Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
en 'wat kan 1 gebakje nou voor kwaad?' Nou, ik krijg elke week al 2x gebak onder mijn neus geschoteld door alle jarigen hier... reken maar uit 
Een ander heeft geen invloed op jouw eetgewoonten, dat moet vanuit jezelf komen. En ongevraagd commentaar wordt dus (blijkt uit jouw post?) door beide kanten als erg negatief en ongewenst ervaren. Echter zou het zo zijn met de maatschappelijke acceptatie van overgewicht dat het 'not done' wordt om het te zeggen in het geval van een zwaar iemand, terwijl er geen bezwaar zou zijn om het wel tegen jou te zeggen. Doubtless schreef:Fijn dat je je reactie aangepast heb Mira, ik wist niet hoe ik op je vorige bericht kon reageren. Ik denk dat de meeste mensen die lomp reageren (hier en in real life) inderdaad niet weten hoe kwetsend het kan zijn. Ik had zelf nooit bedacht dat iemand dat 3e stuk taart juist wel zou eten wanneer iedereen weg is, als iemand zou zeggen 'zou je dat wel doen?'. Of dat dat uberhaupt als een rotopmerking gezien wordt. En met mij meerdere denk ik. Ik geloof niet dat het iemands bedoeling is om jou in een dip te zetten. Jammer dat het dit effect wel heeft.
Bruintje: Zo te lezen komt wijsheid dan toch echt met de jaren
Citaat:Waarom accepteren we al die zwaarlijvigheid en bijkomende ziektekosten.
Kaitlyn schreef:Dus ook conditioneel is het slecht en doen ze niks aan.

Nina_love schreef:Ik ben het hier zo mee eens. Ik heb zelf mijn hele kindertijd redelijk overgewicht gehad(86/87 kilo). En heb 2 jaar geleden op mn 18de verjaardag het roer helemaal omgegooid. Ik snap echt niet dat mijn ouders zo blind konden zijn.
Tuurlijk is het moeilijk om te veranderen, maar ik vind dat mensen met overgewicht haast aan de maatschappij verplicht zijn om af te vallen. Het brengt zoveel ongemakken met zich mee. Niet alleen voor de persoon zelf, maar ook voor andere mensen. Denk aan stoelen in bijvoorbeeld bioscopen, langzaam lopen(ja dat is een persoonlijke ergernis), verhoogd risico op hoge ziekte kosten etc.
Daarbij heb ik (persoonlijk) soms ook wat moeite om mensen met erg veel overgewicht serieus te nemen, want als je niet de discipline en de tijd kunt opbrengen om voor jezelf te zorgen, wie zegt dan dat die persoon wel op de juiste manier omgaat met een andere situatie.
En om even in te gaan op eerdere reacties, een appel of een banaan is als tussendoortje net zo makkelijk als bijvoorbeeld een pakje koekjes. Daarbij kunnen een paar kleine aanpassingen in de normale maaltijden al een wereld van verschil maken. Je kunt mij niet vertellen dat dat teveel moeite is.
Sizzle schreef:Ik heb eigenlijk enkel moeite met de mensen die weten dat ze iets doen wat niet de bedoeling is, maar om dat te verkappen juist de voorbeeld persoon belerend toespreken.
Vb. Iemand die de kantjes eraf loopt tegen een ijverige collega zegt dat diegene eens kalm moet doen.
Of iemand die geen zin heeft om te sporten tegen een ander zegt dat diegene wat minder met het uiterlijk bezig moet zijn.
Of tegen iemand die brood mee heeft zeggen dat het ongezellig is om niet een döner mee te eten.
Etc.
Als je weet dat je 'zwak' gedrag vertoond, sleep daar dan een ander niet in mee om jezelf beter te voelen.

Iedereen is verantwoordelijk voor zichzelf. Ik kan alleen maar hopen dat men happy is met de gemaakte keuzes - maar dat geldt ook voor slanke mensen
Thesserd schreef:Eens, maar aan de andere kant: het is ook echt ongezellig (vind ik) als iemand altijd maar een broodje jam eet ipv gezellig genieten met z'n allen van een patatje, of altijd maar een glaasje water op visite, ipv meegenieten met de rest van een lekker glas wijn of een koud biertje. Voor mijn gevoel draaf je dan een beetje door in het 'goed doen' of 'zuinig doen'. Waarom leven we? Moeten we ook niet af en toe genieten ipv altijd maar denken aan hoe gezond of hoe goedkoop iets is?
Daar bedoel ik niet mee dat je eindeloos moet snaaien want dat gaat meestal uiteindelijk weer ten koste van je geluk en genieten...
Sizzle schreef:Ook grappig: jezelf overeten en dan tegen de tafelgenoten zeggen terwijl je dit doet dat dit komt omdat je ouders 30 jaar geleden zeiden dat je je bord leeg moest eten......right want je vormt natuurlijk geen eigen mening als volwassene
Sizzle schreef:Ook grappig: jezelf overeten en dan tegen de tafelgenoten zeggen terwijl je dit doet dat dit komt omdat je ouders 30 jaar geleden zeiden dat je je bord leeg moest eten......right want je vormt natuurlijk geen eigen mening als volwassene
Sizzle schreef:Nyncke, ik ben bekend met die theorie en vind dat mensen zich daar vaker bewust van zouden moeten zijn.
Ik zie ook niet in waarom een broodje ongezellig zou zijn. Als je aan dezelfde tafel zit is het toch niet relevant wat een ander in zijn mond stopt![]()
Het gaat toch om het gezelschap?
Ik kom dit soort afschuifgedrag erg veel tegen.
Ook grappig: jezelf overeten en dan tegen de tafelgenoten zeggen terwijl je dit doet dat dit komt omdat je ouders 30 jaar geleden zeiden dat je je bord leeg moest eten......right want je vormt natuurlijk geen eigen mening als volwassene

Urielle schreef:Kaitlyn schreef:Dus ook conditioneel is het slecht en doen ze niks aan.
Dat is niet per se waar.
Ik heb ongeveer een half jaar geleden bij de cardioloog een fietstest moeten doen. Ik fiets zelden want ik woon 'op den buiten' dus ik zag de bui al hangen. Ik haakte af op niveau licht professioneel![]()
Laat staan een sport waarin ik wél getraind ben.
Kaitlyn schreef:Ik ken dus wel de mensen die gewoon geen zin hebben om gezond te koken en dus veel slecht eten. En dat er standaard 's avonds nog eens van alles op tafel wordt gezet en elke avond aan de alcohol zitten. Deze mensen kampen ook met overgewicht en dan denk ik ook: "Waar ben je in vredesnaam mee bezig?"
Sommigen kunnen amper de kliko om het huis zetten voor de volgende dag zonder vreselijk buiten adem te zijn. Dus ook conditioneel is het slecht en doen ze niks aan.