nouja het komt iig los :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 16:03

Fijn dat het iig los komt Robijn. Voel je je dan ook altijd wel beter? Ik had dat wel, op dat moment is het natuurlijk ff poedersuiker, maar daarna voel je je lichter. Ik kan nu alleen niet meer goed huilen, door de medicatie.
Vandaag is weer een hele slechte dag. Veel verdriet, ik voel me weer verlaten door mijn eigen vader. Het verdriet is behoorlijk, ben er misselijk van. Mijn mondhoeken trekken omlaag, strak en genadeloos. Mijn gezicht is dan zo sprekend, zo vernietigend bedroeft. Maar even een dagje verdrietig zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 18:39

Ach jolien en de andere meiden.. wat rot! Dikke virtuele knuffel !!

Ik voel me wonder boven wonder iets beter.. gister efteling geweest en van vrijdag tot zondag is vriendje blijven logeren en ik dacht: nu komt te klapper! Hele dag werken.. dat komt niet goed.. maar ik had juist de drive weer terug en voelde me oke!

Morgen eerste afspraa bij mn nieuwe psycholoog.. spannend.

Dat gevoel van in de steek gelaten door je ouders herken ik. Nooit eens een vraag: hoe gaat het? Terwijl mn moeder me elke ochtend wel mn antidepressiva geeft.. hmm.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 18:51

Jeetje, dat zijn mindere berichten..
Jammer dat je een terugval hebt gehad, MachoPablo, maar bedenk wel dat het herstelproces met vallen en opstaan gaat. Voel je vooral niet schuldig naar jezelf toe! Fijn dat de intocht goed verlopen is.

Robijntjah, los komen is altijd goed! Ik voel me daarna altijd een stuk opgelucht.

Joolien :(:) Kun je je vader geen brief schrijven? Dan hoef je die niet op te sturen, maar wie weet lucht het voor jezelf al op wanneer je het van je af schrijft?

Pimaude, was het weer redelijk in de Efteling? Ik woon er niet zo ver vandaan (Den Bosch) en we hebben best wat wind gehad. Waren alle attracties open?
Succes morgen bij de nieuwe psycholoog!

Ik ben vandaag bij mijn psycholoog geweest en het was weer een goed gesprek. Daarna ben ik wel bekaf, maar ik heb dan toch het gevoel dat ik goed bezig ben en actief aan het werk ben met mezelf. In overleg ga ik waarschijnlijk toch zo snel mogelijk (weer) EMDR volgen. Dat heb ik jaren geleden ook gedaan en is me toen heel goed bevallen. Momenteel mag ik het eigenlijk nog niet omdat ik slechts 2 uurtjes per nacht slaap en ze bang zijn dat het dan te zwaar zal vallen, maar het slapen gaat steeds slechter en mijn paniekklachten worden steeds heviger, waardoor ik echt het gevoel het dat EMDR daarbij kan helpen.

Qua medicatie krijg ik er straks Topamax bij. Dat heeft in het verleden ook goed geholpen tegen nachtmerries, dus ik hoop dat het in combinatie met Fluoxetine een steuntje in de rug zal geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 19:15

Ik ervaar die momenten achteraf wel als heel waardevol omdat ik dan geconfronteerd wordt met iets wat schijnbaar heel belangrijk is. Heb dan ook weer wat lastige knopen doorgehakt mbt wonen, relaties ed. Ben wel wat opgeknapt maar al 3 dagen zweterig en trillerig. Een ultralange paniek aanval ofzo :')

Sometimes it's ok not to be ok :(:)

Fijn pimaude, was je trouwens bij mij om de hoek.

Cayenne: Emdr heeft mij in het verleden ook erg geholpen idd.
En is dat topiramaat? Ik hoop voor je dat het wat gaat doen!

ikkkke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 19:22

Cayenne, vervelend dat je nog steeds zo slecht slaapt en het enkel slechter lijkt te gaan. Helaas heeft de kwaliteit van je slaap ook invloed op hoe je verder functioneert. Het verwondert mij dan ook niet echt dat je paniekklachten ook toenemen. Ik merk het bij mezelf ook: in periodes dat ik niet goed slaap nemen mijn andere klachten ook toe waardoor ik ook weer moeilijker slaap en mijn klachten nog meer toenemen etc. Hopelijk heb je opnieuw zoveel aan de EMDR behandeling.

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 19:34

Ja dat klopt zeker, vandaag eerst even op werk best moeite, tot de enige die wist wat er speelde, ;) naast myn kwam staan, kon toen wel redelijk weer en daarna paardjes gedaan voel me weer iets beter, ;) ja merk ook wel hoor is ook denk ik beetje het weer enzo,

En dan een super leuke dag klap je snel weer terug hellaas, ja was super en iedereen genoot dat ik ook een beetje kunnen genieten :)