Beginnen met hardlopen, tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

malih

Re: Beginnen met hardlopen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 14:08

Heb je enig idee waarom je pijn in je scheen benen hebt???

shantal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 14:10

Geen idee, dacht eerst misschien aan mijn schoenen?
Of dat ik mijn voeten misschien verkeerd zet,maar heb het sowieso erger als ik ga strekken.

Afbeelding
Even de schoen die ik ongeveer heb toegevoegd.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 14:18

shantal hier een site waar een stuk staan over verschillende scheenbeen klachten/blessures en wat je eraan kunt doen. Persoonlijk denk ik dat het overbelasting is en dat je niet meer moet gaan hardlopen voordat t helemaal over is.
http://www.runinfo.nl/shinsplints.htm

shantal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 14:23

Ok dankje wel Mas, ik ben sowieso een maandje gestopt en sinds vorige week weer 2x een halve ronde gedaan,maar ik blijf er last van hebbe.
Maar zal even de site lezen,hopen dat zij wat tips voor mij hebben.

IJs erna deed ik al en de rust ertussen door.
Maar alsnog blijf ik de pijn houden, ga dan toch denken dat de schoenen niet geschikt zijn voor mijn voeten en de weg waar ik op loop(asvalt) waardoor ik denk ik steeds pijn heb.

En het rare is ze beschrijven de voorste dat het dan aan de buitenkant is,maar ik heb het aan de binnenkant;en dan met name aan mijn linkerbeen (alsof die de meeste klappen opvangt)
Het voelt dan net aan alsof mijn spier niet meer wil ontspannen en dat hij strak vast blijft staan.
Heb al gekeken of ik de spier kan tape zodat hij een klein beetje opgehangen word,maar dat gaat bij deze spier niet lukken.

Weet niet of ook de oorzaak zou kunnen zijn omdat ik altijd op hakken loop, en dat dan je spieren korter worden, en dan met hardlopen weer moeite zou hebben om ze weer langer te trekken(op de juiste lengte)

Saayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 15:26

chelss schreef:
@saayer, in hoeveel tijd ben je 5 kg afgevallen? Toch altijd fijn he, als je toch wel resultaat ziet :P

in 5 weken ongeveer, dus 1 kilo per week! Niet veel, maar dat zonder mn eetpatroon aan te passen haha

shantal; heb ik ook gehad, overigens heb ik eind 2009 mijn enkel gespleten dus ook in het gebied van mijn scheenbeen maar ik ben gewoon doorgelopen omdat ik dacht dat het wel over zou gaan. Ik moet zeggen dat het echt stukken minder is, maar af en toe voel ik het nog wel! Ik denk dat het bij mij ook is verbeterd door de schoenen. Maar het kan natuurlijk ook wat anders zijn, goed naar laten kijken dnek ik?

Ik loop zelf of in mn tennisrokjes als het heel warm is (vind het wel een vreemd gezicht..) en anders met een oude streetdance broek, dat loopt ook wel, maar is af en toe wel heel warm!
Weet iemand waar je voor niet al te veel geld een goede hartslagmeter kan halen?

Vanavond maar weer eens grenzen gaan verleggen, we gaan voor de 35 minuten! :D Hoop dat het dan wat afgekoeld is!

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 15:46

Dat vindt ik wel veel hoor als je niet je eetpatroon hebt aangepast!

Met 5 kilo minder heb je tenslotte wel een kleinere kledingmaat :)

Maris89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 16:03

1 kilo per week is heel veel zeg! Ik ren al ruim een maand en bij mij is er nog niks af.

Rennen jullie trouwens met dit warme weer? Ik zit te denken om vanavond wat later te gaan. Veels te warm zo! Pff!

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 16:08

Ik ren gewoon :j
Onze AV traint altijd met sneeuw, hagel, regen etc, dus ook met warm weer :)

MootjeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 16:16

Ik heb vanochtend wel gelopen, om een uur of 11. Maar vond het wel pittig. Heb wel wat vaker moeten sjoemelen dan anders. := Heb nu les 4 gedaan van Start to Run, dit weekend voor het eerste een stukje gehad dat het écht vanzelf leek te gaan. Zat helemaal in een lekker ritme en zo. Helaas heb ik dat gevoel daarna niet meer teruggekregen, hopelijk de volgende keer wel weer...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 16:17

ik wilde vandaag voor het eerst gaan hardlopen...(ook met start to run).
maar weet niet of dat slim is met deze hitte.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 16:42

Gewoon wat later op de avond gaan :j

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 18:06

Gewoon gaan vanavond, lekker joh! Zweet je jezelf helemaal rot, als je dan onder de douche vandaan komt, voel je je helemaal kiplekker :). Hoewel, misschien ook wel erg zwaar om met zulk weer meteen een eerste les te doen. Maar het zou vanavond gaan regenen toch? Hier betrekt het al aardig..

Ik kan nog steeds niks :(. Duurt me allemaal veels te lang, verveel me rot. Nouja, volgende week woendag terug naar de huisarts, kijken of hij er wat meer van kan maken. Snap gewoon nog steeds niet dat ik weet iets heb wat niet te vinden is op foto's enzo..

Shantal: Zijn dat geen aerobibs schoenen? Lijkt er een beetje op qua vorm? Dat zou ook het verschil kunnen maken, ik liep op het begin ook op mijn aerobicsschoenen, maar kreeg elke keer last van mijn knieen, kuiten en enkels..

Wat een verschrikkelijke rokjes :). Laat mij maar gewoon lekker in een trainingsbroek gaan haha!

chelss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 20:32

@saayer, wauw dat heb je heel goed gedaan!
ik heb gister les 7 gedaan, had het wel een beetje zwaar want was de avond ervoor uitgegaan en ik was dus zooo moe en alles die zondag. Ik denk dat ik mijn dagen maar ga verzetten :P Ik heb elke keer wel zin om te hardlopen als ik moet, behalve op zondag.
Deze week houdt ik het nog zo, maar daarna verander ik het in dinsdag donderdag en zaterdag :D
toch wat beter voor me haha.

Iedereen is trouwens wel erg goed bezig! en die rokjes zijn ook erg leuk!

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 20:43

Nou ik heb die link gelezen en vrees inderdaad met grote vreze voor shin splints: irritatie van de achterste scheenbeenspier, zeker na deze regels: 'Vaak wordt deze vorm van klachten aan het scheenbeen veroorzaakt door te korte kuitspieren. (Kan heel goed kloppen, loop altijd op hakken, echt altijd, tenzij op stal.) Ook kunnen de kuitspieren in verhouding tot de achterste scheenbeenspieren te sterk zijn. Vooral bij beginnende hardlopers zijn de kuitspieren beter ontwikkeld. (Klopt ook, heb erg gespierde kuiten... wordt nog eens benadrukt door vriendlief die voetballer is en die zelfs onder de indruk was van mijn gespierde kuiten :+ ).'

Ik ben dus maar gaan koelen met een ice-pack, alleen weet ik dus niet precies waar ik moet gaan koelen.. heb het idee dat de kou niet echt daar komt waar de pijn zit...

Wat ik wel raar vind is dat ik er al zo snel last van heb: Heb vrijdag voor 't eerst gelopen, 50 min. in totaal, waarvan 't grootste deel gewoon lekker doorstappen met de mp3 (op goeie stevige stalschoenen met een heule dikke rubberen zool -> rubber-> demping zou je denken) en met regelmaat wat stukjes rennen, tot ik wat moe werd en dan weer gewoon lekker lopen tot ik weer goed op adem was en dan weer een stukje rennen. Ben bepaald niet bloedfanatiek ;) dus heb mezelf -voor mijn gevoel en conditioneel- niet overvraagd.
Ik werkte altijd op stal dus lopen ben ik ook zeker wel gewend... rennen niet maarja, het waren maar kleine stukjes.

Zaterdag ben ik gelijk om goeie schoenen gegaan. Ik ben naar de sport2000 gegaan en heb op zo'n glasplaat gestaan waarbij mijn voeten werden gescand en ik mijn gewicht, regelmaat van lopen, verwachte ondergrond voor lopen enz. moest ingeven.

Daaruit kwamen deze schoenen (li.voet anti-pronatie schoen, rechts was neutraal): http://www.shopperhive.co.uk/compare/asics-gel1160-ladies-running-shoes-prices En ze lopen ook echt heerlijk, alsof ik op wolkjes loop.
Hopelijk heb ik dus wel de juiste schoen aangemeten gekregen.

Nu las ik dus als advies o.a. 1 week rust :\ Mag ik dan wel 's avonds na het eten een half uurtje gaan wandelen (doorstappen)? Of zal ik maar gewoon een weekje echt rust houden? Voelde m'n schenen vandaag nog de hele dag.
Ga nog maar niet naar de huisarts, eerst maar rusten en dan weer rustig opbouwen denk ik.

Echt zuur dat 't zo snel kan gaan, na 2 x lopen -O-

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 23:16

Ha, ben intussen een aardige meelezer en intussen met poging 3 begonnen :o
Poging 1 is intussen 2 jaar geleden met start to run via het VGZ. Daar last gekregen van, jawel, mn scheenbenen. Gestopt, in het najaar weer rustig opgestart en na een maandje, hoppa, weer last van mn scheenbenen. Eea gelezen, laatste tijd wat oefeningen gedaan oa op je hakken lopen en dan weer op je tenen, dit herhalen, en ga nu alsnog een nieuwe poging wagen. Wel met een wat rustiger schema dan met evy. Hopelijk gaat het dit keer goed!ashley, ik zou ook eerder gelijk naar de fysio gaan ipv ha.
Heb destijds wel mn schoenen aan laten meten dmv filmopnames en ook zon glasplaat. Denk dat filmopnames als voordeel hebben dat ze daarop kunnen zien hoe je neerkomt, wat zeker niet onbelangrijk is.
Overigens twee jaar geleden ook de vierdaagse gelopen ;) .

Als ik jullie zo allemaal lees, dan krijg ik ook weer helemaal zin! heb 2 jaar geleden ook de Marike-loop meegedaan, ook erg leuk!

Arlettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 23:27

Jeetje, wat balen allemaal die blessures. Shin splints is inderdaad erg vervelend. En ik zou toch voor de zekerheid maar een weekje écht rust houden.
Ik studeer fysio, maar we hebben eigenlijk niets over shin splints gehad. Ben er wel benieuwd na dus toch maar eens iets meer over lezen (vooral als het zovaak voorkomt := )

Voor de rest is iedereen goed bezig zeg! :D

Saayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 17:34

Altijd op hakken lopen is ook niet echt goed voor je benen :=
Heb gister gesteggeld :o doe ik niet vaak maar themba had ik al 2 dagen niet gezien dus vond dat die voorang had! Ga nu dan maar wel, ookal ben ik kapot moe.. Hondje mee muziekje aan moet goed komen! En vanavond weer lekker naar mn paardje, lekker tot rust komen.

Als het zo heet is ga ik overdag ook niet! veel te warm haha, dan ga ik meestal savonds na het eten, als het wat afgekoeld is :)

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 17:41

Ik heb vandaag les 3 gehad. Zat zo in elkaar:
Onderstreept is hardlopen, normaal is wandelen

3 2 3 2 3 2

Niet zo moeilijk toch?
Maar toch niet volgehouden:( eten niet goed laten zakken ofzo kreeg last van steken.
En was eerste x op me nieuwe schoenen liepen heerlijk ik werd vooruit geduwt :D
(Liep eerst op allstarstype)

RubyRed

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 17:42

@Lieke2: wat leuk, nog een ossenaar!! hopelijk gaat het deze keer wel goed!

Ik ga misschien vanavond, als ik nog tijd heb en het niet al heel erg donker is.

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 18:59

RubyRed schreef:
@Lieke2: wat leuk, nog een ossenaar!! hopelijk gaat het deze keer wel goed!

Ik ga misschien vanavond, als ik nog tijd heb en het niet al heel erg donker is.

Hey wat grappig! Zal we even zwaaien als je voorbij komt :D Ga straks nog een lekker stuk op tempo wandelen.
Hoelang ben jij al bezig?

sinds mn scheenbeen-avontuur meen ik, zodra ik ook maar aan mn scheenbenen denk, dat ik ze al voel :=
Heb trouwens vandaag op kantoor ook maar af en toe mn hakken uitgeschopt, mss helpt het

RubyRed

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 19:02

Als je me herkent ja :P. Nu ga ik aan iedere hardloper/wandelaar die ik tegen kom vragen: ben jij lieke2?
Ik ben pas 2 weken ofzo bezig ;).

Het kon beter andersom zijn, dat als je eraan denkt dat je ze dan juist níet voelt, toch?

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 19:06

Dat zou fijn zijn ja :j
Welke wijk maak jij onveilig??

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 19:16

Grappig topic..
Ik ben sinds een week begonnen met hardlopen weer in de sportschool..

Fijne schoenen die als gegoten zitten en nog geen pijntje gevoeld.
Ik heb Salomon trailrunning shoes, echt superfijne dingen.
Nu loop ik momenteel 3 km in een normaal maar wel lekker doorlopen tempo.
Ik moet zeggen dat ik dat erg makkelijk weg loop, dus om nou telkens om de drie minuten te moeten stoppen lijkt me niks.
Dat wordt denk ik morgen de fysio maar even aanstoten.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 20:31

Goed bezig allemaal weer!
Even een jeeeeh bericht van mij: ik heb waarschijnlijk een baan na mijn studie :D :D
Ik studeer deze zomer af en werd pas gebeld door mijn stage adres of ik daar in ieder geval voor een tijdje aan het werk wilde. Aangezien ik het daar super naar mijn zin heb gehad heb ik natuurlijk ja gezegd :D ook super dat ze aan me gedacht hebben!

Morgenavond weer lekker rennen bij de AV, als het goed is gaan we lekker naar buiten ipv op de baan!

RubyRed

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 21:01

@Lieke2: De ruwaard (maar ik ga meestal naar het bos bij de geffense plas, echt door de wijk lopen vind ik niet echt fijn). En jij?

@Mas: Gefeliciteerd!! Super leuk!!!

Ik ga nu omkleden en dan nog even er tegenaan...