Meer mensen hier op bokt met astma?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Meer mensen hier op bokt met astma?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 23:56

Sterkte! Ik heb helaas geen ervaring met kleine kinderen. Soms kunnen ze er overheen groeien...

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 09:26

Ik had begrepen dat je er niet echt over heen groeit maar dat minder actief kan worden maar hoe precies weet ik niet.

Sterkte met de kleine. Hoop dat medicijnen goed werken bij de kleine. Misschien dat je op het longforum meer ervaringen met kinderen vind?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 11:12

Ik heb ook geen ervaring met astma kindjes. Wel hoor je vaak dat het weggaat als ze 9-10 zijn en later weer terug kan komen na de puberteit.

Chatelaine: wat vreselijk naar allemaal :(:)

Ik begin zachtjes mijn grote hoop af te kloppen: dat ik dit jaar geen last ga hebben van mijn longen *klopt af*. Normaal gesproken zou ik allang aan de medicatie zitten, maar afgezien van een kuchje hier en daar heb ik nergens last van! Het echte koude weer moet nog komen, maar ik heb hele goede hoop. *klopt voor de zekerheid nog een keer af*

khorizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 12:16

Mijn dochter van zeven heeft astma. Ze gebruikt ventolin en flixotide. Ze heeft er vooral last van als het vochtig of koud weer is. En zodra ze verkouden is. En dat komt nogal eens voor.
Toen ze 3 was is ze opgenomen in het ziekenhuis. Haar zuurstofgehalte in het boed was erg laag.

Zo erg heeft ze het daarna niet meer gehad. Ze moet ook altijd erg hoesten als ze last heeft van haar astma.
Vorige week woensdag had ze haar 1e paardrijles. Die heeft ze stappend doorgebracht vanwege het hoesten en de benauwdheid. We hopen dat het de volgende keer beter zal gaan.

Het belangrijkste voor mijn dochter is dat we flixotide volgens schema blijven gebruiken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 16:50

Ik was zelf een astmakind, ken geen leven zonder medicatie. (Mijn broer en zus waren ook erg astmatisch, maar die zijn er voor de puberteit vanaf gekomen en hebben ook nooit meer medicatie nodig. Dus ik had gewoon pech :Y) )

Mijn oudste tantezegger was ook astmatisch, bleek achteraf door het huis te komen. Nadat ze zijn verhuisd heeft het kind heeft nooit meer medicatie nodig gehad en is tot op de dag van vandaag kerngezond :) hij zat als baby al aan de puffers en dat geven aan een baby is een vak apart want als meneer niet wou was het niet te best. Dan moest je het hoofd vasthouden en kapje erop zetten terwijl hij hard aan het huilen was... Arm manneke. Maar het moest gewoon. Vaak onderging hij het gewoon rustig, maar ja... Ook baby's hebben hun dag wel eens niet. Geen trauma's aan overgehouden gelukkig haha, ik krijg ondanks de sluipende puberteit nog steeds een dikke kus!

Voor mij zijn ook veel aanpassingen in huis gedaan en dat heeft absoluut effect :) en op een manege zul je mij ook echt niet aantreffen, dan kan ik gelijk de medicatie verdubbelen hihi

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 01:53

Houden jullie bij het kiezen van jullie basis- en aanvullende zorgverzekering rekening met de aandoening?
Ik las net dat de vergoeding van medicatie iets is op te letten omdat je anders misschien een andere variant dan je hebt voorgeschreven gekregen, vergoedt krijgt. En misschien is de vergoeding van bepaalde therapieën van belang?

Ik ben benieuwd als het bovenstaande van toepassing is waar en hoe jullie verzekerd zijn.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 02:13

Ik ook vuurneon, altijd puffers gebruikt. :j
En nu is het mijn werk. :D (POH)

Peca, Salbutamol is ventolin :) fostex heb je nieuw. :j fijn, hoor ik ook goede verhalen op. Maar ik denk dat je foster bedoelt?

Vuurneon, ik zet mensen ook over met zwangerschaps wens, dus als je normaal bij de ha of POH bent kan die dat ook gewoon. wat gebruik je nu?

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 02:22

Gezond en gelukkig 2014!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 02:27

IMJ schreef:
Ik ook vuurneon, altijd puffers gebruikt. :j
En nu is het mijn werk. :D (POH)

[naam], Salbutamol is ventolin :) fostex heb je nieuw. :j fijn, hoor ik ook goede verhalen op. Maar ik denk dat je foster bedoelt?

Vuurneon, ik zet mensen ook over met zwangerschaps wens, dus als je normaal bij de ha of POH bent kan die dat ook gewoon. wat gebruik je nu?

Salbutamol is uit dezelfde groep als ventolin inderdaad, maar is het ook precies hetzelfde? Mij werd verteld dat deze variantie dieper in je longen gaat?
Foster zou kunnen xD

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 02:36

Bij mij is het verschil dat de ventolin in discus vorm is en de salbutamol een puffer met voorzetkamer.

Met een discus moet je in een keer heel diep ademen en met de vzk kan je meerdere keren in en uit ademen, waardoor je rustiger puft en het idd dieper in je longen komt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 03:13

Jilletje schreef:
Bij mij is het verschil dat de ventolin in discus vorm is en de salbutamol een puffer met voorzetkamer.

Met een discus moet je in een keer heel diep ademen en met de vzk kan je meerdere keren in en uit ademen, waardoor je rustiger puft en het idd dieper in je longen komt

Dat merk ik inderdaad met de fortex. Daar gebruik ik de vzk bij. Bij de salbutamol niet. Aangezien ik die vzk niet overal naar toe meesleep (bijv mij uitgaan...) Dokter zei dat het makkelijk ook zonder kan.
Merk wel dat de fortex beter werkt voor mij :)
Heb nu alleen nog een lading discussen thuis die ongebruikt zijn nog... Even vragen of d apotheek ze misschien nog terug wilt? Is anders ook zonde.. heb 3 gloednieuwe liggen nog..

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 04:01

Ik ken Fortex helemaal niet?
Foster is hetzelfde geloof ik als fostex.
En je heb ook een kleinere voorzet kamer eventueel :)
http://www.mijnaerochamber.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 14:07

Kido schreef:
Ik ken Fortex helemaal niet?
Foster is hetzelfde geloof ik als fostex.
En je heb ook een kleinere voorzet kamer eventueel :)
http://www.mijnaerochamber.nl

Fostex. Sorry typfoutje op mobiel ,)

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 14:16

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 14:50

Jullie ook allemaal een gelukkig en vooral gezond nieuwjaar! Iedereen goed door de vuurwerk dampen heen gekomen? :)

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 18:34

ikkeniet schreef:
Ik ben hier me nu aan het inlezen.
Mijn zoontje van 4jaar is 3 weken geleden plotseling opgenomen met
een heftige astma aanval.
Bij al zijn spierspannings problemen, hebben we nu een astmakind erbij.
En nu iedere dag puffen. Qvar en ventolin.
Wat zijn jullie ervaringen met kleine kinderen?

Mijn zoontje kreeg als 1 jarige 2x een opname om verneveld te worden. Als 2 jarige heeft hij vrij weinig last gehad. Vanaf 1 januari 2013 is het raak, hij is om de 4 weken ziek. Benauwd, pieperig en kan niet meer stoppen met hoesten. In juli en augustus nergens last van gehad en in september begon het weer. Eerst naar het ziekenhuis n Alkmaar geweest waar hij 2x per dag flixotide kreeg voorgeschreven, dit hielp niet en we zijn zo naar huis gestuurd. Voor een second opinion naar Hoorn gegaan, bloedtest gehad waaruit bleek dat er wel degelijk een allergie voor huisdieren aanwezig is. Nu staat hij 2x per dag op de Qvar en de ventolin alleen als hij het benauwd heeft. Nu is hij wel weer ziek geworden maar voor mijn gevoel heeft het nog geen astma aanval uitgelokt dus ik denk dat de Qvar wel degelijk helpt. Hopelijk heeft jouw zoontje er baat bij.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 23:31

Dan zitten we in hetzelfde ziekenhuis, Barb.

Helaas krijgen we de boel niet goed onder controle.
Vanaf begin december op de onderhoud van de Qvar, en dan nog 3 of 4 keer per dag extra bijpuffen.
Rondom de kerst ging hij verder achteruit.
Maar het waren allemaal kleine dingetjes.
Ik kon mijn vinger er niet goed opleggen.
Uiteindelijk zondag met hem naar de huisartsenpost gegaan, en door het ziekenhuis in.
Dit keer gelukkig een kleine aanval, die makkelijker onder controle kwam.
Gister de laatste prednison gehad, waarbij het tijdens de kuur erg goed ging.
Maar vandaag al een stuk minder.
Gelukkig moet ik maandag al bij de kinderarts terug komen.

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 20:33

Oh ik zie nu pas dat je hier in de buurt woont (daar waar ik mijn dekens altijd laat wassen haha)

Wat vervelend dat jullie de boel niet onder controle kunnen krijgen zeg. Wat zei de arts vandaag en hoe gaat het nu? Wij mogen donderdag heen voor controle.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 22:15

Chatelaine schreef:
Jullie ook allemaal een gelukkig en vooral gezond nieuwjaar! Iedereen goed door de vuurwerk dampen heen gekomen? :)

:j

Binnen gebleven _O-

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 22:19

De prednision is verlengt met 5 dagen.
Morgenochtend een gesprek met de fysio en logopedist, beneden in het ziekenhuis.
Over hoe we verder gaan met revalideren en conditie opbouwen.
En maandag weer teug komen bij de kinderarts. ( de 1e die me na 3 jaar serieus heeft genomen)

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 23:07

Hopelijk helpt de prednison hem er nu even overheen.
bij welke kinderarts lopen jullie?

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 21:41

Vandaag een gesprek gehad met de fysio en de logopedie.
Vanwege de aanval van vorige week, is de algehele conditie hard achteruit gegaan.
En is naar het ziekenhuis gaan voor therapie voorlopig geen optie.
Morgen eerst telefonisch contact met de kinderarts, om de afspraak eventueel te vervroegen.
Vonden fysio en logopedie het beste.
Zoonlief gaat nu de prednison is gestopt weer achteruit.

Voorlopig gaan we als het lukt, komende maand thuis proberen de conditie op te bouwen.
Gaan we doen door stukjes te lopen of te fietsen, maar ook met de Wii fit spelen.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 23:59

ZEER BELANGRIJK

Vandaag bij de longverpleegkundige geweest en daar heb ik iets zeer belangrijks te horen gekregen.
Wat nog weinig mensen weten, of doen.
Als je een puffer gebruikt, dan moet je bijhouden hoeveel keer je hem gebruikt. ( op briefje en turven)
Er zitten namelijk 100 of 200 dosis in. Maar weet jij wanneer deze op zijn?
Er zit meer drijfgas in de puffer dan werkzame stof. En tegen een glas of spiegel spuiten om te controleren
of er nog in zit doe je ook niet vaak genoeg. Daarbij spuit je dus ook een dosis gewoon weg.

Bij twee keer per dag puffen, dan kan het zo zijn dat je 3 weken lang geen werkzame stof puft.
Dan begin je met een nieuwe puffer, dan kan het zo 2 weken duren voordat je lichaam weer in orde is.
Betekend dus 4 of 5 weken zonder medicijnen!

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 00:20

Tip vanuit Davos is berekenen hoe lang je met je puffer doet.
Ook data op puffer noteren is handig.

Maar drie weken zonder puffer?
Dan ben jezelf ook erg laks geweest en niet opgelet hoeveel dagen je hem al gebruikt heb.
Eigenlijk heel simpel gebruikt je twee keer twee pufs en er zitten er 120 in dan gaat die 30'dagen mee.
Met ventolin moet je kijken wat je Max per dag mag gebruiken en dat berekenen stel als je Max gebruikt gaat een puf een maand mee dan moet je na een maand de puf gewoon vervangen.

Hopelijk kunnen jullie er wat mee...
Heb het ff snel geschreven dus als het vragen zijn stel
Ze gerust!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 00:23

Hoe lang kan je met een fostex puffer??? Vond de discus handiger... Daar stond het op...