hyperventilatie wie nog meer??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 18:17

joyce2 schreef:
@Cross: maar het heeft eigenlijk geen zin om de ambulance te laten komen, omdat die er niets aan kunnen doen. Als je ze een paar keer laat komen voor hyperventilatie kan het zijn dat je op een gegeven moment een boete moet betalen, omdat het geen levensbedreigende situatie is... Je kunt beter naar je huisarts stappen en bijv. een doorverwijzing naar een psycholoog vragen (psycholoog heeft mij echt wel wat goede dingen bijgebracht!). Een pil is symptoombestrijding, het neemt niet de oorzaak weg. Al weet ik zelf als geen ander hoe "geruststellend" het is om een "wonderpil" op zak te hebben, dan voel je je al veel meer ontspannen als je op pad gaat.

Ik heb er andere ervaringen mee. Ik weet van een meisje wat ook niet meer reageerde, maar wel ongeveer net zo 'diep' zat als ik, bij haar hebben ze de ambulance gebeld en die broeders hebben haar er wel uit kunnen krijgen. Wat ze bij mij op school dus niet kunnen. Ik weet niet of het uitmaakt (heb er ook geen ervaring mee), maar ik zou zelf nooit 112 bellen voor hyperventilatie. Dat zouden andere (verschillende) mensen doen. Nogmaals ik heb er geen ervaring mee en ik geloof zeker dat je gelijk hebt. Alleen heeft het voor mij zulke grote gevolgen als die verkramping te lang doorzet dat ik nog liever die boete betaal...daarbij merkte gister iemand op; al je spieren verkrampen, maar je hart is ook een spier!
Ik denk persoonlijk dat een psycholoog bij mij weinig zou uithalen, ik ben bij aot geweest en daar hebben we samen ook veel gepraat (natuurlijk niet hetzelfde als bij psycholoog, maar ...) over waarom ik zou gaan hyperventileren. Het enige antwoord wat ik kon bedenken is om de pijn in mijn ribben te omzeilen. Ik ben namelijk totaal niet angstig voor een aanval en zelfs tijdens de aanval blijf ik relatief rustig (ik maak me meer druk om me pezen). In een wonderpil geloof ik dan ook niet, de pil die mij aangeraden werd door een andere bokker zou dan ook alleen maar zijn om te zorgen dat ik niet nog een klap op mijn pezen krijg. Maar nu ik de bijwerkingen en risico's heb gelezen, ben ik van dit idee afgestapt.
Ik geloof echt dat de oorzaak bij mijn ribben ligt, toen ik deze gebroken/gekneusd had, ben ik ook begonnen met hyperventilatie. Ík denk dat ze hier naar moeten kijken, alleen ben ik bang dat dat niet meer mogelijk is.

Ontzettend bedankt voor je reactie. Ik wist namelijk ook niet dat bij te vaak bellen, je een boete kon krijgen...

joyce2

Re: hyperventilatie wie nog meer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 21:29

In het ziekenhuis vertelden ze me dat er ontzettend vaak ambulances worden gebeld voor hyperventilatie (idd door omstanders, omdat die denken dat iemand er in blijft) en dat is ook niet erg, maar als ze elke keer de ambu gaan bellen als jij een fikse hyper aanval hebt, zet dat natuurlijk ook geen zoden aan de dijk. Maar goed, voordat je een boete krijgt voor "vals alarm", vertellen ze je wel eerst in het ziekenhuis dat je eens op moet houden met de ambu bellen hoor ;)

In principe zit hyperventilatie tussen je oren, het kan hele diepliggende oorzaken hebben, waar je zelf nooit aan hebt gedacht. Maar goed, ik weet zelf ook nog steeds niet altijd waar het vandaan komt en heb ook het idee dat het bij mij ook deels lichamelijk is. Net als jij heb ik regelmatig last van mijn ribben, alleen komt dat bij mij doordat ik een krappe borstkas heb en mijn spieren zijn heel strak gespannen (fysio noemt het staalkabels), dus dat drukt op mijn borst. Dan voel ik me benauwd en dan begin ik ook makkelijker te hyperen, omdat je je dan al kortademig voelt. Bij mij hielp het wel als ze mijn spieren echt goed los masseerden of als ik "gekraakt" werd door de chiropractor. Wellicht dat je dat ook eens kan overwegen, een bezoekje aan een chiropractor...

Enne, je kan ook nog ff met je huisarts overleggen of hij nog andere middelen weet om jou sneller uit een aanval te krijgen!

Blegh, het is allemaal maar lastig he... Ik durf nog steeds geen lange afstanden alleen in de auto, ook omdat ik snel last krijg van mn hartritmestoornis-gebeuren als ik ga hyperen.

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 21:42

CRos95 schreef:
@Muds, oxasepam, hmm die tip heb ik nog niet gehad. dankjewel! :) waar kan je dat krijgen?

Iemand die mij er al redelijk vaak uit heeft geholpen zegt nu; bel na een half uur 112 maar, het heeft zulke grote gevolgen voor jou... (heb er twee peesontstekingen aan over gehouden waar ik nu al bijna een jaar mee loop)

Denk dat dit berichtje een beetje verkeerd is begrepen.

Ik bedoelde dit als in de zin van; wanneer ik er op school in schiet en het echt heel erg is (wat dus op school bijna nooit voorkomt) het is in eerste instantie niet levensbedreigend, maar ik weet niet wat er gebeurd wanneer je al langere tijd over heel je lichaam verkrampt bent (en dan echt tenen tot oogleden) weet iemand dat? Aangezien je hart ook een spier is... ik weet wel dat mijn hart in rust toestand al een stuk sneller klopt dan bij een 'normaal' persoon.

Joyce; heel erg bedankt voor je antwoord. Haha ik zal eerder tegenwerken dat ze de ambu bellen dan meewerken, vind het allemaal maar niks. Ben jij er zelf wel eens voor hyperventilatie geweest? En kregen ze je er daar wel uit?

Heb niet het idee dat ik hele sterke borstspieren heb, maar wel fijn om te horen dat jij ook denkt dat het iets lichamelijks zou kúnnen zijn. Natuurlijk kan het ook geestelijk zijn, maar vind het wel heel opvallend dat het is begonnen nadat ik een klap in mijn ribben heb gekregen.

ga ik ook zeker doen! Moet me alleen even over de drempel heenzetten en dan zal ik er zeker naartoe gaan. Alleen heb ik liever niet dat mijn ouders het weten dus ik moet ook nog even kijken hoe ik dat ga doen.

Ja echt he? Ik word er helemaal gek van, ben verdomme (sorry) nog maar 16 geen 80 ofzo....

:(:)

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 21:46

het ging best goed. Maar ik heb overal spierpijn. ben een weekendje weg geweest naar een eiland en veel gelopen wat ik niet gewend ben en ik het mulle zand. Daardoor heb ik weer pijn tussen mn schouders tenminste dat denk ik haha. en ik maak me waarschijnlijk weer een beetje druk daarom waardoor ik soms even een aparte ritme voel bij mn hart maar dat is waarschijnlijk een spiertje dat trilt haha probeer mijzelf moed in te praten

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 21:46

appiesjappie schreef:
het ging best goed. Maar ik heb overal spierpijn. ben een weekendje weg geweest naar een eiland en veel gelopen wat ik niet gewend ben en ik het mulle zand. Daardoor heb ik weer pijn tussen mn schouders tenminste dat denk ik haha. en ik maak me waarschijnlijk weer een beetje druk daarom waardoor ik soms even een aparte ritme voel bij mn hart maar dat is waarschijnlijk een spiertje dat trilt haha probeer mijzelf moed in te praten

Komt goed, je hebt gewoon een beetje spierpijn ;)

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 22:00

Op het moment dat het ECHT je hart is, voel je het verschil wel ;)

@Cross: Ik probeer gewoon een beetje met je mee te denken! No problem :D Ik ben zelf nooit opgehaald door de ambulance voor een hyper aanval, omdat ik er meestal zelf wel uitkom. Maar ik heb (soms ook door het hyperen) een soort van hartritmestoornis en daarvoor wel meerdere keren achter elkaar op de 1e hulp, HAP en bij de huisarts gezeten. Ik voelde me op een gegeven moment echt zo'n aansteller. Ze hebben mij toen ook verzekerd dat je hart, ondanks dat hij bij mij soms rete debiel doet, er echt niet zomaar mee ophoud. Dus ik zou me ook proberen niet druk te maken over dat verkrampen, want je hart houdt er gelukkig niet zomaar mee op! Maar goed, toen hebben ze me in het ziekenhuis ook gezegd, we zijn er niet alleen om mensen beter te maken, maar ook om mensen gerust te stellen.

Maar waarom mogen je ouders het niet weten? Dat brengt voor jou dan toch ook spanning mee?

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 22:17

hahaha ik zou niet weten wat het veschil is

_Maart_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 22:19

Is chronische hyperventilatie hier ook welkom? :o

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 22:20

ja natuurlijk

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 22:26

@Appie: Ik dacht ook altijd dat ik last had van mijn hart, steken in mn borst en in mn armen, rare spiertrekkingen. Toen naar het ziekenhuis geweest voor een hartfilmpje, omdat ik maar last bleef houden van die steken in mn borst en op die momenten ging mn hartslag ook omhoog. Maakte me helemaal druk! In het ziekenhuis zeiden ze gelijk "Goh mevrouw, heeft u soms last van hyperventilatie?" Dat zagen ze gelijk! Kreeg mijn hartslag ook echt niet omlaag.

Maar goed, opeens kreeg ik echt hartoverslag en van die ritme dingen, toen dacht ik opeens "hoe heb ik eerst kunnen denken dat ik last had van mijn hart". Dan weet je het wel 1000% zeker hoor!

Bij twijfel, is het meestal hyperventilatie en geen hart gebeuren ;)

_Maart_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 22:31

Haha, okee, Zal even mijn verhaal in 't kort neerzetten:
Ik was 2 jaar terug heel snel en veel moe, en de huisarts gaf steeds de schuld aan de puberteit. Of ik gepest werd (ik ben goed zelfverzekerd van mezelf, ik keek die man aan alsof ie een koe was).
Na veel aandringen van m'n ouders toch naar het ziekenhuis, want op een gegeven moment kon ik de trap niet meer opkomen zonder echt moe te zijn. Allemaal onderzoek in het ziekenhuis gedaan, en uiteindelijk kwam eruit dat ik chronische hyperventilatie heb.
Doorgestuurd naar een fysio en die heeft allemaal ademhalingsoefeningen gedaan en ik kreeg te horen dat ik meer conditie moest opbouwen :+ Ze vond paardrijden niet genoeg...
(chronische hyperventilatie betekent dat je verkeerd, in mijn geval te snel, ademt en daardoor vergt het te veel energie en wordt je snel moe,)
Ik heb er nog steeds af en toe last van, maar gelukkig ga ik niet van m'n stokkie (wel bijna). Vooral in de winter en ik ga de school naar binnen, in de drukke warme aula, moet ik heel erg oppassen. Dan wordt ik duizelig omdat ik weer terugval op m'n oude ademhaling waarschijnlijk. Ook als het heel druk is in de trein heb ik hetzelfde.

Heel vervelend omdat je je er gewoon niet op kan voorbereiden, want de ene keer heb je er wel last van, en dan weer niet. Maar als ik een keer zo'n 'aanval' heb gehad, heb ik er wel 1/2 dagen last van.

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 22:41

joyce2 schreef:
Op het moment dat het ECHT je hart is, voel je het verschil wel ;)

@Cross: Ik probeer gewoon een beetje met je mee te denken! No problem :D Ik ben zelf nooit opgehaald door de ambulance voor een hyper aanval, omdat ik er meestal zelf wel uitkom. Maar ik heb (soms ook door het hyperen) een soort van hartritmestoornis en daarvoor wel meerdere keren achter elkaar op de 1e hulp, HAP en bij de huisarts gezeten. Ik voelde me op een gegeven moment echt zo'n aansteller. Ze hebben mij toen ook verzekerd dat je hart, ondanks dat hij bij mij soms rete debiel doet, er echt niet zomaar mee ophoud. Dus ik zou me ook proberen niet druk te maken over dat verkrampen, want je hart houdt er gelukkig niet zomaar mee op! Maar goed, toen hebben ze me in het ziekenhuis ook gezegd, we zijn er niet alleen om mensen beter te maken, maar ook om mensen gerust te stellen.

Maar waarom mogen je ouders het niet weten? Dat brengt voor jou dan toch ook spanning mee?

Haha dat stelt me wel een beetje gerust.

Echt heel erg bedankt :) heb veel aan je berichten :j. De enige reden als ze voor mij de ambu bellen is trouwens omdat mijn pezen er anders écht aan gaan (en dat is niet overdreven) loop nl al 1 jaar met 2 fikse peesontstekingen in me handen rond... die handen wil ik liever niet kwijt :+

Omdat ik het zelf wil oplossen, ik moet dat van mezelf en pas dan heb ik het gevoel dat ik goed bezig ben...

_Maart_ ; ik heb precies hetzelfde als jij, los van mijn aanvallen. Moe met trappen, duizelig in warme ruimtes en treinen, heel herkenbaar!

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 08:37

Hmm, maar dan accepteer je het dus niet echt, dat hyperen. Want je bent heus niet slecht bezig omdat je hypert! Ik zou als ik jou was echt je ouders hierover inlichten, dat scheelt echt! Althans, bij mij was het een opluchting, toegeven dat het toch niet helemaal lekker ging af en toe. Dan kunnen ze je een beetje ondersteunen als je dat een keer nodig mocht hebben. Ik vond het echt fijn als mijn moeder mee ging naar de huisarts of het ziekenhuis en de eerste keer heeft ze me ook naar de psycholoog gebracht omdat ik niet alleen durfde. En ik heb ook een paar keer mijn ouders gebeld omdat ik hyperend langs de kant van de weg stond en niet verder kon/durfde te rijden, dan kan ik ze tenminste bellen en komen ze me ophalen als ik echt niet tot rust kom.

Maar echt super vervelend ook, van je pezen. Hopelijk kunnen ze daar binnenkort wat aan doen!

Ook ik heb sneller last als het heel warm is en ook in drukke ruimtes, jakkes. Het lijkt wel of er dan gewoon minder zuurstof is ofzo!

@Maart: Ook vervelend, jou situatie! Heeft de ademhalingstherapie bij jou geholpen?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 08:43

Voor de geintereseerden Reconnective healing heeft mij van de hyper afgeholpen,en ook zijn de angsten die ik had weg.Het is vrij prijzig, zo,n 77 euro per behandeling maar het wordt vaak vergoed en je hebt meestal maar 1 behandeling nodig.

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 18:41

Reconnective healing? 'k Ga eens kijken wat het is :)

@ Cros: Ik ken je thuissituatie niet, maar is het hyperen verborgen houden voor je ouders voor jou niet een extra spanningsveld? Het scheelt zo veel als je het er gewoon over kan hebben :) Ook dan zul je het zelf op moeten lossen, maar dan zonder het zelf 'moeten' doen van jezelf.

@ joyce2: Ik bedoelde de oxazepam ook zeer zeker niet als wonderpil :n sorry als het zo over is gekomen. :o HV zal vaak zeker een dieperliggende oorzaak hebben en dát moet worden aangepakt. :j
Alleen omdat Cros vertelde dat ze zo lang in een aanval zit en dat daar voor haar heel vervelende gevolgen aanzitten, dacht ik dat het in haar geval zou kunnen helpen. Op die manier :)

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 19:11

haha ok. ik heb een paar jaar terug ook een hartfilm laten maken was ook niks. Maar toch schrik weer even.

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 19:12

Jup ik meld mij ook!

momenteel volg ik cesar therapie en gaat het ietsje beter.. af en toe dacht ik echt dat ik dood ging ofzo (A)

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 19:26

Nee joh Muds, zo noemde ik het voor het gemak ff ;) We proberen hier gewoon allemaal met elkaar mee te denken, maar je moet toch eerst in overleg gaan met de huisarts voordat je zoiets kan krijgen. En ik ben zelf ook wel van de "wonderpilletjes" hoor, je wilt niet weten wat ik allemaal meesleep als ik op pad ga, om mezelf rustig te houden! Ik ben echt zo'n controle freak! Hier wat ik standaard in mijn tas heb zitten:
- Propranolol pilletjes tegen de hartritmestoornis/hoge hartslag (moet ik 3x daags slikken)
- Imigran neusspray (voor als ik een migraine aanval krijg)
- Domperidon tabletten voor als ik misselijk ben/last van mijn maag heb door mijn spastische darm
- Primperan zetpil (tegen misselijkheid/braken) voor als ik een hele heftige migraine aanval krijg, of als mijn domperidon tabletten niet helpen en ik in een situatie zit waarbij ik niet ff plat kan gaan liggen.
- Bach rescue spray
- Mn hyperfree casette
- Pepermuntjes/keelpastilles want die kalmeren de maag en die verbloemen de smaak van die smerige Imigran neusspray
- Een flesje cola/drinken

Al die dingen, behalve het flesje drinken, zitten in een soort van etui, dan kan ik ze altijd makkelijk meenemen en heb ik alles bij de hand. Ben echt zo'n wandelende apotheek! Eerst had ik ook altijd paracetamol en diareeremmers in mn tas zitten, maar die heb ik inmiddels geschrapt ;) En het meeste gebruik ik zelden tot nooit, behalve dan die pilletjes voor mn hart, maar het geeft me een gerust gevoel als ik weet dat ik al mijn "wonderpillen" bij de hand heb... Ben vooral heel snel misselijk als ik last van spanning heb, dus vandaar ook al die misselijkheidsmeuk.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 19:32

Cros, hyperventilatie is niet iets om je voor te schamen. Je moet er zelf een manier in vinden om mee om te gaan. Ik snap dus ook niet zo goed waarom je het verborgen houdt voor je ouders. Je moet het leren accepteren en loslaten. Pas dan zul je, jezelf beter gaan voelen. Juist door het te verstoppen en te verzwijgen zul je het voor jezelf juist moeilijker mee maken om het te accepteren en de hyperventilatie goed aan te kunnen pakken. Of heeft het hyperen juist met je ouders te maken dat daar de spanning vandaan komt?

SMieke welkom! Fijn dat de Cesar therapie helpt. Het zal inderdaad met kleine stapjes gaan maar elk stapje is er een!

Joyce dat is wel heel uhmmmm heftig. Zoveel heb ik niet eens aan medicijnen in huis liggen :o Maar gaat er toch om dat jij je er fijn bij voelt. Als het je helpt waarom niet? Want zoveel ruimte neemt een pilletje nou ook niet in.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 19:36

Erg he, zo'n waslijst.... Maarja, als ik op mn werk opeens migraine krijg heb ik mijn medicijnen nodig, omdat ik soms zelfs half blind ervan raak en ik sta regelmatig alleen Die propranolol moet ik altijd rond 15:00u s middags slikken, dus die heb ik ook nodig en dat spul voor de misselijkheid/spastische darm zou ik ook wel thuis kunnen laten, omdat mn darmen de laatste tijd rustig zijn. De migraine is de laatste tijd trouwens ook heel veel minder, maar zowel de darmen als de migraine komen altijd plots opzetten en ik wil gewoon niet voor verrassingen komen te staan.

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 21:09

Woow krijg ineens heel veel reacties. Ik bedoelde met het zelf gaan en moeten van mezelf niet dat mijn ouders er niks vanaf weten. De eerste keer naar de HA is mijn moeder zeker mee geweest :j. maar ik wil het ondertussen ook gewoon zelf kunnen én durven.

Muds; ik snap hoe je het bedoelde, echt super dat jullie allemaal zo goed voor elkaar meedenken +:)+

Joyce; dat is wel een hele waslijst, maar bij jou is het ook niet alleen voor hyperventilatie.. en als je er prettig bij voelt ;)

Mieke; die heb ik ook gehad, werkt het bij jou?

_Maart_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 18:09

Zo Joyce, wat een enorme waslijst! Wat een chemische fabriek als je alles moet innemen :O

@Joyce, gelukkig heeft de ademhalingstherapie wel geholpen :j alleen moet ik wel steeds na zo'n 'aanval' wel weer een aantal weken alles herhalen, maar dat heb ik er graag voor over!

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 18:18

Gelukkig is het nog nooit voorgekomen dat ik alles tegelijk in moest nemen hoor ;) K heb ook nog eens een chronisch vitamine D tekort, daar moet ik elke ochtend een tabletje voor innemen en sinds ik die slik heb ik nog amper last van migraine (normaal had ik 1 tot 3 aanvallen per week en was ik gemiddeld maar 2 dagen per week hoofdpijn vrij) en ook veel minder last van mn darmen. Dus die migraine en misselijkheid medicijnen sleep ik gewoon mee voor de zekerheid. Pfoe, als ik het zo lees lijk ik echt een wandelende medische encyclopedie hahaha.

Wel fijn dat je ademhalingstherapie heeft geholpen en je nu nog steeds helpt als je een aanval hebt gehad! Dan maar even wat oefeningen herhalen!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 18:58

Wat een enorme verschijnselen hebben sommige mensen zeg , dat gaat wel erg ver , pffft.

Ik vraag me dan wel af...nu leren wij aan dat allerlei behoorlijk alarmerende signalen "gewoon" onschuldig zijn , en dat het allemaal voortkomt uit onze angst en spanning. Maar stel nu dat je een keer wèl echt een hartaanval o.i.d. hebt , dan neem je het misschien ook niet serieus...en dat op zich vind ik dan wel weer eng :=

Hoe is het bij jullie trouwens als je een erge aanval hebt gehad , ben je daarna (of na een nachtje goed slapen) dan weer kiplekker of ben je nog dagenlang gejaagd / angstig / raar aan het ademhalen ?

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 19:06

Pmarena de symptomen van een echte hartaanval gaan toch nog wel verder. Dat verschil merk je mocht het voorkomen echt wel.

Ik heb geen aanvallen dus kan daar niet over meepraten.