B12 Tekort Deel ll

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-14 22:01

Tiggs schreef:
Volgens de huisarts was mijn waarde nu goed (3 maanden na een serie van 10 injecties), in hoeverre kan hij dat nu stellen? Omdat ik me toch nog niet helemaal lekker voel wel eens in de 3 maanden een 'onderhoudsinjectie'.

Heb het stukje hier al heel vaak neer geplakt maar hier nog een keer:

Wat zegt de B12-waarde in het bloed na B12-injecties?
Bij iemand die nog nooit injecties heeft gehad, geeft de waarde in het bloed een summiere indicatie over de voorraad B12 in het lichaam, vooral dus in de lever. Bij een gezond iemand is er een voorraad voor minstens drie jaar beschikbaar. Als de lichaamsvoorraad uitgeput is geraakt dan kost het ook veel tijd (en injecties) om dit weer aan te vullen. De B12-waarde in het bloed zegt dus iets over de B12-status van iemand die geen injecties heeft gehad.
De hoeveelheid transporteiwit is beperkt, dus de "levervoorraad" wordt maar heel langzaam aangevuld en is niet af te leiden aan de hand van de B12-waarde in het bloed. Bovendien heeft de hoeveelheid B12 in de lever, die via de gal weer in de darm komt, in veel gevallen te maken met het zelfde opnamedefect als de B12 via de voeding.
Als iemand door het ziektebeeld van deze site, klachten krijgt dan is de B12-voorraad in het lichaam al flink opgesoupeerd. Dit uit zich dan ook in een te lage of laag/normale B12-waarde in het bloed.
Het tekort moet dan aangevuld worden met B12-injecties. Na een injectie schiet de waarde in het bloed binnen de kortste tijd soms naar waarden hoger dan de normale bovenste referentiegrens. De lichaamsvoorraad kan natuurlijk nooit zo snel weer op peil zijn. Het verband tussen de B12-waarde in het bloed en de lichaamsvoorraad is dus helemaal zoek. En dit blijft vele, vele maanden zo. Zelfs na een jaar of meer kan nog de waarde geflatteerd zijn door de laatste injectie. De bedoeling van de intensieve aanvangsdosering is om de tekorten in de weefsels snel weer aan te vullen en voor het herstel. De "voorraad" in de lever kan niet snel aangevuld worden, omdat de transportcapaciteit maar beperkt is. Men kan dus nooit zeggen dat na en enkele maanden de lever weer voldoende B12 bevat en men naar de onderhoudsdosering kan. De hoeveelheid B12 in de lever is in geval van deze ziekte ook niet van belang, want deze B12 komt via de gal weer in de darm en heeft vaak te maken met hetzelfde opnamedefect als bij de B12 via het voedsel.
Bron: website Hendrik de Jong

Daar kan de HA dus niets over zeggen..

Een B12 tekort is meestal ook niet tijdelijk. Dit moet je aan blijven vullen.

TienekeJarig

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 18:43

Dag allemaal. Ik heb eerder wel eens in de b12-topics gepost, maar hier nog niet.
Ik ben ondertussen ongeveer 4,5 jaar aan de injecties. Hier in België zijn die met cyanocobalamine gangbaar en die krijg ik dus ook. Echter, mijn ampullen zijn alweer op en ik moet sowieso naar de HA voor een nieuw voorschrift om ze te laten zetten door de verpleger.
Nu krijg ik zo dus 1 injectie per maand en het is niet meer voldoende. Ik heb toch wel een stapeltje neurologische klachten en de pijn/krampen in mijn benen nemen toe. Nu heb ik sinds vandaag zuigtabletten in huis (methylcobalamine) en ik hoop daar ook wat aan te hebben... Maar wat kan ik het best doen op vlak van injecties? Vaker vragen of een andere vorm van b12? En is dat uberhaupt in België te verkrijgen?

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 21:23

Dank voor de link Glossi, maar die site vertrouw ik ook niet helemaal...

Waarde bleek 471 te zijn, nog niet echt hoog dus. Homocysteine nog steeds te hoog.
Vriendinnetje van me is huisarts, ik ga haar denk ik eens om een second opinion vragen.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-14 00:52

Tieneke, ik zou ik echt vaker gaan prikken. Het is niet goed dat je nu allemaal klachten krijgt. Die horen juist af te nemen... En misschien eerst weer een paar keer eens in de week een injectie nemen zodat je lichaam weer even een boost krijgt. Je kunt idd ook een andere B12 proberen om te zien of dat beter voor je werkt. Je zou de hydrocobalamine kunnen proberen. Die kun je via je Appotheek bestellen. Of de Methylcobalamine of Adenosylcobalamine. Maar die moet je in Duitsland bestellen.

Tiggs, waarom vertrouw je die site niet? Alles klopt wat op de website staat. Dat stukje wat ik gekopieerd hebt klopt ook. Mijn arts heeft me dat ook uitgelegd en die internist/hematoloog. De site ziet er wat overdreven uit kwa informatie maar dat komt omdat de meeste huisartsen de b12 te kort niet serieus nemen omdat ze er te weinig van af weten.

471 is erg laag na injecties..

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 03:10

De site van B12 tekort en Hendrik de jong kun je gewoon serieus nemen hoor :j Mijn Internist (Behoorlijk bekende met b12 gedoe) zegt precies hetzelfde als wat er op de site staat en toen ik zei dat ik daar mijn informatie vandaan haalde, zei hij ook niet dat ik dat beter niet té serieus kon nemen.

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 22:25

Zo, vorige week mijn eerste post hier na ook de eerste injectie. Vrijdag nummer twee gehad. De hele afgelopen week voelde ik me voor mijn doen best goed. Gisteren mooi weer dus een dagje Ameland gedaan. Ik dacht dat ik dat wel redde maar op de weg terug al ondervonden dat het toch teveel geweest is met als gevolg dat ik vandaag de hele dag weer stuk was. Hoop morgen wel te werken als dat gaat. Maar even kijken.
Na de eerste injectie erge hoofdpijn gehad, nu las ik ergens dat door de injectie je kalium naar beneden gaat en dit hoofdpijn kan veroorzaken. De tip was om een banaan te eten. Hier schijnt een hoop kalium in te zitten. Ik voelde vrijdag de hoofdpijn opkomen maar na twee bananen ook meteen weer afzakken. Misschien een goede tip als je hier ook last van hebt.
Ik ga snel verder slapen, welterusten allemaal!

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-14 22:26

Dat wist ik niet eens. Ik eet ook altijd een Banaan voor het prikken. Toeval? :')

Wel balen dat een dagje Ameland toch iets te veel voor je was. Nu maar snel gaan slapen dan :(:) Hopelijk voel je je morgen iets beter.

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 22:47

Glossi, wat toevallig zeg! Blijven doen dan maar, kan soieso nooit kwaad! Ik kan echt niks nu. Telefoon houdt ik met twee handen vast, ben verkouden geworden vandaag, m'n hele neus zit dicht en ademen alleen al kost me zoveel energie. Bah! En nu weer positief.. :x

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 23:04

Wat fijn dat een banaan zo goed helpt!
En je symptomen klinken zo bekend! Ik durfde nooit al mn klachten aan de huisarts door te geven. Voelde me dan gelijk een hypochonder ofzo. Terwijl het ook zo'n waslijst is.

Mijn hoofdpijn gaat altijd weg door de prikken. Was deze keer te laat met afspraak maken, zat nu 5 weken tussen. Heb de laatste week bijna de hele dag op bed gelegen. Zo waardeloos. Ik ga nu toch maar aangeven wanneer ik het niet meer red, een maand is voor mijn gevoel nog te lang.

En weer maakte de doktersassistent de opmerking over kom je weer prikken, het was toch een zwangerschaps kwaal? Ja ik haal die krengen voor de lol...

Ben altijd zo blij als mijn dochtertje mee is, mag altijd dr handje vast houden <3 blijf ze zo naar vinden.

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 23:18

Sommige artsen kunnen zo raar reageren, alsof zo'n naald fijn is. Wat lief van je dochtertje!
En in het vervolg toch maar sneller naar de HA bespaar je jezelf die akelige hoofdpijn!

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 23:33

Wordt er bij jou zo rot geprikt kaygee? Als ze m bij mij goed zetten dan voel ik er niks van gelukkig.

Ik ga woensdag met huisarts-vriendinnetje praten, ben wel benieuwd naar haar mening.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 00:40

MarloesRixt, he getsie zeg.. morgen dan iig even neusspray halen want als je zo weinig energie hebt gaat het ademhalen ook niet vanzelf.. bij mij niet tenminste, kost mega veel energie dan.

Kaygee, pff waardeloos.. idd alsof je voor de lol een prik komt halen. Lief dat je dochtertje je hand wil vast houden :) Ik vond het ook vreselijk iedere keer om die stomme injectie te halen.. Vind zelf prikken toch een stuk minder eng.. rag hem ook niet mijn been in zoals normaal wel gedaan word. Bij mij gaat de naald er heel langzaam in (en de vloeistof ook) Mijn zusje die de doktersassistente opleiding heeft gedaan durft niet eens te kijken haha.

Ben benieuwd Tiggs, maar iedere huisarts heeft er weer een andere mening over. Lijkt wel of ze het allemaal anders hebben geleerd met de opleiding. En ze zijn vaak nog stronteigenwijs ook.. terwijl er allemaal wetenschappelijke artikelen over zijn. En die liegen niet :)

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 09:14

De ene keer is vervelender dan de andere keer. Soms voel ik van de prik niks, deze keer kreeg ik echt zo'n rare tinteling door mijn been. De vloeistof vind ik het vervelendste. Te snel brand, te langzaam ga ik van mn graadje omdat die naald er dan voor mijn gevoel een eeuwigheid in zit..

Zo lastig dat artsen niet op een lijn zitten wat de b12 betreft. Die van mij zei op kraambezoek "nou we kunnen misschien wel afbouwen naar 2 maanden" die vroeg niet hoe voel je je of hoe gaat het... Die denkt alleen maar aan afbouwen. Nou voorlopig niet.

Tiggs ben benieuwd hoe jouw vriendin er over denkt.

MoSt81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 12:44

Ach dokters en B12. Bij mij gingen de assistentes zich er ook al mee bemoeien. Toen was ik het zat.
Zit nu gelukkig bij een dokter die mij laat bepalen hoe vaak ik kom. Kan zelfs zo binnenlopen zonder afspraak. Maar probeer zelf niet te vaak te gaan. Zit nu om de 2 weken. Wilde verder afbouwen, maar dat durf ik toch nog niet.

Dat van die hoofdpijn en bananen moet ik eens onthouden, heb de laatste tijd wel meer hoofdpijn. Zal eens meer bananen gaan eten dan. Lekker :)

moislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 15:51

Hallo,

Ik kom hier een beetje binnenvallen :o . Vroeg me af of jullie nog een goede arts weten op het gebied van de b12-problematiek? (Auwerda is mij bekend, maar die heeft erg lange wachtlijst).

Alvast bedankt

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 21:16

Dr Schaap in Bilthoven

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 21:29

Glossi schreef:
Ben benieuwd Tiggs, maar iedere huisarts heeft er weer een andere mening over. Lijkt wel of ze het allemaal anders hebben geleerd met de opleiding. En ze zijn vaak nog stronteigenwijs ook.. terwijl er allemaal wetenschappelijke artikelen over zijn. En die liegen niet :)

Klopt, maar ik kom liever bij m'n huisarts met advies van een andere arts dan met 'dat heb ik op internet gelezen'.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 23:56

Tiggs schreef:
Glossi schreef:

Klopt, maar ik kom liever bij m'n huisarts met advies van een andere arts dan met 'dat heb ik op internet gelezen'.

Ik snap je berichtje niet helemaal? Dokters gaan echt geen informatie over B12 van internet halen. Die hebben hun eigen behandelwijze en mening over een tekort.

Kaygee, als ik een rare tinteling krijg door mijn been is dat voor mij een teken dat hij verkeerd zit. Dan haal ik hem eruit en zet ik hem opnieuw.

moislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 12:37

tokedri schreef:
Dr Schaap in Bilthoven

Ah fijn dankjewel! Werkt hij ook met een wachtlijst?

Afgelopen augustus is er bij mij b12 waarde 117 gemeten, maar krijg geen opstartdosis bij mijn huidige internist dus wil graag wat verder kijken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 13:59

Tiggs schreef:

En huisartsen zijn daar ook allergisch voor :) Echt ontzettend irrationeel - aangezien je 'op internet' ook gewoon het advies van andere artsen, de LHV en medische literatuur kan lezen. En die informatie wordt echt niet ineens onjuist alleen omdat je 'm via internet en niet via een papiertje krijgt.

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 18:07

Ik heb inderdaad ook al gemerkt dat wanneer je over internet spreekt de artsen hier niks van willen weten. Erg jammer!

Ik ben maandag thuis gebleven, was helemaal stuk. Vandaag een halve dag gewerkt en nu ook weer aan het werk. Opzich gaat het qua moe zijn wel. Mis nu alleen kracht in m'n armen en benen. En heel fijn, hooikoorts is ook weer op komen zetten. De hele dag al druk aan het niesen en tranende ogen. :+

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 03:34

Hoe lang zijn de naalden waarmee jullie prikken? Ik prik al 3 jaar met 25x0.4, maar nou kreeg ik opeens 25x0.5 en omdat ik bij de kleinste verandering niet meer durf heb ik ze terug gedaan en andere gekregen. Nou heb ik 20x0.4....

Nou kan ik ermee leven dat het anders is dan normaal, aangezien de dikte hetzelfde is, maar volgens mij zijn deze naalden te kort voor in de spier?

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 12:41

ik prik met 25x0.6 :)

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-14 01:35

Ik prik altijd met 0,5x25. Waarom heb je die 0,4x20 mee genomen als je die niet besteld hebt? Ik had ze daar gewoon gelaten.. Net als met die verkeerde B12 die je toen mee kreeg. Als jij iets besteld horen ze dat ook te geven en niet iets anders zonder overleg. Zo simpel is het.. En anders kun je het altijd via internet bestellen, bijv. hier: http://www.farmaline.nl/drogisterij/bes ... 5x25-mm-1/ Maar jij prikte toch ook altijd met BD microlance of was dat iemand anders? BD microlance heeft voor zover ik weet geen 0,4x25 en ook nooit gehad. Weet je zeker dat je die eerst had? 0,5x25 is al erg dun en kort..

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 01:54

Mijn moeder gaat altijd naar de apotheek voor me, dus ik zie thuis pas dat het niet klopt. En mijn moeder controleerd nu wel, maarja dit viel pas later op, omdat ze dezelfde kleur zijn en het hoesje om de naald is ook even lang, dus pas als je goed kijkt zie je dat de naalden korter zijn.

Ik prik altijd met Jecton, maar zie net dat de korte naalden van Terumo zijn...
Afbeelding
Afbeelding
Zoveel lijken ze dus op elkaar, als je even snel kijkt in de tas of de goede naalden er in zitten, dan valt het niet op dat het niet dezelfde zijn.