ADD, Ritalin en toch wel nieuwsgierig naar..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: ADD, Ritalin en toch wel nieuwsgierig naar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 14:02

Ik heb nog geen lichamelijke bijwerkingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 14:08

Ik heb wel een duffe kop trouwens.

MurthulJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 14:09

Hoeveel heb je gedoseerd gekregen, weet je dat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 14:10

10 mg

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 14:38

Joolien schreef:
10 mg

Is best veel om gelijk mee te beginnen. Toen ik net begon met 5mg had ik de eerste 2 dagen het eerste uur daarna het gevoel alsof ik heel veel koffie had gedronken. :+ daarna niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 14:43

Skygirl schreef:
Joolien schreef:
10 mg

Is best veel om gelijk mee te beginnen. Toen ik net begon met 5mg had ik de eerste 2 dagen het eerste uur daarna het gevoel alsof ik heel veel koffie had gedronken. :+ daarna niet meer.

ok. Ik zat al te denken om er vandaag 2 te nemen, morgen 3.

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 15:15

ben benieuwd jolien!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 15:18

Het begint nu een beetje uit te werken geloof ik... Ik krijg honger :P

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 17:03

dat zweverige en doffe gevoel bij eerste keer innemen ken ik, maar dat was bij mij, mits ik niet de dosis verhoogde, met een paar dagen over.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 17:16

Haha eerste keer dat ik het nam voelde ik me knetterstoned, alles leek heel soort van sereen, zo kalm en rustig. Hihi. Maar met de tweede keer is dat minder en bij de derde keer is dat wel weg :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 18:46

Ah ok, lag het dus niet aan mij :P
De 2e pil was duidelijk een placebo, gebeurde helemaal niks. Grappig om zo duidelijk het verschil te merken :P

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 18:57

Joolien schreef:
De 2e pil was duidelijk een placebo, gebeurde helemaal niks. Grappig om zo duidelijk het verschil te merken :P

Hoe moet ik me dat voorstellen dat je die pillen aangeleverd hebt gekregen dan? Ziet het er allebei exact uit als Ritalin?

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 19:11

Oh, maar dat vind ik wel slecht, dat je ze door elkaar kan nemen... Dan kun je nooit een constante bloedspiegel opbouwen op een dag!

Pfffffff, ruim 14k woorden in mn verslag, en nog niet klaar... heb het wel gehad...

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 19:14

He mensen, ik zie dit topic de laatste tijd hele tijd weer omhoog komen bij m'n 'eigen berichten', geen idee eigenlijk of ik hier al eens gepost heb, of hem gewoon aangestipt heb destijds.

Maar mag ik als ADHD-er ook meekletsen? Vind het gewoon wel interessant en ook in jullie ADD-verhalen kom ik heel veel overlapping tegen komen.

Zelf ben ik 24 en ben er acht jaar geleden achter gekomen dat ik ADHD had en dat dat de oorzaak is geweest van heel veel problemen in m'n jeugd. Mijn diagnose heb ik sinds oktober 2011 :+
Ik slik sindsdien ook Ritalin en hoop dat dit mij eindelijk dat laatste beetje helpt bij het studeren. Tot nu toe merk ik wel fijne resultaten tijdens de studie.

Wat ik begrepen heb, hoef je inderdaad niet af te bouwen met Ritalin. Na een nacht slapen zouden alle werkende stoffen uit je bloed zijn (het is immers ook na 4 uur uitgewerkt). Omdat ik student ben heb ik hier naar gevraagd, aangezien ik nog wel eens op wisselende tijden leef ;)
Ik vind het wel erg moeilijk om op dagen dat ik geen colleges heb te slikken. Mijn ritueel is altijd om medicijnen te nemen in de trein naar school (woon in Groningen, studeer in Leeuwarden) en dan zet ik mijn wekker om om de 3/3,5u en slik ik doorgaans 3x 10 mg. Echter heb ik zoals nu dan vakantie en het ontgaat mij echt volledig om te slikken...

Verder zie ik hier mensen die niet zeker zijn over de kennis van hun huisarts. Ik loop in het ziekenhuis nog bij een arts assistent (stagair psych zeg maar), alleen heb ik daar niet een veel hogere pet van op :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 19:18

Alwiene schreef:
Joolien schreef:

Hoe moet ik me dat voorstellen dat je die pillen aangeleverd hebt gekregen dan? Ziet het er allebei exact uit als Ritalin?

Ziet er hetzelfde uit ja. Ik moet per pil opschrijven hoe ik me voel. Wellicht zitten er in de placebo's wel dezelfde stabiele stoffen, behalve de belangrijkste ofzo.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 19:20

Ik kan me er nog steeds niet echt wat bij voorstellen. Hoe weet de psych nu achteraf wat de placebo dan was?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 19:23

Alwiene schreef:
Ik kan me er nog steeds niet echt wat bij voorstellen. Hoe weet de psych nu achteraf wat de placebo dan was?

Geen idee :') Ik dacht ook dat ik verschillende kleuren of nummers zou krijgen ofzo en dat dan per keer opschrijven hoe en wat.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 19:31

Ik mag nu juist niet wisselen met pillen van de arts omdat ze het risico op bijwerkingen te groot vinden.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 19:36

Ik zou met kinderen zowiezo bijwerkingen vervelender vinden dan bij volwassenen omdat we als volwassene makkelijker kunnen aangeven dat er iets mis is en wat er mis is zegmaar. Dus dat kan ik me wel voorstellen Natasja

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 19:40

@ Natasja slik jij het inderdaad zelf of jouw kinderen (gezien de reactie van Airborn). In het geval van kinderen zou ik dat inderdaad wel eerder snappen. Een kind kan minder snel aangeven wat hij of zij voelt of daar op anticiperen. Zelf ben ik me iets bewuster van mijn lichaam (denk ik dan ;)) en snap ik ook beter wat voor obstakels e.d. kan gaan zorgen en daar kan ik m'n medicijnen op aanpassen.
Ook is het voor zo'n kind ook wel belangrijk om misschien dat ritme te hebben, voor mij misschien ook wel, maar ik heb geen ouders die me daar aan houden. Als een kind steevast drie keer per dag medicijnen krijgt is dat misschien ook gewoon een vorm van gewoonte en discipline. Iets wat bij mij ook duidelijk mist O:)

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 19:41

disciwattes? wasda? dat ken ik nie hoor....

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 19:43

Hihi inderdaad, maar voor kinderen met AD(H)D is die geordenheid wel heel erg belangrijk.
Bij mij was het helaas op die leeftijd nog niet bekend en het huishouden ook niet bepaald naar, maar ik denk wel dat het voor heel veel steun kan zorgen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 19:47

Nee Mika slikt nu Medikinet. Ik niets.

Officieel heb ik geen ADHD. Maar het kijkt er wel ernstig op.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 10:20

Ben erg benieuwd hoe het met de nieuwe med innemers gaat... Natasja, merk je verschil bij Mika? En Joolien, hoe gaat het met jou?

Las gisteren een stuk in Balans Magazine (uitgave van Stichting Balans) over subtypen van ADHD (zoals ADD). Er wordt meestal op basis van zichtbaar gedrag getest. In dit stuk wordt er uitgegaan op basis van het brein. Dit vond ik een mooi voorbeeld: "Je kunt impulsief zijn omdat je je impulsen niet kunt onderdrukken, maar ook omdat je het moment waarop je bijvoorbeeld weer begint met praten niet goed kunt timen. Ogenschijnlijk vertonen zulke kinderen een identiek symptoom, maar er zitten mogelijk twee verschillende breinsystemen achter."

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 10:49

Mika zit nattrlijk op school dus wij merken er niet veel van. Maar op school gaven ze aan dat het schrijven echt al beter gaat. Het moet nog iets beter(dus hoger) maar het geeft iig aan dat het wel werkt bij Mika