In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kerstkransje

Re: In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 10:32

Zo meiden, ben weer thuis, gisteren mocht ik weer gaan.
Had last van ritmestoornissen, nu medicijnen erbij
Vreselijk moe, en beetje moeite om m'n dagelijkse ritme te vinden maar t komt vast weer goed!

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 10:39

Mindfull: Ik keur NERGENS een gevoel af... :) Ik reageer er alleen niet altijd op. Omdat ik het doelmatig bekijk (en dat maakt het waarschijnlijk hard of zakelijk). Het gaat er inderdaad om wat je er mee doet. Maar ook waardoor het veroorzaakt wordt. En soms is er een link tussen beide. Gevoel is altijd wat het is. Daar valt niets aan af of goed te keuren. Waar het vandaan komt, en wat je er vervolgens mee doet, daar gaat het om.

Maar ik kan me voorstellen dat mensen mij te 'zakelijk' vinden hierin, omdat ik te gefocust ben op een specifiek doel, zonder in te gaan op het gevoel, dat dat er mag zijn en dat dat heel vervelend is.

Misschien komt het al heel anders over als ik eerst zeg: 'wat ontzettend naar voor je dat je je zo voelt.' Wat ik vind dat ook echt naar voor een ander. Maar door het over te slaan lijkt het misschien alsof ik daar niet bij stil sta. In sommige gevallen zal ik ook wel degelijk reageren op die manier, zoals je net ook hebt kunnen lezen. Ik meen dat dan ook oprecht! Als ik in andere gevallen niet met die bekrachtiging reageer, dat ik het erg voor de ander vind, dan is dat een bewuste keuze. Dat neemt niet weg dat ik het erg vind. Dat zijn twee verschillende dingen.

De ene keer reageer ik op het gevoel, de ander keer op wat er mee gedaan wordt of wat er aan vooraf gaat. Persoonlijk vind ik reageren op de laatste 2 nuttiger, maar ik begrijp dat reageren op het eerste het belangrijkste is hier :)

Mindfull

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 11:00

Gummie, zo dat was een mooie portie zelfreflexie! ;) En dat is niet bepaald makkelijk, wat ook weer laat zien dat je streng bent voor jezelf. :)

Petra, goed dat je weer thuis bent. Je hebt dit vaker zei je toch?

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 11:08

Als je het jezelf aanleert is het helemaal niet zo moeilijk hoor :) Ik ben altijd streng voor mezelf geweest, maar dit valt daar niet onder :) Ik heb meer inlevingsvermogen dan je wellicht op basis van mijn posts zou denken ;) dat helpt bij het steeds weer analyseren van wat mijn aandeel is in de reacties die er op mij gegeven worden. En de ene keer leer ik daar iets nieuws van en in het andere geval geeft het een mooi beeld van wat ik al wist van mezelf :) Soms kies ik ervoor mijn aandeel te veranderen, en soms sterkt het me juist in mijn overtuiging dat ik voor mij de juiste weg bewandel, ook als het gaat om het kiezen van formuleringen :)

Altijd in beweging ;)

acera1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 11:44

Hallo!

het gaat nu wel weer ietsje beter, maar ben toch wel thuis gebleven. Heb nog steeds hoofdpijn en ik probeer nog wat te slapen om mezelf rust te geven. Heb niemand gebeld, wel proberen te schrijven , maar het wil niet erg. Ook heb ik het konijnendeurtje gemaakt. De schade viel toch wel mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 12:09

petra85 schreef:
Zo meiden, ben weer thuis, gisteren mocht ik weer gaan.
Had last van ritmestoornissen, nu medicijnen erbij
Vreselijk moe, en beetje moeite om m'n dagelijkse ritme te vinden maar t komt vast weer goed!

Fijn dat je weer thuis bent, het zal best zijn dat je moe bent, kun je rustig aan doen?

Wat een goede zelfreflectie Gummie +:)+ Ik zou het alleen maar fijn vinden als je blijft :)

Acera, fijn dat het iets beter gaat :) Alle kleine beetjes zijn iets.

kerstkransje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 12:18

Nee dit heb ik niet vaker, heb wel een hartafwijking, 2 jaar geleden openhartoperatie gehad, ritmestoornisse is nieuw voor me. Ach ouderdom komt met gebreken :+
Met een peuterpuber in huis is het best lastig rustig aan doen...
M'n man is ook thuis we hebben een boerderij dus hij kan fijn mee naar buiten.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 15:06

-O- Wilde niemand hier het topic uitjagen.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 15:09

petra85 schreef:
Nee dit heb ik niet vaker, heb wel een hartafwijking, 2 jaar geleden openhartoperatie gehad, ritmestoornisse is nieuw voor me. Ach ouderdom komt met gebreken :+
Met een peuterpuber in huis is het best lastig rustig aan doen...
M'n man is ook thuis we hebben een boerderij dus hij kan fijn mee naar buiten.

Even off-topic hoor, maar wat heerlijk dat je op een boerderij woont! Buitenlucht is goed voor de mens!!! Ben jaloers... ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 15:54

BarbaLala schreef:
-O- Wilde niemand hier het topic uitjagen.

Dat doe je niet, we mogen hier best kritisch op elkaar zijn vind ik, zonder elkander weg te jagen.

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 16:14

Jeetje meiden wat gaan jullie hard. Heb niet bijgelezen :=

Had gister PMT en daarna een gesprek met mijn psychologe. Wat had ik het slecht. Ik merk gewoon dat de therapieen die ik heb (PMT en mindfulness) zoveel energie vragen dat ik gewoonweg geen energie heb om dingen te doen ik leuk vind. Heb alleen maar kunnen huilen. Na mijn opname had ik genoeg handvaten om verder te gaan, ik had structuur maar ik merk dat ik langzaam weer in mijn eigen wereldje terecht aan het komen ben. PMT is voor mij nu min of meer herhaling; haal er ook geen voldoening meer uit dus. En mindfulness werkt momenteel een beetje afrechts lijkt het wel. Ik heb weer zoveel gedachtes in mijn hoofd. En dan hoor ik de therapeut zeggen: gedachtes zijn maar gedachtes. Ja dat kan dan wel maar ook om dan weer terug te komen in mijn anker, mijn ontspanning neem ik die gedachtes mee. Verder droom ik weer over het vastzuigen in het moeras, niemand kunnen bereiken als ik hulp nodig heb. Kortom ik zit er even doorheen.
Mijn psychologe wil nu gaan kijken hoe we dit op gaan lossen want zij wil niet dat ik weer afzak; het ging na de opname juist zo fijn. Zij zou de therapeuten spreken en mijn verhaal daarin mee nemen. Misschien is het verstandig om even te stoppen met de therapieen en weer de structuur op te pakken met mijn psychologe en psychiater achter de hand. Ik ben benieuwd wat er uit gaat komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 16:21

Balen Miranda, fijn dat de psychologe je wel gaat helpen om te kijken of er wat anders gedaan kan worden :)

Mindfull

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 17:28

Miranda, je lijkt er goed over nagedacht te hebben...
Ik vond het een paar jaar geleden best eng om weer op eigen benen te gaan staan, jij niet?

Joolien weer beetje bijgekomen van je lange dag gisteren?

Ik had vandaag een goede dag, veel gedaan in huis, leesmoeder geweest in de klas van dochterlief, cake gebakken, en nu sta ik letterlijk op instorten.. Ben kapot, eerst maar eens koken :j

nicoletjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 17:41

Hoi hoi allemaal,

wat gaan jullie hard joh ben even niet geweest en al weer 3 pagina's er bij.
Wel fijn om terug te lezen hoe het met jullie gaat bij sommige gaat het goed andere dag weer minder goed. sommige mensen zitten niet lekker in hun vel.

Desondanks succes allemaal zet hem op want jullie kunnen het en jullie zijn allemaal 1 voor 1 geweldige mensen, met een hard van goud zo te lezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 17:43

Ik heb toch een slechte dag, heel gek. Zo lang ik maar niks doe is er niks aan de hand, maar nu wilde ik net de was op gaan vouwen, super simpel werk en dan blokkeer ik...
Voel me nu ook superkut. Zo ineens, vanuit t niets...

nicoletjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 17:47

Joolien schreef:
Ik heb toch een slechte dag, heel gek. Zo lang ik maar niks doe is er niks aan de hand, maar nu wilde ik net de was op gaan vouwen, super simpel werk en dan blokkeer ik...

Jeetje wat vervelend. En komt dat nog steeds door die woede die je laatst had of is dit een ander gevoel. Als je er niet over wilt praten is het ook begrijpelijk hoor. Maar ik ben er voor je

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 17:48

nicoletjee schreef:
Joolien schreef:

Jeetje wat vervelend. En komt dat nog steeds door die woede die je laatst had of is dit een ander gevoel. Als je er niet over wilt praten is het ook begrijpelijk hoor. Maar ik ben er voor je

Dit heb ik wel vaker, dan word ik heel onrustig maar dan weet ik niet waar het vandaan komt. Heb dus geen idee wat het is.

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 18:05

Jeetje Joolien wat vervelend :(:). Weet zo even niet 1, 2, 3 wat je daar aan zou kunnen doen :=

@ Mindfull: helemaal op mijn eigen benen vind ik nog eng maar ik begrijp wat je bedoelt. Ik merk alleen dat ik na een opname van 10 weken zoveel energie weer had, weer positief in het leven kon staan, het gebeuren van de afgelopen 6 jaar niet meer mijn dag bepaalde, dat je dan gelijk merkt dat als er wat met je lichaam gebeurd, er iets niet goed gaat. Helemaal alles loslaten doe ik niet. Het idee dat ik het zonder mijn psychologe moet gaan doen vind ik al zou beangstigend. Mindfulness stond al op de planning voor de opname maar is toen gecanceld. Wellicht dat ik er toen meer aan had gehad dan nu. Eigenlijk was de gehele opname een soort van mindfulness: ontspanning, bewust bezig zijn met. Ik heb toen ook heel veel soorten therapie gehad. Heb vandaag van mijn psychologe te horen gekregen dat ik dinsdag afscheid mag gaan nemen van PMT. Morgen ga ik wel naar mindfulness en zal het dan wel horen wat er uit dat gesprek is gekomen. Mijn psychologe zou contact met hem opnemen maar daarvan koppelt ze in de mail niets terug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 18:06

Dat weet ik dus ook niet, en dat is poedersuiker. Ik schrijf het maar van me af, maar dat werkt ook niet echt.

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 18:08

Kun je dit bespreekbaar maken met je psychologe/therapeut?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 18:10

Miranda40 schreef:
Kun je dit bespreekbaar maken met je psychologe/therapeut?

Ja dat kan en dat ga ik ook zeker doen. Van dit soort gevoelens word ik helemaal gek...

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 18:13

In de hoop dat ik het nu beter formuleer ;) ... :

ik heb geleerd en ervaren dat het een goede oefening kan zijn om niet te focussen op waar een gevoel vandaan komt, maar te focussen op het gevoel zelf. Letterlijk het 'ondergaan' zonder uitwegen te zoeken. Zonder erover na te willen denken. Alleen het ervaren. Dat is super heftig met als dieptepunt de momenten dat je werkelijk meent dat je het niet aan kan, dat je volledig in zal storten, etc. En als dat gebeurt, alleen er doorheen gaan, het ondergaan, zonder te handelen of andere uitwegen te zoeken. In plaats van weglopen of analyseren, gewoon niks behalve dat voelen. Ik heb zelfs geoefend met het zelf oproepen van bepaalde gevoelens door specifieke muziek op te zetten of een bepaalde film, om de gevoelens die ergens nog borrelen gecontroleerd omhoog te halen waarna ze weer vanzelf een keer afzakken..

Klinkt een beetje vaag misschien, maar ik pas het nog steeds wel eens toe. De ene keer zet ik iets op wat het tegenovergestelde gevoel teweeg brengt, zoals energieke muziek als ik down ben of een humorfilm als ik huil. De andere keer zet ik iets op wat het gevoel versterkt, zoals een bambifilm als ik huil ;) Op die manier geef je je gevoelens vrij baan terwijl je er wat meer "invloed' op lijkt te hebben omdat je zelf hebt gekozen om het te versterken of op te roepen, of het juist de laten afzakken...
Schrijven doe je uiteindelijk met je hoofd. Je bent dan bezig je gevoelens om te zetten in woorden. Ik deed dat voorheen erg veel en kreeg toen de tip om het juist eens niet te doen. Om het niet in woorden om te zetten.

Mindfull

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 18:15

Maar toch ook morgen contact dan met de Mindfulness therapeut. Misschien dat hij wat meer kan vertellen. Wel dapper hoor, dat je zelf de stap zet!

Joolien, klinkt niet goed, heb je dat altijd na een therapie dag? Of speciaal vandaag?
En inderdaad, meer doen dan mee geven aan de therapeut kun je niet he. En dan maar geen was op vouwen, morgen ligt die was er ook nog ;)

Mindfull

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 18:18

Gummie, goede tip! Ik heb echt bijna altijd dat ik moet huilen als ik ga meezingen in de auto. Maakt niet uit wat voor nummer. Dat zou dus eigenlijk iets zijn waarmee ik zou kunnen triggeren.
Blijf je er dan niet de hele dag in hangen?
Ga dat morgen eens bespreken, misschien is het wat! Dankje :)

En ja, super geformuleerd :+