Bokkers met eetstoornissen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SaZ

Re: Bokkers met eetstoornissen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 19:34

Ik sluit me volledig aan bij Dani en Broccoli :j

Wat fijn dat de eerste stap naar hulp nu gezet is, Kirsten! Viel het uiteindelijk mee? :)

Kirstenn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 19:53

Ja viel me 100% mee.
Zag er wel enorm tegenop, door een spoedgeval was mijn afspraak verplaatst naar 15:00 uur.
Gelukkig was de HA enorm begripvol en had ze vooraf gaand aan mijn afspraak zelf ook al bedacht wat er moest gebeuren. Erg blij mee.

Stiekem wel trots op mezelf!

SaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 20:08

Je mag zeker trots zijn op jezelf! :j Heel goed!

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 20:20

Altijd fijn als je een goede huisarts hebt!

Kirstenn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 21:25

Ja dat scheelt een hele hoop!

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 06:59

Heb je een idee wat je hiermee gaat doen Kirstenn_? Ik snap dat je opgelucht bent om eindelijk te weten wat je nu precies hebt, maar de volgende moeilijke stap is het zoeken van de juiste hulp voor je probleem.

Kirstenn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 09:12

Als ik bij de psycholoog terecht kan die ook diëtiste is gaan we eerst kijken naar mijn gedrag. Eerst moet dat aangepakt worden en dan het eten. Uiteindelijk zal zij me ook helpen met afvallen maar eerst moet het gedrag anders zijn.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 09:17

Dat is fijn, een psycholoog die ook kennis heeft van voeding. Inderdaad moeten eerst je gedachten en je gedrag aangepakt worden, want een behandeling voor een eetstoornis mag niet enkel op gewicht gericht zijn. Maar het is fijn dat zij je zelf ook kan begeleiden op vlak van je eetpatroon.

Ik hoop dat je gauw bij die psycholoog terecht kan!

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 11:36

@ Dani: Je hebt helemaal gelijk. Dit werd mij tijdens mijn opnames ook altijd gezegd, dat ik m'n eigen socio moest worden. Ik heb idd wel een therapeute waar ik echt een band mee had, en probeer me soms (de laatste tijd vergeet ik dat wel eens, dus goed dat je het zegt) wel voor te stellen wat zei zou zeggen of tegen me heeft gezegd in het verleden als ik moeite had met eten. Goede tip idd om de weegschaal de deur uit te doen. Nu heb ik de mijne al een half jaar geleden weggedaan, maar ik weet dat m'n vader er ook een op zn kamer heeft. Dus op momenten dat hij er niet is sneak ik naar boven om me te wegen, hij weet hier niets van. Misschien moet ik hem maar vragen om hem te verstoppen oid.
@ Geekgirl: In principe stopt de groepstherapie straks, maar ik moet nu zelf met een plan komen wat en hoe hierna. Ik zelf vind dat het qua eten wel prima gaat, hoewel ik nu wel een beetje met m'n neus op de feiten gedrukt word door jullie (en daar ben ik jullie dankbaar voor hoor :D) ik zit alleen nog in onzekerheid of ze het wel/niet goed gaan keuren (zou graag een individuele psychotherapeute hebben), en die onzekerheid versterkt die afvaldrang/niet willen eten op een of andere manier. -O-
@ Kirsten: Wat stoer en dapper van je dat je de stap hebt gezet. +:)+ toppie toppie. Ook goed dat ze eerst naar je gedrag gaan kijken voor ze je gaan laten afvallen. Anders heeft het naar mijn inziens idd weinig zin.

Nou, om 14:00 uur afspraak. Ben benieuwd. Krijg geen hap door m'n keel, deels door de zenuwen, deels omdat mn buik zo fijn plat aanvoelt dat ik het zonde vind om er iets in te stoppen. :o
Gisteravond ging het bijna mis, gelukkig zag mn moeder dat het niet goedging. Ik was bij haar avondeten, en na het (chocolade :oo)toetje kreeg ik zo'n drang om het er weer uit te gooien. Ik was dus een beetje paniekerig en zei dat ik naar huis wilde. Was haastig opzoek naar mn sleutels tot mn moeder zei dat ik minstens een uur bij haar in de woonkamer moest blijven en dat ik nog niet naar huis of het toilet mocht. Dus hup, op de bank, kopje thee, uiteindelijk in slaap gevallen. Na anderhalf uur was het goed en ben ik naar huis gegaan. Ben erg blij dat ze me bijna kan 'lezen', we hebben geen woorden nodig maar ze ziet meteen aan me als het foute boel is. _/-\o_

Hoe is het met jullie verder? :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 11:45

Goedemorgen (kan nog net he?).

@mendy: als je moeder je zo goed kan lezen, is er dan een speciale reden waarom je niet daar woont? Zo te lezen kan ze je namelijk af en toe net dat steuntje geven wat je nodig hebt. Maarre... wel eten nu he? Die buik wordt echt niet minder plat als je nu wat eet. Na je berichten gelezen te hebben vind ik eigenlijk dat het helemaal nog niet goed genoeg gaat met eten, als buitenstaander.
@kirsten: klinkt goed. Wanneer hoor je hier weer wat over? De eerste stap is dus gezet, goed bezig!

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 12:18

En nu is het aan jou om wél te eten, Mendy. Raap jezelf bij elkaar en pak een boterham of 2...

Kirstenn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 18:48

Ik hoor maandag weer, de dietiste is op vakantie..

SaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 19:20

Hoe is het uiteindelijk gegaan, Mendy? Nog wel wat gegeten?

Dat is het irritante aan je in de vakantieperiode aanmelden, Kirsten, iedereen is op vakantie. Ik heb het nu ook. Net mijn tweede gesprek gehad bij de psych en de uiteindelijke diagnose (NAO) + behandelplan te horen gekregen, maar de behandeling start pas over 3 weken omdat ze op vakantie gaat. Vind het wel heel fijn om nu wat beter te weten waar ik aan toe ben. Het is nu ook zeker dat deze therapeute mijn behandelaar blijft, dus dat is wel fijn, waant ik vind haar wel tof :j Ze is gewoon lekker nuchter en houdt in haar taalgebruik ook rekening ermee dat ik geneeskunde studeer. Klinkt heel stom, maar het is fijn als er niet in 'lekentaal' tegen me gepraat wordt :P
Al met al ben ik best blij met het behandelplan :j

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 21:38

Tegenvaller is dat dan hè meiden.. Heb je die enorme stap gezet om hulp te zoeken, duurt het nog zo lang.

Kirstenn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 21:42

Ja behoorlijk! Maar we wachten het maar rustig af..

SaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 21:57

Ja, dat is best wel balen :\ Gelukkig wel een fijne therapeut (althans; goede eerste indruk), dus ik hou mezelf maar voor dat dat uiteindelijk belangrijker is dan die drie weken eerder of later beginnen :)
En tot die tijd wachten we gewoon (on)rustig af :')

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 09:05

Goedemorgen :)

@ Wendy, nee je hebt misschien wel gelijk.. heb denk ik een beetje een bord voor mn kop :o
@ Saz, fijn is dat als je meteen al een goede klik hebt met je therapeute. Dat is heel belangrijk. Je moet je veilig voelen bij hem/haar en je goed voelen. Succes met het wachten, ik ken je gevoel, echt hatelijk :')

Ik heb uiteindelijk wel iets gegeten maar eetgestoord voedsel (voor mij in deze situatie). Gesprek ging goed, heb afspraken gemaakt omtrent het menu en ik heb over 2 weken weer een afspraak om te kijken hoe het is gegaan. Ik heb namelijk brood volledig uit mn eetlijst verbannen maar dat moet ik nu weer oppakken. Dus te beginnen met 's ochtends een boterham en 's middags een, en dan avondeten en energiehoudende dranken ( :wow: ) *slik*. Maargoed, is ook wel nodig om verdere terugval te voorkomen. Stomme was dat ze zei dat ze goed kon zien dat ik was afgevallen.. waarom kan ik het ZELF dan niet zien? :(
Vandaag nog niet ontbeten met brood, durf het niet, bakje yoghurt dan maar..

Ohja, ik had een vriendin meegenomen en we zijn naderhand nog even de stad in geweest. Daar heb ik bij de AH to go een American triple chocolate chip cookie gegeten, zo'n grote. :Y) Niet gecompenseerd! En gewoon gezond avondeten incl toetje en later nog een aardbeiengebakje gegeten bij m'n oma. Oke nu klink ik wel als een vreetzak :=

Nu op naar GGZ, ga mn verzoek inleveren, duimen jullie voor mij dat het goedgekeurd wordt?

Kirstenn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 09:47

Zat er gisteravond even helemaal doorheen.. Bevestiging van de huisarts komt toch best wel hard aan, het is nu zo 'echt'. Van mezelf wist ik natuurlijk wel dat het niet goed was maar als je het van je huisarts hoort is het toch anders..

Gelukkig vanaf vandaag weer vakantiewerk en heb ik veel afleiding waardoor ik geen eetbuien kan krijgen. Al heb ik wel echt die drang..

Ik duim voor je xMendy!

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 10:07

Mendy...kom op nou.
Je spreekt af je aan een eetlijst te houden en op de eerste dag ga je al rommelen? Dat kan toch niet zo?
Eet die boterham. Nu. Loop naar de keuken, smeer er iets op, en eet 'm op. Je gaat géén kilo's aankomen, je gaat géén opgeblazen propvolle buik hebben, je gaat níet in paniek raken. Er gaat eigenlijk helemaal niks gebeuren behalve dat jij je trots kan voelen omdat je die eetstoornis een stukje tegen bent gegaan.

Je durft het heus wel en je kan het ook heus wel. De echte vraag is, wíl je het ook? Wil je echt van je eetstoornis af? En het antwoord daarop heb je op de vorige pagina gegeven. Lees dat nog maar eens door. Terwijl je die boterham eet.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 10:19

@mendy: ik duim voor je hoor! En dat je niet kon zien dat je afgevallen was... dat heeft echt te maken met het feit dat je gewoon geen realistisch beeld van jezelf hebt. Helemaal niet erg hoor, bovendien zie jij jezelf iedere dag, waardoor je schommelingen gewoon minder makkelijk opmerkt.
Wat ik me afvraag he? Waarom spring je dan zo ineens uit de band met zo'n chocolate chip cookie, terwijl je je basis patroon nog niet eens op orde hebt?
Ik weet natuurlijk niet hoe het in jouw hoofd werkt, maar ik had op een gegeven moment al moeite om de basis op orde te hebben. Dat heb ik echt gedaan aan de hand van regels wat dan volgens mij "veilig" was: 3 maaltijden per dag, met voedsel met een lage GI (aan de hand van de montignac regels, dus koolhydraat of vetmaaltijd) en dan niet bezuinigen op de hoeveelheid, maar eten totdat mijn maag vol was. Dat kon en mocht ik sowieso eten van mezelf.
Als ik dan ging snoepen, dan kwam ik juist weer in die verkeerde spiraal terecht.
Dus eigenlijk vraag ik me af of het feit dat je nu geen boterham wilt eten geen verband houdt met je "overtreding" van gisteren? Had je die boterham wel willen eten als je gisteren niet dat cookie had gegeten? Of is een boterham voor jou gewoon nog niet "veilig"?
@kirsten: helemaal niet gek toch, dat je er even doorheen zat? Niemand zegt ook dat het makkelijk is, maar je bent wel goed bezig. Werkze vandaag!

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 15:44

Dat speelde vanmorgen idd mee ja. Eigenlijk ben ik ook nog niet klaar voor zulke 'grote' dingen, want ik eet nog geen brood. Mocht ik tijdens mn opnames in het begin ook niet als exposure oefening als ik nog teveel moeite had met het basismenu. Ik nam er een omdat ik toch alleen nog maar wat yoghurt op had en dacht dat ik 's avonds wel naar stal zou gaan en het er dan wel af zou lopen/sjouwen/rijden. Bovendien weet ik dat ik die cookies heel lekker vind, maar heb er dit keer weinig van geproefd omdat ik m naar binnen heb geschrokt ipv normaal bewust gegeten. Ik kan het dus nog niet. :=
Ik ben uiteindelijk ook niet naar stal geweest omdat paard al was gedaan en ik doodmoe was. Heb ook tegen die vriendin gezegd dat ik voorlopig niet meer zulke dingen wil doen. Ik hou het voorlopig, als ik weer aan tussendoortjes begin, gewoon op sultana's want die zijn voor mij veilig en bevatten genoeg kcal om als tussendoortje te kunnen.

Vanmiddag een boterham op. Ging gepaard met heel veel spanning en zenuwen (heb er een kwartier over gedaan) en ik had erna een enorme dip (moe/down). Wel nog zonder boter en met veilig beleg maar ik heb het tenminste gedaan..

Kirstenn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 10:22

Goed van je Mendy, kan je trots op zijn ook al voelt dat voor jou niet zo.

Ik had gister verjaardag van mijn opa. Erg gezellig en natuurlijk genoeg te eten. Maar op zulke momenten schaam ik me om iets te gaan eten. Mijn oom en tante letten op elke calorie die naar binnen gaat terwijl ik op zulke momenten het liefst alles op eet.. Ik ben eerder naar huis gegaan en heb toen weer wat gegeten.. Terwijl ik donders goed weet dat het niet mag..

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 11:12

Dat zijn van die typische eetbui-uitlokkers hè? -O-
Het is op zich vrij logisch dat je thuis wat bent gaan eten. Je onthoudt jezelf de hele avond van t eten en als je dan thuis bent, alleen, kun je eindelijk toegeven. Dat zijn echt dingen die je nog gaat leren straks. Op een verjaardag leren eten. Zodat de kans dat je als je thuiskomt gaat eten verkleint wordt. Dat heeft tijd nodig en je hoeft jezelf niet te veroordelen om gisteren! Het mag ook een keer fout gaan, leer je alleen maar van!

Kirstenn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 12:03

Ja verschrikkelijk.. Voel me er ook behoorlijk rot over, maar het gaat gewoon vanzelf.
Vanavond maar naar stal, daar is geen eten en kan ik me de hele avond vermaken. Lekker afleiding zoeken!

Nozidia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 13:25

Hoi!

Zou ik me hier ook mogen melden? :o