Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 19:20

Heb ook de test gedaan en ik krijg INFP en dit klopt wel voor mijn gevoel :)
INFP
Introverd 67
Intuitive 38
Feeling 38
Perceiving 22

Dat van die aanvallen herken ik MyLittleLove, alleen dan meer in de vorm van 'paniekaanvallen'/'depressieaanvallen'. Dan haal ik alles wat er gebeurd tegelijk aan en weet ik niet meer wat ik doen moet, wat er voor zorgt dat ik even compleet nutteloos ben en jankend en zeikend op de bank neerplof en mezelf heel zielig vind. Gelukkig voel ik me alleen bij mijn moeder zo vrij dat dat naar boven komt :')

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 19:21

Ik ken wel meer van dat soort mensen, of ze HSP hebben weet ik niet (en zij zelf wss ook niet ;) ) want ik benoem dingen liever niet zo ook mezelf niet maar er zijn iig dingen die we in elkaar herkennen.

Shaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 19:21

Ik heb met mijn vorige haptonoom (die ook HSP is) inderdaad ook zulke goede gesprekken gehad. Zo apart om iemand voor je te hebben die precies snapt wat het is, wat je voelt en hoe het werkt. Echt heel apart.

MyLittleLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 19:22

Colorado schreef:
Heb ook de test gedaan en ik krijg INFP en dit klopt wel voor mijn gevoel :)
INFP
Introverd 67
Intuitive 38
Feeling 38
Perceiving 22

Dat van die aanvallen herken ik MyLittleLove, alleen dan meer in de vorm van 'paniekaanvallen'/'depressieaanvallen'. Dan haal ik alles wat er gebeurd tegelijk aan en weet ik niet meer wat ik doen moet, wat er voor zorgt dat ik even compleet nutteloos ben en jankend en zeikend op de bank neerplof en mezelf heel zielig vind. Gelukkig voel ik me alleen bij mijn moeder zo vrij dat dat naar boven komt :')

Precies! Maar ik word meestal eerst heel boos en wil met alles gaan gooien, en word opeens heel verdrietig en kan ik wel een uur huilen. Mijn moeder begrijpt me gelukkig wel een beetje, maar vind het niet leuk dat ik met alles ga gooien (zo is een poot van de stoel al een keer kapot gegaan)

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 19:28

Dat met alles gooien heb ik gelukkig niet, dat heb ik anderen zien doen en dat heeft me doen beseffen dat ik dat absoluut niet wil. Gelukkig heb ik dan ook maar één keer die neiging gehad en daar schrok ik zo van dat het me daarna nooit meer is gebeurd :))

Overigens, ik weet niet of anderen hier dat ook hebben? Maar ik ben altijd óf erg blij en positief, óf erg negatief en 'ik kan niets en het lukt me toch allemaal niet en alles is stom'. Iets ertussenin heb ik zelden.

witteRaaf

Re: Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 19:33

Heeft er iemand ook problemen met temperaturen? Ik heb het altijd OF extreem koud OF verschrikkelijk warm..?
Colorado: ik kan wel tussenin zitten, maar dan voel ik me buitenstaander, observator. Dan ben ik niet blij en positief, maar ook niet negatief. Dan zit ik eerder gewoon langs te kant toe te schouwen. Beetje Time out achtig gevoel

MyLittleLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 19:37

amouroke schreef:
Heeft er iemand ook problemen met temperaturen? Ik heb het altijd OF extreem koud OF verschrikkelijk warm..?
Colorado: ik kan wel tussenin zitten, maar dan voel ik me buitenstaander, observator. Dan ben ik niet blij en positief, maar ook niet negatief. Dan zit ik eerder gewoon langs te kant toe te schouwen. Beetje Time out achtig gevoel

Had ik vandaag nog! Had het superkoud, vest aan, superwarm. Dus vest opgestroopt, weer te koud.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 19:39

Nee geen last van eigenlijk. Als het maar niet te warm is, dat trek ik gewoon niet :+

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 19:42

Dat met die temperatuur lijkt me niet echt HSP gerelateerd. :n

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 19:45

Fiffill schreef:
Ik ken wel meer van dat soort mensen, of ze HSP hebben weet ik niet (en zij zelf wss ook niet ;) ) want ik benoem dingen liever niet zo ook mezelf niet maar er zijn iig dingen die we in elkaar herkennen.

Dat snap ik goed. Ik heb het er ook eigenlijk niet veel over. En als je het zo benoemt, lijkt het wel bijna een aandoening. Als ik mensen herken die ook HSP zijn en je komt in de gelegenheid om het erover te hebben, dan valt de term weleens of ik zeg hooggevoelig of hoogsensentief. Maar het is niet zo dat ik er continue mee bezig ben of continue op zoek ben naar gelijkgestemden.

Ik merk wel dat ik (onbewust) meer toe trek naar andere HSP-ers. Dat zijn toch meer dierbare vrienden dan degene die het niet zijn.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 19:47

Ja, als ik iemand ontmoet op een feestje ga ik niet beginnen met "hey, ooit gehoord van HSP?" :') maar ik moet zeggen dat als ik een tijdje met iemand praat het soms wel over dat soort dingen gaat, als we die in elkaar herkennen :)

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 19:50

hehe :) zou wel grappig zijn. En daar sta je dan plots alleen... met je glas.. :)

MyLittleLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 20:36

Misschien een idee om een huiskamer topic op te richten?

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 20:38

Dat gevoel van toeschouwer zijn heb ik niet amouroke, lijkt me erg vreemd.

Overigens ben ik imo niet zo introvert als die test aangeeft, maar er waren dan ook veel vragen die met introvert/extrovert te maken hadden die voor mij erg afhankelijk waren van de situatie.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 20:40

Ik las ergens in het begin van het topic, in een van de linkjes dat 10% van de HSP-ers extrovert is. Ik ben ook extrovert. En daarom scoor ik op die vragen ook anders.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 20:41

Vond ik ook Colorado, de ene keer heb ik meer zin om naar een feestje te gaan de andere keer juist om een boek te lezen. Maar ik ben sowieso wel extravert, praat makkelijk maak makkelijk contacten (en ik ben best een flirt :o )

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 20:54

Ja inderdaad, dat had ik dus ook. Dat verschilt gewoon zo dat er niet echt goed antwoord op te geven is.

Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik ben :') Vroeger was ik enorm verlegen en introvert, maar de laatste paar jaar is dat wel wat anders. Ik maak tegenwoordig ook makkelijk contact (oppervlakkig dat wel, en niet als ik binnen in een groep komt die enorm hecht is, maar dat is redelijk normaal denk ik), verder begeleid ik kinderfeestjes voor mijn werk wat me makkelijk af gaat en heb ik enorm veel plezier in bijvoorbeeld een week afsluitweek in Val Thorens, wat gelijk staat aan de hele dag nieuwe mensen ontmoeten, elke avond uitgaan en dan over het algemeen met mensen die je net kent. Dan voel ik me ook prima op mijn gemak. Dus dat is redelijk tegenstrijdig met mijn introvert zijn. Alhoewel het wel scheelt dat je dan met allemaal mensen bent met in ieder geval één dezelfde interesse en tot op bepaalde hoogte dezelfde instelling. Dat is vooral mijn struikelpunt denk ik, ik trek me toch nog teveel aan van de mening van anderen en daardoor stel ik me bij bepaalde groepen introvert op omdat ik bang ben vreemd geworden te vonden. Wat best lastig is, aangezien ik zo een deel van mezelf verberg voor anderen. Er zijn bijvoorbeeld maar zeer weinig mensen in mijn omgeving die weten dat ik zelfportretten maak of dat ik ook andere dingen teken/schilder dan paarden.
En een flirt zijn lijkt me heerlijk haha. Ik kan wel heerlijk meeflirten, maar als het uit mezelf moet komen ho maar :+

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 21:13

Die laatse berichten stroken niet met mij :). Ik ben absoluuuuut geen flirt, ik kan zelfs niet meedoen.. Ik klap toe bij echt extroverte personen die te snel contact zoeken :). Soms is dat lastig. Ik zit ook niet zo graag in nieuwe grote groepen, tenzij ik de mensen goed ken

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 21:15

Je kan natuurlijk best wat meer extravert zijn, maar nog steeds een beetje onzeker - wat jij zegt, dat je je veel aantrekt van de mening van anderen. Ik ben vroeger eigenlijk ook nooit echt heel verlegen geweest eigenlijk, en kon altijd goed opschieten met zo goed als iedereen (ik heb maar heel zelden dat ik mensen écht niet mag - en dat is dan meestal een gevoel, en niet echt iets wat ik goed kan benoemen).

Een flirt zijn is niet altijd heerlijk hoor, ik heb het zelf namelijk ook vaak niet zo bewust door. Met als gevolg mensen die op een heel verkeerd spoor worden gezet :+ ik heb wel vaker gehoord van mensen die ik later beter leerde kennen 'eerst dacht ik dat je me wel zag zitten... maar zo ben je gewoon' :P

Wat Duke zegt, veel HSP testen en teksten gaan over introverte HSP'ers. Ik kan me daar totaal niet in vinden, terwijl ik in de andere punten (die daar niet zoveel mee te maken hebben) me juist wel herken.

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 21:41

Mag ik even een kleine 'case' in de groep gooien? Misschien raar om het met onbekenden te bespreken, maar aan de andere kant is dat misschien ook wel fijn omdat het dan objectief is :)
Ik mag kiezen tussen twee huurwoningen en ik kan niet kiezen :+ Het gaat om twee flats in hetzelfde gebouw. De ene flat zit op de bovenste (3e) verdieping (6 trappen), is vrij uitgeleefd (niet netjes afgewerkt en zo), het trappenhuis ruikt naar rook/niet fris (zegt misschien wat over de buren?), er hangt een muffe lucht in de gangkast waarvan ik denk dat die er nog lang gaat blijven hangen, maar de woning zelf is licht en het uitzicht is rustig. De tweede flat, zit op de 2e verdieping (4 trappen), is goedkoper in maandlasten, is heel netjes onderhouden, het trappenhuis is ook netjes, maar het uitzicht is rommelig (twee bomen en een heleboel kleine, drukke tuintjes waar je op uit kijkt) en in de woning is het duidelijk donkerder dan in de andere.
M'n verstand zegt 'ga voor de tweede flat': minder maandlasten, nettere buren en een woning die er gewoon netjes uitziet. M'n gevoel zegt 'ga voor de eerste flat': ik vind het uitzicht storend en weet dat ik gevoelig ben voor winterdip e.d., dus zou ik beter in een lichte woning kunnen gaan zitten. Ik heb de neiging om m'n verstand te volgen: 'je gaat toch niet alleen voor wat meer licht en een 'rustig uitzicht' meer huur betalen en in een flat zitten met allemaal vieze geurtjes?'
Wil iemand hierop reageren? Ben benieuwd waar jullie voor zouden kiezen :)

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 21:51

Oh ja, dat lijkt me inderdaad ook niet echt fijn. Wat dat betreft zit ik eigenlijk wel goed zo, in het midden :Y)

Ik gok inderdaad dat het meer in die richting gaat, maar ach, wat maakt het ook uit. Wat ik ook 'ben', ik heb er niet echt last (meer) van, dus het gaat zijn gang maar :)) Mensen écht niet mogen heb ik ook zelden gelukkig, dan moet het wel heel erg zijn. Maar mocht ik 'besloten hebben' dat ik iemand echt niet mag, dan ben ik er ook klaar mee, dan ben ik behoorlijk onvergeeflijk of ik moet me bedenken dat ik zelf echt fout zat.

Ik zou zelf voor het lichte huis kiezen Muds, maar het scheelt dat ik nooit echt goed heb kunnen ruiken en ik het leuk vind om te klussen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 22:17

Ik zou voor het huis kiezen waar je je het meest prettig in voelt. Ik heb ook in een flat gewoond, ik kon er niet tegen veel te veel verkeer en energie van anderen in het trappenhuis, de lift, de galerij. Ik voelde continu dat er meerdere mensen onder/boven en naast me woonden. Alleen al het feit dat je kan horen wanneer je buurman op de wc zit :+ dat soort info hoef ik niet te hebben (en dan wel gewoon gedag zeggen als je elkaar tegenkomt). Ik zou dus voor 1 gaan omdat je dan bovenin het gebouw zit. Heb je iig die bovenburen alvast niet ;) plus dat het uitzicht blijvend is en de muffe lucht kan wegtrekken. Een likje verf en goed poetsen en het uitgeleefde is er ook zo uit.

Heb die test trouwens ook gedaan een tijdje terug (Mayers Brigg test) bij mij komt er INFJ uit. Ik ben duidelijk wel behoorlijk introvert. Als er veel mensen om me heen zijn die extravert zijn dan valt het niet eens op dat ik er ook nog ergens ben. Ik had daar in het verleden altijd best wel moeite mee. Werd op school ook rustig absent opgeschreven door de leraar als ik op een andere plek dan normaal was gaan zitten. En dan had ik het nb nog wel voor aanvang van de les aan de docent doorgegeven. Nu weet ik dat het mijn aard is en dat er ook veel voordelen aan zitten omdat ik veel meer hoor en zie dan de meeste mensen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 07:53

Muds, ik vaar eigenlijk altijd blind op mijn gevoel. Juist als HSP-er is je gevoel zo ontzettend belangrijk en zo moeilijk te negeren, bovendien klopt het vaak gewoon. Dus ik kan je alleen maar adviseren om te gaan voor de woning die jou voor je gevoel het meest aanspreekt, het zal zo zijn reden hebben. :j

MyLittleLove schreef:
Misschien een idee om een huiskamer topic op te richten?

Lijkt me best een goed idee. Is toch iets afgeschermder dan dit subforum en dan is er ook wat meer ruimte voor 'off-topic' voor wie daar behoefte aan heeft en kan dit topic juist de relevante info behouden. :j

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 09:10

Heb nog eens heel hard nagedacht (iets wat ik niet te vaak moet doen ;)), maar wat ik het lastigste vind is het overnemen van een bepaalde sfeer/ een gevoel/ een emotie, en dat IK die sfeer/ dat gevoel/ die emotie dan uit dmv bijvoorbeeld tranen, terwijl IK mij eigenlijk prima voel, en ik geen reden heb te huilen.
En dat ik vervolgens niet aan de ander kan en wil uitleggen dat dat niet mijn eigen emotie/ gevoel sfeer is, maar die van de ander, omdat ik vermoed dat dat stuit op onbegrip of erger.

De vraag is in dat geval: wat zeg je op zo'n moment? Voorheen, toen ik nog niet helemaal door had wat van mij was en wat van een ander, probeerde ik dmv rationaliseren erachter te komen waardoor IK mij niet goed voelde, alsof het dus daadwerkelijk mijn eigen emotie/ gevoel was. Vervolgens was ik zo ver dat ik merkte dat het niet mijn eigen gevoel/ emotie was, en durfde ik te zeggen: ik weet niet waarom ik nu huil. (Omdat ik toen midden in een flinke burn out zat, schreef ik het aanvankelijk toch weer daar aan toe, dat was immers ook een serieuze mogelijkheid!) Een antwoord dat daarvoor ondenkbaar was voor mij. Ik moest en zou het altijd verklaren. Anders zou het raar zijn, zo vond ik. Inmiddels zeg ik maar gewoon "ik ben moe, maar voel me verder prima hoor!" En meestal lach ik dan door de tranen heen. Tranen waarvan ik weet/ voel dat die niet van mij zijn. Nu de burn out minder is, en mijn leefstijl goed (geen drank, drugs, etc) is het overnemen van emoties/ gevoelens/ sfeer sterker geworden (ik had het voorheen denk ik verdoofd?). Het kan dus niet de burn out meer zijn...

Hebben jullie dit ook? En hoe ga je daar mee om? De tip van de glazen bol (je aurau afschermen) heeft bij mij denk ik (terugdenkend aan verschillende situaties) tot gevolg dat ik helemaal in mezelf keer omdat ik alleen daar die bescherming voel. Dat ik me dus volledig terugtrek in mijn eigen lichaam en geest terwijl ik onder de mensen ben. Daarvoor trok ik me feitelijk terug, dus door lichamelijk niet meer onder de mensen te komen. Hoe kan ik die grens meer naar buiten leggen? Hoe kan ik EN onder de mensen blijven, EN niet in mezelf keren, zonder de gemoedstoestand van een ander over te nemen?

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 10:23

gummie, ik herken het heel erg! nu ga ik meestal niet huilen, ik vind dat 'zwak' van mezelf, ook niet de beste instelling maar kom. ik heb het ook regelmatig dat ik zo moet huilen, terwijl ik me even er voor prima voelde, weet dat het niet ligt aan mij. Zo ver ben ik ook, dat ik weet dat niet alles aan mij ligt. Regelmatig komt het bij mij ook omdat ik emoties van vroeger op haal, die ik nu niet meer heb maar weet dat ik ze had en nog niet volledig verwerkt heb.
Soms is het ook, zoals jij zegt, door mensen om je heen. Wat ik merk dat het beste werkt, is door die mensen over hun gevoelens te laten praten. Het betekend eigenlijk gewoon dat iemand met problemen zit en nood heeft aan een babbel maar het niet duidelijk maakt. Dat vind ik persoonlijk de zwaarste dingen, die niet uitgesproken worden en toch duidelijk aanwezig zijn.
een beetje proberen de mensen aan te zetten tot praten, hoeft niet negatief te zijn, ware gevoelens kunnen ook boven komen met een lach.