acceptatie mensen met overgewicht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Re: acceptatie mensen met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 15:48

Haha. Nou denk ook weer van niet.
Ik heb weer 1001 andere dingen die ik moet leren. Waar vast een heleboel mensen die jonger zijn dan ik dat veel beter doen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 15:52

@doubtless: Maar het werkt toch twee kanten op? Als ik een tweede gebakje voor mijn neergekwakt krijg (Hier, jij kan toch alles eten!) dan word ik ook pissig. Want ik wérk keihard voor mijn lijf, een gebakje staat gelijk aan 150/200 burpees. No thanks :D en 'wat kan 1 gebakje nou voor kwaad?' Nou, ik krijg elke week al 2x gebak onder mijn neus geschoteld door alle jarigen hier... reken maar uit :+

Heeft er trouwens al iemand stilgestaan bij het puntje dat dunne mensen ook heel 'dik' kunnen zijn van binnen?

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 15:56

Ja, ik denk dat dat inmiddels duidelijk is geworden :j Een ander heeft geen invloed op jouw eetgewoonten, dat moet vanuit jezelf komen. En ongevraagd commentaar wordt dus (blijkt uit jouw post?) door beide kanten als erg negatief en ongewenst ervaren. Echter zou het zo zijn met de maatschappelijke acceptatie van overgewicht dat het 'not done' wordt om het te zeggen in het geval van een zwaar iemand, terwijl er geen bezwaar zou zijn om het wel tegen jou te zeggen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 16:39

Nja... ook.

Maar laten we ook onszelf in de spiegel aankijken en tevreden zijn met het eigen lijf. Iedereen heeft - neem ik aan - wel iets van zichzelf wat hij/zij mooi vind (hoop ik).blij zijn met jezelf, of in ieder geval accepteren, is toch een begin.

En als je er nu echt helemaal niks kan noemen.... (Mag ook ogen, mond etc zijn) ga dan bedenken of je er iets aan kan en wil doen.

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 17:00

Doubtless schreef:
Fijn dat je je reactie aangepast heb Mira, ik wist niet hoe ik op je vorige bericht kon reageren. Ik denk dat de meeste mensen die lomp reageren (hier en in real life) inderdaad niet weten hoe kwetsend het kan zijn. Ik had zelf nooit bedacht dat iemand dat 3e stuk taart juist wel zou eten wanneer iedereen weg is, als iemand zou zeggen 'zou je dat wel doen?'. Of dat dat uberhaupt als een rotopmerking gezien wordt. En met mij meerdere denk ik. Ik geloof niet dat het iemands bedoeling is om jou in een dip te zetten. Jammer dat het dit effect wel heeft.

Bruintje: Zo te lezen komt wijsheid dan toch echt met de jaren ;)

Sorry door alle pesterijen over mijn gewicht heeft het zo'n uitwerking als ik sommige reacties Lees. Heel kwetsend maar de mensen die dat zeggen snappen niet hoe pijn het doet. Die zijn niet gepest door hun gewicht! Ik wel en dan komt mijn verleden keihard terug. Kan het wel niet lezen maar er zitten ook goede berichten zoals die van jou tussen. Dat is fijn dat er ook mensen zijn die het begrijpen. Die sneer was zeker niet voor jou. Hoop dat men eerlijk kan zijn maar wel op een subtiele manier.

@winged ik ben trots op mijn taille die door het dragen van een Corset nog mooier word. Ook mijn lange haar, blauwe ogen en volle boezem mag er zijn. De rest doe ik wat aan.

TaTeSaZo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 18:30

Citaat:
Waarom accepteren we al die zwaarlijvigheid en bijkomende ziektekosten.

Ja dit horen we gewoon te accepteren want ze betalen zelf er ook voor.

We betalen ook voor al die criminelen die vast zitten die de boel al beroven enz dat accepteren we toch ook.

we betalen toch ook voor alle mensen die een handicap hebben of moeten we gaan zeggen dat we niet om ze gevraagd hebben.

En zo kunnen we nog 100 dingen opnoemen.

Ja overgewicht is toe genomen in het straatbeeld maar vaak meer de schuld van de voedselproductie ze proberen het makkelijk te maken en we hebben te veel keuzes.
Als we willen dat het minder word dat zou de overheid actie moeten ondernemen om eettenten in straatbeeld te minderen of aanbod in supermarkt te beperken terug naar de kleine supermarkten groenteboer en de bakker want dan wordt onze keuzes beperkt.

ik heb door middel van een gastric bypass weer geleerd om betere keuzes te maken en waarom ik zonder dit niet lukte kan ik niet verklaren.
ik had geen eetprobleem of was niet ziek. Of slikte geen prednison of anti depri. Maar blijkbaar de verkeerde keuzes en wist ik dat niet meer goed te krijgen. Aan beweging lag het niet.
Weet wel dat chirurg nog tegen me zei dat afvallen wel kan maar je lichaam blijft altijd naar toe streven om terug op zwaarste gewicht te komen en liefst kilootjes extra erbij.

Maar wat ook meerdere keren hier gezegd we zijn er niet om te oordelen wat ander moet doen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 18:31

Kaitlyn schreef:
Dus ook conditioneel is het slecht en doen ze niks aan.

Dat is niet per se waar.
Ik heb ongeveer een half jaar geleden bij de cardioloog een fietstest moeten doen. Ik fiets zelden want ik woon 'op den buiten' dus ik zag de bui al hangen. Ik haakte af op niveau licht professioneel :')
Laat staan een sport waarin ik wél getraind ben.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 23:22

Ik heb eigenlijk enkel moeite met de mensen die weten dat ze iets doen wat niet de bedoeling is, maar om dat te verkappen juist de voorbeeld persoon belerend toespreken.
Vb. Iemand die de kantjes eraf loopt tegen een ijverige collega zegt dat diegene eens kalm moet doen.
Of iemand die geen zin heeft om te sporten tegen een ander zegt dat diegene wat minder met het uiterlijk bezig moet zijn.
Of tegen iemand die brood mee heeft zeggen dat het ongezellig is om niet een döner mee te eten.
Etc.

Als je weet dat je 'zwak' gedrag vertoond, sleep daar dan een ander niet in mee om jezelf beter te voelen.

_bokworst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 23:27

Nina_love schreef:
Ik ben het hier zo mee eens. Ik heb zelf mijn hele kindertijd redelijk overgewicht gehad(86/87 kilo). En heb 2 jaar geleden op mn 18de verjaardag het roer helemaal omgegooid. Ik snap echt niet dat mijn ouders zo blind konden zijn.
Tuurlijk is het moeilijk om te veranderen, maar ik vind dat mensen met overgewicht haast aan de maatschappij verplicht zijn om af te vallen. Het brengt zoveel ongemakken met zich mee. Niet alleen voor de persoon zelf, maar ook voor andere mensen. Denk aan stoelen in bijvoorbeeld bioscopen, langzaam lopen(ja dat is een persoonlijke ergernis), verhoogd risico op hoge ziekte kosten etc.
Daarbij heb ik (persoonlijk) soms ook wat moeite om mensen met erg veel overgewicht serieus te nemen, want als je niet de discipline en de tijd kunt opbrengen om voor jezelf te zorgen, wie zegt dan dat die persoon wel op de juiste manier omgaat met een andere situatie.
En om even in te gaan op eerdere reacties, een appel of een banaan is als tussendoortje net zo makkelijk als bijvoorbeeld een pakje koekjes. Daarbij kunnen een paar kleine aanpassingen in de normale maaltijden al een wereld van verschil maken. Je kunt mij niet vertellen dat dat teveel moeite is.

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, las toevallig deze al wat oudere reactie, maar ik kan het hier alleen maar mee eens zijn, precies hoe ik erover denk! :j

Mensen met een ziekte daarbuiten natuurlijk.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 23:39

Sizzle schreef:
Ik heb eigenlijk enkel moeite met de mensen die weten dat ze iets doen wat niet de bedoeling is, maar om dat te verkappen juist de voorbeeld persoon belerend toespreken.
Vb. Iemand die de kantjes eraf loopt tegen een ijverige collega zegt dat diegene eens kalm moet doen.
Of iemand die geen zin heeft om te sporten tegen een ander zegt dat diegene wat minder met het uiterlijk bezig moet zijn.
Of tegen iemand die brood mee heeft zeggen dat het ongezellig is om niet een döner mee te eten.
Etc.

Als je weet dat je 'zwak' gedrag vertoond, sleep daar dan een ander niet in mee om jezelf beter te voelen.

Eens, maar aan de andere kant: het is ook echt ongezellig (vind ik) als iemand altijd maar een broodje jam eet ipv gezellig genieten met z'n allen van een patatje, of altijd maar een glaasje water op visite, ipv meegenieten met de rest van een lekker glas wijn of een koud biertje. Voor mijn gevoel draaf je dan een beetje door in het 'goed doen' of 'zuinig doen'. Waarom leven we? Moeten we ook niet af en toe genieten ipv altijd maar denken aan hoe gezond of hoe goedkoop iets is?

Daar bedoel ik niet mee dat je eindeloos moet snaaien want dat gaat meestal uiteindelijk weer ten koste van je geluk en genieten... :+

Nyncke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 00:09

Interessante en respectvolle discussie wordt hier gevoerd op de laatste pagina's. Vind 'm fijn om te lezen! Mijn complimenten aan alle deelnemers :)

Over Sizzle's voorbeelden van het veroordelen van het tegenovergestelde van iemands eigen 'zwakke' gedrag: heel goed voor te stellen dat dat ergerlijk is, maar gek genoeg ook heel begrijpelijk. Een goede verklaring vind je als je eens zoekt op kernkwaliteiten en bijbehorende schema's (oorspronkelijk uitgewerkt door Daniel Ofman).

De kort-door-de-bocht samenvatting is, dat als iemand zich ergert aan een eigenschap in een ander ("allergie"), dat gedrag in afgezwakte versie vaak juist een eigenschap is die die persoon zelf wel wat meer zou willen/moeten/kunnen vertonen ("uitdaging").

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 00:12

Ik heb de eerste 15 pagina's gelezen... Iets met tijd tekort :+

Ikzelf zou dolgelukkig zijn met een paar kilo minder. Ik zit al jaren op dit gewicht, en hoewel ik een half jaar geleden fors meer ben gaan bewegen ben ik nog geen gram lichter geworden. Wel slanker, a la, maar somehow lukt het me oprecht niet om mijn eetpatroon zo aan te passen dat ik ook sneller vet verlies. Lastig hoor! Terwijl je denkt dat met een maat 42 er echt wel wat af moet kunnen :+

Wat ik nog toe wil voegen is dat ik enorm veel respect heb voor mensen van wie hun lichaamsgewicht extreem veranderd is, of dat nu van laag naar hoog of van hoog naar laag gaat. Lijkt me enorm raar om jezelf dan in de spiegel te kijken en te accepteren dat jij dit bent.

Eerlijk, ik kijk te dikke mensen geen tweede keer aan als ik ze langs zie lopen, tenzij er iets anders interessants is. En ga al helemaal niet nadenken hoe dat gewicht tot stand is gekomen. Heb wel wat beters te doen :') Iedereen is verantwoordelijk voor zichzelf. Ik kan alleen maar hopen dat men happy is met de gemaakte keuzes - maar dat geldt ook voor slanke mensen :)

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 00:14

Thesserd schreef:
Eens, maar aan de andere kant: het is ook echt ongezellig (vind ik) als iemand altijd maar een broodje jam eet ipv gezellig genieten met z'n allen van een patatje, of altijd maar een glaasje water op visite, ipv meegenieten met de rest van een lekker glas wijn of een koud biertje. Voor mijn gevoel draaf je dan een beetje door in het 'goed doen' of 'zuinig doen'. Waarom leven we? Moeten we ook niet af en toe genieten ipv altijd maar denken aan hoe gezond of hoe goedkoop iets is?

Daar bedoel ik niet mee dat je eindeloos moet snaaien want dat gaat meestal uiteindelijk weer ten koste van je geluk en genieten... :+

Ongezellig, ja, klopt.... Maar als diegene nou eens 3 keer in de week ergens naartoe mee gaat en eigenlijk hartstikke graag even streng wilt lijnen? Dan kan ik het nog begrijpen ook :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 09:45

Nyncke, ik ben bekend met die theorie en vind dat mensen zich daar vaker bewust van zouden moeten zijn.
Ik zie ook niet in waarom een broodje ongezellig zou zijn. Als je aan dezelfde tafel zit is het toch niet relevant wat een ander in zijn mond stopt :?
Het gaat toch om het gezelschap?
Ik kom dit soort afschuifgedrag erg veel tegen.

Ook grappig: jezelf overeten en dan tegen de tafelgenoten zeggen terwijl je dit doet dat dit komt omdat je ouders 30 jaar geleden zeiden dat je je bord leeg moest eten......right want je vormt natuurlijk geen eigen mening als volwassene :x

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 10:09

Sizzle schreef:
Ook grappig: jezelf overeten en dan tegen de tafelgenoten zeggen terwijl je dit doet dat dit komt omdat je ouders 30 jaar geleden zeiden dat je je bord leeg moest eten......right want je vormt natuurlijk geen eigen mening als volwassene :x

Tuurlijk vorm je een mening als volwassene, maar wat je als kind leert zijn ingesleten onbewuste patronen die vaak erg moeilijk te doorbreken zijn.

Maarja, als iemand het als argument gebruikt, is diegene zich er dus wél van bewust en zou het mogelijk moeten zijn om het bewust anders te gaan doen. Alleen is dit wel weer een volgende - en moeilijke - stap. Het proces van het afleren van aangeleerd gedrag, gaat ongeveer zo:

Onbewust onbekwaam (je kent het patroon niet en kunt het niet veranderen)
Bewust onbekwaam (je kent het patroon, maar kunt het nog niet veranderen) <-- héél frustrerend overigens
Bewust bekwaam (je kent het patroon en bent actief bezig het te veranderen)
Onbewust bekwaam (het patroon is veranderd, je staat er amper meer bij stil dat je het nu anders doet)

Dus nogmaals mensen, oordeel toch niet zo snel. Er zijn zoveel mensen die een strijd voeren waar je niets vanaf weet, omdat je het van buiten niet ziet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 10:17

Als diegene niets zou zeggen, zou ik ook geen oordeel hebben. Maar dat schuld afschuiven vind ik vooral kinderlijk.
Zeg dan gewoon, ik weet dat ik morgen spijt heb, maar het is zo lekker of iets dergelijks.
Zwakheden heeft iedereen, maar neem dan ook zelf de verantwoording daarvoor.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 10:25

Wat ik eerder zorgwekkend vind is de 'hype' om zware mensen te verheerlijken. Op Facebook een fotoserie die gedeeld werd, gemanipuleerde beelden van sterren maar dan met zo'n 100kg extra. Ik snap best dat men van het anorexia beeld willen naar een gezond beeld, maar het schiet m.i. soms de andere kant op. Waar maat 38/40 eerst gemiddeld was is dat nu 42 en ik lees steeds vaker ook 44. Dat vind ik wel zorgelijk.

Of dan weer tegengas geven over mensen die doorslaan in rawfood en ondervoede kinderen hebben. fiets superfoods en eet patat etc. Waarom steeds met die extremen gooien.

Overigens denk ik dat er veel, maar dan ook veel meer in voorlichting en preventie moet zitten. Mensen eten gewoon slecht en bewegen te weinig en dat gebeurd al in de kindertijd. Minder eten is niet per definitie beter, anders eten wel. mensen vreten maar wit brood, drinken veel zuivel, energie drankjes, etc. We krijgen veel te veel koolhydraten binnen maar worden bang gemaakt voor vetten terwijl je vet prima kunt gebruiken. Je moet je voedingswijze aanpassen op je levenswijze.

Sprot je veel of heb je een fysiek zware baan dan eet je veel meer koolhydraten. Heb je een kantoorbaan en zit je op schaken dan zal je ook je eten moeten aanpassen en dus veel minder koolhydraten eten. Volgens mij is DAT een groot probleem. Niet ieder patroon is voor ieder mens gemaakt.

Daarnaast worden we dagelijks voorgelogen door de grote multi nationale die ons voedingsmiddelen voorhouden die zogenaamd gezond zijn maar strak staan van de suikers en weet ik veel wat nog meer. En we zijn te lui, te gemakzuchtig om echt eens onderzoek te doen naar wat voedsel nu eigenlijk is en wat we naar binnen werken.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 10:28

Sizzle schreef:

Daar is 1 hele simpele oplossing voor: Niet eten met een groot bord/niet teveel opscheppen. Eten opscheppen in de keuken en niet de pannen op tafel.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 10:59

Het grootste deel gelezen, maar na 20 pagina's een deel geskipt.

Ik zie dat de gemoederen af en toe hoog oplopen als "dunne" mensen een mening geven over mensen met overgewicht.
Ik denk dat er een verschil is tussen overgewicht en overgewicht. Beide zijn slecht voor de gezondheid en in mijn ogen aan beide is iets te doen.

Ik heb zelf jaren gekampt met overgewicht, op mijn zwaarst was ik morbide obese (115 kg). Door de pil, een burnout en voedselintoleranties, maar met name door eten.
Met hard werk, meer bewegen, zonder operatie of andere ingrepen, 100 verschillende dieeten en lifestyle veranderingen ben ik nu naar een aardig gewicht afgevallen (81.5kg). En ik ben er nog niet.

Bij mezelf merk ik dat sinds ik afgevallen ben weinig respect heb voor de mensen die overgewicht hebben. Als ik het kan wat is dan het probleem voor een ander?
Alle excuses die tegen houden om af te vallen zijn gewoon niet waar en daardoor heb ik veel minder respect.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 11:03

Niet iedereen is zoals jij ;)

Ik heb al zoveel geprobeerd. Maar echt niks werkt. Nu blijf ik redelijk gezond eten maar ik weiger het om af en toe niet ongezond te eten. Maar afvallen?? Ho maar.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 11:04

Meen je dat nou? Ik vind het sowieso raar om weinig respect te hebben voor iemand (ik vind het normaal om respect te hebben voor iedereen tot ze iets doen wat respectloos is).
Een aantal jaar geleden ben ik ook tussen de 25 en 30 kilo afgevallen, ik vond het raar dat bepaalde mensen zich opeens heel anders gedroegen t.o.v. mij, mannen dus. Ik had zoiets van, eerder zag je me ook niet staan dus dat hoeft nu ook niet, ik ben nl. nog steeds dezelfde persoon.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 11:10

Sizzle schreef:
Nyncke, ik ben bekend met die theorie en vind dat mensen zich daar vaker bewust van zouden moeten zijn.
Ik zie ook niet in waarom een broodje ongezellig zou zijn. Als je aan dezelfde tafel zit is het toch niet relevant wat een ander in zijn mond stopt :?
Het gaat toch om het gezelschap?
Ik kom dit soort afschuifgedrag erg veel tegen.

Misschien heb ik het verkeerd verwoord... Het gaat me meer om het 'genieten' zeg maar. Wanneer mensen niet ergens van kunnen genieten in gezelschap vind ik dat ongezellig over komen. Net als dat je bijv. met z'n allen een wandeling in het bos maakt, besluit om lekker een pannenkoek te gaan eten bij het pannenkoekenrestaurant als afsluiter, en dat vervolgens één persoon zegt niet mee te willen (omdat het ongezond is) of bijv. daar wel gaat zitten maar met eigen boterham. Tuurlijk mag die persoon dat doen, en wellicht wordt hij/zij daar ook niet minder gezellig van, maar het verpest toch het geheel ofzo. Kan mijn gevoel daarbij niet goed beschrijven :')

En nou bedoel ik echt niet dat iedereen dus altijd overal maar met elkaar mee moet vreten en drinken, maar het gaat me juist om de dingen die af en toe voor komen en die helemaal niet slecht hoeven te zijn. Dan kom ik weer terug op 'met mate' eten.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 11:17

Urielle schreef:
Kaitlyn schreef:
Dus ook conditioneel is het slecht en doen ze niks aan.

Dat is niet per se waar.
Ik heb ongeveer een half jaar geleden bij de cardioloog een fietstest moeten doen. Ik fiets zelden want ik woon 'op den buiten' dus ik zag de bui al hangen. Ik haakte af op niveau licht professioneel :')
Laat staan een sport waarin ik wél getraind ben.

Hohoho, jij trekt mijn hele bericht uit zijn verband en pakt alleen het stuk wat je schijnbaar wil lezen om commentaar op te kunnen geven.

Kaitlyn schreef:
Ik ken dus wel de mensen die gewoon geen zin hebben om gezond te koken en dus veel slecht eten. En dat er standaard 's avonds nog eens van alles op tafel wordt gezet en elke avond aan de alcohol zitten. Deze mensen kampen ook met overgewicht en dan denk ik ook: "Waar ben je in vredesnaam mee bezig?"
Sommigen kunnen amper de kliko om het huis zetten voor de volgende dag zonder vreselijk buiten adem te zijn. Dus ook conditioneel is het slecht en doen ze niks aan.

Ik had het hier over sommige mensen die ik ken. Ik heb het niet over iedereen die overgewicht heeft want daar zie ik deze dingen zelf niet bij, dus kan daar ook geen conclusies over trekken. ;)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 12:00

Je laatste zin is een conclusie:
Dus ook conditioneel is het slecht.
Wat is slecht? Overgewicht.
Dus overgewicht is slecht voor de conditie.

Daar ben ik het dus niet per definitie mee eens. (Van morbide obesitas snap ik wel dat sporten al lastig wordt)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 12:06

To lighten the mood:
Afbeelding