Een leven zonder shampoo?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Veulen84

Re: Een leven zonder shampoo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 00:56

De meeste etherische olieen kunnen dat wel. Hangt van je geur voorkeur af. Als ik op fris ga druppel ik bv graag wat citroen olie.

Voor gewoon heb ik een buideltje met munt in m'n hoofdkussen zitten. Dat geeft 's nachts lekker af aan m'n haar. Geeft een fijne natuurlijke geur (en helpt bij m'n allergieën met ademhalen)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 06:22

Kan dat ook als vervanging van azijn worden gebruikt? Dat het dus de schubben weer sluit?

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 10:18

Dankje voor je reactie bootsiebob! Ik ga toch maar eens kijken om m'n haar minder vaak nat te maken, kijken of het verschil geeft in vettigheid. Drogen laat ik altijd aan de lucht doen, m'n haar droogt vrij snel ;)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 10:41

magda_90 schreef:
Kan dat ook als vervanging van azijn worden gebruikt? Dat het dus de schubben weer sluit?

Dat doet koud water ook :)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 11:11

Ook na gebruik van zeepblokken? Azijn werd aangeraden om de zeepresten te verwijderen en de schubben te sluiten.

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 10:57

Ik wil me ook graag melden.
Al jaren aan het stoeien met verschillende shampoos.
De laatste jaren veel 'natuurlijke' shampoos gebruikt...
En ik ben het wel een beetje beu..
Dus van de week besloten om cold turkey te stoppen met shampoo..

Maar nu nog een weg aan het zoeken ...
Heb nu behoorlijk vet haar (niet eens vies ruikend of echt vies ogend, maar wel vet)..
Misschien komt het ook omdat ik wat heb aangeklooid met de etherische oliën die ik in huis heb...

Waar kopen jullie baking soda? Of heeft het ook een andere naam (waaronder het makkelijker te vinden is in de supermarkt bijvoorbeeld).

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 15:17

Ik vond dit erover..
Nu moet ik zeggen dat ik gewoon zuiveringszout bij de Etos heb gekocht merk: Driehoek
Maar ik lees dus nu dat dat meer bijtend is? Ik gebruik geen soda meer als shampoo, was nu alleen nog maar met water. Maar misschien dat de echte baking soda voor jou beter is.
Die krijg je o.a. bij de Jumbo, maar ook bij de toko (vaak goedkoper) merk: Arms & Hammer, stond in mijn Jumbo geloof ik bij de Aziatische spullen als kokoswater en kokosvet.

http://www.huisvlijt.com/2015/06/wat-is ... -soda.html

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 15:22

Thanks!
Ik heb 'm inderdaad bij de toko gevonden en net mijn haren er mee gewassen..
Volgens mij is het al een stuk minder vet!
(Heb ook je tip gebruikt van heet/warm water.. )
Laatst bijgewerkt door Fem op 19-03-16 15:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 15:39

Super! Ik hoop dat het goed bevalt :)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 16:05

Persoonlijk vond ik baking soda veel te heftig voor mijn hoofdhuid. := Je moet er dus wel het huidje voor hebben.

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 16:11

magda_90 schreef:
Persoonlijk vond ik baking soda veel te heftig voor mijn hoofdhuid. := Je moet er dus wel het huidje voor hebben.

Ik merk er nu nog niets van...
Op welke manier merkte je dat het te heftig was voor jouw hoofdhuid?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 16:23

Irritatie, schilfers, jeuk en erg droog aanvoelende hoofdhuid. In het begin merkte ik er ook niets van en had vanwege het begin al juist een minimale hoeveelheid genomen (1 theelepel op een 0,5 L water) om langzaam aan te wennen. Na 4 weken werd ik dermate gek van de jeuk en heb toen normale shampoo genomen en dat voelde zo verfrissend aan... Maar dat ben ik hoor, als ik Google lees ik dat veel. De een kan er prima over en de ander niet.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 19-03-16 16:27, in het totaal 2 keer bewerkt

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 16:26

Ah oke...
Ik krijg van Shampoo juist schilfers en jeuk (geen irritatie en droge hoofdhuid)..
Maar ik zal het goed in de gaten houden :)
Thanks voor de tip!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 16:29

Baking soda zelf icm water hydrateert niet, wellicht dat dat ook wel de reden was.
Graag gedaan hoor, toch fijn zo al die ervaringen.

Verder blijf ik nog steeds bij mijn Louland shampoo en appelazijn. <3 Alhoewel ik momenteel nog steeds gek wordt van dat statische haar, dus toch maar kijken of ik een andere vorm van conditioner kan vinden. Maar nu mijn hoofdhuid zo rustig is, durf ik niet te veranderen. -O-
Volgens Google komt statisch haar door droog haar, dus zal ik iets hydraterends moeten zoeken.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 20:52

Ik was een tijdje van de Louland zeep af omdat ik het zo onpraktisch vond en toch nog vaak zeep achterbleef ondanks naspoelen met azijn. Tot ik me laatst bedacht dat je vaste zeep ook vloeibaar kunt maken. Dat gedaan en vanochtend mee gewassen zonder naspoelen met azijn. Dit voelt een stuk beter aan dus ga er gewoon even mee door in de hoop dat dit werkt :D

MZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 22:33

Ik was het nu twee weken met alleen heet water, en de ene keer kon ik het goed losdragen de eerste dag, de tweede dag wordt het toch al snel weer slapjes en sluik. Ik zal het van de week nog eens goed uittesten!

Ik heb het al een aantal keer gevraagd, maar nog geen antwoord; wat voor borstels/kammer gebruiken jullie en waarom?

Ik heb nu bijv. een gewone normale haarborstel, maar daar blijft af en toe redelijk wat vettigheid in achter en dat kam ik dan weer door mn haar de andere dag. Ben benieuwd!

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 21:13

Ik schop dit topic eens omhoog ;)
Hier gaat het momenteel erg goed door enkel spoelen met (heet) water, ik maak m'n haar zo'n 2x per week nat, bij minder vaak gaat het onwijs jeuken en ziet het er vettig uit. Borstelen doe ik niet vaak en niet lang, ik heb het echt geprobeerd maar het wordt er niet beter of mooier van, alleen maar pluiziger en m'n slag/krul wordt lelijker. Ik ben erg blij dat ik nu gewoon weet wat werkt bij mij, waar familie eerder nog wel eens opmerkingen maakten over dat m'n haar er vettig uitzag, hoor ik dat tegenwoordig ook niet meer, en het volume en de krul/slag die het nu heeft is echt veel mooier, weinig bad hair days meer :D

Dus bedankt voor de tips hier :j

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 21:22

Spoelen met heet water werkt hier niet zo goed, heb ik de indruk.
Ik was nog steeds met baking soda, maar maar 1 keer per week! (Een hele vooruitgang voor mij :) )

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 21:30

Ik heb het ondertussen opgegeven. Ik was mijn haar weer, om de 6 of 7 dagen, wel met shampoo van de Tuinen. Daar zit minder troep in.
Ik moet zeggen dat ik het heerlijk vind om weer met een fris hoofd rond te lopen en haar met een frisse lucht. Hoewel ik het idee heb dat op sommige delen van mijn hoofdhuid het vette met deze shampoo nooit helemaal echt verdwijnt. Maar dat is niet zo erg. En daardoor merk ik ook wel dat deze shampoo niet zo aggresief is als wat ik vroeger altijd gebruikte.

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 21:37

RiannaB, welke shampoo van De Tuinen gebruik jij nu als ik vragen mag?

Ik gebruik normaal gesproken shampoo en conditioner van Yes To. Niet geheel natuurlijk, maar wel voor 98 of 99%. Aangezien deze op was afgelopen vrijdag heb ik nu een keer shampoo en conditioner van Dr. Organic meegenomen, maar deze bevalt me tot nu toe wat minder. Heb het idee dat mijn haar er wat stugger van blijft. Verder gebruik ik nog wel pure oliën voor mijn haar, voornamelijk arganolie. Ik masseer dagelijks een paar druppels in de onderkant van mijn haar. Het ziet er dan absoluut niet vet uit en ik heb het idee dat mijn haar daardoor beter gevoed is.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 21:42

Ik was mijn haar nu ook weer 1-2x per maand met shampoo van de Tuinen, voor de rest spoel ik met heet water. Na het wassen ziet het er vies en vettig uit, 's avonds borstel ik het dan helemaal uit en de volgende dag is het dan weer beter. Met shampoo ziet het er gewoon meteen goed uit.

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 21:48

De laatste keer dat ik mijn haar met shampoo had gewassen was mijn haar compleet futloos zonder volume... Dat was het ook niet!

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 21:49

Gewoon interesse hoor, maar spoel je het daarna nog na met koud water? Ik heb er zelf geen ervaring mee, want ik gebruik altijd shampoo en conditioner, maar van warm water gaan je haarschubben juist open staan en daardoor zou het minder gaan glanzen heb ik gelezen. Daarom spoel ik zelf mijn haar altijd na met koud water. Ik kan me voorstellen dat je dat niet de hele tijd doet omdat het met warm water gewoon prettiger is, maar naspoelen met koud water schijnt wel beter te zijn.

Sommige mensen gebruiken ook appelazijn om het na te spoelen. Ik heb dit ook geprobeerd maar bah, wat een lucht :\ Het zou minder moeten worden als het droog is, maar dat was bij mij niet zo. Ik gebruik nu soms ook pure rozenwater om het na te spoelen. Ruikt een stuk beter O:)

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 21:50

Westhof, ik gebruik deze:
Afbeelding

Afbeelding

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 21:56

Heb je ook de ingredientenlijst? :)

Ik gebruik ook al een lange tijd weer shapoo, eerst eer over op Yes to maar blijkbaar wordt mijn hoofdhuid daar ook opeen niet meer blij van. Nu een shampoo die je bij de Action kan kopen: Timotei. Ook zonder silliconen, parabenen ed. Helaas wel parfum maar ergens halverwege de lijst. Die bevalt beter maar m'n hoofdhuid blijft relatief snel weer jeuken.
Maargoed, mijn huid is de laatste tijd gewoon weer niet helemaal normaal aan het doen.