ben jij ook donor ???

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Re: ben jij ook donor ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 19:00

Deze mensen staan immers ook op de wachtlijsten. Ook al hebben ze gruweldaden gepleegd dan krijgen ze een orgaantransplantatie. Het zijn immers volgens de wet nog steeds mensen en geen beesten die dood mogen gaan.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 19:01

Ik wil sowieso de grond niet in, dus of ik nu heel of incompleet verbrand word, dat maakt niet uit, dan help ik liever iemand. Een vriend van mij heeft ooit een nier afgestaan voor zijn broer, dat zou ik ook zo doen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 19:03

purny schreef:
Deze mensen staan immers ook op de wachtlijsten. Ook al hebben ze gruweldaden gepleegd dan krijgen ze een orgaantransplantatie. Het zijn immers volgens de wet nog steeds mensen en geen beesten die dood mogen gaan.

Heb je daar cijfers van?

Er staan ook kinderen en jonge mensen op de lijst

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 19:06

Even praktisch gezien; stel ik krijg nieuwe donor longen en het slaat aan, nu heb ik daardoor extra tijd gewonnen en dat is prachtig.Maar uiteindelijk sterf je toch nog steeds een zeer benauwde dood omdat de longen niet tientallen jaren meegaan? Even afgezien van hoe fijn de extra tijd is, maar de manier van sterven zal niet heel anders zijn toch? Dat blijft een nare dood.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 19:09

vuurneon schreef:
Even praktisch gezien; stel ik krijg nieuwe donor longen en het slaat aan, nu heb ik daardoor extra tijd gewonnen en dat is prachtig.Maar uiteindelijk sterf je toch nog steeds een zeer benauwde dood omdat de longen niet tientallen jaren meegaan? Even afgezien van hoe fijn de extra tijd is, maar de manier van sterven zal niet heel anders zijn toch? Dat blijft een nare dood.

Ja want je gaat liever nu dood dan dat je nog een aantal jaren een geweldig leven leidt en mooie dingen kunt meemaken....?
Sorry hoor maar ik had liever mn schoonmoeder nog wat jaren bij ons gehad, had ze nog zoveel mooie dingen mee kunnen maken, zéker omdat ze al 10 jaar ziek was en niks meer kon.. Die jaren zouden mooi meegenomen zijn...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 19:09

vuurneon schreef:
Maar uiteindelijk sterf je toch nog steeds een zeer benauwde dood omdat de longen niet tientallen jaren meegaan?

Maar dood ga je toch - en dat kan heel naar zijn. Ik mis eigenlijk volkomen waarom dat er toe zou doen? Lijkt me dat het leven gaat om de zaken die je buiten het sterven om doorleeft :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 19:12

Saintelette schreef:
vuurneon schreef:

Ja want je gaat liever nu dood dan dat je nog een aantal jaren een geweldig leven leidt en mooie dingen kunt meemaken....?
Sorry hoor maar ik had liever mn schoonmoeder nog wat jaren bij ons gehad, had ze nog zoveel mooie dingen mee kunnen maken, zéker omdat ze al 10 jaar ziek was en niks meer kon.. Die jaren zouden mooi meegenomen zijn...

Huh? Ik zeg dat toch niet ;) maar ik vraag mij af of de manier van sterven verschil uit maakt.

(En shadow: ik vraag mij het af omdat ik zelf niet zou weten of ik donororganen zou willen. Doodgaan vind ik niet erg, maar de manier waarop wel..)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 25-10-12 19:15, in het totaal 1 keer bewerkt

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 19:15

hier ook 1 die donor is....
als ik zie wat t met een kennis doet al jaren die eigenlijk maar volgens doktoren 12 jaar had kunnen worden en nu al dik 19 jaar is door donoren dan denk ik echt van wauw wat kan een donor toch een hoop betekenen voor iemand anders

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 19:16

vuurneon schreef:

Behalve extra tijd met je (eventuele) kinderen en partner en familie, sterf je misschien wel aan wat anders, loopt je onder een auto of val je van de trap.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 19:22

vuurneon schreef:
(En shadow: ik vraag mij het af omdat ik zelf niet zou weten of ik donororganen zou willen. Doodgaan vind ik niet erg, maar de manier waarop wel..)

Maar voor de manier waarop maakt het dus niet uit: dat blijft hetzelfde. Je opties zijn dan vermoedelijk:
1. nu een langzame dood sterven (of euthanasie of zelfmoord)
2. een jaar of 10 energiek leven en daarna een langzame dood sterven (of euthanasie of zelfmoord)
(3. enige tijd energiek leven en ergens in de tussentijd dood gaan aan iets niet gerelateerds)

Lijkt mij een vrij eenvoudige keuze? Niet verplicht hoor, maar als 'de manier van sterven' je enige bezwaar is en je het leven waardevol vindt is het een simpele afweging.

Dat is anders dan bv soms bij terminaal zieke patienten en heftige chemokuren/bestraling kan zijn: dat de tijd die je met de behandeling wint eigenlijk uitsluitend tijd is dat je je nog steeds heel, heel beroerd voelt. Je krijgt er dan misschien een paar maanden bij, maar wel een paar maanden voornamelijk pijn en ziekte. Of het dat waard is, is volgens mij een keuze die iedereen slechts voor zichzelf kan maken. Maar dat is dus een hele andere situatie.)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 19:24

Ik hoop dat ik gewoon maar in 1 keer weg ben := liefst op de ok, dan hebben ze tenminste nog wat aan mij.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 19:29

Ik vind sowieso dat iedereen zelf een keuze moet maken, dus de beste manier is om verplicht te registeren, ja of nee.

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 19:33

purny schreef:

De kans zal er zijn ja, daar heb je gelijk in en ik kan me ook wel voorstellen dat je dat meeneemt in je beslissing om wel of geen donor te zijn. Maar is de kans zo enorm groot dat je organen naar zo'n persoon gaan? De kans is toch veel groter dat ze naar een persoon gaan die niet zulke dingen heeft gedaan? Want de meeste mensen doen dat soort dingen namelijk niet..

LHO

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 19:36

purny schreef:
Ik ben geen donor. Ik wil graag compleet de grond in en niet half leeg. En ik wil niet dat mijn organen naar iemand gaan die kleine meisjes heeft misbruikt of mensen heeft vermoord.

Ik overweeg nu geen donor meer te zijn zodat mijn organen in elk geval niet naar jou gaan.

purny schreef:

En terecht.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 19:40

Ik kan trouwens niets vinden over orgaantransplantaties en gevangenen; alleen over orgaanroof en dat zocht ik niet.

Zou gevangenis nog uit maken voor je plek op de lijst? Als je levenslang hebt zonder kans op vervroegd vrijkomen zou je dan lager worden geplaatst dan de vrouw van 30 die niets op haar kerfstok heeft?
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 25-10-12 19:43, in het totaal 1 keer bewerkt

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 19:43

Ik was donor maar heb nu ingevuld dat mijn naasten er over mogen beslissen; mijn man en anders (laten we zeggen dat hij ook betrokken was bijvoorbeeld) mijn familie.

De reden? Ik heb er dan toch geen gevoelens meer bij; mijn naasten wel.

Overigens vind ik wel dat er bij gemeentes best elke keer als we een paspoort/rijbewijs/whatever aanvragen bij de gemeente mag worden gevraagd of ze een paar vragen mogen stellen... Dan zou ik het goed vinden als de eerder vraag was: "wil je een donororgaan ontvangen als dat nodig blijkt te zijn". Ik denk namelijk als je daar "ja" op antwoord je waarschijnlijk ook eerder "ja" zegt op: "wil je donor zijn?".

Zeg je op de eerste vraag "nee" (wegens je levensopvatting of zo) prima natuurlijk. Maar dan moeten ze je ook echt overslaan als je er één nodig hebt, ik denk namelijk dat er meestal ook helemaal geen tijd is om te vragen of iemand wel een orgaan wil ontvangen.

LHO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 08:54

vuurneon schreef:
Ik kan trouwens niets vinden over orgaantransplantaties en gevangenen; alleen over orgaanroof en dat zocht ik niet.

Zou gevangenis nog uit maken voor je plek op de lijst? Als je levenslang hebt zonder kans op vervroegd vrijkomen zou je dan lager worden geplaatst dan de vrouw van 30 die niets op haar kerfstok heeft?

Gelukkig niet zeg. We leven in een land waar we mensenrechten hoog in het vaandel hebben staan.

FrieseMenner

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 22:30

Tot voorkort had ik er nooit over nagedacht. Tuurlijk spookt het wel eens door je hoofd maar meer niet. Tot ik afgelopen september opgenomen moest worden en na vele onderzoeken bleek dat mijn ene nier vrijwel geen functie heeft en dan ook verwijderd moest worden. Mijn hele leven nooit iets door gehad of last van gehad en ineens dit, je schrikt flink! Vorige week dinsdag ben ik met succes geopereerd en gelukkig werkt de andere nier wel uitstekend! Op zo'n moment besef je hoe kwetsbaar je bent en hoeveel je gezondheid waard is! Ik ben nu helemaal overtuigd en ben ook donor geworden, het is toch fantastisch als jij iemand kan helpen het kwaliteitsvolle leven terug te geven!

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 22:34

Ik ben bewust geen donor, heb er een tijdje overna gedacht. Ik schijn een '' zeldzame/aparte bloedgroep te hebben dus wilde eventueel wel bloed doneren. Vragenlijst ingevuld.. homosexueel ja/nee... Daar moest ik een JA invullen.. Enkel hierdoor kan ik dus GEEN bloed donor worden aangezien HIV incabatie tijd van een halfjaar ( als ik het goed heb) heeft.. Ik vind dit écht belachelijk dat dat de enige reden zou zijn waarom ik géén bloed kan doneren. Hierdoor heb ik nu zoiets van '' dan houd ik de rest ook'' :( Overgens heb ik het zelf aan mijn nieren en een slechte schildklier maar ik zou ook géén orgaan van iemand anders willen.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 22:40

Ik heb vanavond mijn formulier naar Kerkrade opgestuurd.
Ik wilde al langer donor worden, maar nu heb ik de knoop doorgehakt.
Na mijn dood stel ik al mijn organen beschikbaar inclusief mijn huid.
Ik.wil heel graag iets doen voor en ander en dit vind ik heel mooi.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 22:41

Nou zeg, wat een onzin, WhySoWhite :(
Alsof hetero's geen drager zouden kunnen zijn ... elke bloeddonor wordt toch getest neem ik aan ?
Maar zouden je organen dan eventueel wel gedoneerd kunnen worden ( als je dat zou willen dan tenminste ) ??

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 22:44

Iedere keer bij bloed geven wordt er een druppeltje van he bloed genomen uit je vinger om te checken of je gezond bent.
Blijkt je bloed niet goed, dan wordt je bloed niet gebruikt of mag je niet geven.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 22:45

Shirley schreef:
Alsof hetero's geen drager zouden kunnen zijn ... elke bloeddonor wordt toch getest neem ik aan ?
Maar zouden je organen dan eventueel wel gedoneerd kunnen worden ( als je dat zou willen dan tenminste ) ??

Is dus geen onzin; prevalentie van HIV onder homosexuele mannen is hoger dan bij hetero's. Om die reden worden homosexuele mannen geweigerd. Veiligheid voor alles en ivm incubatietijd is het verstandiger om toch selectief te zijn. Hoe sneu dat ook mag overkomen.
Geldt overigens ook voor mensen met veel wisselende sexuele contacten of reizen naar het buitenland.

Mendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 22:47

WhySoWhite; Daar sta ik echt van te kijken. Dat dat anno 2012 nog zo gaat :n . Niet normaal. Ik begrijp je reactie volkomen.

Aan de andere kant ben ik al vanaf mijn 18e (op de verjaardag af) donor en zou ik dat ook nooit veranderen. Ik hoef niet te weten wie mijn organen krijgen (niet dat je daar ook ooit echt achter komt :')). Gevangene of 30 jarige moeder van 3 kinderen. In beide gevallen hebben ze een orgaan hard nodig en kan ik op die manier iemand (en diens familie) helpen. Ik zou zelf ook maar wat graag een donor orgaan willen ontvangen, mocht het mijn leven verlengen. Dus dan mijn eigen organen niet afstaan kan ik niet. Dat vind IK egoïstisch.
Ik heb er ook nooit over na hoeven denken. Je bent natuurlijk donor (is mijn gedachte). Als ik daarmee een ander kan helpen, maar wat graag! Ik heb er in het hiernamaals nog niets meer aan.

Maar ik begrijp wel dat de meningen hierover verdeeld zijn. Het is een eigen keuze.

Ik ben geen bloeddonor (ondanks mijn zeldzame bloedtype) omdat ik jarenlang extreem angstig ben geweest voor naalden. Ik kan er nu tegen maar ik wil niets riskeren. Daarbij ben ik ook chronisch ziek, dus of het nut heeft..

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 22:48

Shirley schreef:

Slaat inderdaad nergens op, ik ben ooit bij artsen ziekenhuizen etc geweest voor '' soa's en voor zover ik weet heb ik er ook geen :') Ik heb altijd de zelfde vriend gehad nu overgens nog steeds dus het is echt complete onzin :j . Dus zelfs als ik nooit iets met een man gedaan zou hebben dan nóg zou ik NIET mogen doneren.. Ze kunnen het inderdaad zien aan het bloed maar dat moet dan weer zoveel maanden duren voor daar een uitslag van is omdat HIV een incabatie tijd heeft. Dus zelfs als daar op getest zou worden en daar niets uit komt dan nog mag ik niet doneren omdat ze niet na kunnen gaan wat ik in tussen tijd zou doen.. Ik praat nu wel met Ik maar dit geldt voor alle homo's lesbisch... Volgensmij mag ik verder wél gewoon organen doneren maar ik heb nu zoiets van... Weetje, laat maar :') echt belachelijk!

@ vuurneon ik vindt dat dus absoluut WEL onzin.. Alles wordt zo weer over één kam geschoren. ik heb al jaren een vaste relatie bedpartners die ik voorheen heb gehad zijn op één hand te tellen. Menig hetero heeft er meer gehad. Als ik BI sexueel ingevuld had dan had het ineens wel allemaal gekunt. Tewijl een BI met hiv ook onveilige seks kan hebben met een man en daarna met een vrouw en als de vrouw dan doneerd is het even gevaarlijk.. Ik vind het echt tja waar maak ik me eigenlijk druk om. Maar mede daarom geef ik ook geen andere organen. En zoals aangeven hoef ik ook geen andere organen te ontvangen want dat zou niet fair zijn.
Laatst bijgewerkt door WhySoWhite op 26-10-12 22:53, in het totaal 1 keer bewerkt