Leven met een Spastische darm deel 2.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

San

Re: Leven met een Spastische darm deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 00:12

Hmm vraag me af wat ik dan gehad heb. Ze hebben me we wat gegeven, ze zeiden roesje... Mar heb echt alles volledig meegemaakt :7

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 00:49

oliebol joh! Ik had dormicum geloof ik :)

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 17:33

Hoe gaan jullie er mee om op t werk?. ;( weet het soms echt niet meer. Veel mensen vinden al snel dat je, je aanstelt of houden er totaal geen rekening mee.

Bijna iedereen weet er van dat ik al een hele tijd last van m'n buik heb. Zelfs als ik aan gaf als ik een keer goed last er van had, en even rustig aan zou doen kreeg ik commentaar van "loop eens door" of "schiet eens op". Heb vandaag verteld wat de internist gezegd had. Heb een bepaalde functie afgeslagen voor volgende week omdat ik sinds m'n vakantie eigenlijk alleen maar werk van anderen doe i.v.m zieken, en vakantiegangers. Wil alleen m'n lichaam nu even wat meer rust geven door m'n gewone werk weer te doen zodat ik minder hoef te bukken & zware dozen hoef te tillen. Kreeg toen te horen dat ze wel iemand anders ging vragen waar meer pit, en loopsnelheid in zit -O- ( dus met andere woorden ik was toch niet goed genoeg) pff wat kan ik er aan doen. Door zulke opmerkingen ga ik me echt rot voelen. Als ik last van m'n buik heb ga ik wel gewoon werken, alleen houden mensen totaal geen rekening met je als je even wat anders werkt dan normaal. Kan me moeilijk iedere keer ziek gaan melden. Gebruik nu bij hele erge aanvallen wel buscopan, maar het liefst zo min mogelijk omdat het toch medicijnen blijven.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 17:37

ik ga straks chinees eten... wish me luck :(:)
gelukkig wist ik het vanmorgen al dus gelijk aan de vezels gegaan hahaha

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 08:51

Ik vind het ook wel eens moeilijk met werk. Met een hevige aanval durf ik de auto niet in te stappen. Dus ben regelmatig laat of loop op kantoor te rennen. Gelukkig heb ik een fijn afdelingshoofd, die lijkt het redelijk te snappen. Sommige collega's daarentegen......

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 08:57

Ik zou, ook al is het een etentje, dan echt wel iets anders eten dan hetgeen waar ik buikpijn van krijg. Anders hou je alleen maar jezelf voor de gek. Daar gaan die vezels je niet mee helpen :n

Zolang je geen zichtbare problemen hebt (denk: gebroken been) vindt iedereen je gezond. Inwendige problemen zijn 'geen' problemen, we mogen niet zeuren... ^) (aldus mensen in mijn omgeving)

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 11:08

Ik heb de rekening van het bloedonderzoek en ontlastingsonderzoek binnen. 211 euro... -O-

Ik heb een nieuwe afspraak gemaakt met de dokter. Ben benieuwd wat er nog voor onderzoek gaat volgen...

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 11:17

Oh, gaat dat van je eigen risico af ja? Nooit iets van gemerkt :=

Ik heb een tijd terug een sigmo (=laatste stuk van je darm, waar toen een mega ontsteking zat bleek..) gehad zonder roesje... never ever again..!! Gastro viel me nog wel mee, dan moet je ook redelijk aanspreekbaar zijn ivm instructies zeg maar..

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 11:18

Mensen lekker laten denken.

Na verloop van tijd ga je wel wennen aan dagelijks buikpijnen en opgezwollen buiken.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 11:20

F_Orumster schreef:
Mensen lekker laten denken.

Na verloop van tijd ga je wel wennen aan dagelijks buikpijnen en opgezwollen buiken.

True. Wat eerst een pijnscore van 7 was is nu een 3.. soms een 4.. Alles went helaas.. -O-

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 12:19

Amaryllis schreef:
Oh, gaat dat van je eigen risico af ja? Nooit iets van gemerkt :=

Ik heb een tijd terug een sigmo (=laatste stuk van je darm, waar toen een mega ontsteking zat bleek..) gehad zonder roesje... never ever again..!! Gastro viel me nog wel mee, dan moet je ook redelijk aanspreekbaar zijn ivm instructies zeg maar..

Ja, dat gaat gelukkig wel van het eigen risico af. Maar ik schrok wel toen het van mijn rekening gehaald was. Ik ben een student en moet naast mijn ziektekosten ook mijn zorgverzekering, studie en studieboeken betalen. Deze maand hou ik dus weinig over helaas...

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 12:43

Dat is mooi...sh*t... :')
[/flauw]

Roos_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 14:30

Ik ben momenteel nog aan het uitzoeken of ik pds heb. Ha heeft al heel snel en direct een diagnose gesteld: tsja een klassieke spastische darm. Slik die pillen maar(Duspatal).

Ik houd nu bij wat ik eet, en wat voor klachten ik krijg. Merk al wel dat ik na vet eten, meer klachten krijg.

Hebben jullie lekkere recepten, waar je weinig klachten van krijgt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 14:53

Ik heb mezelf meer in de hand , heb amper honger de laatste tijd wat maagzuur gehad etc. Ik let op wat ik eet , en koolzuur kan ik niet echt meer hebben. De dokter zijn piletjes zijn wel super , geen scheten meer tijdens het eten en na de daad op het kleine hokje lucht het stukken beter op. Deze week feest in mijn geboorte dorp en ben bij mijn ouders , pilletjes bijna op en ik begin alweer te vrezen voor de scheten en buikpijnen want die heb ik stukken minder!

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 14:57

Hoe voorkomen jullie griepjes (ben een enorme emetofoob) ?

Ik kan heel slecht tegen fruit (vooral appels, peren, mango en druiven) en ook veel groenten zoals witte/groene kool, spruitjes, prei,.... kan ik niet verdragen.
Ook heb ik slechte ervaringen met multivitamines te nemen.

Hebben jullie een tip om toch niet ziek te worden? :)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 16:16

Je bedoelt, wat je moet eten ipv fruit om niet ziek te worden?

Ik eet geen fruit voor zowel pds als koolhydraatarmere levensstijl. Ik eet paprika en tomaten ipv fruit.
1 paprika is even zo'n vitaminebom als 2 kiwi's.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 16:21

Paprika kan ik eeeeecht niet hebben. Vind het ook niet zo lekker dus dat scheelt :')

Tsja je zult echt zelf moeten uitvinden wat wel of niet kan. Jezelf gek maken om het idee dat je emetofoob bent werkt dan niet in je voordeel, want het is ook een stukje uitproberen en de spanning van het -foob zorgt ook weer voor darmklachten lijkt me? Dont worry want het komt er echt niet zomaar boven uit (wslk eerder beneden :') )

Eten waar ik geen klachten (ofja weinig) van krijg ik pasta. Verse groeten, geen zakjes, volkorenpasta en rundergehakt. Gaat prima :) tomaatjes, preitje (met mate) courgette, aubergine, en verse kruiden als basilicum.

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 16:31

F_Orumster schreef:
Je bedoelt, wat je moet eten ipv fruit om niet ziek te worden?

Ik eet geen fruit voor zowel pds als koolhydraatarmere levensstijl. Ik eet paprika en tomaten ipv fruit.
1 paprika is even zo'n vitaminebom als 2 kiwi's.

Ja, wat zijn de alternatieven want ik heb alleen geleerd dat fruit zorgt dat je niet ziek word. :)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 16:33

Ik vind fruit overgewaardeerd :D
Het bevat dan wel vitaminen, maar vaak ook vrij veel suiker en het zorgt bij pdsers nog wel eens voor veel gasvorming.

Zoek gezonde groenten die je lekker vind en eet daar lekker veel van.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 16:37

Zijn jullie toevallig bekend met welke dingen je juist wel en niet moet eten?

Ook ik loop al jaren (zo lang ik zelf weet) met darmissue's. Ik ben er weleens voor naar de dokter geweest, maar zelf afgehaakt om het verder te laten onderzoeken.

Dokter denkt aan overgevoelig of spastische darm, ik weet dat ik tegen bepaalde dingen minder goed kan (vezels, uien, bepaalde kazen). Ik heb zelf nooit echt de moeite genomen om het verder uit te zoeken. Ik ben er ondertussen aan gewend en weet dat ik na het eten vaak naar de toilet moet (om het subtiel uit te drukken). Zolang de pijn niet erger wordt is het goed uit te houden.

Roos_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 16:40

Amaryllis schreef:
Eten waar ik geen klachten (ofja weinig) van krijg ik pasta. Verse groeten, geen zakjes, volkorenpasta en rundergehakt. Gaat prima :) tomaatjes, preitje (met mate) courgette, aubergine, en verse kruiden als basilicum.

Dankje voor je reactie! Ben echt nog aan het uitzoeken wat goed gaat en wat niet..Dus valt zeker te proberen:) en dan nog opzoek naar lekkere receptjes!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 16:48

Renee, dit wisselt ontzettend per persoon en ook nog eens per keer.
De ene keer lijkt een bepaald product goed te gaan en de andere keer niet.
Das het lastige, er is geen rechtlijnige dit wel en dat niet.

Bij mij gaan vezels slecht, dus zo weinig mogelijk vezels.
Ook brood en suikerbommen gaan slecht, ik ga wel goed op koolhydraatarm.
Kwark gaat niet goed, volle joghurt meestal wel, maar soms ook even niet.
Champignons en ui kan ik de ene keer van naar de wc rennen, andere keer gaat het goed...
Ik wen er maar gewoon aan :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 20:54

Sinaasappels eet ik meestal , lekker zuur. Ook alleen magere yoghurt en bruine bammetjes (lust geen wit meer). Verder moet ik eten wat de pot schaft en dat bevat altijd ui en paprika blugh daar kan ik zo slecht tegen

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 01:49

Ik ben nog aan het uitzoeken waar ik wel en niet tegen kan. Weet iemand wat ik ipv brood kan eten? At altijd in de pauzes op het werk 4 sneeen brood maar merk dat ik daar ook klachten door krijg. Pas sultana hartig geprobeerd als tussendoortje op t werk dat viel ook niet goed. Blijft lastig maarjah drink nu veel meer water, geen frisdranken en koffie meer dus verwacht wel dat het deze maand beter moet gaan.

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 16:19

Ik heb een afspraak staan voor een endoscopie. Ik hoop nu echt duidelijkheid te krijgen wat het nu precies is. Ik denk zelf dat het PDS is, maar wie weet is het iets anders en loop ik er zo nog jaren mee.. We zullen het eind van de maand te weten komen. :)