ADD - ik word er zo MOE van!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mandarijn12

Re: ADD - ik word er zo MOE van!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 10:53

Ik ben ook de C variant, wel richting H :+

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 11:18

Hier nog een C variant. Ik denk dat de meeste ADHDers de klachten van ADD ervaren, dus dat daar goed over meegepraat kan worden. Alleen omdat de hyparactiviteit ontbreekt bij ADD lijkt me geen reden om een apart topic te starten.

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 11:21

rensiepensie schreef:
Hier nog een C variant. Ik denk dat de meeste ADHDers de klachten van ADD ervaren, dus dat daar goed over meegepraat kan worden. Alleen omdat de hyparactiviteit ontbreekt bij ADD lijkt me geen reden om een apart topic te starten.

Precies mijn idee :)

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 11:35

Maar goed, nu zijn er dus nog steeds twee. Moet telkens kijken in welke ik nu zit. Wat gaan we doen? Wel of niet fuseren?

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 11:35

Ik geloof dat de meeste mensen met ADHD de C-variant hebben... Vroeg mij alleen af of ADD dan inderdaad helemaal hetzelfde is en dat alleen de 'hyper' ontbreekt. Of zijn er nog meer verschillen?

Nb: ik vind fuseren prima :)

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 12:01

Volgens mij is het dus zo dat ADHD 3 varianten heeft. De I, C en H. Heb je de I-variant, dan wordt dat dus ook wel ADD genoemd, omdat je dan niet die hyperactiviteit/impulsiviteit hebt. Naar aanleiding van de DSM criteria kan gekeken worden óf je ADHD hebt, en welke variant. Dit is dezelfde lijst voor iedere vorm van ADHD. Nou verschilt het uiteraard per persoon welke kenmerken je hebt en in welke vorm etc., maar in principe zijn de ADD/ADHD kenmerken wat aandachtstekort hetzelfde.
Als ik het zo lees ook in de DSM IV, dan wordt ADD officieel niet meer gebruikt, maar is het dus ADHD-I.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 12:06

Ik heb hier een boek dat 6 verschillende ADD-types behandeld. Zal eens even kijken wat die daar allemaal over verteld.

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 12:07

Succes met samenvatten, dat is nog steeds niet mijn beste punt :P

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 12:15

Ik heb hem alleen eens een keer van achter naar voren doorgebladerd :+ .

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 12:15

xXVeronaXx schreef:
Nou dan verklaart dat een hoop, rekenen kan ik tot op de dag van vandaag niet, m'n moeder heeft het zo vaak met me geoefend, de tafeltjes uit je hoofd kennen bijvoorbeeld kon ik echt niet, even als staart delingen daar snap ik de ballen van, er is ook gedacht aan discalculatie maar nooit iets mee gedaan.
Richtingsgevoel heb ik dan weer wel, de weg uitleggen kan ik dan weer niet :+

Haha hier precies hetzelfde, ik snapte ook zeer weinig van rekenen en wiskunde (nog steeds niet trouwens) maar ik heb toch een redelijk richtingsgevoel :P

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 12:18

Bij GGZ hebben ze ook geen aparte ADD afdeling. Daar zit je met psycho educatie en gedragstherapie ook met ADDers en ADHDers door elkaar. Er zijn meer overeenkomsten dan verschillen.

Je hebt een vorm van ADHD, waarbij je alleen maar last hebt van hyparactiviteit en impulsiviteit.
Je hebt AdHD, waarbij je last heb van hyparactiviteit, impulsiviteit en aandachttekort.
En dan heb je ADD, waarbij er geen sprake is van hyparactiviteit danwel impulsiefiteit.

De meeste mensen hebben de tweede vorm. Maar volwassen weten hoe ze zich horen te gedragen en hangen op hun werk niet meer in de gordijnen. Maar die hyparactiviteit uit zich dan als onrust, het gevoel op ontploffen te staan, waardoor de chaos in het hoofd en de aandacht te kort nog veel erger wordt.

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 12:21

Dus de mensen die zeggen, ik heb geen ADHD maar ADD want ik ben niet hyper ( denkend aan types als dolf Jansen, Bert visser en jochem Meijer ) die hebben het vaak bij het verkeerde eind. Ikzelf ook. Ik dacht bij ADHD aan iemand zoals bovengenoemde heren. Maar blijk dus zelf overduidelijk alle H symptomen te hebben.

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 12:40

De vader van mijn beste vriendin zei "wow dus al die mensen die zo druk zijn, dat heb jij allemaal in je hoofd?"
Toen ik haar leerde kennen ben ik me gaan laten testen. Vonden ze totale onzin. Klopte toch. Nu heeft zij zich ook laten testen en heeft ze hetzelfde type als ik gediagnosticeerd gekregen. Haar moeder is nu compleet om en denkt dat ze het zelf heeft. Haar vader snapt er nog steeds niks van.

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 12:58

Ja ik zie in mijn moeder toch ook wel heel duidelijk terug waar ik het zeg maar van heb. Maar die blijft volhouden dat er niets aan de hand is. Het gaat toch hartstikke goed met jullie? En dat terwijl in van mijn zusjes nu al 10 weken verplicht opgenomen is in een instelling omdat ze helemaal is doorgedraaid.

Het heeft mij toch wel doen terugkomen op mijn eigen kinderwens. Als ADHDer een ADHD kind opvoeden is echt heel erg moeilijk. Ik en mijn zusjes zijn daar toch wel het levende bewijs van. Als ik nu zie hoe de kinderen van mijn vriend zijn, rustig, gezellig lief. Dat gaat bijna vanzelf. En als ik dan terug kijk naar vroeger... De chaos, de hysterie, de drukte, het gevoel alsof er elk moment iets kon barsten, bij mij, mij. Zusje of mijn moeder. Ookal was het huize de zoete inval, en ook heel gezellig. Toch niet echt handig om een kind te krijgen als je vrijwel zeker weet dat die hetzelfde mee gaat maken. Best lastig.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 13:10

ik begin er niet aan, kinderen :n
hou het wel bij de hond en het paard opvoeden :D
is al werk zat

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 13:18

vergeet niet dat je jezelf ook nog moet opvoeden,dan is het al helemaal zwaar zat :P

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 13:19

Hahaha, ja dat is waar.

Maar ik heb nu wel een vraag aangezien we hier toch wel op een paardenforum zitten ( je zou het bijna vergeten)

Wie van jullie rijdt er een sensibel paard? Voor mij een onmogelijke opgave omdat die paarden knettergek worden van mij, ze voelen " de onrust" naar mijn idee, en worden daar zenuwachtig van. Ik heb niet op alle paarden dit effect, maar ik ben hierdoor toch wel ongeschikt voor gevoelige, sensibele paarden naar mijn idee.

Gelukkig heb ik nu mijn maatje gevonden. Maar het was voor mij des te moeilijker om een "klik" te vinden met een paard.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 13:20

Bzoem schreef:
Ik zou nog steeds wel graag willen weten hoe jullie je medicatie zouden innemen of er anders voor zouden zorgen dat je dag slaagt, wanneer je pas vanaf 14:30 aan je werkdag begint en toch de rest van de dag ook nuttig wilt doorbrengen...
Ik merkte gister dat ik er om 19:30 al echt klaar mee was. Iets moet gaan veranderen.

Daar zit ik ook erg mee. Ik heb ook diensten vanaf 14.30, grappig :) Dan sta ik ook later op en dan kom ik in de knoop met de medicatietijden, aangezien ik écht niet kan slapen wanneer ik het na 14.00 inneem :+

Dus ik denk dat de enige remedie is: Op tijd opstaan. Maarja, na een avonddienst slaap ik altijd even lekker tot 9.30 :o

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 13:20

Ellepel : omg : aint that the truth :')

lol, nah, ik merk wel dat het hebben van een heule! pittige hond ook voordelen heeft...ik moet consequent zijn ...echt heel erg consequent
or else we're screwed :=
dat werkt ook door in andere zaken :P

@rensiepensie, ik ben bij de paarden sowieso wel rustiger , het geeft me rust om daar te zijn zeg maar
maar ik heb het eigenlijk soms wel met rijden, mijn eigen paarden ben ik toevallig tegen aan gelopen, of zelf gefokt en dat werkt gewoon...
maar er zijn paarden waar ik niet zomaar op klim omdat het gewoon niet werkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 13:26

ik verzorg een stuk of wat dieren van mijn stalhouder en eigenlijk zijn ze allemaal wel sensibel.
zitten zeker 2 bij met wat moeilijk karakter,maar ik vind zulke dieren gewéldig!
dan voel ik me meer met hen verbonden whaha,ik ben ook niet makkelijk dus kan me goed in ze verplaatsen en blijf daardoor juist rustig.
maar dat is misschien ook een stukje ervaring? zit zelf al 30 jaar tussen de paarden en als er een paard druk gaat staan doen ga ik wel een sigaretje roken tot ze klaar zijn.
daarentegen is het wel weer zo dat als ik druk in mijn hoofd ben en te gespannen dat ik kelly dan niet te pakken krijg.
dan loopt ze weg en is zelf ook heel druk,maar dat weet ik en dan doe ik met haar niks.
mijn eigen pony kent me nu wel die heb ik al 13 jaar die is wel wat gewent :P :P

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 13:36

Haha, nou als mijn vorige paard me alleen al zag werd ze al nerveus. Ging er vandoor als ik haar wilde pakken, stond de schrapen en te trappelen tijdens het poetsen. Ja als IK dan zeg, joh doe ff rustig, dan gebeuren er toch wel rare dingen.

Maar ik merk het aan alle paarden, als ik een chaotische heen en weer loop dag heb, en alles achter mijn gat vergeet, dan is dat heel besmettelijk voor paarden.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 13:50

Peppertree schreef:
Maar goed, nu zijn er dus nog steeds twee. Moet telkens kijken in welke ik nu zit. Wat gaan we doen? Wel of niet fuseren?

voorstel : hier verder gaan en in de openingspost een link naar het medicatie topic voor de info die er staat?
maar dan is het verder wat overzichtelijker?

als de rest eens is , dan pb ik de mod :)

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 14:33

Boh ik ben vandaag zo stuiterig, kan echt niet normaal functioneren. Arme collega's.

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 14:52

Hebben jullie tips voor die chaotische drukke en springerige buien := ?

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 14:57

Mandarijn12 schreef:
Hebben jullie tips voor die chaotische drukke en springerige buien := ?

Gewoon even helemaal los gaan. :')