Handboogschieten, wie nog meer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gothico

Re: Handboogschieten, wie nog meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 23:05

Aah Super gaaf. Even oefenen, maar dan heb je ook wat.

Nu even hopen(oefenen) dat Willow wat makkelijker te longeren is.
Als dat goed gaat wil ik mijn boog een keer meenemen. En dan maar oefenen.

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 10:01

Supergaaf Ashley!!!

En welkom Cindeeh! Inderdaad bij een club gaan kijken (of bij verschillende clubs). En laat je veel vertellen en uitleggen en stel veel vragen.
Wij zijn bij twee clubs geweest voor we ergens begonnen. Vriend had al vaker geschoten en had erg veel interesse voor traditioneel en daar was de ene club beter in. Maar daar kon ik als beginner pas 7 maanden later starten met een beginnerscursus van 75euro. Ik vond t nogal wat om eens iets te proberen. Ik had nog nooit een boog vast gehad.. (oke heel ooit stiekem die van vriend).
Dus wij naar de club bij ons in t dorp. Beginnerscursus was tien euro voor dfie maanden (wat een verschil!!) En ik mocht meteen al eens proberen voor ik mezelf daarvoor opgaf.
Ik voelde me er meteen een stuk meer welkom. Vriend is met mij naar die club gegaan en inmiddels zijn we helemaal ingeburgerd.
Als ik bij die andere club was begonnen was ik nu nog bezig met mijn beginnerscursus... :wow:

Ik heb gisteren mijn eerste stabilisatiestok gekocht voor op mijn recurve! Ben heel benieuwd!

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 10:48

Ah gevonden!

Ik wist al dat er zo'n topic was. Oké het is een beetje stoffig dus ik zal er met een doekje langs gaan. Wij (mijn vriend en ik) twijfelden al een tijdje over een sport. Handboogschieten leek mij gaaf (ik doe het immers ook digitaal als fanatieke gamer die draken slacht :') ) en we zijn een tijd geleden bij de open dag van de lokale handboogvereniging geweest. Daarna een drukke periode gehad en gisteren toch de aanmelding verstuurd. *\o/*

Stiekem hoop ik dat we best wel fanatiek worden, want zo zitten we wel een beetje in elkaar. We zijn wel heel verschillend wat deze dingen betreft. De verwachting is dat ik uiteindelijk met een ruiterboog oid. thuis kom en dat hij richting wat moderns gaat. We gaan het zien. :D

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 12:57

Altijd blij als dit topic weer boven aan ' Eigen berichten' staat. :D

Ashley, wat een fantastisch filmpje, die had ik even helemaal gemist! Wat zit je er ontzettend keurig op. :j En wat gaat dat al goed!
Het is inderdaad het makkelijkste als je je in het begin even niet zelf hoeft te bekommeren om te tempo (hij maakt het je ook niet makkelijk trouwens!).

Wat leuk dat je naar een kennismakingsdag bent geweest en je heb ingeschreven Authentic! Gezellig dat je samen met je vriend kan gaan ook. Als je beide een beetje competitief bent ingesteld, gaat dat fanatieke vast wel goedkomen. En dan maakt het helemaal niets uit als je uiteindelijk beide voor een ander type boog gaat, maar net wat je aanspreekt inderdaad. Ik denk wel eens dat ik wat dat betreft onwijs veel baat heb bij onze gemengde vereniging. Ik schiet met mijn ruiterboog gewoon mee met de vizierschutters - en dan wil ik winnen ook. :P Ik wordt daardoor gedwongen om echt het onderste uit de kan te halen. :j

Ik heb m'n eerste runarchery wedstrijd overlee… euh, gehad. :D
Het was ontzettend leuk maar eerlijk: ook loodzwaar!
Wel echt een fantastisch leuke groep mensen en ontzettend mooi opgezet. Ook een aantal meiden van mijn leeftijd waarmee het gewoon heel gezellig was. En verder stond iedereen iedereen aan te moedigen en over de finish te schreeuwen: kom op, volhouden, nog twee rondje, gaat goed!!! Geweldige sfeer erin dus.
Mijn doel was om de wedstrijd uit te lopen. Had gedacht dat het vanwege het beperkte deelnemersveld een (als in: 1) wedstrijd zou zijn. Dat was echter niet zo: eerst voorrondes en daarna een grote en kleine finale.
Een finale zou uiteraard te hoog gegrepen zijn, dus dan als doel gesteld om mijn voorronde uit te lopen. Na een rondje hardlopen (ruim 900 meter, twee heuvels, deels over veld) schoot ik de eerste beurt nog twee schijven om, na het tweede en derde en vierde rondje kon ik werkelijk geen deuk meer in een pakje boter schieten. :') Het voelt net alsof je moet schieten terwijl je extreem zenuwachtig bent, alleen is dit geen mentale maar echt fysieke stress. Heel bizar gevoel. Maar enfin: uitgelopen, met strafrondjes erbij ruim 4 kilometer dus supertrots! =:)
Maaaaarrrrrr…. dacht ik lekker klaar te zijn: moest ik potjandorie de kleine finale lopen! Neeeee…. :') Maar goed: niet zeuren, rennen! ~~}> Ik moet er dus bijzeggen dat mijn hardlooptraining tot 5 km strekt, met de finale erbij zou ik deze dag dus bijna 9 km moeten hardlopen, nog nooit gedaan. Doodop, alles mis, volgehouden, over de finish geschreeuwd en toch geen laatste. *\%/* Moe (dat is een understatement) maar voldaan!
Conclusie: supergave ervaring, maar ik zou wel echt heel serieus aan het trainen moeten om een beetje leuk mee te willen. Voor de goede orde: ook de Europees kampioen en een aantal winterbiathlonners liepen mee, geen bijhouden aan uiteraard. Ook geen onderscheid in bogen - en daarbij op twee deelnemers na uitsluitend recurveschutters (waarvan enkelen nog niet eerder een ruiterboog hadden gezien :') ). Ook wat weinig afwisseling: 8 keer dezelfde ronde lopen en op dezelfde schijven schieten. Vooralsnog blijf ik dus lekker 3D's doen en 'gewoon' hardlopen voor de conditie!

Overigens: het inschieten vond plaats op stramietpakken. Ik had drie pijlen geschoten en zag bij het eruit halen: eentje gebroken, twee hartstikke krom! Argh, voor zover het inschieten, dat rotspul! Maar een goede stok achter de deur om nu echt mijn 'beste pijlen ooit' in elkaar te gaan klussen. ;) Heb met behulp van de Stu Miler Calculator en "Shooting the Stickbow" inmiddels een hoop bijgeleerd. B-) In theorie gaan m'n ideale pijlen er zo uitzien:
Afbeelding
Dat ga ik straks uitwerken met paper tuning en bare schaft tuning. Heel benieuwd!

Ook supertof, op Koningsdag heb ik met twee andere leden van m'n vereniging de hele dag workshops gegeven: enorm succes!!
Toplocatie, supergoed weer en het liep als een trein. We hadden een klein element van competitie aangebracht door mensen een extra ronde te laten schieten als ze een ballon zouden raken. Werkte perfect. Leuk was dat nog flink wat leden kwamen helpen naast ons drieën. Echt het verenigingsgevoel.
Ook heel veel enthousiaste bezoekers. Jongg en oud, man en vrouw, onvermoede natuurtalenten en degenen die lieten weten dat ‘het is toch lastiger is dan het in de film lijkt’. Iedereen vindt het dan toch ontzettend leuk om te doen en om te kijken. Ook een enorme diversiteit: (groepen) kinderen, gezinnen, stelletjes, natuurlijk een paar bekenden. We hadden E 1,= voor 3 pijlen gevraagd (met dus nog 3 pijlen extra bij het raken van de ballon) en hebben zo maar liefst E 152 opgehaald voor Unicef! En er hebben dus heel wat mensen staan schieten! Op twee pauzes van 10 minuten na heb ik de hele dag mensen staan begeleiden. :wow: Geen stem meer over, maar onwijs leuk.

Ik heb verschrikkelijk veel zin in de Zomer 3D - heb me voor twee dagen ingeschreven. Het zou toch leuk zijn als naast die beker van de Winter 3D… O:)

Aangezien het weer lekker weer wordt, zal ik NU eens een meeting voorstel gaan maken!

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 14:23

Dank je!
Olivia is gelukkig een heerlijk paard qua gangen, maar helaas waren we de zweep vergeten mee te nemen. Dus dat was inderdaad een puntje voor de volgende keer! Haha!

Zo, maar het klinkt alsof jij echt behoorlijk aan de slag bent geweest! Ik word er al moe van als ik het lees!! Haha!
Maar zo'n eerste keer is natuurlijk altijd even kijken hoe het uit pakt. En dan weet je inderdaad nu dat je nog wel even moet door trainen! En ik weet dat het niks voor mij zou zijn! :')

Jeeeej! Ik heb weer zin in een meeting! :D

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 20:05

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 11:24

Toch klinkt het wel heel erg gaaf.. als je het eenmaal achter de rug hebt elanor!!
Wij hebben ook met koningsdag heel de dag workshops gegeven! Bij ons ook erg druk, veel gevarieerd volk. Twee jongens van een jaar of zeven vertelde dat ze thuis van een lange tak en een touw ook een boog gemaakt hadden en van takjes en veren hadden ze pijlen gemaakt. En die begonnen met schieten.. echt ware talentjes waren het! Zo leuk om te zien.

Welkom Authentic! Leuk samen met je vriend.. Ik ben ook samen met mijn vriend begonnen, maar ook nu allebei anders. Ik voornamelijk recurve en hij alleen maar ruiterboog.
Alhoewel dat een beetje op de schop staat. Buiten bij 3D's schiet ik met een flatbow. Leuk en mooi boogje, maar maar een laag pondage dus ik kom er niet zo ver mee en t schiet niet erg hard. En daar baal ik van.
Nou heeft mijn vriend de ruiterboog nog liggen waar hij mee begonnen is (35pond), dus die heb ik laatst eens geprobeerd. Maar ik kon er echt helemaal niks van :') dus nu twijfel ik...
Laatst zijn we in Lierop naar een 3D geweest en daar stonden de beesten heel ver weg. Ik kwam er gewoon niet met mijn flatbow.
Het zal vast een kwestie van heel veel oefenen zijn met de ruiterboog...

Athelas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 17:39

Weet iemand waar je bescherming voor je vingers kan kopen. Bescherming tegen trugslag van de pees heb ik al, maar mijn pees doet zoveel pijn aan mn vingers. :') Dus weet iemand waar je dan kan kopen?
Het schieten gaat steeds beter toruwens, vandaag 3 van de 6 pijlen in rood geschoten. *\o/*

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 21:08

Wat leuk Renske! Leuk, die jonge jochies die lekker zelf met takken knutselen. Kan me voorstellen dat het dan helemaal mooi is als dat ook goed blijkt te gaan met een 'echte' handboog!

Paard_Aap schreef:
Het schieten gaat steeds beter toruwens, vandaag 3 van de 6 pijlen in rood geschoten. *\o/*

Op de 70 meter? :))
Ik haal mijn spulletjes altijd bij Asgaard, je zou daar eens kunnen kijken voor een tab of handschoen - net wat je prettiger vindt (http://www.asgaard-archery.nl/?page=shop&c=30&mcat=2). :) Ook genoeg andere webshops - Fairbow, Europe archery, VBS archery, Elzinga archery, DAS Roggel….

Vandaag ook weer lekker staan trainen, wat oefeningen uit "the beginners guide to traditional archery" erbij gepakt. Heerlijk. Is ook een ontzettend leuk boekje, het leest als een romannetje maar zit bomvol goede info.

Athelas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 09:35

Okey, bedankt. Ik ga kijken. :j
Nee...niet op de 70 meter _O- Ik schiet op 10 :')

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 09:38

Klinkt als een goede tip, dat boek, Elanor!
Ja was echt heel leuk die ventjes. Ze waren zelf ook hartstikke enthousiast: 'mevrouw mogen we nog een keer?' :)

En bij de meeste handboogshops vind je ze ook Paard-Aap. Kun je ze niet van iemand eens lenen? Dan weet je een beetje wat de fijn vindt! Ik heb zo'n ding met drie vingertopjes die dan over mijn hand naar een bandje aan mijn pols vastzitten. Dat kan ik niet kwijt raken tijdens een 3D :+ binnen met mijn recurve heb ik wel eeb vingertab.

Athelas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 09:55

@renskep
Niemand die ik ken heeft een eigenboog met spullen enzo. Een vriendin zit wel op boogschieten, maar die heeft geen eigenboog en toegehoren. Dus daar kan ik het niet van lenen.
Maar ik denk dat ik zo'n handschoen met 3 vingers ga kopen. Ik gebruik nu een oude tuinhandschoen waar ik twee vinger van het weg geknipt. :')
En voor terugslag van de pees heb ik een spalk waar ik het harde plaatje heb uitgehaald. En dat werkt goed. :) Alleen de tuinhandschoen niet zo. :+

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 10:07

Hihihi creatief! Waar schiet je dan? :)

Athelas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 10:11

renskep schreef:
Hihihi creatief! Waar schiet je dan? :)

In de tuin. :+
Ik heb een grote kartonnen doos, daar plak ik een doelpapier op en ga dan schieten. De pijlen zijn van de decathlon en mn boog heb ik zelf gemaakt (uit het boekje: Zelf een handboog maken). Maar ik ben van plan om een boog te gaan kopen. Geen hele dure (moet het zelf betalen :+ ) maar zoiets als dit:
http://www.europearchery.com/rolan-snake-bow.html

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 10:16

Athelas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 10:18

renskep schreef:
Mijn boog? :Y) ik heb eerder op deze pagine een perfect verkooppraatje gehouden! :roll:

http://link.marktplaats.nl/m927710218

Haha, kan ook. :+
Alleen ik vind een kortere boog iets fijner. Dus ik denk dat ik tog voor die andere ga :P .

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 10:21

:7 haha het was te proberen.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 10:29

Hela, mijn vereniging is nog op zoek naar een flatbow met laag pondage! :):) Ik ga je even een PB'tje doen…

Athelas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 14:56

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 15:05

Er staat 'polymer composite'. Dus dat is wel uit kunststof gemaakt. Meeste bogen zijn dat hoor, mijn ruiterboog is ook grotendeels kunststof.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 16:06

Paard_Aap, leuk dat je zo enthousiast bent. Maar als je het toch wat serieuzer wilt aanpakken, dan zou ik je eigenlijk echt aanraden om in plaats van de aanschaf van een handboog nu te investeren in wat goede instructie.
Ten eerste vanuit veiligheidsoverwegingen, ik weet natuurlijk niet hoe jouw achtertuin eruit ziet, maar wat je nu wilt aanschaffen is wel een echt wapen waarmee je dan -bot gezegd- zelf zonder enige basis aan de gang gaat. Ten tweede leer je jezelf nu waarschijnlijk een techniek aan waarvan het heel veel moeite gaat kosten om die weer te 'ontleren' als je toch nog echt wilt gaan boogschieten, dat is ook zonde (ik spreek even uit ervaring naar aanleiding van een van onze jeugdleden die ook langere tijd zelf met zo'n semi-recurve had staan schieten).
Zeker omdat je het zo leuk vindt, lijkt een vereniging me voor jou echt de moeite waard! :j

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 17:10

Op de vereniging kan je vaak ook leuk vele verschillende bogen uitproberen van andere leden! Hierdoor heb ik een goede keuze voor een boog kunnen maken.
Daarnaast heb ik ook hard kunnen trainen aan de pondage te verhogen. Ik ben voor mijn eerste boog bij 'van Dorst' geweest en daar begonnen de bogen eigenlijk pas bij 30 pond.

Athelas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 17:59

Elanor schreef:
Paard_Aap, leuk dat je zo enthousiast bent. Maar als je het toch wat serieuzer wilt aanpakken, dan zou ik je eigenlijk echt aanraden om in plaats van de aanschaf van een handboog nu te investeren in wat goede instructie.
Ten eerste vanuit veiligheidsoverwegingen, ik weet natuurlijk niet hoe jouw achtertuin eruit ziet, maar wat je nu wilt aanschaffen is wel een echt wapen waarmee je dan -bot gezegd- zelf zonder enige basis aan de gang gaat. Ten tweede leer je jezelf nu waarschijnlijk een techniek aan waarvan het heel veel moeite gaat kosten om die weer te 'ontleren' als je toch nog echt wilt gaan boogschieten, dat is ook zonde (ik spreek even uit ervaring naar aanleiding van een van onze jeugdleden die ook langere tijd zelf met zo'n semi-recurve had staan schieten).
Zeker omdat je het zo leuk vindt, lijkt een vereniging me voor jou echt de moeite waard! :j

Ja, dat wil ik ook... maar is er ergens in de buurt van Kootwijk een schietvereniging? :+ Waar je op de fiets heen kan, dus max. een uurtje fietsen? (kootwijk ligt in de buurt van barneveld/apeldoorn).
Ik zou best op boogschieten willen, maar dna moet ik van paardrijden of karate af...en dat ga ik niet doen.
btw, wij hebben geen achtertuin, we wonen IN de tuin. Alles om ins huis heen is tuin. En er is ruimte om op de wei te schieten (+- 50 meter lang):+

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 22:23

Den Helder was weer super gaaf *\o/* mooi weer en een mooie lokatie.

Een klein beetje meegeschoten vanaf de jeugd plok, maar de laatste lus met 12 doelen maar overgeslagen, te veel belasting voor de schouder. Wel een top dag (en weekend) zo :D

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 08:08

Goed om te lezen Timbers! Zeker het weer wat mooi was, lekker lekker! En zo heb je toch weer een beetje kunnen schieten. Viel het je mee of tegen hoe het ging?